УРОК 31 Тема. Для чого і як людина дихає. Бережи органи дихання Мета: формувати елементарне поняття органи дихання (розташування в організмі, значення); уявлення про газообмін в легенях, про необхідність чистого повітря для дихання, про звички, які шкідливо діють на органи дихання, про шляхи збереження органів дихання здоровими; вміння знаходити на своєму тілі місця, де розміщені органи дихання, дбати про чистоту повітря, дотримуватися правил гігієни під час спілкування з хворими людьми; формувати вміння висловлювати судження, встановлювати взаємозв’язки і залежності між органом й умовами його функціонування; розвивати уяву; виховувати охайність, допитливість, пізнавальний інтерес до вивчення свого організму. Обладнання: муляж «Органи дихання», таблиці «Органи дихання», таблиці минулого уроку, сантиметрові стрічки, картки. ХІД УРОКУ I. Підсумки спостережень за погодою — Хто дає нам тепло? Що дає нам тепло? — Ми спостерігаємо за природним світилом — сонцем, джерелом тепла і світла. Розповість нам про це наш класний синоптик. II. Перевірка домашнього завдання 1. Фронтальне опитування. — Що таке травлення? — Що відбувається з їжею в нашому організмі? — Які органи травлення є у людини? — Чому треба харчуватися різноманітною їжею? — Яке значення для нашого організму мають зуби? — Які основні правила гігієни харчування? 2. Робота за картками «Як розвивається карієс». 1) Пронумеруйте картинки 1, 2 та 3 так, щоб номери показували послідовність розвитку карієсу. 2) Використайте картинки і слова в рамці, щоб заповнити пропуски в реченнях. Кислота порожнина карієс Коли... руйнує емаль зуба, розпочинається карієс. Незабаром виникає отвір, або... ...розповсюджується. 3. Робота в малих групах (використання інтерактивних технологій). Час опрацювання — 3 хвилини. I група. Скласти на дошці схему «Система травлення», вказавши, що саме допомагає процесу травлення їжі в організмі людини. II група. Розказати, де починається процес травлення і як це можна довести за допомогою досліду. ІІІгрупа. Розказати, які поживні речовини утворюються з продуктів харчування і як вони поступають у кров до всіх органів. III. Мотивація навчальної діяльності Використання технології «Мозковий штурм». 1. Проблемна ситуація. — Уівіть собі таку картину: 1846 рік, судно «Мері Сомс» наздогнала на морі буря. Всі, хто був на судні (а це батальйон солдат і команда судна) сховалися в трюмі. Коли буря скінчилася, на палубу ніхто не піднявся — всі загинули, хоча дно залишилося абсолютно неушкодженим. Поміркуйте. З якої причини сталася ця трагедія? 2. Хвилинка ерудита. — Щоб повніше розв’язати нашу проблемну ситуацію, нам необхідно прочитати цей ребус. по (Повітря) — Так. Крім їжі, що ще треба людині для життя? (Повітря) 3. Практична робота. Дослід 1. Давайте проведемо дослід: затримайте дихання. (Можна затримати дихання так: закрити носик і ротик рукою.) Скільки секунд ви можете не дихати? (40—50 секунд) А потім ви відчули, що вам конче треба вдихнути повітря. І яке це радісне відчуття, коли ваші груди наповнюються свіжим повітрям! Без повітря людина не може прожити навіть кілька хвилин! Вона постійно вдихає і видихає повітря все своє життя. IV. Оголошення теми і мети уроку. Робота над новим матеріалом 1. Робота за таблицею «Органи дихання». — Який же шлях повітря від органів дихання до легень? Щоб потрапити до легенів, повітря проходить досить довгий шлях по цілій системі трубок. Усі ці трубки так і називаються — верхні дихальні шляхи. Давайте простежимо весь цей шлях. Починається він з носа. (Робота з тематичним словником школяра: 1. Що таке ніс? 2. Спробуйте вдихнути через ніс.) — У носі затримуються великі часточки і пил, які могли б пошкодити ніжну тканину легень. Тут же відбувається нагрівання повітря, яке вдихаємо. Часточки і пил затримуються за допомогою волосинок, які щільно ростуть на слизистій носових проходів. А зігрівання відбувається тому, що носові ходи дуже вузькі, а їхні стінки багаті на кровоносні судини. Кров, яка постійно циркулює, зігріває стінки, а від них зігрівається й повітря. Тому дуже важливо дихати носом, а не ротом. Потім повітря через носоглотку надходить у дихальне горло. Дихальне горло ділиться на два бронхи: правий і лівий. Бронхи входять в легені і там розгалужуються, як коріння дерев. Саме цим шляхом потрапляє повітря до легень. 2. Робота із зошитом та таблицею. Потрібно зазначити шлях, яким проходить повітря від органів дихання до легень. Учень біля дошки працює з таблицею. Інші учні — в зошитах. 3. Робота з підручником. 1) Опрацювати статті «Для чого і як людина дихає». 2) Розгляд і аналіз ілюстрації. 4. Практична робота. Вимірювання об’єму своєї грудної клітки. — Зроби вдих і виміряй об’єм своєї грудної клітки. Полічи число вдихів і видихів, сидячи спокійно за партою, і зроби підрахунки після 15 присідань. Порівняй отримані результати. 5. Словникова робота. Гортань, трахея, бронхи, легені. 6. Анатомія людини у цифрах і фактах. — Основними органами, завдяки яким ми дихаємо, є легені. Наші легені працюють і вдень, і вночі — все життя. Якби вони перекачували не повітря, а воду, тільки за одну ніч підняли б на висоту другого поверху півтони води. Ось який потужний дихальний апарат створила природа! 7. Практична робота. Відчиніть вікно. — Зробіть вдих. Що ви відчули? Легені розширилися і наповнилися свіжим повітрям — грудна клітка піднялася. — А тепер знову зробіть вдих і видихніть повітря. Що ви відчули? Якби діафрагма перестала опускатися і підніматися, легені перестали б дихати. А для чого це треба — весь час вдихати і видихати повітря? Справа в тому, що живі істоти — люди, тварини, птахи, риби, комахи, навіть квіти і дерева — постійно мають потребу в одному з газів, що входить до складу повітря. Цей цілющий газ — кисень. 8. Як потрібно розвивати легені? — Щоб забезпечити органи киснем, треба розвивати легені. Цьому сприяють ранкова гімнастика, ігри на свіжому повітрі, помірна фізична праця. 9. Як треба дихати? — Краще від усіх вміють дихати співаки, музиканти, котрі грають на духовних інструментах (флейті, сопілці, трубі), спортсмени та йоги. Уміння дихати — це правильне і повне використання можливостей грудної клітки, дихальних м’язів і діафрагми. Від правильного дихання залежить здоров’я і продовження життя людини. 10. Інсценівка. Сигарета. Неііо! Друзі! Я — американка. Мене з Америки привезли моряки Христофора Колумба ще в 1492 році. З того часу і проживаю в Європі. І всі мені раді! Подивіться, яка я гарна! Понюхайте, як я пахну! А може, хтось хоче запалити? Я ж така корисна! Учень. Ні, стій! З тебе користі тільки й того, що з тютюну одержують хімічну речовину — нікотин-сульфат, який використовується і в сільському господарстві для захисту рослин від попелиць. Це одна з найсильніших отрут! Крім того, іноді господині посипають тютюном вовняні речі, щоб їх не побила міль. Ось яка з тебе користь! Від тебе більше неприємностей, ніж користі! V. Закріплення матеріалу Тестові задачі 1. Які органи беруть участь в диханні? Відповіді: 1) Серце; 2) носоглотка; 3) печінка; 4) легені; 5) бронхи; 6) шлунок; 7) гортань; 8) трахея. 2. Що відбувається у твоєму організмі, коли ти вдихаєш повітря? Відповіді: 1) Грудна клітка опускається; 2) грудна клітка піднімається; 3) легені розширюються; 4) легені звужуються; 5) свіже повітря проникає в пухирці легень; 6) кров віддає легеням не потрібний для організму кисень; 7) легені віддають в кров необхідний для організму кисень. 3. Що треба робити, щоб забезпечити свій організм чистим повітрям? Відповіді: 1) Розвивати легені; 2) ламати дерева, нищити кущі, трави; 3) при вході в приміщення не витирати взуття; 4) берегти зелені насадження; 5) дихати у приміщенні, де палили; 6) витирати вологою ганчіркою пил з меблів, підлоги, користуватися пилососом; 7) витрушувати й чистити одяг у кімнаті. 4. Як ти розумієш прислів’я: «Ліси — легені планети»? Що треба робити, щоб зберегти ці легені? VI. Підсумок уроку — Що ви дізналися нового, не відомого вам досі? — Що вам запам’яталося найкраще? — Чи варто провітрювати приміщення взимку? УИ. Домашнє завдання Опрацювати статтю «Для чого і як людина дихає», розказати рідним, як слід турбуватися про чистоту повітря. | |
| |
Переглядів: 2239 | |
Вибір друзів. Уміння товаришувати й спілкуватися в класі та сім'ї. Практи... |
Взаємозв’язок частин із цілою формою. Практична робота «Ліплення тварини» |
Урок малювання |
Інформаційні процеси. Робота в графічному редакторі Paint |
Тематичне ліплення за малюнком і власним задумом. Створення композиції за мот... |
Всього коментарів: 0 | |