УРОК 30 Тема. Як відбувається живлення людини. Бережи органи травлення Мета: формувати елементарні поняття травлення, органи травлення (розташування в організмі, значення), рослинна їжа, тваринна їжа; уявлення про взаємозв’язок органів однієї системи, про гігієну харчування і догляд за зубами; вміння розрізняти на своєму тілі місця, де розміщені органи травлення; доглядати зуби, правильно харчуватися; формувати вміння самостійно виконувати практичну роботу, встановлювати функціональні зв’язки (будова органу — його функція, тобто значення в організмі), узагальнювати й робити висновки; виховувати бережливе ставлення до свого організму, прагнення берегти здоров’я. Обладнання: муляж «Органи травлення», «Зуби»; таблиці «Органи травлення», «Зуби», «Наша їжа»; роздаткові картки. ХІД УРОКУ I. Підсумок фенологічних спостережень II. Перевірка домашнього завдання 1. Фронтальне опитування. — Пригадайте, як працює м’яз. — Як зміцнюються м’язи? — Чому м’язи стомлюються? — Яке значення мають м’язи? 2. Індивідуальна робота за картками. 3. Використання інтерактивних технологій. Робота в парах. Виберіть правильні відповіді. • Грудна клітка захищає печінку і нирки; • грудна клітка захищає серце і легені; • череп захищає головний мозок від ушкоджень; • грудна клітка складається з 16 пар ребер; • грудна клітка складається з 12 пар ребер; • м’язи можуть скорочуватись і розслаблюватись; • м’язам завжди потрібен відпочинок. III. Мотивація навчальної діяльності Скажіть, без чого людський організм не зможе жити? Розгадування ребуса. (Їжа) — Щоб жити, працювати, а дітям ще й рости, треба їсти й пити. Хліб, різні овочі та фрукти, молочні, рибні й м’ясні страви, фруктові соки містять усі потрібні для організму речовини. Що відбувається з їжею в нашому організмі? — Сьогодні ви ознайомитесь з органами травлення. Дізнаєтесь, якими шляхами проходить їжа і як перетравлюється, а також поговоримо про те, як захистити органи травлення від захворювання, як і коли саме потрібно чистити зуби. IV. Вивчення нового матеріалу 1. Розповідь вчителя. — Їжа в нашому організмі зазнає великих і складних змін. Розгляньте на таблиці, який довгий шлях проходить вона. Спочатку потрапляє в рот. Дотиком губ ми розрізняємо, яка вона — тверда чи м’яка, холодна чи гаряча. Зубами розжовуємо 'їжу- За допомогою язика ми визначаємо її смак. Під дією слини в роті вона починає розчинятись. У шлунку, в який їжа потрапляє по стравоходу, вона перетравлюється частково і за допомогою шлункового соку до кінця в тонкій кишці. Тільки в перетравленому вигляді їжа може проникнути в кров, яка розносить її до всіх органів нашого тіла, тобто живить їх. Подрібнення їжі й перетворення її в організмі на розчинні речовини називають травленням. Захворювання хоча б одного органа травлення відразу ж погано впливає на наше здоров’я. Якщо з якихось причин у кров не надходитимуть розчинені поживні речовини, то людина вмирає. Тому дуже важливо дотримуватись гігієни харчування. Передусім перед вживанням їжі треба мити не тільки руки, а й овочі та фрукти, щоб не занести в організм хвороботворні мікроби. Їсти потрібно в один і той же час, неквапливо й добре пережовувати їжу. Вона повинна бути різноманітною, щоб організм діставав усі необхідні для життя речовини. 2. Робота з таблицею «Органи травлення». 1) Ротова порожнина; 2) слинні залози; 3) стравохід; 4) шлунок; 5) дванадцятипала кишка; 6) підшлункова залоза; 7) жовчний міхур; 8) печінка; 9) тонка кишка; 10) товста кишка; 11) апендикс; 12) пряма кишка. 3. Продовження розповіді з елементами бесіди. — Чи знаєте ви, скільки в людини зубів? — Їх тридцять два. Шістнадцять у верхній щелепі і стільки ж — у нижній. — Чи змінюються зуби протягом життя? — Так, протягом життя набір зубів у людини змінюється повністю. Перший набір — це дитячі, чи молочні, зуби. Їх буває до двадцяти. З 5 років молочні зуби поступово розхитуються і випадають. Їх місце займають постійні зуби. — Із чого складаються зуби? — Зуби — найтвердіші частини людського організму. Шар білої емалі, яким вони вкриті, не поступається твердістю слоновій кістці. Під шаром емалі знаходиться шар дентину. Всередині знаходиться м’яка пульпа. У ній прокладені кровоносні судини, які живлять зуб. Так само, як живлять вони всі інші частини тіла. Що ж потрібно робити, щоб зуби не руйнувалися, не боліли, а ясна були здоровими? 4. Бережіть органи травлення. — Захворювання хоча б одного органа травлення відразу ж погано впливає на наше здоров’я. Якщо з якихось причин у кров не надходити-муть розчинені поживні речовини, то людина вмирає. Тому дуже важливо дотримуватись гігієни харчування. • Перед їжею треба мити руки. • Ретельно мити овочі і фрукти. • Їсти потрібно в один і той самий час. • Їсти потрібно неквапливо і добре пережовувати їжу. • Під час їжі не розмовляти. Хвилинка відпочинку. V. Закріплення вивченого матеріалу 1. Робота з підручником. • Роздивіться малюнок. • Перелічіть органи травлення. • Опрацюйте статтю «Правила догляду за зубами». 2. Робота в зошитах. — Відкрийте зошити. (Завдання 4, 5, 6, 7.) 3. Це цікаво знати! — Добова норма харчування людини: • хлібобулочні вироби — 300 г; • картопля — 264 г; • молоко і кефір — 450 г; • м’ясо і м’ясні продукти — 205 г; • риба — 50 г; • цукор та кондитерські вироби — 100 г; • масло — 15 г; • яйця — 40 г; • сир (твердий) — 18 г, або м’який — 20 г; • свіжі фрукти та овочі — 660 г. 4. Бесіда. — Що таке травлення? — Які є органи травлення? — Чому треба харчуватися різноманітною їжею? — Яке значення для нашого організму мають зуби? — Що означають слова «гігієна харчування»? 5. Робота за картками «Здоровий зуб». Використовується інтерактивний метод «Незакінчені речення». — Дивіться на картинку. Це допоможе вам заповнити пропуски в реченнях. 1) Біла частина зуба називається... 2) Інша частина зуба схована в... 3) ...міцно утримує зуб в щелепі. 4) ...досить тверда і захищає зуб. 5) У пульпі містяться кровоносні судини та... 6) Зафарбуйте дентин жовтим кольором. Зафарбуйте пульпу червоним кольором. 6. Корисні поради. 1) Два—три рази на рік відвідуйте лікаря, щоб перевірити загальний стан здоров’я; здорові зуби загалом бувають у здорових людей; 2) завжди повноцінно харчуйтесь, їжте багато зелених овочів, м’ясо, курку, рибу, яйця і, звичайно, пийте побільше молока; 3) чистіть зуби після кожного прийому їжі; 4) не їжте багато цукерок і не дуже захоплюйтесь солодкою газованою водою... VI. Узагальнення та систематизація знань Складання на дошці схеми «Система травлення». 1. Впишіть у клітинки назви органів, у яких відбувається травлення, з’єднайте їх стрілками в єдину систему. 2. Запишіть на дошці, що допомагає процесу травлення їжі. Система травлення ^ ротова порожнина ^ стравохід ^ шлунок ^ тонка кишка ^ товста кишка ^ пряма кишка. Допомагають перетравленню їжі: язик, зуби, слина, печінка з жовчним міхуром. VII. Підсумок уроку — Що цікавого ви дізналися? — Що найбільше запам’яталося? Чому? УШ. Домашнє завдання . 1) Опрацювати статтю підручника «Як відбувається живлення людини». 2) Виконати в зошиті завдання 7. | |
| |
Переглядів: 1515 | |
Жива і нежива природа |
Інформаційні процеси. Робота в графічному редакторі Paint |
Стібки і шви. ручні стібки. Шов «уперед голку» та його застосування |
Загадка — цікава розумова задача. Л. Глібов «Котилася тарілочка», «Хто доня?» |
Твоя квартира. Будь обережним |
Всього коментарів: 0 | |