УРОК 5 Тема. Повітря навколо нас. Властивості повітря Мета: розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі, про властивості повітря (прозоре, безбарвне, без запаху, розширюється під час нагрівання і стискається під час охолодження, погано проводить тепло), про значення в природі властивостей повітря погано проводити тепло; формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду; вміння робити висновки, міркувати за аналогією; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі спільної діяльності. Обладнання: дитячі надувні іграшки (кульки, качечки і т. ін.), склянка з водою, грудка сухої глини, землі, цукру, свічка, дрібні клаптики паперу. ХІД УРОКУ I. Організація класу II. Повторення вивченого на попередньому уроці III. Оголошення теми і мети уроку — Послухайте уважно і скажіть, будь ласка, про що йде мова. Воно таке велике, що займає цілий світ, воно таке маленьке, що в найменшу щілинку зайде. (Повітря) — Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що таке повітря, де воно може бути і чому потрібно дбати про чистоту повітря. IV. Вивчення нового матеріалу — Земля оточена з усіх боків повітрям. Воно невидиме, але є усюди. Заповнює щілини, є у ґрунті, у воді. Без повітря не можуть жити рослини, тварини, люди. Ми повітрям дихаємо. Але воно потрібне не тільки для дихання. Повітря розсіює сонячні промені вдень, вночі оберігає від охолодження, є своєрідним щитом планети. Що ж таке повітря? Це суміш багатьох газоподібних речовин: азоту, кисню, вуглекислого газу. Кожен із газів виконує свою роль. Кисень забезпечує процеси дихання і горіння. Крім газів, у повітрі є домішки (водяна пара, дим, сажа, пил та інші речовини). Зараз ми переконаємося, що у нас в класі є повітря. Ось клаптики паперу. Я їх кладу на долоньку. А тепер змахну книжкою над долонькою. Що сталося? (Клаптики злетіли з долоньки.) — Чому? Та тому, що ми книжкою сколихнули повітря. А повітря, в свою чергу, сколихнуло смужечки паперу, і вони злетіли. Фізкультхвилинка. — Яка зараз пора року? (Осінь) — Так, закінчились теплі літні дні. І осінь нам принесла прохолодні днини. Давайте відчинимо вікно чи двері класної кімнати. Що ви відчули? (Повіяло холодом.) — Правильно, ви відчули холод. Але це не просто холод. Це до нас у клас «забігло» повітря, воно, напевно, також хоче зігрітися. Отже, повітря, як бачите, рухається, переміщається. А переміщення повітря на вулиці називається вітром. Від того, як саме повітря переміщається, залежить сила вітру (дме з великою силою, вітер ледь відчутний тощо). А переконатись у тому, що повітря є всюди, нам допоможуть такі досліди. Дослід 1. Візьмемо склянку з водою. Зануримо в неї грудочку цукру, глини, землі та ін. — Що ви побачили? (Звідти виходять бульбашки.) — Так, ті бульбашки й є повітря. Його вода витіснила з тих речовин, які ми поклали у склянку, і тепер воно бульбашками виходить. Дослід 2. Повітря може займати місце, його можна стиснути. Ось стиснутим повітрям ми наповнили ці кульки, іграшки. Давайте покладемо їх у воду. Що ви бачите? (Вони плавають.) — Отже, речі, наповнені повітрям, не тонуть у воді. Якщо ви були уважні, ви почули, що я сказала, що повітря має бути чистим і ми повинні дбати про чистоту повітря. Як саме ми маємо це робити? VI. робота з підручником Проводиться бесіда за малюнками підручника. Опрацьовується матеріал, поданий у підручнику. Даються відповіді на запитання в підручнику. Дослід 3. Візьмемо дві склянки з гарячою водою. Виміряємо температуру води в обох склянках. Одну склянку накриємо більшою склянкою. А другу залишимо відкритою. Через деякий час виміряємо температуру води в обох склянках. Гра «Акваріум» (інтерактивні технології) Опис гри: об’єднати учнів у групи по 4—6 осіб. Одна з груп сідає в центр класу, щоб відокремитись від слухачів (решти учнів) певною відстанню. Група отримує завдання для проведення групової дискусії: «Чому в накритій склянці вода залишилась гарячою?». 1) Група читає завдання вголос. 2) Обговорюють його в групі. 3) За 3—5 хвилин знаходять правильну відповідь. Поки діюча група займає місце в центрі, вчитель знайомить решту класу із завданням і нагадує правила дискусії у малих групах. Кожній групі пропонується вголос протягом 3—5 хвилин обговорити та знайти відповідь. Після закінчення відведеного для дискусії часу група обґрунтовує свою відповідь, а решта групи висловлює свої думки — погоджуються вони з відповіддю групи чи ні. Якщо ні, то чому? Бесіда триває протягом 2—3 хв. Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група й обговорює наступне питання чи іншу ситуацію. VII. Фізкультхвилинка Взяли кульки дружно в руки І давай щосили дути, Потім кульки ми пустили — Вони швидко полетіли... VIII. Закріплення матеріалу — Які властивості має повітря? — За допомогою яких дослідів можна довести, що під час нагрівання повітря розширюється, а під час охолодження — стискається? — До яких тіл належить повітря? — Де знаходиться повітря? — Як можна довести, що повітря займає певне місце? IX. Робота в зошиті X. Підсумок уроку — Яку тему вивчали ми на уроці? — Що таке повітря? — Що таке атмосфера? — Чому безхмарне небо блакитне? — Які ви знаєте властивості повітря? XI. Оцінювання учнів XII. Домашнє завдання 1) Опрацювати статті підручника «Повітря», «Властивості повітря». 2) Закінчити виконання завдання в зошиті. 3) Дати відповідь на питання: «Як люди використовують у побуті властивість повітря погано проводити тепло?». | |
| |
Переглядів: 3068 | |
В. Сухомлинський «Оленчин горобчик». О. Зима «Дві білки і лисиця». «Сонячна п... |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 17 |
«Приховала». О. Орач «Вчуся у мами». П. Осадчук «Я навчаюся у тата». «Наш Анд... |
Інформація. Як людина сприймає інформацію. Робота в графічному редакторі Pain... |
Наш вернісаж |
Всього коментарів: 0 | |