Частини основи: префікс, корінь, суфікс
Тема уроку. Частини основи: префікс, корінь, суфікс Тип уроку. Комбінований урок (інтерактивний урок «У мовному кафе»). Мета. Навчальна – закріпити знання учнів про основу слова; сформувати поняття префікс, корінь, суфікс, як значущих частин основи; досліджувати словотворчу роль суфікса і префікса розвиваюча – розвивати мовне чуття та увагу, мовлення, мислення, зосередженість, потребу досягти накресленої мети;сприяти оволодінню ігровими навичками;формувати навички спільної діяльності; виховна – виховувати любов до природи та дбайливе ставлення до її багатств. ХІД УРОКУ І. Етап орієнтації 1. Евристична бесіда, мотивація діяльності учнів Учитель. Діти, сьогодні урок буде незвичайним. Ми проведемо його у кафе. Що це таке? Ви були у кафе? Що там робили? — Але кафе у нас буде не звичайне, а «мовне». Ми будемо замовляти всі страви, що стосуються української мови. Особу, яка обслуговує відвідувачів кафе, називають офіціантом. Сьогодні я буду офіціантом, ви — відвідувачами. Отже, сьогодні в меню: Меню Вартість 1 Перевірка дом. завд. * 2 Хвилинка каліграфії * 3 «Аукціон» * 4 Словниковий диктант ** Реклама 5 Працюємо разом ** Активний відпочинок 6 Робота в парах * 7 Працюємо самостійно *** 8 Творча робота *** Валюта: • Увага • Правильність • Взаємодопомога • Згуртованість • Дисципліна • Швидкість Це — валюта, за яку ви можете придбати будь-яку страву із нашого меню. 2. Орієнтація учнів у темі 1) Індивідуальна страва для гурманів Картка № 1 Визначити основу слів. Пісні, горою, диво, земля, просила, світ, ласкавий, книги. Картка № 2 Визначити основу слів. Вікно, рідний, дім, портфель, школа, миша, ручка, холодна. 2) Перевірка домашнього завдання — Зателефонуймо додому. Чи всі мають дозвіл на відвідування кафе? (Учні звітують про виконання завдан¬ня.) Перевірка різнорівневої домашньої роботи. Бесіда. — Що таке основа? — Для чого існує закінчення? — Як воно позначається? — Як позначається основа? — Чи може існувати слово без своєї основи? 3) Хвилинка каліграфії ліс лоб осінь льон (Повторення з'єд¬нання буквосполучень ос, об, ьо, он.) — Що є спільним у всіх цих словах? (Нульове закінчення) — Яка частина кожного слова запи¬сана на дошці? — Яке слово є зайвим? Чому? 4) Словниковий диктант — Для замовлення цієї страви про¬шу з кожного столика по-одному представнику. Олень, горизонт, спасибі, Київ, райдуга, леле¬ка, предмет, корінь, бабуся, лісови¬чок, Україна, ґанок. — Назвіть слова з нульовим закін¬ченням. (Олень, горизонт, Київ, предмет, корінь, лісовичок, ґанок.) Які це частини мови? — Назвіть слово, в якому найбільше букв. (лісовичок) — Яке значення слова? — Від якого слова воно утворилося? — Що спільного у словах ліс і лісо¬вичок? ІІ. Етап цілепокладання мети — А зараз я пропоную рекламну кампанію нової страви! Основа слова — це дуже смачна, ві¬тамінна та корисна страва у нашому «мовному кафе». З чого вона складається, ми сьогодні дізнаємося. III. Етап проектування 1. Проблемне питання — З яких частин може складатися основа? Пригадайте, що спільного в словах ліс, лісовичок? Як назива¬ється ця частина слова? (Корінь) — Отже, основа складається з коре¬ня — і все? (Ні, є ще частини.) — Як вони називаються, ви дізна¬єтесь, коли проведете дослідження за правилом на ст. 72. 2. Дослідження — З яких частин складається осно¬ва? — Як на письмі позначаються час¬тини основи? 3.Робота з підручниками (первинне закріплення) Попрацюймо разом! Вправа 163. 4. Робота з таблицею «Частини основи». Основа Закін- чення Префікс Корінь Суфікс пра-про- -ліс- -ок- -ов- -к- -ий -и — Зверніть увагу: яка частина основи є в кожному слові? (Корінь) — З яких ще частин може складатися основа слова? Висновок. Основа слова складається з трьох значущих частин: префікса, кореня, суфікса. Обов'язковою значущою частиною є корінь. IV. Фізкультхвилинка Ми в кафе відпочивали, Смачні страви куштували. Подивіться вправо, вліво — Тут і там — знання на диво! Треба їх усі придбати, Щоб розумними зростати! V. Етап організації виконання плану діяльності 1. Робота в парах. Вправа 164. 2. Самостійна різнорівнева робота Середній рівень. Випишіть спільнокореневі слова. 1 варіант — Вправа 165. 2варіант — Вправа 166. Достатній рівень. Позначте частини основи. Високий рівень. Запишіть слово, в якому є всі частини основи. 3. Творча робота Робота в групах. Підбір слів до схем: VI. Етап контрольно-оцінювальний 1. Бліц-тест 1) Основа складається тільки з кореня. (-) 2) Основа обов'язково має префікс, суфікс. (-) 3) Основа слова складається з кореня, префікса, суфікса. Без кореня не існує слово. (+) 2. Підсумки уроку — З яких значущих частин складається основа слова? — Яка частина слова є обов'язковою для кожного слова? — Доведіть, що за допомогою префіксів і суфіксів утворюються нові слова. — Ось і закінчився наш урок в кафе. — Які завдання сподобалися найбільше? Чим? — Що викликало труднощі? — Все вдалося завдяки гарній роботі на уроці! VII. Домашнє завдання — Як встановити зв'язок слів у реченні? — Що таке основа речення? — Як визначити підмет і присудок? Вивчити правило на ст. 72 Достатній рівень. Вправа 167. Високий рівень. Встановити зв'язок слів у реченні. Творче завдання за бажанням: скласти меню для сімейного обід | |
| |
Переглядів: 5066 | |
Вибір друзів. Уміння товаришувати й спілкуватися в класі та сім'ї. Практи... |
Комбінована аплікація |
Підсумковий урок за рік. Як ми навчилися берегти своє здоров'я (тестуванн... |
Гірські породи, їх значення для людини. Практична робота. Ознайомлення з коле... |
Колективне збирання моделей машин. Спільна поетапна робота з моделювання тран... |
Всього коментарів: 0 | |