Урок 91 Тема. Спостереження за вживанням прикметників у прямому й переносному значенні Мета: формувати в учнів уміння розрізняти прикметники, вжиті в прямому й переносному значенні; розвивати вміння вживати у своєму мовленні такі прикметники; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної мови. ХІД УРОКУ Організація класу до уроку Актуалізація опорних знань Перевірка домашнього завдання (Впр. 119) Прочитайте сполучення слів, які виписали. Визначте число і рід прикметників. Фронтальне опитування Як визначити число і рід прикметника? В якому числі рід прикметників не визначається? Чому? (У множині прикметники за родами не змінюються.) Які закінчення мають прикметники? Аналіз прикметників теплий, пахуча, лісові Оголошення теми й мети уроку Вивчення нового матеріалу 1. Спостереження за вживанням прикметників у прямому й переносному значенні Прочитайте вірш, знайдіть прикметник. В якому значенні він вживається? Прилетіла оса, вилетіти хоче. Золотенькими крилами на вікні тріпоче. Доберіть до іменника крильми прикметники в прямому та переносному значенні. (Крильми (якими?) малими, жовтими, прозорими...) Поясніть вживання прикметника золотенькими. (За кольором — схожі на золото.) Випишіть із вірша сполучення прикметників з іменниками. Які в них вжито в прямому, а які — в переносному значенні? Стоять жоржини мокрі-мокрі, Сплять діамантові жуки. Під грушею у дикій моркві До ранку ходять їжаки. (Ліна Костенко) Висновок. Для чого в мовленні використовуються слова, вжиті в переносному значенні? (Вони роблять нашу мову багатою, виразнішою, милозвучнішою.) 2. Заміна іменників у словосполученнях з набуванням прикметни- ками прямого значення (Впр. 122) Срібний голосочок — срібна ложка; сталеві коні — сталевий ключ; залізний характер — залізна миска; вишневе плаття — вишневе варення. З одним словосполученням, у якому прикметник вжито в переносному значенні, складіть речення. Підкресліть у ньому головні члени речення. Узагальнення й систематизація вивченого Розвиток мовлення (Впр. 121) Групування прикметників, ужитих у прямому та переносному значеннях М'який хліб, м'який характер, кам'яне обличчя, холодний по- гляд, дикий виноград, шовкові кучері, кам'яна хата, золотий промінь, золоті руки. Самостійна робота (Впр. 120). Списування Перевірка виконання Підсумок уроку Домашнє завдання Вправа 124,С.54. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2535 | |
Елементарне поняття про театральне мистецтво. Практична робота «Художник у те... |
Вимірювання довжини відрізків у сантиметрах та дециметрах і сантиметрах. Побу... |
Cтворення з кольорового паперу орнаментів геометричних та рослинних форм на з... |
«Грамотний-видющий і на все тямущий» |
Урок малювання |
Всього коментарів: 0 | |