Урок 25 Тема. Слово. Значення слова. Слово з прямим і переносним значенням Мета: формувати в учнів вміння розрізняти пряме й переносне значення слів; розвивати вміння вживати в мовленні слова в переносному значенні; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної мови. ХІД УРОКУ Організація класу до уроку Аналіз перевірної роботи Актуалізація опорних знань Загадка Буває, що слово відоме давно, А знає не кожен, що значить воно. 1 тут у пригоді стає визначник Скарбів наших мовних — тлумачний... (словник). Скажіть, а для чого існує тлумачний словник? Розгадайте кросворд. Л Е К С И К А Речення, яке передає інформацію з сильним почуттям. (Оклич- не) Головний член речення, який відповідає на питання хто? або що? (Підмет) Кілька речень, зв'язаних між собою за змістом. (Текст) Головний член речення, який відповідає на питання що робить? (Присудок) Текст, в якому щось описується. (Опис) Його можна дібрати до кожного тексту. (Заголовок) Він починається з нового рядка; виступ вправо. (Абзац) Яке слово утворилося у виділених клітинках? (Лексика) Звідки ви можете дізнатись значення цього слова? Скористай- тесь тлумачним словником. (Лексика — сукупність слів певної мови) IV. Вивчення нового матеріалу 1. Оголошення теми й мети уроку Лексикологія — це наука про слово. Сьогодні ми починаємо вивчати тему «Слово. Значення слова». Проблемне запитання А навіщо взагалі потрібні слова? (Головне призначення слів — називати предмети, ознаки, дії, явища тощо.) Сьогодні ми почнемо знайомитись з різними властивостями слів. Пояснення нового матеріалу Спостереження над значенням слова палати. Утворіть словосполучення зі словом палає. Горобина палає щока палає вогонь палає Порівняйте значення цього слова в цих словосполученнях. В якому воно вжито так, як буває в дійсності, тобто у прямому значенні? (Вогонь палає.) Яку ж ознаку вогню перенесено на горобину і щоку? (Вони бувають червоного кольору, як і вогонь.) Отже, ознаку вогню перенесено на горобину і щоку, тобто слово палає вжито в переносному значенні. Складіть речення з цими словосполученнями. Підкресліть головні члени. Робота з підручником (С. 57) Працюємо разом (Впр. 123). Ознайомлення з теоретичним матеріалом. Робота над віршем (С. 124). Які слова вжито в переносному значенні? Поясніть значення слова діброва. (Діброва — листяний ліс, у якому переважають дуби.) Поставте питання до накреслених членів речення. Діброви (які вони є?) голосисті; птиця (що робить?) співа. V. Закріплення вивченого матеріалу Загадка Жовте листячко летить, Під ногами шелестить. Сонце вже не припікає, Коли, діти, це буває? (Восени) Робота з текстом (Впр. 125) Прочитайте текст. До якого стилю мовлення можна віднести цей текст? (До художнього) Поясніть значення виділених слів — пряме воно чи переносне? Назвіть головні та другорядні члени другого й третього речень. Що ви уявили, читаючи текст «Осінь»? Самостійна робота (Впр. 126) 4. Перевірка виконання Підсумок уроку У якому значенні можуть вживатися слова? Гра «Впіймай слова в переносному значенні» Сумує мати, сумує ліс, гостре слово, весела дівчина, срібне во- лосся, срібна тарілка, гострий ніж, співає вітер, співає хор. Домашнє завдання Вправа 127, С. 58; правило, С. 57. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2827 | |
Елементарна будова тварин і птахів. Практична робота «Силуети тварин і птахів... |
Уявлення про симетричну форму. Практична робота «Світ комах» |
Екскурсія у сад (парк, сквер, ліс). Правила поведінки у природі |
Т. Шевченко «Тече вода з-під явора...» І. Франко «Дрімають села...» П. Тичина... |
Я. Щоголів «Зимовий ранок». М. Рильський «Зима». Леся Українка «Сніг з морозо... |
Всього коментарів: 0 | |