Дикорослі та культурні рослини

Урок 30

Тема. Дикорослі та культурні рослини

Мета: ознайомити учнів із видами культурних рослин і зі значенням культурних рослин для людини; формувати інтерес до культурних рослин; учити групувати зображення дикорослих і культурних рослин, пояснюючи сутність групування; наводити приклади кожної групи; розвивати навички логічного мислення і мовлення учнів; виховувати дружелюбність, толерантність.

ХІД УРОКУ

I . Організаційний момент

• Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

• Гра «Яка картинка зайва і чому?»

Картинки: папороть, машина, півень, сонце, сосна, яблуня.

Відповіді дітей:

— Машина — усе решта природа.

— Сонце — усе решта жива природа.

— Півень — усе решта рослини.

— Папороть — усе решта дерева.

— Чим сосна відрізняється від яблуні?

Відповіді дітей:

— Сосна — хвойне дерево, а яблуня — листяне.

— У сосни шишки, а у яблуні — яблука.

— Сосна росте в лісі, а яблуня — в саду.

— На уроці ви дізнаєтеся, чим ще можуть відрізнятися рослини.

III. Вивчення нового матеріалу

1 Виконання завдань

1) Згрупувати предмети: жива і нежива природа.

Предмети: камінь, сонце, річка, місяць, дерево, заєць, бузок, айстра, метелик, муха, гриб, людина.

Висновок. Рослини належать до живої природи.

2) Згрупувати рослини: дерева, кущі та трави.

Рослини: береза, ялина, бузок, калина, айстра, мати-й-мачуха.

Висновок. Рослини розподіляються за групами: дерева, кущі й трави.

— Чим різняться між собою кущі, дерева і трави?

2 Пояснення вчителя

— Чим схожі й чим відрізняються ялина та яблуня? (Спільне — це дерева. Відмінності — ялина росте в лісі, яблуня — в саду, за нею доглядає людина. Обидва дерева дають користь людям.)

— Чим схожі й чим різняться аґрус і ялівець? (Спільне — це кущі. Відмінність — аґрус росте в саду, за ним доглядає людина. Ялівець росте в лісі.)

— Чим схожі мати-й-мачуха і помідор? (Спільне — це трав'янисті рослини. Відмінності — помідори ростуть у городі, за ними доглядає людина, збирає урожай. Мати-й-мачуха росте всюди.)

— На які групи можна розподілити всі рослини? (Перша група — це рослини, які вирощує людина. Їх називають культурними рослинами. Друга група — це рослини, які ніхто не саджає. Вони ростуть самі по собі, їх можна побачити скрізь: і в лісі, і на лузі, і біля водойми. Ці рослини називають дикорослими.)

На дошці — малюнки двох груп рослин: дикорослих і культурних.

— На які дві групи розподілені всі рослини? (На культурні й дикорослі)

— Що таке культурні рослини? (Це рослини, які посадила, виростила людина. Вона доглядає за ними, збирає урожай.)

— Що таке дикорослі рослини? (Це рослини, які ростуть у природі самостійно, «дико»; люди їх не вирощують.)

— Чи куштували ви плоди яблуні-«дички»?

Діти розглядають плоди дикої яблуні та плоди яблуні, посадженої людиною (культурної рослини), роблять висновок, що плоди дикої яблуні маленькі й кислі, а садові яблука — великі та солодкі.

Діти розглядають малюнки про вирощування культурних рослин.

Висновок. Люди виводять сорти культурних рослин. Це нелегка праця, що потребує певних знань і вмінь.

— Навіщо люди вирощують культурні рослини?

— Які культурні рослини вам відомі?

3 Заповнення таблиці

— На які групи розподіляються ці культурні рослини? (Дерева, кущі, трав'янисті рослини)

•• Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1 Робота над загадками

Відгадавши загадку, учні зазначають, до якої групи належить рослина — до культурних або дикорослих рослин.

• Зубів не має, а кусає. (Кропива)

• Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)

• Дівка в коморі,

А коса надворі. (Морква)

• На городі молода

Пишні коси розпліта,

У зеленії хустинки

Золоті хова зернинки. (Кукурудза)

• Тут всі ростуть, як кажуть, душа в душу:

Малина, абрикоси, виноград,

Горіхи, сливи, яблуні та груші...

А все це разом зветься просто... (сад).

• Яскраві пелюстки,

І запах пречудовий.

І хочеться усім

Побачити їх знову. (Троянди)

• Я дерево-красень,

А звати мене... (ясен).

• В чистім полі він росте:

На високих ніжках,

В зелених панчішках,

Квіточки блакитні,

Мов оченьки привітні. (Льон)

• Червоненький я на вроду,

В кухню прийшов із городу.

Подивлюся, де тут горщик,

Бо стрибнути хочу в борщик. (Буряк)

• І печуть мене, і варять,

І їдять мене, і хвалять, бо я добра. (Картопля)

• Стиглий колос на ланах,

Всі комбайни — на жнивах.

Вони ходять з краю в край

І збирають... (урожай).

2 Тест «Так чи ні?»

Чи культурні ці рослини:

Помідор, гарбуз, малина,

Морква, жито, огірки,

Мак, кульбаба, буряки?

(Кульбаба — дикоросла рослина, а мак і малина бувають і культурними, і дикорослими.)

Чи культурні ці рослини:

Кабачки, кавун і дині,

Абрикос і полуниці,

Подорожник і пшениця?

(Подорожник помилково потрапив до переліку культурних рослин.)

V. Підсумок уроку

— На які дві групи розподілені всі рослини?

— Що таке культурні рослини?

— Для чого людина їх вирощує?

— Що таке дикорослі рослини?



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (05.08.2013)
Переглядів: 10746 | Рейтинг: 3.0/2
Водойми рідного краю
Як росте і розвивається людина. Практична робота «Визначення росту і маси тіл...
Згинання і складання паперу. Виготовлення іграшок із паперу. Метелик
Праця людей у місті (селі)
Новорічні гірлянди. З’єднання елементів гірлянди. Виготовлення новорічної гір...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]