Леся Українка
Тема. Життя і творчість Лесі Українки.Стан природи і настрій людини в поезії Лесі Українки. Леся Українка «Давня весна» Мета: розширити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки; формувати навички виразного читання, вміння відчувати емоційний зміст поезії, зв’язко висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас учнів; викликати захоплення великою силою волі поетеси, прищеплювати любов до рідного краю. Обладнання: портрети Лесі Українки, комп’ютер, малюнок дерева, карточки для словникової роботи. Хід уроку. І. Організація класу. - Любі діти! У наш клас Завітали гості щирі. Привітайте в добрий час Гостей посмішкою й миром. Діти сідають. - Урок сьогодні незвичайний, Навчить багато нас чого. Хай буде він для вас повчальним, Щоб не забули ми його. - Девізом нашого уроку будуть такі слова (вивішені на дошці) Люблю я свій розум, Увагу і пам'ять, І вчусь я старанно, Сприймаю нове. І мислю логічно, Набуті знання Застосую практично. - Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Свої думки запишіть на листочках і прикріпіть їх на краю парти. ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу. 1. Читання вірша з пропущеними буквами, що позначають голосні звуки. (Слайд – 1). В_ш_ньк_ - ч_р_ш_ньк_, ч_рв_н_ї, сп_л_, ч_г_ ж б_ в_ т_к в_с_к_ в_р_сл_ н_ г_лл_? (Слайд – 2) Вишеньки-черешеньки, червонії, спілі, чого ж бо ви так високо виросли на гіллі? - Пригадайте, з якого вірша цей уривок. Хто автор? (Леся Українка). 2. Актуалізація опорних знань учнів. Ти себе Українкою звала. І чи краще знайти ім’я тій, що радістю в муках сіяла, як Вітчизна твоя і моя! (М. Рильський) 3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». - Про кого говориться у цьому віші? - Хто вона? - Яке її справжнє ім’я? - Де народилася? - Де провела своє дитинство? - Чим любила займатися? - Про що писала Леся Українка? 4. Гра «Хто уважніший». - Послухайте розмову мами й дитини і у їхніх словах впізнайте назви творів Лесі Українки, що раніше вивчали на уроках читання. (Слайд -4) - Мамо, іде вже зима! Я думаю, що усі вишеньки-черешеньки сніг з морозом поморозив у нашому садочку, що на зеленому горбочку. - Ні, дитинко, ми їх гарно утеплили перед морозами. А от інших ця біда навчить, як потрібно готуватися до зими. 10 4 (Слайд – 5) 11 3 9 5 2 12 8 6 1 7 Визначення автора та назви художнього твору. - Розгляньте схему і прочитайте ім’я автора та назву художнього твору. (Леся Українка «Давня весна») ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. - Сьогоднішній наш урок ми присвятимо відомій українській поетесі, нашій землячці Лесі Українці. На уроках читання ми вже ознайомилися з багатьма її творами, а сьогодні поглибимо знання про життя і творчість славної доньки України. А також ознайомимось із її віршем «Давня весна». (Слайд – 6) (Портрет Лесі Українки) -З портрета дивиться на нас Землячка – поетеса. Це гордість нашої землі – Нескорена, незламна Леся. - Зараз ви уважно послухайте короткі розповіді з біографії Лесі Українки, які підготували наші «знавці», подумайте, що з почутого ви ще не знали, а що для вас було уже відомим. - Після слухання ви перевірите свою уважність за допомогою тестування. - Отже надамо слово першому «знавцеві» (Слайд – 7) (Портрет дитячих років, з братом Михайликом) 1-й учень. Народилася Леся Українка в Новограді-Волинському 25 лютого 1871 року. Справжнє ім’я поетеси Лариса Петрівна Косач-Квітка. Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками шкільними коридорами. Вчителями її були мати, відома українська письменниця Олена Пчілка, батько, Петро Антонович, юрист за фахом, книги і життя. (Слайд із портретами батьків.) Дитячі роки Лесі минули на Волині – в Луцьку та селі Колодяжному Ковельського повіту, куди переїхала сім’я Косачів. 2-й учень. Майбутня поетеса зростала серед мальовничих лісів і озер Волині. Вона була допитливою, любила співати, гратися з братом Михайликом, слухати народні пісні, легенди, казки. Читати Леся почала в чотири роки, у шість навчилася писати. Літературну діяльність почала рано. У дев’ять років написала свій перший вірш «Надія», який присвятила своїй тітці Елі, яку було арештовано. Мати, відсилаючи вірші до друку, підписала їх псевдонімом «Леся Українка» (Леся - бо дівчинка була ще малою, а Українка – аби знали, що з України). 3-й учень. Одного разу, на свято «Водохреща», промочивши ноги у крижаній воді, Леся захворіла на туберкульоз кісток. Перенесла кілька операцій. Та , незважаючи на всі випробування, поетеса відчувала радість від спілкування з природою, рідними, друзями і вміла це передати у своїх віршах. Померла Леся українка 1 серпня 1913 року в місті Сурамі в Грузії. Похована в Києві на Байковому кладовищі. - А тепер попрацюємо з тестом. Тест. 1. Поетеса народилася у 1871році… а) 25 лютого; б) 8 березня; в) 25 січня. 2. Який літературний псевдонім матері? а) Марійка Підгірянка; б) Олена Пчілка; в) Наталя Забіла. 3. Яке справжнє прізвище лесі Українки? а) Лариса Письменна; б) Леся Мовчун; в) Лариса Косач-Квітка. 4. Який перший вірш написала? а) «Конвалія»; б) «Мамо, іде вже зима»; в) «Надія». 5. Хто допоміг дібрати літературний псевдонім? а) Мама; б) тато; в) тітка Еля. 6 Доля Лесі була нелегкою, тому що… а) її вигнали з України; б) за вірші посадили в тюрму; в) з дитинства страждала на невиліковну хворобу. 7. Похована Леся Українка… а) у Львові на Личаківському кладовищі; б) у києві на байковому кладовищі; в) у Грузії в місті Сурамі. (Перевірка відповідей). - За кожну правильну відповідь отримаєте по 1 балу. Фізкультхвилинка. V. Опрацювання вірша Лесі Українки «Давня весна» 1. Виразне читання вірша вчителем. 2. Бесіда за змістом прочитаного. - Які почуття викликає у вас цей вірш? Чому? - Від чийого імені ведеться розповідь? - Який настрій був у дівчини спочатку? - Пригадайте і ви прихід весни. Який у вас тоді буває настрій? Що ви чекаєте від весни? 3. Словникова робота. (Слайд -8) Читання слів «луною» за вчителем. Весела я ясна хвора шум мила радісна весна щедра тісна квітки зелений білесенькі хатина самотна - Поясніть значення слова «самотна». - Що об’єднує слова кожного стовпчика? - Яке слово зайве у ІІ стовпчику? - Доберіть антоніми до слів І стовпчика. 4. Читання вірша учнями (мовчки). 5. Осмислення змісту вірша. Робота над образними засобами твору. Вибіркове читання. - Зачитайте рядки, в яких говориться про пробудження природи, де весна постає як жива істота. - Знайдіть рядки, в яких відображено настрій дівчини. Яким він був спочатку? - Чи змінився настрій дівчини? Чим це було викликано? Доведіть це рядками з вірша. - З яких рядків видно, що незважаючи на хворобу, героїня сильна, мужня, що вона з любов’ю ставиться до природи? - Поясніть, як ви розумієте вислови: «промінням грала, сипала квітки», «співало все, сміялося, бриніло». - Поміркуйте, чому Леся Українка назвала вірш «Давня весна». Виразне читання вірша учнями. - Прочитайте вірш, передаючи голосом зміни настрою героїні. Вправи на розвиток швидкості читання. Гра «Дочитай речення». - Знайдіть і дочитайте до кінця речення, які починаються словами: «Була весна…», «Я думала…», «У вікно до мене…», «Моя душа…». Гра «Хто уважно читає?» - Знайдіть словосполучення, в яких вживаються дієслова – грала, несе, сипала, летіла, лежала, думала, забула, співало, бриніло, цвіла… Гра «Знайди риму». мила – стокрила ясна – весна гілки – квітки квітки – пташки загомоніло – бриніло дала – цвіла Робота з ілюстрацією в підручнику. - Хто зображений на малюнку? - Якою на малюнку зображена дівчинка? - Чому дівчинка лежить у ліжку? - Який стовпчик вірша описує цей малюнок? - Мовно-логічне завдання. - Доберіть до іменників прикметники з вірша. Визначення головної думки вірша. - Як впливала природа на настрій і почуття поетеси? - Чого вчить нас цей вірш? V. Підсумок уроку. - Кому був присвячений сьогоднішній урок? - Що ви розкажете про поетесу своїм рідним? - Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці про поетесу? - Леся Українка – славна дочка України. Вона любила рідну Україну і служила їй своїм палким словом. Життя Лесі Українки –це подвиг митця, один із тих подвигів, що підносять людину в очах сучасників, роблять її нетьмарною зіркою в очах нащадків. Видатні поети ніколи не залишають нас, вони відходять у безсмертя. Не стерлась райдужна сторінка, не вмерла пісня лісова, безсмертна Леся Українка була і є повік жива. (О. Журлива) - А тепер скажіть, що ви очікували від сьогоднішнього уроку, чи збулися ваші очікування? Якщо збулися, то свою квіточку прикріпіть на плакаті з деревом. - От і в нашому класі зацвіло деревце, ніби наступила така довгоочікувана весна. Самооцінювання учнів за роботу на уроці за даною таблицею. V. Домашнє завдання. - Вивчити вірш напам’ять. | |
| |
Переглядів: 1961 | |
Екскурсія до водойми (до лісу). Правила поведінки поблизу водойми (у лісі) |
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас... |
Практична робота: обговорення поведінки відомих літературних героїв (або геро... |
Живі організми, їх ознаки та умови, необхідні для життя, різноманітність |
Твій друг — книга. Урок позакласного читання |
Всього коментарів: 0 | |