Леся Українка
Тема. Життя і творчість Лесі Українки.Стан природи і настрій людини в поезії Лесі Українки. Леся Українка «Давня весна»

Мета: розширити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки; формувати навички виразного читання, вміння відчувати емоційний зміст поезії, зв’язко висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас учнів; викликати захоплення великою силою волі поетеси, прищеплювати любов до рідного краю.

Обладнання: портрети Лесі Українки, комп’ютер, малюнок дерева, карточки
для словникової роботи.

Хід уроку.

І. Організація класу.
- Любі діти! У наш клас
Завітали гості щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Діти сідають.
- Урок сьогодні незвичайний,
Навчить багато нас чого.
Хай буде він для вас повчальним,
Щоб не забули ми його.

- Девізом нашого уроку будуть такі слова (вивішені на дошці)
Люблю я свій розум,
Увагу і пам'ять,
І вчусь я старанно,
Сприймаю нове.
І мислю логічно,
Набуті знання
Застосую практично.


- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Свої думки запишіть на листочках і прикріпіть їх на краю парти.
ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
1. Читання вірша з пропущеними буквами, що позначають голосні звуки.
(Слайд – 1).
В_ш_ньк_ - ч_р_ш_ньк_,
ч_рв_н_ї, сп_л_,
ч_г_ ж б_ в_ т_к в_с_к_
в_р_сл_ н_ г_лл_?

(Слайд – 2)
Вишеньки-черешеньки,
червонії, спілі,
чого ж бо ви так високо
виросли на гіллі?
- Пригадайте, з якого вірша цей уривок. Хто автор? (Леся Українка).

2. Актуалізація опорних знань учнів.
Ти себе Українкою звала.
І чи краще знайти ім’я
тій, що радістю в муках сіяла,
як Вітчизна твоя і моя! (М. Рильський)

3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
- Про кого говориться у цьому віші?
- Хто вона?
- Яке її справжнє ім’я?
- Де народилася?
- Де провела своє дитинство?
- Чим любила займатися?
- Про що писала Леся Українка?

4. Гра «Хто уважніший».
- Послухайте розмову мами й дитини і у їхніх словах впізнайте назви творів Лесі Українки, що раніше вивчали на уроках читання.

(Слайд -4)
- Мамо, іде вже зима! Я думаю, що усі вишеньки-черешеньки
сніг з морозом поморозив у нашому садочку,
що на зеленому горбочку.
- Ні, дитинко, ми їх гарно утеплили перед морозами. А от інших ця біда навчить, як потрібно готуватися до зими.

10 4
(Слайд – 5) 11 3 9 5
2
12 8
6
1
7

Визначення автора та назви художнього твору.
- Розгляньте схему і прочитайте ім’я автора та назву художнього твору. (Леся Українка «Давня весна»)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогоднішній наш урок ми присвятимо відомій українській поетесі, нашій землячці Лесі Українці. На уроках читання ми вже ознайомилися з багатьма її творами, а сьогодні поглибимо знання про життя і творчість славної доньки України. А також ознайомимось із її віршем
«Давня весна».
(Слайд – 6)
(Портрет Лесі Українки)
-З портрета дивиться на нас
Землячка – поетеса.
Це гордість нашої землі –
Нескорена, незламна Леся.
- Зараз ви уважно послухайте короткі розповіді з біографії Лесі Українки, які підготували наші «знавці», подумайте, що з почутого ви ще не знали, а що для вас було уже відомим.
- Після слухання ви перевірите свою уважність за допомогою тестування.
- Отже надамо слово першому «знавцеві»

(Слайд – 7) (Портрет дитячих років, з братом Михайликом)
1-й учень. Народилася Леся Українка в Новограді-Волинському 25 лютого 1871 року. Справжнє ім’я поетеси Лариса Петрівна Косач-Квітка.
Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками шкільними коридорами. Вчителями її були мати, відома українська письменниця Олена Пчілка, батько, Петро Антонович, юрист за фахом, книги і життя.
(Слайд із портретами батьків.)
Дитячі роки Лесі минули на Волині – в Луцьку та селі Колодяжному Ковельського повіту, куди переїхала сім’я Косачів.
2-й учень. Майбутня поетеса зростала серед мальовничих лісів і озер Волині. Вона була допитливою, любила співати, гратися з братом Михайликом, слухати народні пісні, легенди, казки.
Читати Леся почала в чотири роки, у шість навчилася писати. Літературну діяльність почала рано. У дев’ять років написала свій перший вірш «Надія», який присвятила своїй тітці Елі, яку було арештовано. Мати, відсилаючи вірші до друку, підписала їх псевдонімом «Леся Українка» (Леся -
бо дівчинка була ще малою, а Українка – аби знали, що з України).
3-й учень. Одного разу, на свято «Водохреща», промочивши ноги у крижаній воді, Леся захворіла на туберкульоз кісток. Перенесла кілька операцій. Та , незважаючи на всі випробування, поетеса відчувала радість від спілкування з природою, рідними, друзями і вміла це передати у своїх віршах.
Померла Леся українка 1 серпня 1913 року в місті Сурамі в Грузії. Похована в Києві на Байковому кладовищі.

- А тепер попрацюємо з тестом.
Тест.
1. Поетеса народилася у 1871році…
а) 25 лютого;
б) 8 березня;
в) 25 січня.
2. Який літературний псевдонім матері?
а) Марійка Підгірянка;
б) Олена Пчілка;
в) Наталя Забіла.
3. Яке справжнє прізвище лесі Українки?
а) Лариса Письменна;
б) Леся Мовчун;
в) Лариса Косач-Квітка.
4. Який перший вірш написала?
а) «Конвалія»;
б) «Мамо, іде вже зима»;
в) «Надія».
5. Хто допоміг дібрати літературний псевдонім?
а) Мама;
б) тато;
в) тітка Еля.
6 Доля Лесі була нелегкою, тому що…
а) її вигнали з України;
б) за вірші посадили в тюрму;
в) з дитинства страждала на невиліковну хворобу.
7. Похована Леся Українка…
а) у Львові на Личаківському кладовищі;
б) у києві на байковому кладовищі;
в) у Грузії в місті Сурамі.
(Перевірка відповідей).
- За кожну правильну відповідь отримаєте по 1 балу.
Фізкультхвилинка.

V. Опрацювання вірша Лесі Українки «Давня весна»
1. Виразне читання вірша вчителем.
2. Бесіда за змістом прочитаного.
- Які почуття викликає у вас цей вірш? Чому?
- Від чийого імені ведеться розповідь?
- Який настрій був у дівчини спочатку?
- Пригадайте і ви прихід весни. Який у вас тоді буває настрій? Що ви чекаєте від весни?
3. Словникова робота. (Слайд -8)
Читання слів «луною» за вчителем.
Весела я ясна
хвора шум мила
радісна весна щедра
тісна квітки зелений
білесенькі хатина самотна
- Поясніть значення слова «самотна».
- Що об’єднує слова кожного стовпчика?
- Яке слово зайве у ІІ стовпчику?
- Доберіть антоніми до слів І стовпчика.
4. Читання вірша учнями (мовчки).
5. Осмислення змісту вірша. Робота над образними засобами твору.
Вибіркове читання.
- Зачитайте рядки, в яких говориться про пробудження природи, де весна постає як жива істота.
- Знайдіть рядки, в яких відображено настрій дівчини. Яким він був спочатку?
- Чи змінився настрій дівчини? Чим це було викликано? Доведіть це рядками з вірша.
- З яких рядків видно, що незважаючи на хворобу, героїня сильна, мужня, що вона з любов’ю ставиться до природи?
- Поясніть, як ви розумієте вислови: «промінням грала, сипала квітки», «співало все, сміялося, бриніло».
- Поміркуйте, чому Леся Українка назвала вірш «Давня весна».

Виразне читання вірша учнями.
- Прочитайте вірш, передаючи голосом зміни настрою героїні.

Вправи на розвиток швидкості читання.
Гра «Дочитай речення».
- Знайдіть і дочитайте до кінця речення, які починаються словами: «Була весна…», «Я думала…», «У вікно до мене…», «Моя душа…».
Гра «Хто уважно читає?»
- Знайдіть словосполучення, в яких вживаються дієслова – грала, несе, сипала, летіла, лежала, думала, забула, співало, бриніло, цвіла…
Гра «Знайди риму».
мила – стокрила
ясна – весна
гілки – квітки
квітки – пташки
загомоніло – бриніло
дала – цвіла
Робота з ілюстрацією в підручнику.
- Хто зображений на малюнку?
- Якою на малюнку зображена дівчинка?
- Чому дівчинка лежить у ліжку?
- Який стовпчик вірша описує цей малюнок?

- Мовно-логічне завдання.
- Доберіть до іменників прикметники з вірша.

Визначення головної думки вірша.
- Як впливала природа на настрій і почуття поетеси?
- Чого вчить нас цей вірш?

V. Підсумок уроку.
- Кому був присвячений сьогоднішній урок?
- Що ви розкажете про поетесу своїм рідним?
- Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці про поетесу?
- Леся Українка – славна дочка України. Вона любила рідну Україну і служила їй своїм палким словом.
Життя Лесі Українки –це подвиг митця, один із тих подвигів, що підносять людину в очах сучасників, роблять її нетьмарною зіркою в очах нащадків.
Видатні поети ніколи не залишають нас, вони відходять у безсмертя.
Не стерлась райдужна сторінка,
не вмерла пісня лісова,
безсмертна Леся Українка
була і є повік жива.
(О. Журлива)
- А тепер скажіть, що ви очікували від сьогоднішнього уроку, чи збулися ваші очікування? Якщо збулися, то свою квіточку прикріпіть на плакаті з деревом.
- От і в нашому класі зацвіло деревце, ніби наступила така довгоочікувана весна.
Самооцінювання учнів за роботу на уроці за даною таблицею.
V. Домашнє завдання.
- Вивчити вірш напам’ять.
Категорія: Читання | Додав: nikel2812 (21.02.2017)
Переглядів: 1917 | Рейтинг: 0.0/0
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 20
В. Осєєва «Сини». В. Сухомлинський «Сьома дочка»
Про гномика Мудрунчика, дівчинку Ганнусю та інформацію
Як росте і розвивається людина. Практична робота «Визначення росту і маси тіл...
А. Григорук «Хочеш бути щасливим, не будь лінивим». М. Коцюбинський «Артист»....
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]