Урок 13. Вчитайтеся, вслухайтеся в шевченкове слово! Матеріал до уроку: Т. Г. Шевченко «Село! І серце одпочине...»; «І досі сниться під горою...»; «Тече вода із-за гаю». Мета: розкрити художню красу Шевченкового слова; передати любов до рідної землі через відтворення величі її природи; формувати уміння визначати співзвучність картин природи з настроєм людей; удосконалювати уміння виразного читання поезій, образного бачення зображеного поетом і відтвореного художником, уміння знаходити образні вислови. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент Учитель Знову всі разом! Наша дружня сім’я єдина! ... І в сім’ї великій, I в цвіту садів прекрасних Буде жити він повіки, Як безсмертний наш сучасник... II. Вправи на вдосконалення читацьких навичок Складіть і прочитайте прислів’я. • Шевченко Тарас наче... (зорі). • Шевченкові твори сяють, мов... (не забудем). • Ми Шевченка славить будем і ніколи... (сонце для нас). III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності 1. Бесіда-розповідь учителя. — Український народ ніколи не забуде свого славного сина. Думи поета живуть у серцях людей, у народних переказах, рядках книг, у маминих піс-нях-колисанках, у співучій українській мові. Шевченко для нас — це не тільки те, що вивчають, а й те, чим живуть. Нам, нащадкам, посилав він свої заповіді. 2. Виразне читання вірша. Учитель Свою Україну любіть, Любіть її. Во время люте, В останню тяжкую мінуту За неї Господа моліть... — Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченкове житиме вічно. Батьку рідний і далекий, Непокорений Тарасе! линуть високо лелеки В голубім промінні часу Ті лелеки — ваші вірші, Під крильми — вся Україна, Круговидами-ланами, Щоб у кожну йшли родину. — І мабуть, в кожній родині є книга, яку поет писав усе життя. 3. Розгадування кросворда. — Вставивши пропущені слова, ми прочитаємо назву цієї книги. 1) ...вишневий коло хати. (Садок) 2) Поговоримо тихесенько в.... з тобою... (Неволі) 3) Додолу... гне високі, Горами хвилі підійма... (Верби) 4) ...моя вечірня, Зійди над горою. (Зоре) 5) Поклала... коло хати Маленьких діточок своїх. (Мати) 6) Реве та стогне... широкий... (Дніпр) — Люблять і шанують твори Кобзаря. Його вірші надихали українців на боротьбу за незалежність і демократію, а згодом мрія Т. Г. Шевченка про вільну батьківщину здійснилася: на карті світу з’явилася незалежна держава — Україна. 4.Читання прислів’я. Шевченків «Кобзар» — то для народу — великий дар. — Шануймо, вивчаймо Шевченкове слово! IV.Опрацювання вірша Т. Шевченка «Село! І серце одпочине» 1. Учитель читає уривок із поеми «Княжна». Повідомлення: Поема «Княжна» — це один із перших творів, написаних Т. Г. Шевченком у засланні. Вербовий гай у засланні нагадував Шевченку рідну Україну. Йому так хотілось поговорити, розказати про свою любов, про красу краю і про все, що там відбувалось. I розкажу Тобі, й спать не ляжу, А ти завтра тихесенько Богові розкажеш. 2. Словникова робота. СадибіліютьБог селоцвітутьДніпро полестоять Україна хативитаєсині палатиодпочине широколисті писанка поросло Сел Круг —ом Дніпр 3. Самостійне читання вірша. Відповіді на питання. — З чим порівнює село поет? Опишіть село. — Чому відпочиває серце поета? Які підказує йому слова, порівняння і як ви їх розумієте? — З яким почуттям написано вірш? 4. Вправи та розвиток швидкості читання. 1) Гра «Відшукай і називай». Вправа для розширення кута зору. Швидко відшукати у вірші дієслова й прочитати їх у швидкому темпі. 2) Читання вірша сильними учнями, парами, «дощиком». 3) Гра «Підбери пару». Садиодпочине хатистоять палатицвітуть серце біліють 5. Словесне малювання. (Розглядмалюнка в підручнику.) — Якби ви були художниками, що б ви намалювали? 6. Виразне читання вірша. V. Опрацювання вірша Т. Шевченка «І досі сниться...» — чужина... Скільки смутку, горя вона навіває! Лиш тільки у чарівному сні можна побачити, дізнатись, що діється в рідному краю. Лише тільки сон міг подарувати приємну зустріч. І найкращі слова, які линули із душі поета, він переливав у свої вірші. 1. Хорове читання вірша «І досі сниться...». — Що ж снилось поетові? — Які картини поставила перед ним? 2. Словникова робота. Прочитати слова на одному диханні. Горою досі водою дитя хативнуча матируки цілує коло годує весело 3. Самостійне читання вірша. Відтворення змісту прочитаного. — Як ви думаєте, поет описує те, що колись бачив, чи свої мрії? — Який настрій викликає сон у поета? 4. Вправа на розвиток швидкості читання. Гра «Відшукай» Відшукати найкоротше і найдовше слово у вірші. 5. Виразне читання вірша. VI. Опрацювання вірша Т. Шевченка «Тече вода із-за гаю» 1. читання вірша вголос «ланцюжком». 2. Відтворення змісту прочитаного за запитаннями. — Як автор описує природу? — Як ви гадаєте, яку пору року описує поет? 3. Словникова робота. Водагороюмати крайзватигорода брати хати качуром качечка дівчазять ряска батька качаточка — Прочитайте мовчки всі слова, потім вголос прочитайте двоскладові слова, потім — трискладові. — Прочитайте споріднені слова. 4. Самостійне читання. 5. Вправи на вдосконалення навичок читання. 1) Вибіркове читання. — Які рослини автор описує у своєму вірші? — Як автор описує качечку і качура? — З чого видно, що вони люблять всіх діток? — Куди прийшло дівча? — Куди вийшли батько й мати? — З якою метою? 2) Мовно-логічне завдання. а) Гра «Загубилось слово». Відновіть рядки вірша. Тече... із-за гаю Та ... горою ... качаточка Поміж... . А ... випливає З качуром за... Ловить... розмовляє З ... своїми. б) Гра «Швидко читай та дієслова називай». 6. Виразне читання вірша — З якою інтонацією, силою голосу та в якому темпі слід читати кожну строфу? VII. Підсумок уроку — Що нового ви дізнались на уроці? — Чого вчать твори поета? (Текст-перевертень) Книжки твої байдужими нікого не лишали. До боротьби за правду закликали. За спадщину, яку залишив ти для нас, Низько вклоняємось тобі, Тарасе! Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2269 | |
Елементи графічної грамоти. Виготовлення «Монгольської гри» |
Звірі |
Тематичне ліплення за малюнком і власним задумом. Створення композиції за мот... |
Ліна Костенко «Баба Віхола» і «Пряля» |
Аплікація з відрізків вовняних ниток. Вітальна листівка до Дня Перемоги |
Всього коментарів: 0 | |