💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Вчитайтеся, вслухайтеся в шевченкове слово!

Урок 13. Вчитайтеся, вслухайтеся в шевченкове слово!

Матеріал до уроку: Т. Г. Шевченко «Село! І серце одпочине...»; «І досі сниться під горою...»; «Тече вода із-за гаю».

Мета: розкрити художню красу Шевченкового слова; передати любов до рідної землі через відтворення величі її природи; формувати уміння визначати співзвучність картин природи з настроєм людей; удосконалювати уміння виразного читання поезій, образного бачення зображеного поетом і відтвореного художником, уміння знаходити образні вислови.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Учитель

 Знову всі разом!

 Наша дружня сім’я єдина!

 ... І в сім’ї великій,

 I в цвіту садів прекрасних

Буде жити він повіки,

 Як безсмертний наш сучасник...

II. Вправи на вдосконалення читацьких навичок

Складіть і прочитайте прислів’я.

• Шевченко Тарас наче... (зорі).

• Шевченкові твори сяють, мов... (не забудем).

• Ми Шевченка славить будем і ніколи... (сонце для нас).

III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

1. Бесіда-розповідь учителя.

— Український народ ніколи не забуде свого славного сина. Думи поета живуть у серцях людей, у народних переказах, рядках книг, у маминих піс-нях-колисанках, у співучій українській мові.

Шевченко для нас — це не тільки те, що вивчають, а й те, чим живуть. Нам, нащадкам, посилав він свої заповіді.

2. Виразне читання вірша.

Учитель

Свою Україну любіть,

Любіть її. Во время люте,

В останню тяжкую мінуту

За неї Господа моліть...

— Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченкове житиме вічно.

Батьку рідний і далекий,

Непокорений Тарасе! линуть високо лелеки

В голубім промінні часу Ті лелеки — ваші вірші,

Під крильми — вся Україна,

Круговидами-ланами,

Щоб у кожну йшли родину.

— І мабуть, в кожній родині є книга, яку поет писав усе життя.

3. Розгадування кросворда.

— Вставивши пропущені слова, ми прочитаємо назву цієї книги.

1) ...вишневий коло хати. (Садок)

2) Поговоримо тихесенько в.... з тобою... (Неволі)

3) Додолу... гне високі,

Горами хвилі підійма... (Верби)

4) ...моя вечірня,

Зійди над горою. (Зоре)

5) Поклала... коло хати Маленьких діточок своїх. (Мати)

6) Реве та стогне... широкий... (Дніпр)

— Люблять і шанують твори Кобзаря. Його вірші надихали українців на боротьбу за незалежність і демократію, а згодом мрія Т. Г. Шевченка про вільну батьківщину здійснилася: на карті світу з’явилася незалежна держава — Україна.

 4.Читання прислів’я.

Шевченків «Кобзар» — то для народу — великий дар.

— Шануймо, вивчаймо Шевченкове слово!

IV.Опрацювання вірша Т. Шевченка «Село! І серце одпочине»

 1. Учитель читає уривок із поеми «Княжна».

Повідомлення:

Поема «Княжна» — це один із перших творів, написаних Т. Г. Шевченком у засланні. Вербовий гай у засланні нагадував Шевченку рідну Україну. Йому так хотілось поговорити, розказати про свою любов, про красу краю і про все, що там відбувалось.

I розкажу

Тобі, й спать не ляжу,

А ти завтра тихесенько Богові розкажеш.

2. Словникова робота.

СадибіліютьБог

селоцвітутьДніпро

полестоять Україна

хативитаєсині

палатиодпочине широколисті

писанка поросло

Сел

Круг —ом

Дніпр

 3. Самостійне читання вірша. Відповіді на питання.

— З чим порівнює село поет? Опишіть село.

— Чому відпочиває серце поета? Які підказує йому слова, порівняння і як ви їх розумієте?

— З яким почуттям написано вірш?

 4. Вправи та розвиток швидкості читання.

1) Гра «Відшукай і називай». Вправа для розширення кута зору.

Швидко відшукати у вірші дієслова й прочитати їх у швидкому темпі.

2) Читання вірша сильними учнями, парами, «дощиком».

3) Гра «Підбери пару».

Садиодпочине

хатистоять

палатицвітуть

серце біліють

 5. Словесне малювання.

(Розглядмалюнка в підручнику.)

— Якби ви були художниками, що б ви намалювали?

 6. Виразне читання вірша.

V. Опрацювання вірша Т. Шевченка «І досі сниться...»

— чужина... Скільки смутку, горя вона навіває!

Лиш тільки у чарівному сні можна побачити, дізнатись, що діється в рідному краю. Лише тільки сон міг подарувати приємну зустріч. І найкращі слова, які линули із душі поета, він переливав у свої вірші.

 1. Хорове читання вірша «І досі сниться...».

— Що ж снилось поетові?

— Які картини поставила перед ним?

 2. Словникова робота.

Прочитати слова на одному диханні.

Горою досі

водою дитя

хативнуча

матируки

цілує коло

годує весело

 3. Самостійне читання вірша. Відтворення змісту прочитаного.

— Як ви думаєте, поет описує те, що колись бачив, чи свої мрії?

— Який настрій викликає сон у поета?

 4. Вправа на розвиток швидкості читання.

Гра «Відшукай»

Відшукати найкоротше і найдовше слово у вірші.

 5. Виразне читання вірша.

VI. Опрацювання вірша Т. Шевченка «Тече вода із-за гаю»

 1. читання вірша вголос «ланцюжком».

 2. Відтворення змісту прочитаного за запитаннями.

— Як автор описує природу?

— Як ви гадаєте, яку пору року описує поет?

 3. Словникова робота.

Водагороюмати

крайзватигорода

брати хати качуром

качечка дівчазять

ряска батька качаточка

— Прочитайте мовчки всі слова, потім вголос прочитайте двоскладові слова, потім — трискладові.

— Прочитайте споріднені слова.

 4. Самостійне читання.

 5. Вправи на вдосконалення навичок читання.

1) Вибіркове читання.

— Які рослини автор описує у своєму вірші?

— Як автор описує качечку і качура?

— З чого видно, що вони люблять всіх діток?

— Куди прийшло дівча?

— Куди вийшли батько й мати?

— З якою метою?

2) Мовно-логічне завдання.

а) Гра «Загубилось слово».

Відновіть рядки вірша.

 Тече... із-за гаю Та ... горою ... качаточка Поміж... .

 А ... випливає З качуром за...

 Ловить... розмовляє З ... своїми.

б) Гра «Швидко читай та дієслова називай».

 6. Виразне читання вірша

— З якою інтонацією, силою голосу та в якому темпі слід читати кожну строфу?

VII. Підсумок уроку

— Що нового ви дізнались на уроці?

— Чого вчать твори поета? (Текст-перевертень)

Книжки твої байдужими нікого не лишали.

 До боротьби за правду закликали.

 За спадщину, яку залишив ти для нас,

 Низько вклоняємось тобі, Тарасе!



Джерело: noindex
Категорія: Читання | Додав: SYLER (13.10.2014)
Переглядів: 2269 | Рейтинг: 0.0/0
Елементи графічної грамоти. Виготовлення «Монгольської гри»
Звірі
Тематичне ліплення за малюнком і власним задумом. Створення композиції за мот...
Ліна Костенко «Баба Віхола» і «Пряля»
Аплікація з відрізків вовняних ниток. Вітальна листівка до Дня Перемоги
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]