Урок 14. Подружіться з книжкою! Матеріал до уроку: В. Сухомлинський «Спляча книга»; «Бібліотека — затишний дім для зустрічі читачів з книгою»; «Чи уважно ти читав?» Мета: розширити знання про бібліотеку, збагачувати мовлення дітей «бібліотечними словами», орієнтуватися в структурі тексту; розвивати пам’ять, уміння розповідати за малюнками. Обладнання: картки зі словами. ХІД УРОКУ I. Вправи, що сприяють формуванню швидкої реакції на слово, розвиткові навичок читання за здогадкою 1. Що це? Великі, малі, друковані, писані; рідна, милозвучна, барвінкова; цікава, захоплююча, науково-популярна. 2. Гра «Зашифровані слова». к м с к л о м я в а я с к ш р н ч и с ч ш г р а II. Повідомлення теми і мети уроку — Безмежна сила книги — без неї людина сліпа. Книга відкриває перед нами великий світ. Яскраво сяє у руках діток і дорослих. Від її світла йде прозріння. І книга від того радіє. А чи буває, діти, книгам сумно? І чи сумують ваші книги? III. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Спляча книга» 1. Робота над заголовком. — Як ви думаєте, чому оповідання має таку назву? Про що буде йтись у цьому оповіданні? 2. Самостійне читання твору. — Яку властивість мала книга? — Чому вона втратила дивну властивість? — Якою стала книга? 3. Словникова робота. Гра «Чи є такий предмет?» Гра спрямована на вдосконалення техніки читання. — Прочитайте слова й скажіть, чи існують ті предмети або явища, які вони позначають. Варіанти карток • Звірі, інін, рік, кину, гач, букви, осаті, палиця. • Серце, жнифя, руфлон, господар, фільток, богатир, бджуза, вогник. • Вумера, палітурка, жибань, властивість, цукода, залізо, діту, слово. 4. Читання вголос «ланцюжком». — Чому заснув богатир? 5. Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання. — Яку властивість мала книга? — Що відбувалось від дотику слова? — Як ви розумієте вислів «доторкнеться вогненне слово до людського серця, — в ньому займеться вогник»? — Якою є людина, в якої у серці горить вогник? — Як Господиня ставилась до книги? — Чому стали тьмяніти букви? Заснув богатир? — Яка чарівна сила зможе розбудити богатиря, засвітити слова й повернути книзі дивну властивість? 6. Вправи на розвиток читацьких навичок. Гра «Сумні дії» Учитель називає слова, а діти називають дії, які змусили змінити події, які відбулись раніше. Букви — меркнути слова — потьмяніли богатир — заснув Гра «Знайди пару» Країни розпечене звірікрасиві книгадалекі палітуркинебачені залізо спляча 7. Розвиток зв’язного мовлення. Продовжте речення: • Зустріч з гарною книгою... • Забута книга... — Зустріч з гарною книгою — завжди радісне свято. Дорослих і дітей супроводить вона в життя, як чудовий порадник, як засіб пізнання натхнення й краси. Людина, яка любить і вміє читати, — щаслива людина. Читайте, любі діти! Не шкодуйте ані часу, ані сил: усе повернеться сторицею. Хай не буде у вас жодного дня, щоб ви не прочитали бодай однієї сторінки з нової книги і щоб не було серед ваших книг Сплячих! Людина за все своє життя може прочитати не більше 2000 книжок — отже, в роки дитинства й отроцтва треба вдумливо відбирати матеріал для читання. Куди й до кого ми звернемось по допомогу? У який дім ми постукаєм? Читання вірша. У дім, де книги розумні спокійно живуть У тихій величній світлиці, А двері широкі відкриті ведуть До знань золотої скарбниці. — Що це за дім? Хто господарює в нім? IV. Опрацювання тексту «Бібліотека — затишний дім для зустрічі читача з книгою» — З чим порівнюють бібліотеку? 1. Опрацювання першої частини тексту. Читання частини вчителем. — З якої мови до нас прийшло слова «бібліотека»? — Які слова вам були відомі до цього? — А які ви почули вперше? 2. Словникова робота. Читання слів у колонках повільно, прискорено. Бібліотекар стенд абонемент список каталог читальний назва адреса шифрбібліотека 3. Самостійне читання. — Хто такий бібліотекар? — Що знає і вміє бібліотекар? 4. Вибіркове читання (для засвоєння й розуміння значень слів). — Прочитайте про походження слова «бібліотека». З’ясування значення слів абонемент, каталог. — Що роблять у читальному залі? — Як слід поводитись у читальному залі? — У більшості бібліотек книги видають додому. Відділ, де видають книги додому, називається каталогом. Вибрати книжку допоможе шифр. 5. Опрацювання другої частини. Читання вголос «ланцюжком». — Де лагодять книги? — Що ви дізналися про державну бібліотеку для дітей? — Де вона знаходиться? 6. Робота з малюнками. — Розгляньте малюнки. Знайдіть у тексті абзаци, яким відповідає зображення. 7. Мовно-логічне завдання. — Прочитайте речення з дошки, роз’єднайте слова. Поміркуйте, куди у тексті їх можна вставити. Допослугчитачівмайжеспівмільйонакнигжурналівграмзаписів. Навидномумісцірозміщенословниковікнигистендзпорадамищопро- читати. 8. Доповнення знань учнів про бібліотеку. — З незабутніх часів з’явилися бібліотеки. Слово це грецького походження й означає: бібліо — книга, тека — зберігання. Справжньою перлиною древньої епохи вважають бібліотеку царя Ассирії Ашшурбанапала. Вона була створена в VII столітті до нашої ери в столиці Ассирії Ніневії. Найбільшою в стародавньому світі вважалась бібліотека в Єгипетському місті Александрії. Її називали одним із семи «чудес світу». — Що вам вже відомо про перші древні бібліотеки на Русі? — Перша державна бібліотека на Русі була створена в Києві в XI столітті Ярославом Мудрим. Найбільша сучасна бібліотека знаходиться в Москві. Бібліотеці понад сто років. У ній зберігається 30 мільйонів книг, журналів, газет. Тут живуть книги-великани висотою понад півтора метра, книжки-малята величиною з поштову марку. Бібліотека для дітей є одним з гарантів реалізації в суспільстві прав дитини на вільний доступ до інформації, до духовних цінностей світової та національної культури. V. Підсумок уроку — Якими новими словами, термінами ви збагатили свій словниковий запас? Що цікавого дізналися з розповіді? VI. Підсумок з теми «Похвала книгам» (у вигляді тестування) 1 варіант 1) У стародавньому Єгипті виготовляли книги з: а) глини; б) папірусу; в) тканини. 2) Винахідником друкарського верстата був: а) Ярослав Мудрий; б) Йоган Гуттенберг; в) Володимир Великий. 3) Хто був засновником бібліотеки в Київській Русі? а) Монахи; б) Ярослав Мудрий; в) Борис. 4) З якими словами князь звернувся до своїх дітей? а) Життя без книжок — небо без зірок. б) Краса воїнові — зброя, кораблеві — вітрила, а праведникові — читання книжок. в) Книга мала, та серцю люба. 5) Сниться Василькові, що він сам: а) літає; б) книжка; в) учитель. 6) Абонемент — це: а) відділ, де зберігаються книги; б) відділ, де видаються книги додому; в) місце у бібліотеці, де лагодять книги. 2 варіант 1) У Стародавньому Китаї робили книги з окремих: а) глиняних плиток; б) дощечок; в) паперу. 2) Відомий майстер-друкар: а) Володимир Великий; б) хан Батий; в) Іван Федоров. 3) Який князь на Русі створював перші школи? а) Ярослав Мудрий; б) Володимир Великий; в) Борис. 4) Хто автор оповідання «Любіть книгу!»? а) В. Сухомлинський; б) О. Вишня; в) В. Лучук. 5) З якого вірша ці рядки: В навчанні й роботі Помагає книжка? а) С. Жупанин «Я — бібліотекар»; б) Д. Павличко «Соняшник»; в) В. Лучук «Книголюбка». 6) Як називається невеличка книжечка, яка заведена на усіх читачів бібліотеки і в яку вписують дані про взяті книги? а) Каталог; б) формуляр; в) абонемент. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2044 | |
Тварини весною. Зустрічаємо птахів |
Фантастичні образи |
Що можна робити з інформацією |
Робота з папером. Предметна аплікація. Прапор та герб України |
Коли щось робиш, думай про наслідки. Болгарська народна казка «Виноград і змі... |
Всього коментарів: 0 | |