Хай буде сад. Складання і записування підписів під серією малюнків, що можуть слугувати планом розповіді

Урок 14

Тема.  Хай буде сад. Складання і записування підписів під серією малюнків,  що можуть слугувати планом розповіді

Мета. Вчити добирати підписи до серії малюнків - скла­дати план і розповідь за планом; розвивати й удоскона­лювати мовлення учнів, збагачувати лексичний запас; прищеплювати любов до природи, бажання оберігати і примножувати зелені насадження.

Матеріали і обладнання. Ілюстрації з видами саду в різні пори року; зошит з розвитку мовлення.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

1.Бесіда.

-          Чи знаєте ви, що називають зеленим дивом планети?

-          Так, рослини. А чому?

-          Чи завжди люди правильно поводяться по відношенню до
рослин?

-          Що треба робити, щоб зелене диво не зникло?

2. Слухання і аналіз творів про сад.

-           Послухайте тексти, які підготували учні.

-           Подумайте, про що вони розповідають.

1)         Я узяв лопату і почав копати

            За селом ямки легко, залюбки.

            Ти носив із дому саджанці без втоми:

            Груші, обліпиху, яблуньки, горіхи,

            Сливи і калину, вишні, горобину...

            Він саджав дерева швидко; без перерви,

            А вона водичку діставала з річки

            І з відерця вміло саджанці поїла.

            Сонце не лінилось - і воно з'явилось:

            З нами працювало, землю зігрівало...

            В теплі дні травневі зацвітуть дерева,

            І тоді ми радо назвемо їх садом.

            А настане осінь — ви заходьте в гості,

            Поласуйте з нами ніжними плодами.

                                                                                  (І. Січовик)

2)

Я вирощу внучку, дідусю

            В садку росте стара вишня. Маленький хлопчик Олесь побачив недалеко від неї маленьку вишеньку та й питає дідуся:

-          Дідусю, де взялася ця маленька вишенька?

-          Із кісточки виросла, - відповів дідусь.

-          То це донька старої вишні?

-          Так, донька.

-          А внучка у старої вишні буде?

     -   Буде, Олесю, - відповів дідусь, якщо ти викохаєш оцю ма­леньку вишеньку, діждешся з неї ягідок, посадиш кісточку – то з кісточки тієї й виросте внучка старої вишні.

Олесь задумався. У його очах дідусь побачив ласку й тривогу.

-          Я вирощу внучку цієї старої вишні, - сказав Олесь.

                                                                                              (В. Сухомлинський)

Яблунька

            Посадив Гриць у садочку яблуньку. І зацвіла яблунька біло-біло. А потім уродили яблучка. Смачні були яблучка на моло­денькій яблуньці.

У саду

                                               Наші хлоп'ята дістали лопати -     

                                               Будуть дерева в садочку саджати.

                                               Вишні гіллясті і сливи стрункі.

                                               Наші малята - садівники!

                                               Хай розцвітає зелений садочок,

                                               Житимуть в ньому співучі пташки,

                                               Скажуть: - Спасибі, садівники!

                                                                                              (М. Лисиця)

3. Бесіда.

-          Про що ви дізналися з почутих текстів?

-          Розгляньте малюнки на дошці. Що зображено на малюн­ках?

-          Придумайте назви до кожного малюнка.

(Учні називають, а вчитель записує на дошці у вигляді пла­ну).

-          Прочитайте ще раз назви до малюнків, а тепер складіть розповідь на тему «Красивий сад будь-якої пори року».

4. Робота в групах на тему «Красивий сад будь-якої пори року» за одним з малюнків.

            Учні працюють у групах, складають розповідь (3-5 хвилин); зачитують складене.

Зразки текстів-описів саду в різні пори року:

Сад восени

            Тихо в яблуневому саду пізньої осені. Майже все листя з яблунь опало. Небо ясніє крізь голе гілля. Але що це? На гілці вели­ке рожеве яблуко гойдається. Здається, що воно зараз зірветься і полетить у вирій, як пташка.

Сад влітку

            А який красивий сад влітку! Серед густої зелені листя визира­ють яблука, сміються до ласкавого сонця, наливаються, спіють. На одній яблуньці сніжно-білі яблука, на другій - золотисті як маленькі сонечка.

Сад навесні

            Весною яблуневий сад прибраний, як наречена, в білий цвіт. І ніжний аромат стелиться над садом. Духмяні пахощі квітів приваблюють бджіл. Веселий весняний гул бджіл доповнює пісні птахів.

Сад взимку

            Чудовий сад і взимку. Особливо, коли випадає пухнастий сніг.

            Дерева одягають білі шуби, шапки, рукавички. А стовбури де­рев загрузли в заметах, неначе білі валянки взули. Тихо в саду. Тільки сніг іноді прошелестить, падаючи з гілки.

 

Фізкультхвилинка

                                   Дружно в сад ми всі пішли,

                                   Скільки вишень тут знайшли!

                                   У відерка їх збирали,

                                   Доки повними не стали.

                                   Ще й побігали там трішки,

                                   Натомили свої ніжки.

                                   Поверталися бадьорі,

                                   Розказали про все в школі.

            Учні імітують рухи за змістом фізкультхвилинки.

            Вчитель може ще запропонувати показати «стару» вишню, «донечку» «старої» вишні і «внучку» «старої» вишні; показати, як зростають деревця в шкільному садку.

ІІІ. Визначення завдань уроку.

-          На яку тему ми сьогодні говоримо?

-          Сьогодні ви навчитеся складати підписи до малюнків і вислов­лювання за ними.

IV. Робота з теми.

 

1. Робота в зошиті.

Ми продовжуємо з вами розмову про сад.

Завдання 1. Відгадайте назви дерев із саду за їх плодами. Запишіть.

 

2. Самостійна робота учнів.

Завдання 2. Розгляньте серію малюнків і зробіть підписи до кожного малюнка.

 

3. Перевірка складених підписів.

 

4. Складання розповіді за малюнками. Двоє-троє учнів розповідають за малюнками.

 

5. Самостійна робота.

 

Завдання 3. Складіть і запишіть три речення про шкільний сад.

(Вчитель підказує учням, які потребують допомоги).

6. Перевірка складених речень.

 

V. Підсумок уроку.

-          Чого ви навчились на уроці?



Джерело: noindex
Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (28.09.2013)
Переглядів: 2447 | Рейтинг: 0.0/0
Графіка як вид образотворчого мистецтва. Виконання аплікації «Рибки» з подаль...
В. Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці»
А. Коваль «Слова розповідають». Л. Компанієць «Ковалівна». Олена Пчілка «Жура...
Листяні та хвойні рослини
Cтворення з кольорового паперу орнаментів геометричних та рослинних форм на з...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]