Музика виражає та зображує. Слухання української народної пісні «Гречаники». Розучування пісні «Святковий хоровод»
Тема: Музика виражає та зображує. Слухання української народної пісні
«Гречаники». Розучування пісні «Святковий хоровод» музика А. Павлюка Мета: Ознайомити учнів з піснею «Святковий хоровод» А. Павлюка; розвивати вміння аналізувати музичний твір, вокально-хорові дані учнів, музичний слух, ритмічне почуття; виховувати любов до української музики Обладнання: музичний центр, диски з музичними творами, музичний інструмент, портрет композитора, таблиця з характеристиками музики Хід уроку І. Організаційна частина ІІ. Повідомлення теми та мети уроку - Тема нашого сьогоднішнього уроку та тема чверті «Музика виражає та зображує». На уроці послухаємо українську народну пісню «Гречаники» і вивчимо пісню «Святковий хоровод» А. Павлюка ІІІ. Слухання української народної пісні «Гречаники» 1. Вступна бесіда до української народної пісні «Гречаники» - Діти, як ви розумієте вираз «народна пісня»? (Відповіді дітей) - Усе життя людини пов’язане з піснею. Люди звикли висловлювати у піснях свої почуття радості і горя. У них відображений побут, звичаї, історичні події. Ми не знаємо авторів старовинних народних пісень. Звичайно, хтось їх створював, але нотного запису ще не було, тому пісні передавались з покоління в покоління. Але й після того, як з’явився нотний запис, у народі продовжувала жити традиція усного створення пісень. У наш час багато народних творів зразу ж записують, друкують, вони звучать у концертному виконанні, по радіо, телебаченню. Створена невідомим автором і передана усно від одного виконавця до другого, пісня стає не твором одного автора, а результатом колективної праці, пісня удосконалюється, з’являються різні варіанти. Часто буває так, що в різних місцевостях одну й ту саму пісню виконують по-різному. Сьогодні ми з вами прослухаємо пісню, яка називається «Гречаники» - Діти, а ви знаєте, що таке «Гречаники»? (Відповіді дітей) - Гречаники – це виріб у вигляді млинців, зроблений з гречаної муки. 2. Слухання української народної пісні «Гречаники» - А зараз прослухаємо українську народну пісню «Гречаники», а під час прослуховування зверніть увагу на її характер. - Який же характер цієї пісні? Вам допоможе таблиця. (Відповіді дітей). - Отже, українська народна пісня «Гречаники» за характером бадьора, весела, жартівлива, грайлива, піднесена, збудлива. - А ця пісня має пісенний чи танцювальний характер? (Відповіді дітей) - А чому? (Відповіді дітей) - Танцювальний – тому, що звучала в швидкому темпі, за характером весела радісна, і нам хотілось танцювати. Пісенний – тому, що це була українська народна пісня, і як пісня вона має пісенний характер. - Діти, а ви звернули увагу, які музичні інструменти супроводжують пісню? 3. Друге прослуховування української народної пісні «Гречаники» А зараз давайте ще раз прослухаємо пісню «Гречаники» і зверніть увагу на звучання музичних інструментів, що супроводжують спів. - Так, які ж музичні інструменти ви почули? (Відповіді дітей) - Отже, супроводжували спів скрипка, бубон, баян, барабан. - А ви знаєте, який вигляд мають ці народні інструменти? Чи зможете їх впізнати? - А зараз я покажу ілюстрації цих інструментів, а ви повинні їх назвати. (Показую ілюстрації скрипки, баяна, барабана, бубона.) - Усі ці музичні інструменти входять до складу ансамблю народних музичних інструментів. Отже, українську народну пісню «Гречаники» супроводжував ансамбль «народних інструментів». - А зараз ми прослухаємо пісню «Гречаники» вже в інструментальному виконанні «Троїстих музик». «Троїсті музики» - це народно-інструментальний ансамбль, який був поширений в минулому в Україні. Назва «Троїста музика» пояснюється тим, що музикантів, які грають разом найчастіше три. Отже, і інструментів, які виконують «троїсту музику» найчастіше три. Але зустрічаються ансамблі, де чотири музиканти грають на чотирьох інструментах. Давайте прослухаємо пісню «Гречаники» в інструментальному виконанні «Троїстих музик». 4. Прослуховування пісні «Гречаники» в виконанні «Троїстих музик» - Так, які народні інструменти ви почули? (Відповіді дітей) - Отже, це були гармошка, бубон, скрипка. - Діти, з яким музичним твором ми познайомились? (Відповіді дітей) - Ця пісня авторська чи народна? (Відповіді дітей) - Так, ми сьогодні прослухали українську народну пісню «Гречаники». - Який ансамбль супроводжував пісню? (Відповіді дітей) Фізкультхвилинка ІV. . Розспівування - Діти, перед тим як ми розпочнемо розучувати пісню ви повинні розігріти свій голосовий апарат. Зараз ви розспіваєтесь зі своєю вчителькою. (Роздаю слова пісні) V. Розучуванння пісні А. Павлюка «Святковий хоровод» 1.Вступна бесіда - А чи любите ви танцювати? (Відповіді дітей) - Які танці ви знаєте? (Відповіді дітей) - Кожен народ має свої танці. Які ви знаєте українські народні танці? (Гопак, козачок,метелиця, аркан, гуцулка, коломийка.) - В Росії – це кадриль, камаринська. В Білорусі – бульба, крижачок. Танець називають мовою тіла та душі. Це захоплююче видовище. А чи знаєте, які танці танцюють на Новий Рік? - Хороводи. - Це веелі чи сумні танці? (Відповіді дітей) - Цей танець танцює одна людина чи багато? (Відповіді дітей) - Насправді, цей танець танцює багато людей і в більшості діти. - На які ще свята водять хороводи? (На Івана Купала, на день закликання весни.) - А зараз ми вивчимо пісню «Святковий хоровод». Скоро буде свято, і під ялинкою ви будете водити хоровод.. 2. Показ пісні 3. Засвоєння літературного тексту а) Коротка розповідь про склад пісні - Пісня складається з трьох куплетів та приспіву, який повторюється після кожного куплету. Діти, який характер має ця пісня? - Коли ми з вами її вивчимо, ви повинні будете співати в тому характері, що написав композитор. б) Розучування 1-го куплету - Прослухайте слова І куплету з приспівом. (Читаю слова І куплету з приспівом. Наголошую на тому, що приспів повторюється двічі.) - А зараз прослухайте мелодію І фрази, 1-го куплету. ( 1 раз співаю сама, 2-3-ій з дітками.) - Діти, прийміть співочу поставу. Сядьте рівно, руки покладіть на коліна. Співаємо І фразу 1-го куплету. Починаємо за змахом руки. - Прослухайте мелодію ІІ фрази. - Співаємо ІІ фразу за змахом руки. (2-3 рази) - З’єднаємо І та ІІ фрази та заспіваємо повністю. Починаємо за змахом руки. в) Розучування мелодії приспіву - Прослухайте мелодію приспіву. (Приспів повторюється 2-3 рази) - З’єднаємо і проспіваємо І куплет з приспівом. г) Розучування 2-го куплету - Переходимо до 2-го куплету. Розучування слів 2-го куплету - Проговорення слів 2-го куплету. - Словникова робота Неспішно пропливаємо – спокійно йдемо; З прискоком промайнем – прискок – елемент танцю, промайнем – швидко пробіжим. (Показую.) - Мелодія куплету вам уже знайома. Співаємо всі разом цілий куплет. - Мелодія приспіву вам теж знайома. Тому співаємо 2-й куплет з приспівом. д) Розучування 3-го куплету - Ми розучуємо 3-й куплет аналогічно другому. - Словникова робота Втома – стан організму після тривалої праці. - З’єднаємо всі куплети і проспіваємо повністю пісню. 4. Спів пісні з танцювальними рухами - А зараз ми заспіваємо пісню з танцювальними рухами. Спочатку ми розучимо рухи по куплетах. А тепер заспіваємо з рухами. VI. Повторення пісні «Новорічна» Аркадія Філіпенка - Яку пісню ви розучили на попередньому уроці? (Відповіді дітей) - Отже, пісня називається «Новорічна» А. Філіпенка (Роздаю слова.) - Зараз я вам нагадаю мелодію пісні. (Співаю сама.) - А зараз заспіваємо разом 2 куплети з приспівом. - Давайте заспіваємо пісню з виконанням танцювальних рухів. VIІ. Підсумок уроку - Що таке «народна пісня»? - Яку пісню ми слухали? Хто її виконував? Який характер пісні? - Яку пісню ми вивчали? Який характер пісні? - Яку пісню ми виконували? | |
| |
Переглядів: 2643 | |
Методика загартування; засвоєння елементарних правил приймання повітряних і с... |
Предметна аплікація із рослинних форм. Зайчик |
Екскурсія до шкільної майстерні |
Щоб бути здоровим і все встигати робити |
Підсумковий урок за рік. Як ми навчилися берегти своє здоров'я (тестуванн... |
Всього коментарів: 0 | |