УРОК 3 Все добре переймай, а зла уникай. Тема. Л. Вахніна «Кордон», Г. Бойко «Ділові розмови»Мета: учити аналізувати поведінку дійових осіб, знаходити у тексті слова і вирази для характеристики головних персонажів; формувати в учнів уявлення про правильну поведінку в групі однолітків, серед однокласників, виховувати бажання наслідувати кращі зразки поведінки. Обладнання: таблиця з деформованими словами, індивідуальні картки. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Артикуляційні вправи. 1) Гра «Хто швидше». — Послухайте слова і скажіть, який звук їх об'єднує: «Шум, каша, мишка, кішка, шашка, Маша». — Я ще раз називаю кожне слово, а ви звук (ш) замініть на (с), щоб утворилось нове слово. Хто швидше? (Сум, каса, миска, кіска, Сашка, маса). 2) Мовна зарядка. — Як шумлять дерева? (Ш-ш-ш). — Як можна по-іншому сказати «тихо»? (Тс-с-с). 3) Гра «Впізнай звук». — Я буду називати слова, а ви, почувши в них звук (ш), розмахуйте руками вгорі, як дерева, і промовляйте «Ш-ш-ш». Якщо чуєте звук (с), то промовляйте «Тс-с-с», приставивши палець до губ. Шуба, школа, жаба, книжка, шафа, село, мишка, лиска, спориш. (Гру можна проводити так, що слова буде називати учень.) 2. Вправи з читання. 1) Вправи на удосконалення техніки читання. Прочитати слова і знайти «зайве». Парта, дошка, крейда, хліб. Ручка, яблуко, пенал, книга. (Зайві хліб і яблуко). У ч и т е л ь . Чому ці слова «зайві»? Що об'єднує інші слова? 2) Творча робота. Роз'єднати слова, прочитати прислів'я і додати останнє слово, яке підходить. (Якщо для дітей це завдання буде складним, можна дати варіанти відповідей: бійся, стережись, відганяй). Здобримдружисьалихого... (стережись). II. Перевірка домашнього завдання 1. Бесіда. — Із змістом якого твору перегукується прислів'я «З добрим дружись, а лихого стережись? («У новій школі»). — Хто з дійових осіб дотримався поради? 2. Робота з текстом. Читання в особах. Розповідь про дівчинку «мудру, витриману, серйозну, вдумливу». III. Опрацювання нового матеріалу 1. Слово вчителя. — На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо оповідання Лариси Вахніної «Кордон» і на прикладах героїв оповідання навчимося, як правильно поводитись в подібних ситуаціях. 2. Робота з текстом. Опрацювання оповідання Л. Вахніної «Кордон». 1) Робота над заголовком. Учні визначають, що означає слово «кордон», — це межа, рубіж, лінія, яка щось розділяє. 2) Самостійне читання оповідання учнями. 3) Перевірка розуміння самостійного прочитаного тексту. Бесіда. — Як звати головних персонажів твору? — Де відбуваються події? — Чи були Сашко і Наталя друзями? — Хто повівся правильно? 4) Словникова робота. Учні пояснюють значення слів повелося, нишпорить, запасна. Повелося — стало звичним, нишпорить — шукає, запасна — додатково взята річ. (Якщо учні не впоралися, пояснює учитель). 5) Читання тексту за логічно-завершеними частинами та аналіз прочитаного. а) Розмова Сашка і Наталі (від початку до слів «... це кордон»). — З чого почалось оповідання? — Що ми дізналися про дітей? 6) «Не буду з дівчиськом сидіти!» (від слів «І повелося...» до кінця абзацу). — Чому Сашко щоранку малював кордон? — Чи попросив Сашко сусідку позичити ручку? в) Від слів «А Наталя...» до «...взяв та й пише». — Що зробила Наталя? — Куди поклала запасну ручку? — А чому «хитро» поклеїла? г) Від слів «Викликала...» і до кінця. — Що зробив Сашко, коли Наталя пішла до школи? — Чому Сашко витер «кордон»? 3. Бесіда з елементами вибіркового читання. 1) Характеристика дійових осіб. — Прочитайте речення, в якому Наталя звертається до свого сусіда по парті. Про яку рису характеру це свідчить? — Прочитайте речення про запасну ручку. Як її поклала Наталя? — Прочитайте останнє речення. Чи хотіла Наталя, щоб парту розділяв «кордон»? — Якою була Наталя? — Прочитайте, як говорить із Наталею Сашко. Яким він був? — Доведіть словами тексту, що Сашко був грубим із дівчинкою. — Як хлопчик називав Наталю? — Чому Сашко так ставився до Наталі? Може, вона його чимось образила? — Як Сашко вирішив воювати з сусідкою по парті? Прочитайте. — На яку рису характеру Сашка це вказує? — Що допомогло Сашкові змінити свою думку про дівчинку? — Чи відразу витер «кордон» Сашко? Прочитайте. — Чому Сашко витирав «кордон» тихенько, коли не було Наталі? — Чи можна зробити висновок, що Сашко визнав своє негарне ставлення до Наталі помилковим? — Як ви гадаєте, що сказала Наталя Сашкові, коли повернулася на місце? 4. Колективна робота. Гра «Знайди кінець». На дошці записано прислів'я. У першому стовпчику початок прислів'я. Завдання: прочитати другий стовпчик і з'єднати з першим так, щоб утворилося правильне речення. Обгороджуй себе не огорожею, сам не хочеш. Не роби другому того, чого а зла уникай. Все добре переймай, а приятелями. — Яке із записаних прислів'їв за змістом підходить до оповідання «Кордон»? — Кого з героїв можна було б повчати ними? 5. Самостійна робота. Опрацювання вірша Г. Бойка «Ділові розмови». Діти читають вірш мовчки, дають чіткі відповіді на запитання, що стоять після твору. IV. Домашнє завдання 1. Читати в оповідання «Кордон». 2. Придумайте кінець оповідання. | |
| |
Переглядів: 4820 | |
Екскурсія до краєзнавчого музею, шкільного «живого куточка», зоопарку (на виб... |
Криволінійне різання паперу. Виготовлення дидактичної гри «числове віяло» |
Декоративна форма й колір. Практична робота «Диво-птах» |
Олена Пчілка «Безконечна пісенька». В. Лучук «Послухайте, люди». І Світличний... |
Мистецтво навколо нас. Урок-бесіда «Уявлювана подорож містом» |
Всього коментарів: 0 | |