Л. Вахніна «Кордон», Г. Бойко «Ділові розмови»

УРОК 3

Все добре переймай, а зла уникай.

Тема. Л. Вахніна «Кордон», Г. Бойко «Ділові розмови»

Мета: учити аналізувати поведінку дійових осіб, знаходити у тексті слова і вирази для характеристики головних персонажів; формувати в учнів уявлення про правильну поведінку в групі однолітків, серед однокласників, виховувати бажання наслідувати кращі зразки поведінки.

Обладнання: таблиця з деформованими словами, індивідуальні картки.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Артикуляційні вправи.

1) Гра «Хто швидше».

— Послухайте слова і скажіть, який звук їх об'єднує: «Шум, каша, мишка, кішка, шашка, Маша».

— Я ще раз називаю кожне слово, а ви звук (ш) замініть на (с), щоб утворилось нове слово. Хто швидше? (Сум, каса, миска, кіска, Сашка, маса).

2) Мовна зарядка.

— Як шумлять дерева? (Ш-ш-ш).

— Як можна по-іншому сказати «тихо»? (Тс-с-с).

3) Гра «Впізнай звук».

— Я буду називати слова, а ви, почувши в них звук (ш), розмахуйте руками вгорі, як дерева, і промовляйте «Ш-ш-ш». Якщо чуєте звук (с), то промовляйте «Тс-с-с», приставивши палець до губ.

Шуба, школа, жаба, книжка, шафа, село, мишка, лиска, спориш.

(Гру можна проводити так, що слова буде називати учень.)

2. Вправи з читання.

1) Вправи на удосконалення техніки читання.

Прочитати слова і знайти «зайве».

Парта, дошка, крейда, хліб. Ручка, яблуко, пенал, книга. (Зайві хліб і яблуко).

У ч и т е л ь . Чому ці слова «зайві»? Що об'єднує інші слова?

2) Творча робота.

Роз'єднати слова, прочитати прислів'я і додати останнє слово, яке підходить.

(Якщо для дітей це завдання буде складним, можна дати варіанти відповідей: бійся, стережись, відганяй).

Здобримдружисьалихого... (стережись).

II. Перевірка домашнього завдання

1. Бесіда.

— Із змістом якого твору перегукується прислів'я

«З добрим дружись, а лихого стережись? («У новій школі»).

— Хто з дійових осіб дотримався поради?

2. Робота з текстом.

Читання в особах. Розповідь про дівчинку «мудру, витриману, серйозну, вдумливу».

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Слово вчителя.

— На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо оповідання Лариси Вахніної «Кордон» і на прикладах героїв оповідання навчимося, як правильно поводитись в подібних ситуаціях.

2. Робота з текстом.

Опрацювання оповідання Л. Вахніної «Кордон».

1) Робота над заголовком. Учні визначають, що означає слово «кордон», — це межа, рубіж, лінія, яка щось розділяє.

2) Самостійне читання оповідання учнями.

3) Перевірка розуміння самостійного прочитаного тексту. Бесіда.

— Як звати головних персонажів твору?

— Де відбуваються події?

— Чи були Сашко і Наталя друзями?

— Хто повівся правильно?

4) Словникова робота. Учні пояснюють значення слів повелося, нишпорить, запасна.

Повелося — стало звичним, нишпорить — шукає, запасна — додатково взята річ. (Якщо учні не впоралися, пояснює учитель).

5) Читання тексту за логічно-завершеними частинами та аналіз прочитаного.

а) Розмова Сашка і Наталі (від початку до слів «... це кордон»).

— З чого почалось оповідання?

— Що ми дізналися про дітей?

6) «Не буду з дівчиськом сидіти!» (від слів «І повелося...» до кінця абзацу).

— Чому Сашко щоранку малював кордон?

— Чи попросив Сашко сусідку позичити ручку?

в) Від слів «А Наталя...» до «...взяв та й пише».

— Що зробила Наталя?

— Куди поклала запасну ручку?

— А чому «хитро» поклеїла?

г) Від слів «Викликала...» і до кінця.

— Що зробив Сашко, коли Наталя пішла до школи?

— Чому Сашко витер «кордон»?

3. Бесіда з елементами вибіркового читання.

1) Характеристика дійових осіб.

— Прочитайте речення, в якому Наталя звертається до свого сусіда по парті. Про яку рису характеру це свідчить?

— Прочитайте речення про запасну ручку. Як її поклала Наталя?

— Прочитайте останнє речення. Чи хотіла Наталя, щоб парту розділяв «кордон»?

— Якою була Наталя?

— Прочитайте, як говорить із Наталею Сашко. Яким він був?

— Доведіть словами тексту, що Сашко був грубим із дівчинкою.

— Як хлопчик називав Наталю?

— Чому Сашко так ставився до Наталі? Може, вона його чимось образила?

— Як Сашко вирішив воювати з сусідкою по парті? Прочитайте.

— На яку рису характеру Сашка це вказує?

— Що допомогло Сашкові змінити свою думку про дівчинку?

— Чи відразу витер «кордон» Сашко? Прочитайте.

— Чому Сашко витирав «кордон» тихенько, коли не було Наталі?

— Чи можна зробити висновок, що Сашко визнав своє негарне ставлення до Наталі помилковим?

— Як ви гадаєте, що сказала Наталя Сашкові, коли повернулася на місце?

4. Колективна робота.

Гра «Знайди кінець». На дошці записано прислів'я. У першому стовпчику початок прислів'я.

Завдання: прочитати другий стовпчик і з'єднати з першим так, щоб утворилося правильне речення.

Обгороджуй себе не огорожею, сам не хочеш.

Не роби другому того, чого а зла уникай.

Все добре переймай, а приятелями.

— Яке із записаних прислів'їв за змістом підходить до оповідання «Кордон»?

— Кого з героїв можна було б повчати ними?

5. Самостійна робота.

Опрацювання вірша Г. Бойка «Ділові розмови».

Діти читають вірш мовчки, дають чіткі відповіді на запитання, що стоять після твору.

IV. Домашнє завдання

1. Читати в оповідання «Кордон».

2. Придумайте кінець оповідання.

Категорія: Читання | Додав: SYLER (28.09.2013)
Переглядів: 4720 | Рейтинг: 0.0/0
Згинання та складання паперу. Виготовлення іграшки складанням. Декоративна кв...
Тварини весною. Зустрічаємо птахів
Декоративна форма й колір. Практична робота «Диво-птах»
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 19
Різноманітність тварин. Що дають тварини людям
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]