Тема: Динаміка у країні музики Мета: • навчальна: ознайомити учнів із поняттями «динамічні відтінки», «динаміка»; • розвивальна: розвивати в учнів відчуття ритму, координацію рухів, уміння розрізняти характер музики; • виховна: підтримувати в учнів бажання емоційно виражатися у різних видах музичної діяльності. Музичний матеріал: М. Коваль. Хор «Семеро козенят» із опери «Вовк та семеро козенят», українська народна пісня «Як діждемо літа», Д. Кабалевський «Зайчик дражнить ведмежатко», поспівка «Горобці і синички». Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Д. Кабалевського, М. Коваля. Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; ребус. Тип уроку: комбінований урок. Хід уроку Учні входять до класу під музичний супровід (українська народна пісня «Як діждемо літа»). 1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. Нас оточує безліч звуків. Одні звучать надто голосно, інші — дуже тихо, до них потрібно прислухатися. Якби ми хор «Семеро козенят» із опери М. Коваля «Вовк та семеро козенят» проспівали ось так? (Учитель виконує фрагмент хору дуже тихо.) Чи відповідає цей спів характеру пісні? Якби колискову мами-Кози проспівати так? (Співає дуже голосно.) Чи захотіли б ви змінити такий спів? Сьогодні ми з’ясуємо таємницю тихих і гучних звуків. 3. ОСНОВНА ЧАСТИНА Слухання музики • Мелодія якої пісні зустрічала нас на початку уроку? Учитель. Проспіваймо цю пісню, але будьте уважними, стежте за моєю рукою — вона вам підкаже, як слід співати. Виконання української народноїпісні «Як діждемо літа» • На що вказували рухи моєї руки під час співу? У такий спосіб я підказував (-ла), що співати слід то тихіше, то гучніше. Ви знаєте, що звуки за своєю природою бувають тихими й гучними. Але поняття «гучно» й «тихо» є доволі відносними. Той самий звук ми сприймаємо по- різному, хоча звучати він може однаково. Вправа «Тихо-гучно» Учитель пропонує учням простукати по парті звуки, що імітують наближення вершника,— тихо, дещо гучніше, ще гучніше, гучно, дуже гучно. Учитель. Чи звернули ви увагу, що чим голосніше ми стукали, тим більше сил нам доводилося докладати? Сила звучання і є гучністю, що дуже важлива у світі музичних звуків. Зміну гучності звуків у музиці називають... Ви дізнаєтеся про це, розгадавши ребус. Робота з поняттями Динаміка — це сила звука, гучність музичного звучання. Вона є важливим елементом музичної мови. Музика, як і людська мова, наповнена розмаїттям звукових відтінків. Чим більше таких відтінків, тим вона виразніша. Такі звукові відтінки називають динамічними. Динамічні відтінки — це своєрідні фарби, що розфарбовують музику у різні кольори: f— форте — голосно; ff— фортисимо — дуже голосно; р — піано — тихо; рр — піанісимо — дуже тихо. Динаміка може поступово збільшуватись або зменшуватись. Такий поступовий перехід від f до р і навпаки називають крещендо та димінуендо. p ff p крещендо димінуендо Слухання музики Гра «Луна» Учитель. Сьогодні ми здійснимо подорож до лісу. Луна — це відбиття, тільки не предмета, а звука. Звук відбивається від будь-якої перешкодіна його шляху. Пограймося з луною! (Учитель промовляє фразу, а учні повторюють останній склад, імітуючи луну.) У лісі живе грайлива луна. (На-на-на!..) З ним говорити потіха одна! (На-на-на!..) Якщо ми гукнемо «А-у!», то почуємо... (У-у-у!..) ♦ А як луна повторює за нами — із крещендо чи димінуендо? Наша подорож Лісом триває. Ми потрапили на лісову галявину. За звучанням музики визначте, хто бешкетує на лісовій галявині. Слухання «Зайчик дражнить ведмежатко» Д. Кабалевського ♦ Якими звуками було зображено лісових мешканців? ♦ Який настрій ви відчули в музиці? ♦ Кого зобразили спокійні та низькі звуки, а кого — високі та дзвінкі? Дмитро Кабалевський назвав свій твір «Зайчик дражнить ведмежатко». Пісня-гра «Ведмедик і лісові звірята» Учитель. Уявіть, що в лісі, до якого ми потрапили, мешкають ведмідь, птахи і лісові звірята. Оберімо «ведмедика», решта — «лісові звірята». «Ведмідь» ліг спати під дубом, «лісові звірята» крадькома наближаються до нього, а наприкінці пісні «звірята» кидаються врозтіч. «Ведмідь» повинен їх наздогнати. Кого він упіймає, той сідає на стілець під дубом і буде «ведмедиком». Гра триває. Вокально-хорова робота Розучування поспівки «Горобці і синички» (звернути увагу на динамічні відтінки) Продовження роботи над виразним виконанням української народної пісні «Як діждемо літа», виконання її з танцювальними рухами 3. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Бесіда ♦ Що потрібно для того, щоб музика звучала виразно, передавала зміст і характер твору? ♦ Які динамічні відтінки ви запам’ятали? Учні виходять із класу під музичний супровід (українська народна пісня «Як діждемо літа»). | |
| |
Переглядів: 4553 | |
Твій друг — книга. Урок позакласного читання |
Тварини рідного краю |
Екскурсія до шкільної майстерні |
Щоб бути здоровим і все встигати робити |
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас... |
Всього коментарів: 0 | |