Тема: У країні музики завжди лад Мета: • навчальна: продовжувати знайомити учнів з особливостями та властивостями музичної мови; надати визначення понять «лад», «мажор», «мінор»; вчити учнів впізнавати мажорний та мінорний лади; • розвивальна: розвивати емоційну сферу учнів, уміння розрізняти настрої музики; • виховна: виховувати культуру слухання музики та прищеплювати учням зацікавленість нею. Музичний матеріал: Л. ван Бетховен «Весела. Сумна», Р. Шуман «Перша втрата», К. Сен-Санс «Королівський марш Лева», поспівка «Мінор-мажор», українська народна пісня «А ми просо сіяли». Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Р. Шумана, Л. ван Бетховена, К. Сен-Санса. Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; зображення мурахи, мавпи та лева; роздавальний матеріал (картки із зображенням сонечка або хмаринки). Тип уроку: комбінований урок. Хід уроку Учні входять до класу під музичний супровід («Королівський марш Лева» К. Сен-Санса). 1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. Сьогодні ми познайомимося ще з двома мешканцями країни Музика, навчимося краще розуміти музичну мову. 3. ОСНОВНА ЧАСТИНА Учитель. На початку уроку звучала музика: мелодія мандрувала то вгору, то вниз, акорди змінювали один одний. Після знайомства з музичними звуками ми побачили, що всі вони, як і люди, дружать між собою. Таку співдружність музичних звуків називають ладом. Від ладу залежить, веселою буде музика чи сумною, радісною чи похмурою. Познайомтесь із двома братами - ладами (замість ілюстрацій ладів можна підготувати заздалегідь двох учнів- акторів). Звуть мене сеньйор Мажор! Знайомству з вами радий! Приношу усмішки вам я, Та вся музичная сім’я. — Ну а моє ім’я — Мінор, І ось що вам скажу, Що сум завжди мій компаньйон, Зі сміхом — не дружу. Ось такі вони — брати-лади! ♦ Чи схожі вони між собою? ♦ Чи запам’ятали ви, як їх звуть? ♦ Хто з них веселун, а хто — сумний? Мажор любить сонце та сміх, а Мінор — дощик і сум. Музичні звуки, збираючись біля Мажору, весело співають, сміються й радіють, а коли хочуть поспілкуватися з Мінором, то починають мріяти, згадують сумні хвилини та іноді плачуть. Отже, почувши веселу музику, позначатимемо її «сонечком», а сумну — «хмаринкою». Робота з поняттями З давніх часів слово «лад» означає мир, згоду та порядок, а в музиці лад — це злагоджене поєднання звуків різної висоти. Лад світлого, радісного звучання — мажор; лад сумного, мрійливого звучання — мінор. Слухання музики Учитель. Пригадайте, ще у другій чверті ми ознайомились із твором «Весела. Сумна». ♦ Пригадайте, хто створив цю п’єсу. Слухання п'єси «Весела. Сумна» Л. ван Бетховена ♦ Яким є характер музики? ♦ Чи весь час музика однакова за настроєм? Настрій у п’єсі змінюється тричі. ♦ Викладіть на парті у відповідному порядку «сонечка» та «хмаринки». ♦ Який лад ми почули у першій частині, а який — у другій? ♦ У якому ладі композитор завершив цей твір? Я хочу перевірити вашу кмітливість. Послухайте п’єсу Р. Шумана та оберіть малюнок — сонечко чи хмаринку, який би показав настрій цієї п’єси. Слухання твору «Перша втрата» Р. Шумана ♦ Який лад зустріли ми в цій п’єсі? Хоча цю музику ніхто не співав, але вона дуже схожа на пісню, тобто має пісенний характер. ♦ Якби це була б пісня, то з якими словами? Так, вона розповіла б про якісь сумні події. Композитор Р. Шуман назвав її «Першою втратою». Гра «Гастролер-музикант» У ході уроку вчителеві допомагає приїжджий «гастролер» — учень, який вчиться грати на музичному інструменті. Він виконує підготовлену п’єсу та стисло розповідає про неї. Гра «Круглий стіл» Учні за власним бажанням висловлюються про почуту музику. Учитель. А зараз прозвучить ще один твір. Ця музика — ілюстрація до одного з малюнків, що ви бачите (на дошці — зображення мурахи, мавпи та лева). Здогадайтеся, до якого малюнка підходить ця музика. Слухання твору «Королівський марш Лева» К. Сен-Санса ♦ Знайдіть картку (сонечко або хмаринку), що відповідає характерові твору. ♦ Оберіть слова, що характеризують мажорний та мінорний лади: журливий, сонячний, сумний, яскравий, затемнений, світлий. Вокально-хорова робота Вивчення поспівки «Мінор-мажор»з показом руху мелодії рукою (звернути увагу на настрій та характер її виконання) Повторення української народної пісні «А ми просо сіяли» (визначення її ладу та характеру) 4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Бесіда ♦ 3 якими мешканцями країни Музика ми познайомилися? ♦ Який характер має мажор? мінор? ♦ Які п’єси ми почули і який у них лад? Учитель, Отже, сьогодні ми дізналися про ще один засіб музичної виразності — лад, завдяки якому музика дарує нам радість і сум, мрійливість та бадьорість- усю яскраву палітру наших почуттів. Учні виходять із класу під музичний супровід («Королівський марш Лева» К. Сен Санса). | |
| |
Переглядів: 3969 | |
Перегинання і складання паперу. виготовлення стріли, пташки |
Україна — моя Батьківщина. Дослідницький практикум. Мандрівка Україною, про я... |
Живопис як вид образотворчого мистецтва. Малюнок на тему «Осінь-мальовничка» |
А. М'ястківський «Казка про яблуню». В. Коломієць «Не лови метелика». |
Елементарне поняття про декоративно-ужиткове мистецтво (ДУМ). Практична робот... |
Всього коментарів: 0 | |