Тема: Симфонічна історія... Мета: ♦ навчальна: продовжувати роботу над поняттями «симфонія», «концерт»; навчати учнів на елементарному рівні висловлювати враження від музичних творів, виразно співати; ♦ розвивальна: розвивати в учнів спостережливість, почуття ритму; ♦ виховна: виховувати музичний смак; прищеплювати учням зацікавленість музичними образами Музичний матеріал: українська народна пісня «Журавель», П. Чайковський. Друга симфонія (четверта частина), Ю. Михайленко «Пісні про матусю». Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Ю. Михайленка, П. Чайковського; ілюстрація із зображенням журавля. Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія. Тип уроку: комбінований урок. Хід уроку Учні входять до класу під музичний супровід (українська народна пісня «Журавель»). 1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Бесіда ♦ Які музичні жанри ви можете пригадати? ♦ Що таке концерті симфонія? ♦ Чим відрізняється симфонія від концерту? 3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. І знову на нас чекає зустріч із симфонією. Ми дізнаємось, як відома українська пісня отримала друге життя у творчості російського композитора. 4. ОСНОВНА ЧАСТИНА Вокально-хорова робота Розспівування Виконання поспівки «Весну зустрічаємо» Учитель. Поміж багатьох птахів, які мешкають в Україні, одна користується особливою увагою та пошаною народу. Це — журавель. ♦ Що вам відомо про журавля? (Розглядання ілюстрації.) ЖУРАВЕЛЬ У ВІНЧИКУ Журавель вінець надів,— Вінчик золотом іскриться. Як же він йому зрадів! Не скидай його, носи,— Хай позаздрить кожна птиця: В тебе вінчик для краси. ♦ Які вам відомі казки, де йдеться про цього птах? («Лисичка і журавель», «Чапля і журавель») ♦ Які народні прикмети, пов’язані з цим птахом, вам відомі? (Журавлі відлітають у вирій низько — зима вже близько; летять журавлики один за одним — буде багато води та тепла; ранній приліт журавлів — на ранню весну.) І навіть у народній пісні ми також маємо змогу зустрітися з цим птахом. Послухайте українську народну пісню «Журавель» та скажіть, який настрій вона має. Слухання української народної пісні «Журавель» та її розучування Народна гра «Довгоносий журавель» Перед початком гри за допомогою лічилки учні обирають «журавля» та утворюють коло, посередині якого стоїть «журавель». Учні ходять по колу, водять хоровод і співають пісню: Занадився журавель, журавель До бабиних конопель, конопель. Учень, наслідуючи журавля, ходить у середині кола на носках, високо піднімаючи прямі ноги. На приспів: Сякий-такий журавель, Сякий-такий довгоносий, Сякий-такий довгоногий Сакий-такий виступає, Конопельку вищіпає,— дитина стоїть у колі, махає руками, як крилами, зупиняється і присідає, нібито їсть коноплі. На приспів діти в колі зупиняються, тупають ногами, показують, який довгоносий і довгоногий журавель і як він поїдає коноплі (присідають). На слова: Оце тобі, журавель, журавель Не літай до конопель, конопель! — діти підводяться, роблять кілька кроків до центра й на слова «не літай» різко нахиляються, нібито ловлять, а «журавель», помахуючи «крилами», «перелітає» з однієї частини кола в іншу. Після закінчення пісні всі кажуть: «Киш!» плескають у долоні та ніби женуть «журавля», а він «вилітає» з кола. Слухання музики Учитель. Послухайте фрагмент одного з класичних творів і скажіть: чи знайома вам ця мелодія? Слухання фрагмента четвертої частини Другої симфонії П. Чайковського Так, це — мелодія української народної пісні «Журавель» з Другої симфонії П. Чайковського. Музику П. Чайковського ми вже багато разів слухали. Композитор подарував нове життя українській народній пісні «Журавель». П. Чайковський часто відвідував Україну, йому дуже подобались українські народні пісні. Невипадково одну з них — пісню «Журавель» — він використав у своїй симфонії. Згадаймо, що симфонія — це великий музичний твір з чотирьох частин для симфонічного оркестру. Музична мова симфонії багата, динамічна, яскрава, адже виконується різними музичними інструментами симфонічного оркестру Послухайте четверту частину Другої симфонії П. Чайковського та скажіть, чи змінився характер пісні у симфонії. Слухання четвертої частини Другої симфонії П. Чайковського ♦ У якому темпі звучить музика? ♦ Чим відрізняється звучання пісні у нашому виконанні від її звучання у виконанні симфонічним оркестром? Вокально-хорова робота Повторення «Пісні про матусю» Ю. Михайленка, робота над виразним виконанням 5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Бесіда ♦ Яку пісню використав П. Чайковський у Другій симфонії? ♦ Чому композитори використовують у своїх творах українські народні пісні? Учні виходять із класу під музичний супровід (фрагмент Другої симфонії П. Чайковського). | |
| |
Переглядів: 3129 | |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 23 |
Дещо з історії |
Фрукти та овочі виліплені із пластиліну |
Збагачення палітри колірних відтінків. Малюнок на тему «Чарівник Смарагдового... |
В. Сухомлинський «Я хочу сказати своє слово». В. Скомаровський «Пісенька». В.... |
Всього коментарів: 0 | |