Тема: Пригоди на балетній сцені Мета: • навчальна: навчати учнів визначати та розкривати виражальне значення елементів музичної мови, особливості танцю та маршу для розкриття казкових образів музики С. Прокоф'єва; засвоювати поняття «танцювальність», «міміка», «жести»; • розвивальна: розвивати в учнів спостережливість, почуття ритму; • виховна: виховувати зацікавленість народною піснею, казкою, музикою С. Прокоф'єва, любов до них. Музичний матеріал: А. Філіпенко «Ой весела дівчинка Олена», М. Коваль. Пісні з опери «Вовк та семеро козенят», С. Прокоф'єв «Вальс» із балету «Попелюшка». Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети А. Філіпенка, М. Коваля, С. Прокоф'єва. Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія. Тип уроку: комбінований урок. Хід уроку Учні входять до класу під музичний супровід («Вальс» із балету «Попелюшка» С. Прокоф'єва). 1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. Сьогодні на уроці на нас чекає ще одна зустріч із театральною музикою. Знову ми сидимо у театрі: ось вона, знайома завіса, за якою відбувається підготовка до вистави, у оркестровій ямі музиканти налаштовують свої інструменти. Яку саму виставу сьогодні ми переглянемо — ви, мабуть, здогадаєтеся самі. 3. ОСНОВНА ЧАСТИНА Учитель. Ця дівчина жила з батьком, мачухою та двома її доньками. Мачуха любила своїх доньок та ненавиділа свою падчерку, яку примушувала виконувати всю брудну й важку роботу в домі. Бідна дівчинка навіть не мала свого ліжка, і тому вночі вона спала у ящику з попелом. • Чи здогадалися ви, що за казка до нас завітала? Слухання музики Учитель. Так, це казка про Попелюшку. Попелюшка дуже любила танцювати. А де можна було потанцювати? Звісно, на балу. Попелюшка мріяла потрапити до королівського палацу на бал. Усе, чого дуже бажаєш, обов’язково здійсниться! Так сталося і з Попелюшкою. Одного разу у палаці короля відбувся бал. Мачуха та її доньки вирушили туди, а Попелюшку залишили вдома. Але добра Фея вирішила нагородити Попелюшку за її добрий характер та пра-цьовитість. Вона перетворила її вбрання на чудову сукню, а її ніжки взула у кришталеві черевички. Гарбуз перетворила на карету, а мишей — на коней. Попелюшка вирушила на бал! «У залі запанувала тиша. Гості перестали танцювати, музики грати: так уразила їх краса незнайомої дівчини. Чути було тільки шепіт: — О, яка вона гарна! Король, хоч який був старий, теж не зводив з неї очей і пошепки сказав королеві, що давно вже не бачив такої вродливої й милої дівчини. Усі дами придивлялися до сукні та зачіски незнайомки, щоб завтра й собі зробити такі самі, якщо тільки знайдеться такий крам і такі вмілі кравці та перукарі... Принц посадовив Попелюшку на почесне місце, а потім запросив до танцю. І Вона танцювала напрочуд граційно, і всі гості милувалися нею. Після танців подали різні смачні наїдки та питва, але принц і не торкнувсяїх — він дивився тільки на красуню гостю і думав тільки про неї». ♦ Який танець виконували Попелюшка та принц? Послухайте музику — і ви впізнаєте цей танець. Слухання «Вальсу» з балету «Попелюшка» С. Прокоф'єва. ♦ Що ви почули у цій музиці? ♦ Які настрої, почуття Попелюшки передає музика? Діти, коли я слухаю цю музику, я завжди захоплююся тим, як композиторовімовою музики так влучно вдається передати образи, характери героїв.Музика Попелюшки ніжна, дещо сумна. Написав музику до цього балету російський композитор Сергій Прокоф’єв. Заплющте очі та уявіть, що ви — маленькі принци та принцеси, танцюєтена балу. Повторне слухання музики з пластичним інтонуванням Які б чудові не були окремі танці, проте тільки вони не можуть складатибалет. Що ще для цього потрібне? Як розповісти цілу історію, але не словами, а рухами? Робота з поняттями Саме танцювальність музики, а також міміка, жести допомагають артистам балету розігрувати драматичні сцени, різноманітні танцювальні пантоміми. Вокально-хорова робота Учитель. Настав і наш час розповісти музичну історію, але не у танці, а у пісні. Послухайте пісню про дівчаток і хлопчиків, які дуже хотіли потанцювати, та дайте відповідь на запитання. ♦ Яким є характер цієї пісні? Слухання пісні «Ой весела дівчинка Олена» А. Філіпенка Розспівування, розучування пісні, спів за ролями Повторення пісень з опери «Вовк та семеро козенят» М. Коваля 4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Учитель. Упродовж двох уроків ми ознайомилися ще з одним музичним жанром — балетом, що розповів нам цікаві казки. Щоб дізнатися про всі пригоди головних героїв, обов’язково прочитайте ці казки або запросіть ваших батьків разом із вами переглянути ці вистави у театрі. Бесіда ♦ Музику до якого балету ми сьогодні слухали? Учні виходять із класу під музичний супровід («Вальс» із балету «По-пелюшка» С. Прокоф’єва). | |
| |
Переглядів: 3957 | |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 23 |
Л. Забашта «Берізонька», Л. Костенко «Перекинута шпаківня». І. Сенченко «Жаль... |
Я. Щоголів «Зимовий ранок». М. Рильський «Зима». Леся Українка «Сніг з морозо... |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 15 |
«Вовк і кіт» (латинська народна казка). «Що ти знаєш і що вмієш?» |
Всього коментарів: 0 | |