Урок № 34. Звідки музика прийшлаМета: пояснити учням витоки музичного мистецтва; закріпити поняття «музична мова»; спрямовувати увагу учнів на окремі засоби музичної виразності, що допомагають створити музичний образ; удосконалювати співацькі навички; продовжити виховувати інтерес до музики, бажання вивчати її, займатися різноманітною музичною діяльністю. Музичний матеріал: Е. Ґріґ «У печері гірського короля»; І. Тучак «Рідний край»; В. Верховинець «Гляньте, діточки малі». Наочні посібники: нотна хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; портрет Е. Ґріґа; схематичне зображення видів мистецтва. Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія. Тип уроку: комбінований. Хід уроку Учні входять до класу під музичний супровід (український народний танець «Гопак»). 1. Організаційний момент Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 2. Мотивація навчальної діяльності Учитель. Наближається кінець навчального року, під час якого ми багато дізналися про музику — велике мистецтво. Чи відомо вам, де й коли народилася музика? Сьогодні ми дізнаємося про це. 3. Основна частина Учитель. Чи доводилося вам гуляти лісом і натрапити на маленький струмочок, що весело дзюрчить уздовж стежини? Чи не видається цей дзюркіт музикою? А коли дощ стукотить по даху чи співає пташка — чи це не музика? Слово «музика» прийшло до нас із Давньої Греції. Його так і перекладають — «мистецтво муз». Хто такі музи? Це — давньогрецькі богині-покровительки наук і мистецтв, які, за легендою, жили на священній горі Парнас. їх дев’ятеро і вони дуже різняться. Тисячоліття тому люди помітили, що музика наділена особливою силою впливу на людину: одна — викликає сльози, інша — посмішку. Отже, уважали вони, у музиці приховано чарівництво, за допомогою якого вона здатна викликати почуття. Поступово людина навчилася співати. Це була перша музика, створена людиною. Яке почуття людина хотіла передати в пісні у першу чергу? У піснях люди передусім виражали щастя, від якого неначебто співала душа. Але й горе, і сум також перетворювалися на пісню. Пісня завжди житиме серед нас. Про це написав у своїй казці В. Сухомлинський (переказує казку «Пісню нікому не вбити»). Вокально-хорова робота Учитель. Ми також радісно заспіваємо розучену на попередньому уроці пісню. Виконання пісні В. Гребенюка «Кущ калини». Пісень багато ми вивчали,Ну а тепер ще й затанцюєм, Співали, голос розвивали.Хай гори й полонини чують! Зараз ми ознайомимося ще з однією піснею. Ми дуже добре виконували веснянки та закликали весну. Нарешті вона до нас прийшла. Слухання та розучування пісні В. Верховинця «Гляньте, діточки малі». Виконання пісні з елементами інсценування за текстом пісні. З-поміж учнів обирають двое-трое «журавлів», «гусочок», «качечок» і дівчинку-Весну. Решта дітей виконують пісню. Під час виконання 1-го куплету «птахи» «летять», розмахуючи руками-«крилами», та присідають на визначені місця. На останній куплет «птахи» поступово підводяться й підіймають руки догори, звертаючись до Весни. Усі співають, звертаючись до Весни. Слухання музики Учитель. Чарівниця-музика перенесе нас дуже далеко. Туди, де вздовж скелястих берегів холодного Північного моря розташована країна Норвегія. Тут живуть сміливі й мужні люди, адже їм доводиться боротися з бурями, вітрами, штормами. Норвезький народ створив багато казок і легенд про незвичних істот: тролів, гномів, ельфів, які живуть у горах і скелях. З-поміж них є добрі та злі. Казки своєї батьківщини розповів нам норвезький композитор Едвард Ґріґ, який жив у містечку Трольхауґені. Ця назва означає «пагорб тролів». Композитор створив яскраву картину стрімкого танцю казкових персонажів у творі «У печері гірського короля». Прослухавши цю п’єсу, складіть невеличку казочку про те що, «розповів» композитор засобами музики. Слухання п’єси Е. Ґріґа «У печері гірського короля». Яке враження справила на вас ця музика? В основі твору — одна тема. Її характер постійно змінюється від настороженого до схвильованого, збудженого. Спочатку тема звучить у найнижчому регістрі, насторожено й таємничо, поступово мелодія підвищується, посилюється звучність, прискорюється темп, що наприкінці п’єси стає стрімким. Здається, нібито казкові мешканці закружляли у стрімкому вихорі. Раптом усе переривається різкими акордами, неначебто владні жести володаря печери зупиняють дикий танець. Ця п’єса є яскравим прикладом розвитку музику. Прослухаймо її ще раз та визначмо, завдяки яким прийомам досягається розвиток музики. Повторне слухання п’єси Е. Ґріґа «У печері гірського короля». Отже, назвімо ці прийоми: динамічний (від рр до //); темповий (від повільного до стрімкого темпу); тембровий (від низького таємничого до пронизливо-напруженого); жанровий (від вкрадливої ходи до фантастичного танцю). Вокально-хорова робота Учитель. Наостанок розучимо ще одну пісню. Послухайте її та скажіть, які почуття та настрої вона у вас викликала. Слухання та розучування пісні І. Тучака «Рідний край». 4. Підбиття підсумків уроку Бесіда Чи запам’ятали ви, як з’явилася музика? Де вона бере початок? Які пісні ми розучували? Який твір слухали? Завдяки чому у п’єсі Е. Ґріґа досягається музичний розвиток? Учні виходять із класу під музичний супровід (Е. Ґріґ «У печері гірського короля»). | |
| |
Переглядів: 2307 | |
І. Франко «Лисичка і Журавель». Прислів'я |
Тварини весною. Зустрічаємо птахів |
Екскурсія до шкільної майстерні |
Аплікація з кольорового паперу «квітка» |
«Які чудові нам земля дає плоди...». Складання текстів-описів за малюнком і п... |
Всього коментарів: 0 | |