💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Картини природи початку зими. М. Підгірянка «Ходить, ходить зима гаєм». О. Тунець «Чи є зима?»

УРОК 41

Тема. Картини природи початку зими. М. Підгірянка «Ходить, ходить зима гаєм». О. Тунець «Чи є зима?»

Мета: навчати учнів сприймати змальовані образи природи у прозових і віршованих текстах; спостерігати за особливостями переходу однієї пори року в іншу, за підготовкою тваринного і рослинного світу до зими, працювати над планом твору; розвивати усне мовлення; уяву, спостережливість, самостійність; виховувати любов до зимової пори, інтерес до краси й неповторності природи; формувати бережливе ставлення до неї.

Обладнання: картини природи ранньої зими, додатковий матеріал.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда.

— Давайте пригадаємо, як було змальовано осінь в останніх творах розділу «Осінь щедра, осінь золотава... »

(Картини природи пізньої осені, коли всі дерева вже голі, лише ялинки зеленіють та дуби шелестять своїм листям і це листя вони скинуть лише навесні, а взимку розповідатимуть своїм сусідам про весну, нову пору року.)

— Чи не така сьогодні погода за вікном?

2. Робота з наочністю.

У ч и т е л ь . А тепер розгляньте картини зимової пори і дайте відповіді на такі запитання:

— Яку пору року зображено?

— З чого ви зробили такий висновок?

— Пригадайте, яким був перший сніг у нас?

— Отже, як ви гадаєте, який розділ ми розпочинаємо вивчати?

II. Мотивація навчальної діяльності

Робота з підручником з елементами бесіди.

— Прочитайте назву розділу. Подумайте, чому ж зиму назвали «білосніжною»?

— Що допомагає передати це слово? (Ласку, любов).

— Так. А ще це може означати, що людина чекала приходу саме такої — доброї, ласкавої, з пухнастим снігом, без сильних морозів, завій та хурделиць — пори року.

— Знайдіть у кінці підручника заголовок «Зміст». Знайдіть тему нового розділу — «Зимабілосніжка» — і перечитайте назви оповідань, віршів, казок, розповідей, загадок.

— Про що свідчать ці назви?

— Прочитайте назву першого твору в цьому розділі.

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Робота з текстом.

Опрацювання вірша «Ходить, ходить зима гаєм».

1) Читання учителем вірша «Ходить, ходить зима гаєм».

У ч и т е л ь . А тепер прослухайте вірш і скажіть, що спільного в ньому з картинками, представленими біля дошки. Що між ними відмінне?

2) Завдання учням. Бесіда.

— Прочитайте першу строфу. Який малюнок ви уявили?

— Перечитайте наступні строфи. Який малюнок ви уявили?

— Тож якою ви собі уявили головну героїню вірша?

— Яка вона? Чим це можна довести?

— Прочитайте два останні рядки вірша і поясніть їх. Перечитайте вислови після вірша.

3) Виразне читання вірша.

4) Узагальнююча робота над віршем.

У ч и т е л ь . Якою ти уявляєш собі зиму за цим віршем: лагідною, доброю, турботливою чи злою, жорстокою?

2. Фізку льтхвилинка.

Повіяв сильний, сильний вітер,

Нахиляє дерева додолу.

Дерева нахиляються і у снігу вмиваються.

Сонечко встало, дерева підняло,

Гаєм літають сніжинки, все блищить навколо,

Пташки у вишині літають,

А діти тихенько за парти сідають.

3. Завдання учням.

Робота над віршем О. Тунець «Чи є зима?»

1) Робота над заголовком. Що може означати цей заголовок? (Він може означати, що хтось не впевне-ний у тому, що буває зима.)

2) Робота над загадками.

У ч и т е л ь . А тепер прочитайте загадки, які написані на дошці. Відгадки до них — головні герої нашого твору.

1. По лужках-бережках ходить чудо в двох мисках.

2. Куди ходить — за собою хату носить. У кого кам'яна сорочка?

3. Живе спокійно, не спішить,

Вона ніколи не біжить.

Під панциром без страху

Гуляє...

4. Вона живе в селі і в місті,

Обіч доріг, де є гаї,

Роками не міняє місця,

Осівши в теплії краї.

Не кличе діток відлітати,

Аби де стане зимувати.

5. Біла латка, чорна латка, по дереву скаче.

У ч и т е л ь . Чи бачили ви цих тварин? Чи справді вони такі, як про них сказано у загадках?

Доведіть це.

3) Первинне сприймання тексту та його перевірка.

4) Читання твору за схемою «вчитель — учень».

5) Перевірка первинного сприймання.

— Чому черепаха ніколи не бачила зими?

— Які ще тварини засинають на зиму?

4. Вправи з читання.

1) Читання твору учнями.

2) Читання тексту за частинами. Бесіда.

— Перечитайте першу частину оповідання.

— Про яку пору року йдеться в ній?

— Із чого можна довідатись про це? Доведіть це рядками з твору.

— Прочитайте другу частину оповідання.

— Знайдіть, прочитайте те місце, де йдеться про новину, яку сорока розповіла черепасі.

— А тепер прочитайте розповідь сороки про минулу зиму.

— Прочитайте третю частину оповідання. Підготуйте відповіді на такі запитання:

— З ким зустрілась сорока наступного дня в лісі?

— Про що розповіла сорока вороні?

— Як подивилась на сороку ворона і що відповіла їй?

3) Поділ тексту на частини. Бесіда.

I ч. — «Холодного осіннього ранку», «Сніданок черепахи».

II ч. — «Яка там ще зима?», «Зима — це твоя вигадка, сороко!»

III ч. — «Черепаха ніколи не бачила зими», «Даремно образилась».

— Який із цих варіантів найточніше відтворює зміст кожної частини?

— Прочитайте ще раз заголовок оповідання. До якої частини він підходить найбільше?

— Перекажіть зміст тексту за частинами.

4) Узагальнююча робота.

— На що схожий цей текст? (На казку.)

— Чим? (Тим, що звірі в ньому розмовляють.)

— Що хотів цим текстом підкреслити письменник? (Кожна пора року має свої особливості, і різні тварини готуються до неї по-різному.)

IV. Підбиття підсумків уроку

Бесіда.

— Які твори ми читали на уроці?

— Що спільного і відмінного між ними?

— Які головні герої у цих творах?

V. Домашнє завдання

1) Читати вірш і казку з інтонацією.

2) Прочитати оповідання-казку в особах.

3) Переказати казку.

Категорія: Читання | Додав: SYLER (28.09.2013)
Переглядів: 2333 | Рейтинг: 0.0/0
Літр. Вправи на засвоєння таблиць додавання і віднімання. Задача на знаходжен...
Твоя квартира. Будь обережним
Переставна властивість додавання. Задачі та вправи на засвоєння таблиць додав...
Таблиця додавання числа 6. Задачі, до яких поставлено два запитання
Усвідомлення вибору положення аркуша паперу залежно від форми об’єкта зображе...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]