Картини природи початку зими. М. Підгірянка «Ходить, ходить зима гаєм». О. Тунець «Чи є зима?»

УРОК 41

Тема. Картини природи початку зими. М. Підгірянка «Ходить, ходить зима гаєм». О. Тунець «Чи є зима?»

Мета: навчати учнів сприймати змальовані образи природи у прозових і віршованих текстах; спостерігати за особливостями переходу однієї пори року в іншу, за підготовкою тваринного і рослинного світу до зими, працювати над планом твору; розвивати усне мовлення; уяву, спостережливість, самостійність; виховувати любов до зимової пори, інтерес до краси й неповторності природи; формувати бережливе ставлення до неї.

Обладнання: картини природи ранньої зими, додатковий матеріал.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда.

— Давайте пригадаємо, як було змальовано осінь в останніх творах розділу «Осінь щедра, осінь золотава... »

(Картини природи пізньої осені, коли всі дерева вже голі, лише ялинки зеленіють та дуби шелестять своїм листям і це листя вони скинуть лише навесні, а взимку розповідатимуть своїм сусідам про весну, нову пору року.)

— Чи не така сьогодні погода за вікном?

2. Робота з наочністю.

У ч и т е л ь . А тепер розгляньте картини зимової пори і дайте відповіді на такі запитання:

— Яку пору року зображено?

— З чого ви зробили такий висновок?

— Пригадайте, яким був перший сніг у нас?

— Отже, як ви гадаєте, який розділ ми розпочинаємо вивчати?

II. Мотивація навчальної діяльності

Робота з підручником з елементами бесіди.

— Прочитайте назву розділу. Подумайте, чому ж зиму назвали «білосніжною»?

— Що допомагає передати це слово? (Ласку, любов).

— Так. А ще це може означати, що людина чекала приходу саме такої — доброї, ласкавої, з пухнастим снігом, без сильних морозів, завій та хурделиць — пори року.

— Знайдіть у кінці підручника заголовок «Зміст». Знайдіть тему нового розділу — «Зимабілосніжка» — і перечитайте назви оповідань, віршів, казок, розповідей, загадок.

— Про що свідчать ці назви?

— Прочитайте назву першого твору в цьому розділі.

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Робота з текстом.

Опрацювання вірша «Ходить, ходить зима гаєм».

1) Читання учителем вірша «Ходить, ходить зима гаєм».

У ч и т е л ь . А тепер прослухайте вірш і скажіть, що спільного в ньому з картинками, представленими біля дошки. Що між ними відмінне?

2) Завдання учням. Бесіда.

— Прочитайте першу строфу. Який малюнок ви уявили?

— Перечитайте наступні строфи. Який малюнок ви уявили?

— Тож якою ви собі уявили головну героїню вірша?

— Яка вона? Чим це можна довести?

— Прочитайте два останні рядки вірша і поясніть їх. Перечитайте вислови після вірша.

3) Виразне читання вірша.

4) Узагальнююча робота над віршем.

У ч и т е л ь . Якою ти уявляєш собі зиму за цим віршем: лагідною, доброю, турботливою чи злою, жорстокою?

2. Фізку льтхвилинка.

Повіяв сильний, сильний вітер,

Нахиляє дерева додолу.

Дерева нахиляються і у снігу вмиваються.

Сонечко встало, дерева підняло,

Гаєм літають сніжинки, все блищить навколо,

Пташки у вишині літають,

А діти тихенько за парти сідають.

3. Завдання учням.

Робота над віршем О. Тунець «Чи є зима?»

1) Робота над заголовком. Що може означати цей заголовок? (Він може означати, що хтось не впевне-ний у тому, що буває зима.)

2) Робота над загадками.

У ч и т е л ь . А тепер прочитайте загадки, які написані на дошці. Відгадки до них — головні герої нашого твору.

1. По лужках-бережках ходить чудо в двох мисках.

2. Куди ходить — за собою хату носить. У кого кам'яна сорочка?

3. Живе спокійно, не спішить,

Вона ніколи не біжить.

Під панциром без страху

Гуляє...

4. Вона живе в селі і в місті,

Обіч доріг, де є гаї,

Роками не міняє місця,

Осівши в теплії краї.

Не кличе діток відлітати,

Аби де стане зимувати.

5. Біла латка, чорна латка, по дереву скаче.

У ч и т е л ь . Чи бачили ви цих тварин? Чи справді вони такі, як про них сказано у загадках?

Доведіть це.

3) Первинне сприймання тексту та його перевірка.

4) Читання твору за схемою «вчитель — учень».

5) Перевірка первинного сприймання.

— Чому черепаха ніколи не бачила зими?

— Які ще тварини засинають на зиму?

4. Вправи з читання.

1) Читання твору учнями.

2) Читання тексту за частинами. Бесіда.

— Перечитайте першу частину оповідання.

— Про яку пору року йдеться в ній?

— Із чого можна довідатись про це? Доведіть це рядками з твору.

— Прочитайте другу частину оповідання.

— Знайдіть, прочитайте те місце, де йдеться про новину, яку сорока розповіла черепасі.

— А тепер прочитайте розповідь сороки про минулу зиму.

— Прочитайте третю частину оповідання. Підготуйте відповіді на такі запитання:

— З ким зустрілась сорока наступного дня в лісі?

— Про що розповіла сорока вороні?

— Як подивилась на сороку ворона і що відповіла їй?

3) Поділ тексту на частини. Бесіда.

I ч. — «Холодного осіннього ранку», «Сніданок черепахи».

II ч. — «Яка там ще зима?», «Зима — це твоя вигадка, сороко!»

III ч. — «Черепаха ніколи не бачила зими», «Даремно образилась».

— Який із цих варіантів найточніше відтворює зміст кожної частини?

— Прочитайте ще раз заголовок оповідання. До якої частини він підходить найбільше?

— Перекажіть зміст тексту за частинами.

4) Узагальнююча робота.

— На що схожий цей текст? (На казку.)

— Чим? (Тим, що звірі в ньому розмовляють.)

— Що хотів цим текстом підкреслити письменник? (Кожна пора року має свої особливості, і різні тварини готуються до неї по-різному.)

IV. Підбиття підсумків уроку

Бесіда.

— Які твори ми читали на уроці?

— Що спільного і відмінного між ними?

— Які головні герої у цих творах?

V. Домашнє завдання

1) Читати вірш і казку з інтонацією.

2) Прочитати оповідання-казку в особах.

3) Переказати казку.

Категорія: Читання | Додав: SYLER (28.09.2013)
Переглядів: 2194 | Рейтинг: 0.0/0
Інформаційні процеси. Робота в графічному редакторі Paint. В гостях у Ганнусі
Шестиногі сусіди. Добирання заголовка до тексту
Виготовлення ялинкових і різдвяних іграшок та прикрас
Ліплення з пластиліну. Властивості пластиліну. Інструменти та пристосування д...
Купання у водоймах. Правила поведінки на воді
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]