УРОК 41 Тема. Картини природи початку зими. М. Підгірянка «Ходить, ходить зима гаєм». О. Тунець «Чи є зима?»Мета: навчати учнів сприймати змальовані образи природи у прозових і віршованих текстах; спостерігати за особливостями переходу однієї пори року в іншу, за підготовкою тваринного і рослинного світу до зими, працювати над планом твору; розвивати усне мовлення; уяву, спостережливість, самостійність; виховувати любов до зимової пори, інтерес до краси й неповторності природи; формувати бережливе ставлення до неї. Обладнання: картини природи ранньої зими, додатковий матеріал. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Бесіда. — Давайте пригадаємо, як було змальовано осінь в останніх творах розділу «Осінь щедра, осінь золотава... » (Картини природи пізньої осені, коли всі дерева вже голі, лише ялинки зеленіють та дуби шелестять своїм листям і це листя вони скинуть лише навесні, а взимку розповідатимуть своїм сусідам про весну, нову пору року.) — Чи не така сьогодні погода за вікном? 2. Робота з наочністю. У ч и т е л ь . А тепер розгляньте картини зимової пори і дайте відповіді на такі запитання: — Яку пору року зображено? — З чого ви зробили такий висновок? — Пригадайте, яким був перший сніг у нас? — Отже, як ви гадаєте, який розділ ми розпочинаємо вивчати? II. Мотивація навчальної діяльності Робота з підручником з елементами бесіди. — Прочитайте назву розділу. Подумайте, чому ж зиму назвали «білосніжною»? — Що допомагає передати це слово? (Ласку, любов). — Так. А ще це може означати, що людина чекала приходу саме такої — доброї, ласкавої, з пухнастим снігом, без сильних морозів, завій та хурделиць — пори року. — Знайдіть у кінці підручника заголовок «Зміст». Знайдіть тему нового розділу — «Зимабілосніжка» — і перечитайте назви оповідань, віршів, казок, розповідей, загадок. — Про що свідчать ці назви? — Прочитайте назву першого твору в цьому розділі. III. Опрацювання нового матеріалу 1. Робота з текстом. Опрацювання вірша «Ходить, ходить зима гаєм». 1) Читання учителем вірша «Ходить, ходить зима гаєм». У ч и т е л ь . А тепер прослухайте вірш і скажіть, що спільного в ньому з картинками, представленими біля дошки. Що між ними відмінне? 2) Завдання учням. Бесіда. — Прочитайте першу строфу. Який малюнок ви уявили? — Перечитайте наступні строфи. Який малюнок ви уявили? — Тож якою ви собі уявили головну героїню вірша? — Яка вона? Чим це можна довести? — Прочитайте два останні рядки вірша і поясніть їх. Перечитайте вислови після вірша. 3) Виразне читання вірша. 4) Узагальнююча робота над віршем. У ч и т е л ь . Якою ти уявляєш собі зиму за цим віршем: лагідною, доброю, турботливою чи злою, жорстокою? 2. Фізку льтхвилинка. Повіяв сильний, сильний вітер, Нахиляє дерева додолу. Дерева нахиляються і у снігу вмиваються. Сонечко встало, дерева підняло, Гаєм літають сніжинки, все блищить навколо, Пташки у вишині літають, А діти тихенько за парти сідають. 3. Завдання учням. Робота над віршем О. Тунець «Чи є зима?» 1) Робота над заголовком. Що може означати цей заголовок? (Він може означати, що хтось не впевне-ний у тому, що буває зима.) 2) Робота над загадками. У ч и т е л ь . А тепер прочитайте загадки, які написані на дошці. Відгадки до них — головні герої нашого твору. 1. По лужках-бережках ходить чудо в двох мисках. 2. Куди ходить — за собою хату носить. У кого кам'яна сорочка? 3. Живе спокійно, не спішить, Вона ніколи не біжить. Під панциром без страху Гуляє... 4. Вона живе в селі і в місті, Обіч доріг, де є гаї, Роками не міняє місця, Осівши в теплії краї. Не кличе діток відлітати, Аби де стане зимувати. 5. Біла латка, чорна латка, по дереву скаче. У ч и т е л ь . Чи бачили ви цих тварин? Чи справді вони такі, як про них сказано у загадках? Доведіть це. 3) Первинне сприймання тексту та його перевірка. 4) Читання твору за схемою «вчитель — учень». 5) Перевірка первинного сприймання. — Чому черепаха ніколи не бачила зими? — Які ще тварини засинають на зиму? 4. Вправи з читання. 1) Читання твору учнями. 2) Читання тексту за частинами. Бесіда. — Перечитайте першу частину оповідання. — Про яку пору року йдеться в ній? — Із чого можна довідатись про це? Доведіть це рядками з твору. — Прочитайте другу частину оповідання. — Знайдіть, прочитайте те місце, де йдеться про новину, яку сорока розповіла черепасі. — А тепер прочитайте розповідь сороки про минулу зиму. — Прочитайте третю частину оповідання. Підготуйте відповіді на такі запитання: — З ким зустрілась сорока наступного дня в лісі? — Про що розповіла сорока вороні? — Як подивилась на сороку ворона і що відповіла їй? 3) Поділ тексту на частини. Бесіда. I ч. — «Холодного осіннього ранку», «Сніданок черепахи». II ч. — «Яка там ще зима?», «Зима — це твоя вигадка, сороко!» III ч. — «Черепаха ніколи не бачила зими», «Даремно образилась». — Який із цих варіантів найточніше відтворює зміст кожної частини? — Прочитайте ще раз заголовок оповідання. До якої частини він підходить найбільше? — Перекажіть зміст тексту за частинами. 4) Узагальнююча робота. — На що схожий цей текст? (На казку.) — Чим? (Тим, що звірі в ньому розмовляють.) — Що хотів цим текстом підкреслити письменник? (Кожна пора року має свої особливості, і різні тварини готуються до неї по-різному.) IV. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Які твори ми читали на уроці? — Що спільного і відмінного між ними? — Які головні герої у цих творах? V. Домашнє завдання 1) Читати вірш і казку з інтонацією. 2) Прочитати оповідання-казку в особах. 3) Переказати казку. | |
| |
Переглядів: 2271 | |
«Осінь спати захотіла, землю листом застелила...». Побудова речень різних тип... |
Симетрія в природі. Згинання паперу. Вирізування деталей симетричної форми |
«Колючий клубочок прибіг у садочок». Побудова текстів за поданим початком |
Запитання до природи. З чого виготовляють папір? Чому малює твій олівець? |
Значення повітря для живої природи |
Всього коментарів: 0 | |