СЛОВА — НАЗВИ МЕБЛІВ (У НОВІЙ КВАРТИРІ)

УРОК 5

ТЕМА: СЛОВА —  НАЗВИ МЕБЛІВ (У НОВІЙ КВАРТИРІ)

Мета: розширювати й уточнювати словниковий запас учнів; формувати вміння давати повні відповіді на запитання, будувати зв’язні висловлювання; розвивати комунікативні здібності учнів, уяву, пам’ять, мислення; виховувати чуття мовленнєвого етикету.

Словник: стіл, стілець, диван, крісло, ліжко, полиця, шафа, вішалка, дзеркало, килими, штори, фіранки, шпалери, помешкання, будинок, дім, квартира, вітальня, спальня, дитяча, передпокій.

Обладнання: предметні малюнки із зображенням меблів, малюнки «Вітальня», «Спальня», «Дитяча».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

— Діти, погляньте на предмети, які я вам принесла, і назвіть їх. На столі: макет будинку, малюнок собачої будки, пташиного

гнізда, ілюстрація до казки «Рукавичка».

— Що спільне в цих предметах? {Житло)

— А що відмінне?

III. Поглиблення знань учнів

1.Складаночки про хату

ЧОРНОГУЗОВА

Чорногузе-татку,

Збудуй мені хатку Із паличок, із верби,

Недалеко від води,

Там, де жаби кумкають,

А діточки слухають.

ПАВУКОВА

Склав ніжки павучок,

Ліг спати на бочок.

Тонка його хатинка,

Хатинка-павутинка,

Та солодко в ній спати.

Усім, бач, треба хати!

— Має своє житло і кожна людина. Як по-різному можна назвати житло? (Хата, будинок, дім, оселя)

— Чим відрізняються будинки один від одного? (Матеріалом: глиняний, дерев’яний, цегляний; розмірами: великий, маленький, 1,2,3-кімнатний; висотою: одноповерховий, багатоповерховий тощо.)

— Правду люди кажуть, що всюди добре, а дома найкраще. Хто ж не любить свого помешкання?

2.Розповіді учнів «Мій дім»

— Я мешкаю у багатоповерховому будинку на четвертому поверсі. Наш дім цегляний, великий.

— Я мешкаю в одноповерховому будинку. Наш дім невеличкий, дерев’яний.

— Василько та Надійка нещодавно разом із батьками переїхали до нової квартири. Вони дуже хочуть розповісти вам про неї. Уважно слухайте, а коли я промовлятиму назви кімнат, ви плескайте у долоні.

«.. .А ось і наш будинок. Він багатоповерховий. Ліфтом підіймаємось на шостий поверх.

Тато дістає з кишені новенький ключ і відчиняє двері. "Це —  передпокій, —  пояснює мама, —  тут будуть вішалка і дзеркало. Ми зніматимемо тут верхній одяг і взуття, в якому ходимо на вулиці”.

Потім ми роздивилися кімнати. їх три. Одна велика —  вітальня, друга —  спальня, третя —  дитяча. Усі кімнати світлі, обклеєні гарними шпалерами. Нам дуже сподобалась кухня —  простора, з балконом, ванна, туалетна кімната. Усе нове, чисте, виблискує яскравими фарбами.

Як хочеться швидше оселитися в цій гарній квартирі!»

— Назвіть кімнати в новій квартирі.

3.Гра «Що тут не так?»

— У ванній кімнаті я граюся. (Ні у ванній кімнаті миються.)

— У кухні я вмиваюся. (Ні у кухні готують їжу.)

— У дитячій кімнаті я обідаю. (Ні, у дитячій кімнаті граються, роблять уроки, читають, відпочивають.)

— У спальні я приймаю гостей. (Ні, у спальні сплять.)

— У вітальні я сплю. (Ні, у вітальні приймають гостей.)

— Квартира гарна, світла, чиста, велика. Але чого в ній бракує? Загадка

Іти —  не йдемо, хоч маєм ноги,

Все тримаємось підлоги. (Меблі)

— Тож вирушимо до меблевого магазину.

4.Словникова робота

Учитель демонструє предметні картинки із зображенням меблів, чітко промовляє їхні назви, діти хором повторюють.

5.Гра «Незнайко запитує»

— Це диван?

— Так, це диван.

— Це шафа.

— Це стіл.

— Сидять на столі?

— Ні, сидять на стільці.

— У стола одна нога?

— Ні, у стола чотири ножки.

6.Гра «Що це?»

1)Меблі, призначені для спання, лежання, мають вигляд рами на ніжках із двома спинками, на яку кладуть матрац та постіль. (Ліжко)

2)Вид меблів у вигляді горизонтально укріпленої на ніжках широкої дошки. (Стіл)

3)Великі м’які меблі для сидіння, лежання. (Диван)

4)Великі меблі, що мають форму високого ящика з дверцятами і використовуються для зберігання одягу, білизни, книжок, посуду тощо. (Шафа)

5)Вид меблів у вигляді короткої лави, переважно зі спинкою, для сидіння однієї людини. (Стілець)

6)Різновид широкого, переважно м’якого стільця з бильцями та зручною спинкою. (Крісло)

7)Дошка або кілька дошок, що закріплені горизонтально на стіні чи в шафі та використовуються для зберігання посуду, продуктів харчування, одягу, книжок тощо. (Полиці)

8) Предмети для облаштування квартири, кімнати, установи тощо. (Меблі)

— Що яке? (Розкажи за малюнком.)

Ліжко —  широке, м’яке, зручне.

Стіл —  великий, високий (низенький), дерев’яний, коричневий, письмовий (обідній, журнальний).

Диван —  м’який, великий, зручний, широкий, красивий.

Поличка —  маленька, дерев’яна, книжкова.

Стілець —  високий, маленький, твердий, м’який, зручний.

7. Розповіді учнів

— Ось як розповідають про свою кімнату Василько і Надійка.

МОЯ КІМНАТА

Ми маємо свою кімнату. Вона невеличка, але світла, затишна. Стіни обклеєні блакитними шпалерами. На стелі та на стіні висять світильники у вигляді квіток. У нашій кімнаті стоїть м’який зручний розкладний диванчик, на якому я сплю. Біля вікна —  письмовий стіл і стілець. На стіні висить дерев’яна поличка, де стоять мої улюблені книжки та іграшки. У кутку стоїть невелика шафа, у якій ми зберігаємо свій одяг. На підлозі простелений красивий яскравий килим, а на стіні висить годинник.

Ми дуже любимо свою кімнату і завжди підтримуємо тут порядок і чистоту.

Розповіді учнів:

•«Моя кімната»

•«Наша вітальня»

•«Спальня»

•«Кухня»

7.«Щоб язичок був слухняним»

1)Чистомовка.

Іл, іл, іл —  у нас великий стіл,

Ець, ець, едь —  стоїть стілець,

Иця, иця, иця —  на стіні полиця,

Афа, афа, афа —  у кутку велика шафа,

Ира, ира, ира —  у нас нова квартира.

2)Скоромовка (проговорювання, заучування, конкурс скоромовців).

На столі стоїть сільниця,

У сільниці —  сіль.

8.Гра «Кожній речі —  своє місце»

На дошці —  предметні картинки: ліжко, шафа для одягу, шафа для посуду, вішалка, стіл, книжкова полиця, шафа для іграшок.

У дітей також предметні картинки. Кожна дитина виходить до дошки, розглядає свою картинку і говорить, куди її віднести (наприклад: подушка —  ліжко, книжка —  книжкова поличка тощо).

9.Відгадування загадок

— Батько дозволили Василькові та Надійці самим обрати деякі меблі та предмети для своєї кімнати. Відгадайте, які саме.

У лісі народився, у лісі виріс,

А в дім прийшов, усіх навкруг. (Стіл)

З ногами, а без рук,

З боками, а без ребер,

Зі спиною, а без голови. (Стілець)

Тік-так,

А з місця ніяк. (Годинник)

10.Складання діалогу «Запрошення в гості»

— Василько та Надійка хочуть запросити вас до себе в гості, до нової квартири. Як потрібно звернутися до друга, щоб запросити його в гості? («Сашко, будь ласка, приходь сьогодні ввечері до мене в гості».)

— Як відповісти? («Спасибі за запрошення. Обов’язково прийду».)

— Як потрібно зустріти гостя? («Добрий вечір! Раді тебе бачити. Проходь до вітальні. Сідай, де тобі подобається».)

— Що на це має сказати гість? («Дякую. У вас дуже гарно!»)

— Що можна запропонувати гостеві? (Чай із тістечками...)

— Як потрібно провести гостя? («Спасибі за те, що відвідав нас. Приходь ще!»)

— Що може відповісти гість? («Мені було дуже приємно побувати у вас. Дякую за гостинність».)

IV. Підсумок уроку

— Які нові слова запам’ятали?

— Що вони означають?

— Що було для вас найцікавішими?

Гра «Перекладач»

•Кровать (ліжко)

•стул (стілець)

•кресло (крісло)

•полка (полиця).

— А які ще предмети є в кожному сучасному домі? (Припущення дітей.)

Про це ми дізнаємося на наступному уроці.

Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (20.12.2013)
Переглядів: 5708 | Рейтинг: 5.0/1
Складові частини будівлі. Визначення основного (геометричного) характеру форм...
Звуко-буквений аналіз слів. Робота з дитячою книжкою. Ю. Т. Ярмиш "Зайча...
Розширення уявлень про декоративне прикрашання форм геометричними елементами....
Поняття декору. Вирізування симетричної силуетної форми та її оздоблення прос...
Поглиблення знань про колір, його виражальні можливості. Асоціативне сприйнят...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]