Урок № 23. Мелодія — це музики душаМета: поглиблювати уявлення учнів про мову музики; дати визначення поняття «мелодія», «акомпанемент»; визначити важливість цього елемента музики для розвитку музичного мистецтва; розвивати в учнів музично-художнє мислення, уяву, ритмічні навички; виховувати художній смак, інтерес до класичної музики. Музичний матеріал: А. Рубінштейн «Мелодія»; Р. Шуман «Перша втрата»; С. Майкапар «Роздуми»; В. Верменич «Вишиванка». Наочні посібники: нотна хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; портрети А. Ру-бінштейна, П. Чайковського; заготовки рушничків із паперу; картки з ребусом. Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія. Тип уроку: комбінований. Хід уроку Учні входять до класу під музичний супровід (українська народна пісня «Ой минула вже зима»). 1. Організаційний момент Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 2. Мотивація навчальної діяльності Учитель. Ми з нетерпінням очікуємо настання весни. Створімо для себе весняний настрій та заспіваймо пісню, що вивчили на попередньому уроці. В душі всі струни натягнулись, У серці клавіші заграли. Ми з вами струнко підтягнулись І дуже дзвінко заспівали! Виконання української народної пісні «Ой минула вже зима». 3. Основна частина Учитель Чи подобається вам пісня, що ми виконували? Чи наспівували ви її вдома? Без якого елемента музичної мови не існувало б цієї пісні та й будь-якої взагалі? Відповісти на це запитання допоможуть загадка та ребус. Загадка Вона ллється мов струмочок Мила, лагідна, ласкава, Поміж квітів і дерев.З звуків складена ясних, Розповісти все нам хоче,В музиці важлива дама, Де була вже й де тепер.Перед нею кожен стих. (Мелодія) Ребус Складіть слово за першими літерами назв зображених предметів. Відповідь: мелодія. Робота з поняттями Мелодія — це одноголосна музична думка. Вона може передавати різні настрої, почуття, образи. У перекладі з грецької мелодія означає «спів пісні», «наспів». Учитель. Намалюймо (учні — в зошитах, учитель — на дошці) дві лінії: одну пряму, а другу — хвилясту. Ведучи пальцем по лінії «О», заспіваймо цей звук. Він вийшов рівним і більш схожим на гул. Зараз заспіваймо звук, ведучи його лінією «А». Помітили, що голос то підвищується, то знижується? Прислухайтесь, як змінюється висота звука. Мелодія — це і є послідовність звуків різної висоти, тривалості та сили. Висоту звука визначають за розміщенням ноти на нотному стані: чим вищий звук, тим вище записано ноту. Учитель. Розгляньте схему та покажіть рукою рух мелодії: угору, униз, хвилеподібно чи на одній висоті. В го_ ру пі_ дій_ май_ ся та у_ низ спу_ скай_ ся. Проспівайте поспівку відповідно до руху мелодії, обережно підіймаючись вгору та спускаючись униз. Виконання поспівки. Слухання музики Учитель. Мелодія — це дуже важливий елемент музики. Вона визначає характер музичного твору. Мелодія є важливою не тільки у вокальних творах, а й у інструментальних. Чим різняться вокальна та інструментальна музика? Сьогодні ми ознайомимося з музикою видатного російського композитора Антона Григоровича Рубінштейна. Цей композитор увійшов в історію російської музичної культури як засновник першої в країні консерваторії (вищий навчальний музичний заклад). Він став її директором і професором. Одним із перших учнів Антона Григоровича був П. І. Чайковський. Пропоную прослухати п’єсу А. Рубінштейна. Поміркуйте й скажіть, яку назву ви б їй дали. Слухання п’єси А. Рубінштейна «Мелодія». Схарактеризуйте цей твір, користуючись словником ліричної музики. ПлавнаГнучка ПротяжнаНаспівна Мелодійна Пронизлива СпівучаЛагідна НіжнаДушевна Чуттєва Задумлива МрійливаШирока Як ви гадаєте, яку назву дав композитор цій п’єсі? Інколи мелодія навіть сама може дати назву твору. Ця п’єса дуже мелодійна. Щоб підкреслити саме цю особливість, А. Рубінштейн дав їй назву «Мелодія ». Чи згодні ви з думкою композитора? Гра «Диригент» Учитель. Візьміть до рук диригентські палички та передайте за допомогою рухів широту та наспівність твору. Не забувайте показати музикантам напрям руху мелодії, силу звучання та характер музики! Повторне слухання твору (А Рубінштейн «Мелодія») з пластичним інтонуванням. Вокально-хорова робота Учитель. Прослухаймо ще одну красиву пісню! Перекажіть, про що вона та яким є її характер. Слухання пісні В. Верменича «Вишиванка». Якою є ця пісня? Про що вона нам розповідає? Чи яскраво виражена мелодія в ній? Чи могла б відповідати настрою тексту така музика? (Учитель награє пісню у дещо танцювальному або маршовому характері.) Чи могли б ми заспівати цю пісню, якби в ній зовсім не було мелодії? Отже, мелодія є невід’ємною складовою будь-якої пісні. Розучування пісні В. Верменича «Вишиванка». Чи пробували ви коли-небудь вишивати? Візьмемо уявні голочки та спробуймо супроводжувати пісню «вишиванням». Голочка рухається плавно, ниточка обережно тягнеться за голочкою. Так слід і співати — протяжно та спокійно. Виразне виконання пісні. Погляньте на ілюстрацію чудових орнаментів вишитих рушників. Кожен рушник — це неповторна історія, давня традиція. 3 яким музичним поняттям ми порівнювали орнамент? Завдання. Намалюйте на паперових рушничках, що перед вами, орнамент, що відповідає саме ритму та мелодії пісні. Доберіть кольори, що передавали б характер мелодії. Ще завдання можна виконати як на уроці, так і вдома.) Слухання музики Учитель. Мелодія — це дуже важливий елемент музики. Вона визначає характер музичного твору та дарує нам насолоду. Якщо мелодія відсутня, може статися прикра пригода, як в оповіданні Віталія Біанкі «Музична канарка». (Читає оповідання.) Була у моєї бабусі канарка. Бабуся її дуже берегла, адже канарка була тоненька, ніжна — уся жовтенька,— і співала чудово. Ця канарка також музику обожнювала, але лише гарну. Бабуся їй завжди найкращі свої платівки ставила, різні концерти. Якось бабуся пішла з дому, а я запросив до себе хлопців. Надворі дощило, нам було нудно, і ми вирішили влаштувати оркестр. Я взяв гребінець і тонкий папір, зробив собі губну гармошку. А хлопці — один собі склянку поставив — ложечкою стукати; інший — перевернуте порожнє відро — замість барабана; у третього тріскачка дерев’яна була. І почали ми грати відому пісеньку: «Мм едем, едем, едем в далекие края!». І нібито у нас усе складалося, почало навіть щось виходити,— раптом входить бабуся. Увійшла бабуся, посміхнулася на нашу музику. Потім поглянула на клітку та як сплесне руками: — Ой, що ви накоїли! Ви мою канарку вбили! Клас А ми до її клітки навіть не наближалися. Поглянули — справді канарка лежить на піску, очі заплющені й ніжки догори. Бабуся відразу всіх хлопців парасолькою вигнала і кинулася свою канарку серцевими краплями рятувати. Урятувала-таки. Бабуся трошки заспокоїлася й промовила: — Дурні ви! Хіба можна при ній такий огидний шум улаштовувати! Адже вона має надто ніжний слух. Вона не може витерпіти ваших тріскачок, відер і губних гармошок. Це дуже музична пташка-співачка, вона знепритомніла від вашої жахливої гри. Чому ж канарка знепритомніла? Отже, мелодія є важливою не тільки у вокальних творах, але й у інструментальних. Робота з поняттями Дуже часто мелодія звучить у супроводі, як і в прослуханих п’єсах. А музичний супровід має назву — акомпанемент (з французької — «супровід»). 4. Підбиття підсумків уроку Учитель. З початку семестру ми вже неодноразово ознайомлювалися з творчістю Р. Шумана та С. Майкапара. Завдання Згадайте ці твори та визначте їх авторів, з’єднавши їх. «Музична скринька» « Перша втрата »Р. Шуман «Зимою»С. Майкапар «Хмари пливуть» Бесіда Що таке мелодія? Наскільки вона є важливою в музиці? Учні виходять із класу під музичний супровід (А. Рубінштейн «Мелодія»). | |
| |
Переглядів: 4973 | |
Дерева, кущі, трав'янисті рослини |
Доброта - це частина нас |
Чим ми чуємо |
Поведінка в незнайомих місцях |
В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка» В. Нестайко «Руденький» |
Всього коментарів: 0 | |