Урок 29 Тема: Аналіз контрольної роботи. Усне додавання двоцифрових чисел з переходом через десятокМета: ознайомити учнів із загальним випадком усного додавання двоцифрових чисел з переходом через десяток; формувати вміння розв'язувати задачі; розвивати математичне мовлення; виховувати інтерес до математики. Хід Уроку I. Організаційний момент II. Повторення вивченого матеріалу 1 Аналіз помилок, допущених у контрольній роботі 2 Усна лічба 1)Внашому класідва Івани, Дві Тетяни, два Степани, Три Катрусі, три Поліни, Вісім Львів, чотири Ніни, П’ять Ірин і дві Наталі. І всього один Віталій. Скільки усіх ви налічили? (Усього учнів: 2 + 2 + 2 + 3 + 3 + 8 + 4 + 5 + 2 + 1 = 32.) 2) Складіть правильну рівність і нерівності, використовуючи подані вирази. 5 + 912+ 8 26 - 6 3) У гаражі стояли 22 автомобілі. Поїхало 5 легкових і 7 вантажних машин. Скільки автомобілів залишилося в гаражі? — Складіть подібну задачу, щоб її розв’язанням був вираз: 28 - (4 + 6) = □ 4) На ділянці посадили 33 кущі малини, аґрусу — на 13 кущів менше, ніж малини, а смородини — на 7 кущів більше, ніж аґрусу. Скільки кущів смородини посадили на ділянці? 3 Математичний диктант • На скільки потрібно збільшити 32, щоб отримати 75? • Запиши число, у якому 4 десятки і 8 одиниць. Зменш його на 2 десятки. • Зменшуване — 2 десятки, від’ємник 7 одиниць. Знайди різницю. • Перший доданок 23, другий 34. Знайди суму. • Знайди різницю чисел 57 і 35. • Збільш 17 на 3. • Сума двох доданків дорівнює 90. Перший доданок 40. Чому дорівнює другий доданок? • Яке число менше 15 на 7? • Яке число потрібно додати до 38, щоб отримати суму чисел 10 і 30? 4 Перевірте правильність обчислень: 84 + 2 - 40 = 46 75 - 5 + 30 = 90 6 + 34 - 7 = 33 5 Хвилинка каліграфії з логічним завданням 2; 4; 6; 8; 10; 12; 14; ... ; 16 Вставте пропущене число. III. Вивчення нового матеріалу 1 Підготовча робота 1) Обчислення зручним способом. 1 + 50 + 40 + 9 = 50 + 40 + 9 + 1 = (50 + 40) + (9 + 1) = 90 + 10 = = 100 2) Обчислення з коментуванням. 23 + 35 38 + 4 2 Пояснення нового матеріалу 35 + 27 — Починати додавання треба з десятків. 30 + 20 = 50; 5 + 7 = 12; 50 + 12 = 62. — Поясніть розв’язання прикладу: 38 + 24 = (30 + 8) + (20 + 4) = (30 + 20) + (8 + 4) = 50 + 12 = 50 + + (10 + 2) = 60 + 2 = 62 — Ми представили кожен доданок у вигляді суми розрядних доданків. Потім додали одиниці: 8 + 4 = 12. Вийшов 1 десяток і 2 одиниці. Потім додали десятки: 3 дес. + 2 дес. = 5 дес. Додали ще один десяток, що вийшов при додаванні одиниць. Усього вийшло 6 десятків і 2 одиниці, тобто 62. Задача 1. Маса 100 л води — 100 кг, маса 100 л нафти — на 10 кг менше, ніж води, маса 100 л бензину — на 20 кг менше, ніж нафти. — Запишемо задачу коротко, для цього виділимо ключові слова. (100 л води, 100 л нафти, 100 л бензину) Запишемо числові дані, що відповідають ключовим словам: — За коротким записом поясніть числові дані задачі. Яке питання задачі? — Що достатньо знати, щоб відповісти на питання задачі? (Достатньо знати два числових значення: I — масу 100 л нафти, невідомо, і II — на скільки кілограмів маса 100 л бензину менше маси 100 л нафти, відомо — на 20.) — Якою арифметичною дією відповімо на дане питання? (Дією віднімання, адже треба знайти число, що на кілька одиниць менше за інше число.) — Чи можемо ми відразу відповісти на питання задачі? (Ні, тому що ми не знаємо масу 100 л нафти.) — Що достатньо знати, щоб відповісти на це питання? (Достатньо знати два числових значення: I — масу 100 л води, відомо — 100 кг, і II — на скільки кілограмів маса 100 л нафти менше маси 100 л води, відомо — на 10 кг.) — Якою арифметичною дією відповімо на це питання? (Дією віднімання) — Чи можемо ми відразу відповісти на це питання? (Можемо, адже нам відомі обидва числові значення,.) — Сформулюйте план розв’язання задачі. — Розв’яжіть задачу виразами, спираючись на схему аналізу. — назвіть відповідь задачі. 3 Первинне закріплення 47 + 9 76 + 19 ► Фізкультхвилинка 85 + 7 24 + 39 IV. Розвиток математичних знань 1 Розв'язування задач на збільшення (зменшення) числа на декілька одиниць 100 л води — 100 кг ^ 100 л нафти — ?, на 10 100 л бензину — ?, на 20 кг < Задача2. У Тетяни 49 марок, в Іри на 19 марок менше, ніж у Тетяни, а у Сашка на 34 марки більше, ніж в Іри. Скільки марок у Сашка? — Про що говориться в задачі? — Запишіть цю задачу коротко. — Порівняйте короткі записи цієї задачі і попередньої. Зробіть висновок про склад цієї задачі з простих задач. Покажіть на короткому записі прості задачі. Зробіть висновок про план розв’язання. — Запишіть розв’язання за діями. — Запишіть розв’язання виразом, виходячи з останньої дії. — Запишіть відповідь. — Що спільного в цих двох задачах? Який висновок можна зробити про розв’язування таких задач? (Якщо задача складається з двох простих задач на збільшення (зменшення) числа на кілька одиниць, то першою дією ми знаходимо число, яке більше чи менше даного числа на кілька одиниць; а другою — шукане число, яке більше чи менше знайденого числа на кілька одиниць.) — Змінимо умову цієї задачі в такий спосіб: «У Тетяни 40 марок, а в Іри — 19 марок. У Сашка на 34 марки більше, ніж у Тетяни й у Іри разом. Скільки марок у Сашка?». — Чим ця задача відрізняється від попередньої? — Як на короткому записі показати, що в Сашка на 34 марки більше, ніж у Тетяни й у Іри разом? Запишіть задачу коротко. — Чим схожі дана задача і попередні? (Шукане число більше чи менше іншого числа на кілька одиниць.) — Чим відрізняється ця задача? (Тим, що друге число тут не більше чи менше даного, а дорівнює сумі двох даних чисел.) — На короткому записі виділіть прості задачі і сформулюйте їх. — Виходячи з порядку простих задач, складіть план розв’язання. — Розкажіть розв’язання по діях. — Запишіть розв’язання виразом. — Запишіть відповідь. 2 Офтальмологічна пауза 3 Розв'язування прикладів Тетяна — 40 м. Іра — 19 м. Сашко — ?, на 34 м. > 36 + 20 + 5 = 36 - 20 + 5 = 36 + 20 - 5 = 36 - 20 - 5 = 55 + 9 + 30 = 55 - 9 + 30 = 55 + 9 - 30 = 55 - 9 - 30 = 73 + (15 - 9) 73 - (15 - 9) 73 - (15 + 9) 73 + (15 + 9) 4 Розв’язування логічних завдань 1) Прочитай уважно пари слів у першому стовпчику. Проаналізуй зв’язок між цими поняттями. Спробуй дібрати пари до понять у другому стовпчику. Огірок — овоч. Ромашка — ... Учитель — школа. Лікар — ... Людина — руки. Кішка — ... Риба — вода. Птах — ... Осінь — дощ. Зима — ... (Ромашка — квітка. Лікар — лікарня. Кішка — лапи. Птах — повітря. Зима — сніг.) 2) У дівчинки стільки сестер, скільки братів, а її брат сказав, що у нього 3 сестри. Скільки дітей у сім’ї? (2 брата і 3 сестри. Усього 5 дітей.) 3) Рік тому Сашку було 6 років. Скільки років йому буде через 3 роки? (10 років) 4) Які з наведених суджень завжди є істинними? Які можуть бути істинними або хибними? Які завжди хибні? • Батько старший за сина. • Один з братів старше за інших. • Мати молодша за батька. • Онук старший за дідуся. (Завжди істинні: Один з братів старше за інших. Батько старше від сина. Може бути істинним: Мати молодша за батька. Завжди хибні: Онук старший за дідуся.) 5) Порівняй ці 4 рядки чисел. Знайди і викресли зайвий рядок. Чим рядки схожі? Чим відрізняється зайвий рядок від інших? 2 5 811 14 4 7 10 13 16 3 4 567 5 8 11 14 17 Підказка. Яке число додається до попереднього числа кожного рядка? (Зайвий рядок — третій, адже до кожного попереднього числа додається число 1, а не 3.) V. Підбиття підсумків. Рефлексія — Який спосіб усного додавання двоцифрових чисел з переходом через десяток ми розглянули? — З чого потрібно починати додавання? — Як називаються складені задачі, що ми сьогодні розв’язували? — Чому вони так називаються? Що в них спільного? | |
| |
Переглядів: 2050 | |
В. Сухомлинський «Соловей». Підсумок із теми |
А. М'ястківський «Неня». Д. Білоус «Звертання» |
Ліплення з пластиліну. Властивості пластиліну. Інструменти та пристосування д... |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 18 |
В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка» В. Нестайко «Руденький» |
Всього коментарів: 0 | |