Урок 23 Тема: Квадрат. Застосування різних прийомів знаходження суми двоцифрових чисел. Розв'язування задач із зайвими числовими даними і з недостачею данихМета: навчати учнів розрізняти квадрат за істотними ознаками; узагальнювати і систематизувати вміння розв'язувати приклади і задачі на вивчені випадки знаходження суми двоцифрових чисел; розвивати пізнавальну активність, уміння спостерігати і порівнювати, робити висновки, висловлювати свою думку; виховувати культуру розумової праці. Хід Уроку I. Організаційний момент Заходьте, діти, в клас — Пролунав дзвінок для вас. II. Контроль, корекція і закріплення знань 1 Гра «Весела лічба, або Боротьба за цифру» У кожної дитини на парті — дві таблиці. Завдання кожного учня полягає в тому, щоб лічити від 1 до 24 чи від 52 до 76, показувати одночасно кожне з чисел на таблиці. Учні тренуються на місцях. До дошки запрошуються двоє учнів і стають перед однією з двох таблиць, виконують завдання. Той, хто швидше назве числа, вважається переможцем. Учні змагаються парами. 519 10 18 16 22 24 13 15 611 4 8114 7 20 21 23 17 12 923 52 77 59 76 60 54 67 72 58 69 50 61 65 74 68 73 51 71 66 55 62 70 57 63 75 56 64 53 2 Математичний диктант • Зменшуване 88, від’ємник 88, знайти різницю; • перший доданок 62, другий доданок 25, знайти суму; • знайти різницю чисел 55 і 21; • число 32 збільшити на 7; • число 78 зменшити на 35; • у першій коробці 14 цукерок. Скільки цукерок у другій коробці, якщо всього в двох коробках 57 цукерок? • довжина першого відрізка 13 см, а другого — на 9 см менше. Знайти довжину другого відрізка. 3 Хвилинка каліграфії з логічним завданням — Знайдіть закономірність і вставте пропущені числа. 3 6 ? ? 15 ? ? 24 ? ? 4 Повторення сполучної властивості дії додавання 1) Сполучна властивість. - а + (Ь + с) (а + Ь) + с = <У ^ (а + с) + Ь 2) Обчислити. (6 + 5) + 5(7+ 4) + 3 8 + (4 + 2)9+ (6 + 1) (6 + 3) + 7(4+ 8) + 2 5 Прочитайте приклад кількома способами: 40 + 20 = 60; 12 + 9 = 21; 32 + 27 = 59 ... додати ... ... скласти ... ... більше ... ... менше ... ... складається ... — Як слід було міркувати при розв’язанні кожного приклада? Поясніть розв’язання різними способами. III. Повідомлення теми і мети уроку IV. Вивчення нового матеріалу 1 Підготовча робота — Подивіться на креслення. ♦ — Які фігури ви бачите? Скільки кутів у кожному чотирикутнику? — Знайдіть фігури, у яких усі кути прямі. Як вони називаються? у яких з цих прямокутників однакові сторони? 2 Практична робота У кожного учня на парті — квадрат, учитель на дошці фіксує властивості квадрата. — Ви отримали квадрат. Розкажіть про нього. (У квадрата чотири вершини, чотири сторони, чотири кути.) За допомогою косинців або моделі прямого кута учні з’ясовують, що кути у квадрата прямі. — Що можна сказати про кути? (Вони прямі.) — Візьміть у руки лінійки, виміряйте сторони квадрата. (Усі сторони рівні.) — Скільки кутів і сторін у квадрата? (По чотири) — Парна кількість кутів, сторін. Як можна назвати квадрат по-іншому? (Чотирикутник) — Я розповім вам казку. Вона незвичайна, математична, і називається «Родичі». Жила на світі важлива фігура. Важливість її визнавалася всіма людьми, оскільки при виготовленні багатьох речей форма її служила зразком. Кого б не зустріла вона на своєму шляху, всім хвалилася: «Подивіться, який у мене красивий вигляд: сторони мої всі рівні, кути всі прямі. Красивіше мене немає фігури на світі!» Учитель показує малюнок. — Назвіть цю фігуру, діти! (Квадрат) — Як ви дізналися? (Сторони рівні, кути прямі) — Ходив Квадрат по світу, і стало йому самотньо: ні з ким поговорити і попрацювати в хорошій і дружній компанії. Адже весело і легко буває тільки з друзями. і вирішив Квадрат пошукати роди- чів... «Якщо зустріну родича, то відразу його взнаю, — думав Квадрат, — адже він має бути схожий на мене». Одного разу зустрічає він на шляху таку фігуру (учитель показує прямокутник). — Придивився Квадрат до неї і побачив щось знайоме. «Як тебе звуть?» — запитує. — Дізналися, діти? (Це прямокутник.) — Чому він так називається? (У нього всі кути прямі.) — У вас на партах лежать прямокутники. Перевірте, які у них кути. (Здійснюється перевірка біля дошки і на партах.) — Давайте виміряємо довжину сторін. Що ви про них скажете? Діти вимірюють довжини сторін прямокутників. (Сторони, які лежать одна навпроти іншої, рівні.) Учитель на дошці фіксує властивості прямокутника. — Називаються ці сторони протилежними. Сформулюйте висновок про протилежні сторони прямокутника. (Протилежні сторони прямокутника рівні.) — У чому ж відмінність квадрата від прямокутника? (У квадрата всі сторони рівні, а у прямокутника — тільки протилежні.) — У прямокутника та сторона, яка довше, називається «довжина». Сторона, яка коротше, називається «ширина». Як визначити, де у квадрата довжина, а де — ширина? (У квадрата всі сторони однакової довжини.) — Накресліть прямокутник, довжина якого — 5 см, а ширина — 3 см. — Подумайте, чи можна з цього прямокутника отримати квадрат? (Узяти за сторону квадрата ширину або довжину прямокутника.) — Накресліть у зошиті квадрат будь-яким способом. — Хто накреслив квадрат зі стороною 3 сантиметри, хто — зі стороною 5 сантиметрів? — А тепер послухайте продовження казки. Квадрат запитує у Прямокутника: — А ми не родичі з тобою? — Я б теж був радий дізнатися про це, — говорить Прямокутник. — Якщо у нас знайдеться чотири ознаки, за якими ми схожі, це означає, що ми з тобою — близькі родичі й у нас може бути одне прізвище. — Давайте допоможемо фігурам знайти такі ознаки, узагальнимо отримані знання. (У фігур чотири кути, всі фігури прямі, у них по чотири сторони, протилежні сторони рівні.) — А яке ж у них загальне прізвище? (Прямокутники) — Зраділи фігури, що знайшли один одного. Відпочивають разом, працюють. Одного разу гуляли на галявині, а назустріч — фігура, що має такий вигляд: (чотирикутник). Увічливо привітавшись, говорить: «Довго я шукав представників нашого старовинного роду. Нарешті я знайшов своїх близьких родичів!» — А як же тебе звуть? — Чотирикутник. — Як же довести, що ми — твої родичі? — Ми маємо дві загальні ознаки. — А ви, діти, зможете їх назвати? (Чотири кути, чотири сторони) — Так зустрілися і жили однією дружною сім’єю три споріднені фігури, які називалися чотирикутники. 3 Первинне закріплення. Гра «Істина — брехня» — Які твердження правильні? • Будь-який квадрат — це прямокутник. • Будь-який прямокутник — це квадрат. • Будь-який чотирикутник — це багатокутник. (Правильні — перше і третє твердження.) ► Фізкультхвилинка Дивися скоріше, котра година —(Учитель показує указкою Так, так, так.на цифру 3.) Ліворуч раз! Праворуч раз! Ми теж можемо так.(Діти качають головою тричі.) Щоб стати схожим на орла І залякати собак, Півень розправив два крила... Ми теж можемо так.(Діти сідають навприсядки Пастух у лісі сурмить у ріжок,і плавно піднімають Лякається русак.і опускають руки.) Зараз він зробить стрибок... Ми теж можемо так.(Діти піднімають руки до голови, Йде ведмідь, шумить у кущах, зображують вуха зайця Спускається в яр...і стрибають разом.) На двох ногах, на двох руках — Ми теж можемо так.(Діти стають на четвереньки Кінь через міст йде шажком...і качаються.) Ми теж можемо так.(Діти зображують конячок, біжать на місці риссю, а потім шагом.) V. Розвиток математичних знань 1 Розв'язування задач із зайвими числовими даними і з недостачею даних 1) У класі 12 учнів. ШІ — хлопчики, решта — дівчатка. Скільки в класі дівчаток? — Чи можна розв’язати цю задачу? Чому її не можна розв’язати? Що ще треба знати, аби знайти відповідь? Як потрібно доповнити задачу? — Складіть умову. Виділіть числові дані. Сформулюйте питання. Яке число є шуканим? Як називається шукане число мовою математики? (Доданок) — Повторіть питання задачі. Що треба знати, аби відповісти на питання задачі? (Два числових даних: 1-ше — скільки всього учнів у класі — суму — 12, та 2-ге — скільки із них хлопчиків — доданок — невідомо.) За допомогою якої арифметичної дії відповімо на запитання задачі? (За допомогою дії віднімання: якщо від суми двох чисел відняти один доданок, то залишиться другий доданок.) Чи можна одразу відповісти на запитання задачі? (Ні, ми не знаємо, скільки в класі хлопчиків.) — Як вийти із ситуації, що склалася? (Можна дібрати це числове значення.) — Нехай кожен з вас добере числове значення, що означає кількість хлопчиків у класі. (Учні називають свої числа.) Чи може бути так, що хлопчиків було більше, ніж 12? (Ні, адже всього дітей — і хлопчиків, і дівчаток — 12.) — Наведіть найбільшу можливу кількість хлопчиків? (11, адже є ще й дівчатка.) — А найменшу кількість хлопчиків? (1 — адже в задачі йдеться, що в класі є і хлопчики, і дівчатка.) — Сформулюйте свої задачі. Запишіть їх розв’язки та відповіді. Як ми розв’язали задачу? (Ми не можемо одразу відповісти на питання задачі, адже нам бракує числового даного; число, якого не вистачало, ми знайшли за допомогою додаткової умови.) 2) В Іринки було 15 зошитів. Вона витратила 7 зошитів у клітинку та 3 зошити у лінійку. Скільки всього зошитів вона витратила? — Що треба знати, аби відповісти на питання задачі? (Два числових даних: 1-ше — скільки зошитів у клітинку витратила Іринка — 7, та 2-ге — скільки зошитів у лінійку вона витратила — 3.) — Чи можемо ми одразу відповісти на запитання задачі? (Так, бо нам відомі обидва числові дані.) — Повторіть питання задачі. Назвіть відповідь. (10 зошитів у клітинку та у лінійку витратила Іринка.) — Яке числове дане не було задіяне в умові задачі? Що воно означає? (Число 15. Воно означає, скільки всього зошитів було в Іринки.) Чи змінилося б розв’язання задачі, якби в Іринки було не 15 зошитів, а 19? Чому? (Тому що для відповіді на запитання задачі нам потрібно знати, скільки зошитів у клітинку і в лінійку витратила Іринка. а скільки всього зошитів в неї було, нам знати не потрібно!) — Що означає число 15? (Скільки зошитів усього було в Іринки.) Що означає число 10? (Скільки зошитів вона витратила.) Про що можна дізнатися за цими числовими даними? (Скільки зошитів у неї залишилося.) Сформулюйте задачу цілком. — Що слід знати, аби відповісти на питання? (Два числових даних: 1-ше — скільки зошитів було в Іринки — 15, та 2-ге — скільки зошитів витратила — 10.) — Прокоментуйте розв’язання задачі. (15 - 10 = 5 (шт.)) — Прочитайте умову першої задачі. — Поставте до неї питання, яке ми склали до другої задачі. Сформулюйте отриману задачу. (В Іринки було 15 зошитів. Вона витратила 7 зошитів у клітинку і 3 зошити в лінійку. Скільки зошитів залишилося в Іринки?) — Якщо на питання задачі можна відповісти одразу, то це — проста задача! — А чи можна одразу відповісти на питання цієї задачі? (Ні, тому що необхідно знати два числових даних: 1-ше — скільки зошитів було — 15, та 2-ге — скільки зошитів витратили — невідомо.) Яка це задача? (Складена) 2 Офтальмологічна пауза 3 Розв’язування логічних завдань 1) Скільки лап у двох ведмежат? (8) 2) Понад доріжкою одне за другим ростуть 10 дерев. Між ними стоять лавочки. Скільки всього лавок? (9) VI. Підбиття підсумків. Рефлексія — Який чотирикутник називається прямокутником? — Який прямокутник називається квадратом? — Який закон додавання двоцифрових чисел ми повторили? — Які задачі ми розв’язували? | |
| |
Переглядів: 1829 | |
М. Сингаївський «Що воно за диво?». П. Мовчан «Сіяв шпак». А. Григорук «Переп... |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 26 |
В. Артамонова «їжачок-реп'яшок» |
В. Сухомлинський «Оленчин горобчик». О. Зима «Дві білки і лисиця». «Сонячна п... |
Значення природи для життя людини |
Всього коментарів: 0 | |