«Півник та двоє мишенят» (українська народна казка). Узагальнення за розділом.
Тема. «Півник та двоє мишенят» (українська народна казка). Узагальнення за розділом.
Мета. Розширити уявлення про казку як жанр усної народної творчості. Вчити виразно і свідомо читати, читати за особами, аналізувати вчинки героїв, давати їм характеристики, розвивати вміння аналізувати твір, визначати його емоційну спрямованість, навички слухання та інтонування почутого. Виховувати у дітей почуття колективізму, повагу до людей, викликати негативне ставлення до ледарів.
Обладнання. Ілюстрації до казки «Колосок», малюнки героїв, картки, ширма, ляльки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
В цьому класі друзі всі (3 рази сплеснути в долоні)
Я і ти, і ми, і ви (3 рази сплеснути в долоні)
Добрий день тому, хто зліва (повернутися наліво)
Добрий день тому, хто справа (повернутися направо)
Ми – одна сім’я.
Вчитель.
Ось і дзвоник продзвенів
Для маленьких школярів.
Він покликав на урок
У чарівний світ казок.
Хай панує в класі
Добро, щирість, ласка!
Вирушаємо ми нині
Потягом до Казкарії!
- Увага! Увага! Відправляється казковий потяг від станції «Словограй» до станції «Творчості». У мандрівці на нас чекають цікаві зустрічі та пригоди. Щоб проїхати усю країну, вам треба пригадати те, що знаєте і вмієте, бути уважними та спостережливими.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Зупинка «Словограй»
1. Гра « Добери до слів суперників»
Ніч (день) знайшов (загубив)
Початок (кінець) веселі (сумні)
Холод (тепло) наївся (зголоднів)
Спочатку (вкінці) лінивий (працьовитий)
Голосно (тихо) працювати (відпочивати)
2. Гра «Виправте помилки радіомовлення»
- Щоб нам не було сумно їхати, машиніст увімкнув радіо. Але у ньому щось зіпсувалося. Давайте слухати і виправляти помилки.
Дужий, як лисиця.
Вірний, як вовк.
Швидкий, як ведмідь.
Кучерявий, як собака.
Хитрий, як баран.
Голодний, як заєць
3. Чистомовка
- Щоб наше мовлення було правильним, попрацюємо з чистомовкою.
Че-че –че - влітку сонечко пече,
чу-чу-чу - всім спечу по калачу,
чі-чі-чі - не лежи на печі.
4. Скоромовка
Читання в різному темпі та з різною інтонацією.
На печі, на печі
Гарячі та смачні
Пшеничні калачі.
Хочеш їсти калачі —
не лежи на печі!
Зупинка «Чарівна скринька»
1. Завдання. «З якої це казки?»
1. - Ой ви, дітки, козенятка!
Відімкніться, відчиніться!
Ваша мати прийшла,
Молока принесла.
(«Вовк та козенята»)
2. А хто, хто в цій рукавичці живе?
(«Рукавичка»)
3. От лисичка до глечика – голова не влазить! Вона сюди, вона туди, вона й боком, і лапкою, і навстоячки, і зазирати, й нюшити… нічого не вдіє!
(«Лисичка та журавель»)
4. «Іди, бабо, сюди, ріпку рвати поможи.»
(Ріпка)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Зупинка «Загадки»
- На нашій планеті немає такої дитини, яка б не любила казки. Та і дорослі їх теж люблять. Своїм дітям вони читають і про чаклунів, і про тварин, і про чарівників, і про фей. Із казкою, над якою ми сьогодні будемо працювати, ви знайомі давно. Розгадайте загадки – і узнаєте назву казки.
Виріс в полі дім,
Повно зерна в нім,
Стіни позолочені.
Вікна заколочені.
На стовпі гойдається.
Багатством пишається. (Колосок)

Хвіст – як ниточка,
Сама – як калиточка,
Любить дуже ніч і тишу
Це маленька сіра … (миша).

- Хто найраніше встає? ( Півень).
- На уроці ми повинні навчитись виразно читати казку, вміти передавати інтонацію настроїв героїв, складати характеристику героям, робити висновки і давати оцінку діям персонажів.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Зупинка «Казка»
1. Прослуховування аудіозапису казки «Півник і двоє мишенят»
2. Перевірка сприймання
- Хто були Круть і Верть?
- Як звали півника?
- Що знайшов півник ?
- Кого покликав Півник на допомогу?
- Що любили робити мишенята?
3. Зупинка «Довідкове бюро»
Ціп – це знаряддя для молотьби зерна, яке складається із двох палок, з’єднаних між собою ременем.
Млин – це споруда для розмелювання зерна на борошно.
Пшениця – злакова рослина, із зерна якої виробляють біле борошно та крупу.
Борошно – розмелене в порошок зерно пшениці, жита тощо, мука.
Тісто – в’язка маса різної густоти з борошна, замішаного на воді, молоці, часто з додаванням дріжджів, цукру, яєць, масла.
- Що ж можна випікати з борошна?
Хліб бублики
книші паляниці
пиріжки калачі
пампушки перепічки
Довга лоза - грають хлопцi, якi стають один за одним обличчям у потилицю на вiдстанi 2 метрiв. Голову i спину нахиляють, а гравець, який стоїть позаду, розганяється, перестрибує через кожного i стає попереду, так роблять всi по черзi.
Зупинка «Читайлик»
1. Повторне читання казки
– Читання «ланцюжком»
- Що знайшов півник ?
- В яку пору року відбувається подія? Доведіть.
- Хто поніс мішок до млина?
2. Читання «дощиком», мовчазне читання учнями з використанням гри «День і ніч» - до слів «…і кликати їх не довелося».
- В яку гру любили грати мишенята?
- Чому мишенята не допомагали півнику?
- Прочитайте, чим займався Півник, як приніс борошно додому?
Зупинка «Відпочинку»
Я печу, печу, печу
Діткам всім по калачу.
Маком я їх потрушу,
В піч гарячу посаджу.
Випікайтесь, калачі,
У натопленій печі.
Буду діток я скликати,
Калачами частувати.
Зупинка «Театральна»
- Продовжуємо грати,
будемо казку інсценувати.
Діти інсценізують кінцівку казки.
- Знайдіть слова, з яких можна зробити висновок, що мишенята хочуть їсти пиріжки?
- Хто більше наробився ?
- А хто більше зрадів пирогам ?
- Хто із героїв казки вам сподобався найбільше? Чому?
- Кого можна назвати працьовитим? Чому?
- А як можна охарактеризувати поведінку Мишенят? Поясніть свою думку.
- Як ви розумієте кінцівку казки, чому вона повчає?
Зупинка «Творчості»
- Подумайте , що буде з героями після закінчення твору .
- Де треба було змінити сюжет казки, щоб мишенята змогли їсти пироги?
- Виберіть прислів'я, які виражають головну думку казки.
Робота спільна - як пісня весела.
На чужу роботу дивитись - ситому не бути.
Умілому всяка робота легка.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Хто нічого не робить, той ніколи не має часу .
Характеристика героїв казки.
Характеристика героїв казки.
Робота за індивідуальними картками.
- Ви повинні вибрати слова(риси характеру) та провести стрілочки до героїв, які,на вашу думку, притаманні їм.
Мишенята Півник
Працелюбний
грайливі
справедливий
веселі
голосистий
смішні
хазяйновитий
ледачі
нероби
трудолюбивий
розумний
- Як можна по-іншому закінчити казку, щоб мишенята стали працьовитими?
- Що вийшло із пшеничного колоска ?
- Зараз я вам зачитаю казочку про те, який шлях проходить хліб з поля до столу.
Від зернятки до хліба
Йшло маленьке Зернятко довго-довго, втомилося та й вирішило перепочити. Лягло воно у теплій, лагідній, пухкій земельці, яку розпушив трактор. Лежить Зернятко, відпочиває. Тепло Зерняткові, затишно. А тут дощик полив земельку.
- Любий дощику, тепер не заважай, бо у полі йде розмова про врожай. Як засіяли до вечора весь лан, а вночі на чисте поле впав туман, вранці – дощик, потім сонця промінці, – то й зійшли такі, як щітка, пшениці.
Теплий дощик, ласкаве сонечко, щедра земелька допомогли Зерняткові перетворитися на маленький Росточок. Ріс Росточок і з кожним днем ставав все вищим, міцнішим, дужчим. Наливався соками землі. Став Росточок прекрасним Колосом, у якому було багато маленьких зерняток.
Заспівали пісню пшеничні колоски. Дозріли зернята в колосочку і став він тугим та золотистим.
...Сидять на комбайні із татом синок,
тримає в руці золотий колосок.
Від захвату обертом йде голова,
найкраща пора — це, звичайно, жнива!
І потекли зернята золотим дощем у кузов машин. Поїхали наші зернятка до млина, де добрий чарівник Мельник перетворив їх на біле-біле борошно. Повезли борошно до пекарні. А вже тут чарівні Майстри-Пекарі з борошна спекли запашний, духмяний хліб.
Роботящі руки зерно змололи, тісто замісили, хліб спекли. Роботящі руки в дім його принесли, на вишиваний рушник поклали. І лежить на столі хліб, теплий, пахучий, руками роботящими подарований. Лежить ясний, як сонечко, і ніби промовляє: любіть мене, шануйте, їжте на здоров'я».
- От і закінчилася наша казочка. У казочці було все так легко та просто. А насправді — це дуже важкий шлях хліба до столу. Від зернятка, яке посіяли в землю, та до збирання врожаю мине багато часу. Здавна прийшло до нас прислів'я: «Як вродить жито, то й будемо жити».
- Ще раз уважно подивіться на алгоритм шляху зернини до хліба та виконайте завдання на картках.
Робота за індивідуальними картками.
Завдання. Поставте речення в такій послідовності, щоб вийшов текст.
__ Пекарі з борошна спекли духмяний хліб.
__ Виріс високий колос.
__ Упало зернятко в землю.
__ Борошно повезли до пекарні.
__ Комбайнери зібрали врожай.
__ Поїхали наші зернятка до млина.
- Скажіть, будь ласка, чому хліб потрібно шанувати?
- А у вашій сім'ї шанують хліб? Як саме?
V. Узагальнення за розділом
1. Загадки
В теплій шубі він лежить,
цілу зиму міцно спить,
а прокинеться від сну —
зустрічатиме весну.

Прилетіли гості,
сіли на помості,
без сокири, без лопати
поробили собі хати.

Хто це? Має гребінь,
та не може ним чесатися.

Колючий клубочок прибіг у садочок.

• Пригадайте назву розділу. Чому в народних казок немає одного автора?
• Розрізняйте прочитані твори.
2.Які казки так починаються:
Поверталася стара лисиця з невдалого полювання; Жили собі на світі двоє мишенят, Круть і Верть, та півник Голосисте Горлечко;
Були собі чоловік та жінка?
А яка казка так закінчується: Піди-но, побігай! Нас, голубонько, не обдуриш....!
• У якій з казок найбільше дійових осіб:
а) «Рукавичка»;
б) «Вовк та козенята»;
в) «Цап та баран»;
г) «Півник і двоє мишенят»?
• Прочитайте прислів'я:
• Казка вигадка, та в ній щось повчальне розумій. Поясніть його зміст, звертаючись до прочитаних творів.
• Розігрування діалогів з прочитаних казок.
VІІ. Підсумок уроку
- Виберіть слова з таблиці, які б залишилися у нашому класі.
1. Рано прокидатись.
2. Лінуватись.
З. До роботи братись.
4. Нероби.
5. Старатись.
б. Ледарі.
- Ну, а тепер повертаємось додому.
Їхав потяг наш невпинно
Із казкової країни.
Там живуть герої чемні,
Добрі, ввічливі! Напевно,
Ви такими будете,
Поради не забудете.
Там троянди на подвір’ї
Й гладіолуси цвітуть,
Там господарі привітні
Вас завжди у гості ждуть.
Вивчайте казки, переказуйте! Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують синів і доньок нашої землі, нашого народу, вчать, як треба по правді жити. Нехай для вас і для всіх дітей так само близьким і рідним з дитинства буде чарівне слово маминої пісні, бабусиної розповіді, і від колиски через усе життя супроводжуватиме вас казка.
Категорія: Читання | Додав: sveta2983 (03.09.2017)
Переглядів: 3823 | Рейтинг: 2.0/1
Дорога від дому до школи
ПІДГОТОВКА ДО УРОКУ-СВЯТА № 32.
Як людина пізнає світ. Органами чуття (язик, шкіра)
Закріплення навичок роботи з мишею
Пластичні матеріали, їх властивості і призначення
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]