Урок мудрості . Конспект
Урок Мудрості



Підготувала
Вчитель поч.. класів
Гончарук Л.Я.


Олександр Антонович Захаренко – видатний педагог. Народився в 1937 році в м. Кам’янка на Черкащені. З дитинства мріяв стати військовим льотчиком. Лікарі погасили його юнацьку мрію, та пристрасть до неба, літаків, залишились в душі на все життя.
Це захоплення окрилило його мрії, думки, вчинки під час навчання і Черкаському педагогічному інституті і в учительській педагогічній діяльності в Сахнівській школі.
З перших своїх кроків на освітянській ниві педагог вважав, що школа – це передусім храм знань, високої моралі і необмеженої творчості вчителів і їх виконавців.
За досвідом в Сахнівську школу їздили зі всього світу: з Канади, Німеччини, Китаю, Японії. Знали про цю школу і в Сполучених Штатах Америки.
У 1964 році О.А.Захаренку присвоєно звання “Відмінника освіти України”, у 1969 році “Відмінник освіти СССР”, у 1974 році – “Заслужений вчитель України”, а в 1983 році – “Народний учитель СРСР”.


Заповідь О.А.Захаренка житиме вічно.

“ Людина живе мить у часі, а тим більше
у вічності. Отже, друзі, залишайте після себе хороший слід, щоб пам’ятали Вас і Ваші справи хоч кілька поколінь. Не залишайте плутаний слід, бо по ньому не пройдеш.
Проклянуть нащадки…

Тема. Учися бути мудрим.
Мета. Дати поняття мудрості. Формувати поняття про розумну людину.
Навчати його, як стати розумним і мудрим.
Виховувати повагу до людей, людяність, доброту, мудрість, щирість.
Матеріал. Прислів’я по темі. Казка “Сильніше за силу”. Оповідання
В. Сухомлинського “Який слід повинна залишити людина на землі?”.
Вислови видатних людей про розум, про мудрість.

Хід уроку
1. Вступне слово вчителя.
Людина народжується не для того щоб зникнути невидимою порошинкою. Людина народжується для того, щоб лишити після себе слід – у пам’яті, в серцях інших людей.
2. Читання оповідання В. Сухомлинського
“Який слід повинна залишити людина на землі?”

ЯКИЙ СЛІД ПОВИННА ЗАЛИШИТИ ЛЮДИНА НА ЗЕМЛІ?

Старий майстер звів кам’яний будинок. Став осторонь і милується. “Завтра в ньому оселяться люди”, - думає з гордістю.
А в цей час біля будинку грався хлопчик. Він стрибнув на сходинку і залишив слід своєї маленької ніжки на цементі, який ще не затвердів.
- Для чого ти псуєш мою роботу? Сказав з докором майстер. Хлопчик подивився на відбиток ноги, засміявся і побіг собі.
Минуло багато років. Хлопчик став дорослим Чоловіком. Життя його склалося так, що він часто переїздив з міста до міста, ніде довго не затримувався, ні до чого не прихилявся – ні руками, ні душею.
Прийшла старість. Згадав старий Чоловік своє рідне село на березі Дніпра. Приїхав на батьківщину, зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі здвигують плечима – ніхто його не пам’ятає.
- Що ж ти залишив після себе? – питає у старого Чоловіка один дід. – Є в тебе син чи дочка?
- Немає у мене ні сина ні дочки.
- Може ти дуба посадив?
- Ні, не посадив я дуба…
- Може, ти поле випестував?
- Ні, не випестував я поля…
- Так, мабуть, ти пісню склав?
- Ні, й пісні я не склав.
- Що ж ти робив усе своє життя? – здивувався дід.
Згадалась йому та мить, коли він залишив слід на сходинці. Пішов до будинку. Стоїть той, наче вчора збудований, а на найнижчій сходинці – закам’янілий відбиток хлопчикової ніжки.
- Ось і все, що залишиться після мене на землі, - з болем подумав старий Чоловік. – Але цього ж мало, дуже мало… Не так треба було жити…
За Василем Сухомлинським

3. Бесіда з наступним обговоренням.
- Чому слід від ноги хлопчика не можна назвати важливим, пам’ятним?
- А яку пам'ять по собі залишив старий майстер?
- Чий же слід виявився більш довговічним?
- Як ви вважаєте, які якості та риси характеру мав маленький хлопчик?
А які були йому притаманні у зрілому віці?
- Чи могла така людина залишити добрий слід після себе? Чому?
- Що б ви порадили нашому героєві?
- Про що мрієте ви? (Діти розповідають про свої мрії).
- Що повинна виховати в собі людина, щоб її життя не пройшло марно, а мрії збулися.

4. Розкриваємо поняття мудрості.
- Яку людину називають мудрою?
Інтерактивна технологія “Асоціативний кущ” і “Гронування”.

- Розум, воля і характер в сукупності керують поведінкою людей, допомагають їм у досягненні поставленої мети. І кожному з вас під силу розвивати ці якості в собі. Для цього потрібні лише бажання і прагнення постійно працювати над собою.
Розум розвивається в процесі навчання. Однак відомо чимало людей, що багато знають, але розумними їх не назвеш. Понад 2,5 тисячі років тому давньогрецький мудрець Демокрит сказав про таких людей:
“Чимало багатознайок не мають розуму”.
Гарна пам'ять – це ще не розум. А от уміння аналізувати свої вчинки, передбачати їхні наслідки властиве розумним людям.

5.Робота з прислів’ями.
1. Бачить око далеко, а розум ще далі.
2. Розум силу переможе.
3. З розумним сваритися – розуму набратися, з дурнем миритися – свій розгубити.
4. Розумний любить учитися, а дурень учить.
5. Розумний не той, хто багато говорить, а той хто багато знає.
6. Розумний себе винить, а дурний свого товариша.
7. Освіта – гість, розум – хазяїн.
8. Розум не має ціни, а виховання межі.
9. Розум людини не залежить від віку.
10. Розум руки і ноги виручає.

- Що потрібно робити, щоб стати розумним?
Швейцарський письменник Йоган Гаспар Лафатер сказав:
“Хочеш бути розумним, навчися розумно запитувати, уважно слухати, спокійно відповідати і переставати говорити, коли нічого більше сказати”.

6. Робота над казкою “Сильніше за силу”.

СИЛЬНІШЕ ЗА СИЛУ
Казка
Заліз кіт під стріху і спіймав горобця. Горобець попросив кота:
- Відпусти мене. Може, і я коли стану тобі в пригоді.
- Чим ти мені можеш знадобитися? – фиркнув кіт. – Я дужий, спритний, а це головне в житті.
Горобець заперечив:
- Це не зовсім так. Є на світі щось сильніше ніж сила.
- Сильніше, ніж сила? – здивувався кіт. – Що ж це скажи?
- Коли вже так хочеш, скажу. Ось ти ходиш тихо, а кажуть, коли ти випустиш кігті, уся сила твоя пропаде.
- Це у мене сила пропаде? – підскочив кіт. – Дивись, дивись! – і застрибав по даху.
А горобець піднявся у повітря і крикнув:
- Знай, що сильніше за силу…
- Куди ти? – закричав кіт так сильно, що не чути було останніх слів горобця.

- Яке слово крикнув горобець?
- У чому головна думка казки?
- Як можна доповнити назву казки?
- Поясніть прислів’я.
І сила перед розумом никне.
Де сила не візьме, там розум допоможе.

7. Мудрість тисячоліть батькам і дітям (опрацьовуємо колективно)

Мудрість тисячоліть батькам…
Той, хто мало знає, малому може і навчити. (Я.Коменський)
Виховати людину інтелектуально, але не виховати її морально – це значить виростити загрозу для суспільства. (Т.Рузвельт)
Найголовніша формула успіху – знання, як поводиться з людьми. (Т.Рузвельт)
Подолати сьогодні погані звички легше, ніж завтра. (Конфуцій)
Любов до батьків – основа всіх чеснот. (Цицерон)
Хорошими людьми стають більше від вправи, ніж від природи. (Демокрит)
Пам’ятайте, що діти ваші будуть поводити себе з вами так, як ви поводите себе зі своїми батьками. (Фалес)
Кожна втрачена мить – це втрачена справа, втрачена користь. (Честерфілд)
і дітям
Багато багатознайок не мають розуму. Потрібно прагнути до глибокої думки, а не до багато знань. (Демокрит)
Що таке красивий неук як не розмальована пір’ям папуга. (Я.Коменський)
Якщо ти неук і мовчиш, то поводишся розумно, якщо ж розумний і мовчиш, то поводишся безглуздо. (Теофраст)
Якщо ти користуєшся довірою, не обурюй навіть лиходія. Якщо ти наділений силою, не хизуйся своєю перевагою. Якщо у тебе є достоїнства, не оголюй недоліків інших. Якщо у тебе немає здібностей, не заздри умінню інших. (Цзичен)
Не помиляється лише той, хто нічого не робить. Не бійтеся помилятися – бійтеся повторювати помилки. (Т.Рузвельт)
Тільки три речі можуть визначити вищість однієї людини над іншою: талант, знання і сильний характер. (Т.Едісон)
Є право мудрого, але немає права сильного. (Ж.Жубер)
В житті треба прагнути переганяти не інших, а самого себе. (Бекон)
Помилки завжди можуть бути пробачені, якщо тільки ти сам маєш силу в них зізнатися. (Ларошфуко)
Життя означає не тільки задовольняти наші матеріальні запити організму, а головним чином, усвідомлювати свою людську гідність.
(Жуль Верн)

8. Гра “Що віддаси Землі рідній”.

Діти стають парами, беруться за руки, шикуються ланцюжком один за одним. Один учень – ведучий. Перша пара звертається до нього із словами: “Якщо хочеш бути зі мною, що віддаси Землі рідній?”
Ведучий повинен сказати, що він зробить для Вітчизни, коли виросте, наприклад: посадить сад, збудує гарний будинок, буде пекти смачний хліб, намалює багато чудових картин тощо. Після його відповіді всі піднімають руки, і ведучий проходить під піднятими руками. По дорозі він вибирає кого-небудь із будь-якої пари і веде його за собою. В кінці ланцюжка вони утворюють нову пару. Той, хто залишився без пари, стає ведучим і гра продовжується далі.

9. Висновок

Не завдавай людям зла, кривди, болю, тривоги, неспокою.
Будь до міри гордим, скромним, вимогливим, добрим.
Учися жити для людей.
Цього вміння не навчитися за підручником. Інколи щоб досягнути його, потрібне ціле життя.

10.Підсумок уроку
- Чого ми навчилися на уроці?
- Яких людей вважають мудрими?
- Які риси будемо в собі виробляти, щоб бути мудрими?
- Який слід залишити після себе на землі?
Категорія: Читання | Додав: homeprod3 (12.05.2017)
Переглядів: 1678 | Рейтинг: 0.0/0
Ще про клавіатуру
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення
Робота з папером. Предметна аплікація. Прапор та герб України
А. Григорук «Той ще не музика, хто в дудку дме». Підсумок теми
Узгодженість декоративної прикраси із силуетною формою. Практична робота «Каз...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]