УРОК 8 Тема. Колискові пісні, записані поетом М. Сингаївським: «Ой люлі, ой люлі...», «Тиха ніченька теплесенька...», «Ходить котик по горі...».Мета: розширювати знання дітей про усну народну творчість, ознайомити дітей з історією виникнення і особливостями виконання колискових пісень; учити виділяти дійових осіб; розвивати навички швидкого читання, мову, кмітливість; виховувати почуття любові до народної творчості. Обладнання: таблиця складів (додаток 3), запис колискових пісень, малюнок голуба. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Артикуляційні вправи. 1) Гра «Зроби, як...». — Як плаче дитина? — Як сміється? — Як мама заколисує дитину? 2) Чистомовка. Шу-шу-шу — чистомовки я пишу. Ят-ят-ят — їх пишу для всіх малят. Ки-ки-ки — всі говорять залюбки. Ло-ло-ло — щоб чисте мовлення було. 2. Вправи з читання. 1) Гра за таблицею складів (додаток 3). — Пограємо у гру «Біг східцями». Прочитайте стовпчики № 1, 2 із голосними звуками [й], [о], [е]. Кожен стовпчик постарайтеся прочитати одним подихом. 2) Вправа для розвитку мовної інтуїції. Прочитати слова, подумки вставляючи пропущені букви. (Діти працюють з індивідуальними картками). Зразок картки МА...А Г...АБ РІ...НА ТА...О ЛИ...А СОЛ...ДКА БАБ...СЯ СОС...А МАТ.. .РИНСЬКА ДІД...СБ ВЕ...БА КОЛИ...КОВА У ч и т е л ь . — Прочитайте разом із сусідом по парті. Як можна назвати одним словом кожну колонку слів? — Продовжте усно кожну колонку відповідними словами. — Де ви зустрічали слова останньої колонки? 3. Перевірка домашнього завдання. 1) Виразне читання вірша Л. Забашти «Рідна мова». 2) Декламування вірша М. Сингаївського «Колискова пісня...» (напам'ять окремими учнями). 3) Читання колискових пісень та демонстрування малюнка. Бесіда. — Чим для кожної людини є колискова пісня? — Де і коли ви її чули? II. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя з елементами бесіди. — А сьогодні на уроці ви дізнаєтесь багато цікавого про колискові пісні, познайомитесь із деякими із них. — Прочитайте тему нашого уроку, записану на дошці: «Колискові пісеньки — перлини української мови». — Яке слово вам не зрозуміле? (Перлина — коштовний, дорогоцінний камінь). — Чому колискові пісні порівняли з перлиною? — Хто є виконавцями пісень? — До кого звернена пісня? Яке її призначення? III. Опрацювання нового матеріалу 1. Слово вчителя. Колискова Колискові пісні відомі усім народам. Це перші поетичні твори, звернені до дитини. Виконавцями їх виступають дорослі, але призначені ці твори для найменших — немовлят і дітей, що тільки починають вчитися рідної мови. У більшості колискових пісень головною дійовою особою, звичайно, є дитина. А поряд із нею ті, хто її доглядає: мама, бабуся. Є ще колискові, які описують дитину в оточенні незвичайних дійових осіб. Ними можуть бути сон з дрімотою, кіт, шпак, гулі. 2. Робота з текстом. Опрацювання колискової «Ой люлі, ой люлі...». 1) Виразне читання колискової вчителем. Учні уважно слухають колискову і називають описаних дійових осіб. 2) Перевірка первинного сприймання тексту. — Які дійові особи колискової? — Хто такі гулі? 3. Вправи з читання. 1) Словникова робота. чує люлі воротях маленьких Прочитати слова в колонці «луною» за учнем; прочитати мовчки; прочитати зверху вниз із наростанням сили голосу (від шепоту до дуже голосного); прочитати знизу вгору, щоб сила голосу зменшилась до шепоту. 2) Читання колискової повторно вголос. 3) Вибіркове читання. Прочитати, якими словами починається колискова; опис голубів; прочитати, чому зраділи голуби. 4. Бесіда. — Чому для колискової вибрали саме голубів? — Ці красиві білі птахи з блакитними шийками є улюбленцями багатьох народів і давніми супутниками людини. Приручили їх понад років тому. А зараз голуби — символи миру, спокою, благополуччя. А саме цього бажає кожна мама своїй дитині. — У якому темпі читаються колискові? З якою силою голосу? — Які почуття передаються у них? 5. Фізкультхвилинка. Нахилися вперед, Відхилися назад, І направо, і наліво, Щоб нічого не боліло. Ставим нарізно ми ноги, Руки в боки, Погляд строгий, Набираємось ми сил. Нахилились, повернулись, До товариша всміхнулись. 6. Робота з текстом. Опрацювання колискової «Тиха нічка теплесенька...». 1) Читання колискової учнями мовчки. 2) Вибіркове читання. Бесіда. — Прочитайте, яка була нічка. А дитинка? — Хто буде колихати дитя? 3) Вправа на формування правильного і швидкого читання. Гра «Фотограф». Учитель показує початок речення з пісні, написаний на смужці паперу. Учні повинні за маленький проміжок часу прочитати те, що на смужці, «сфотографувати» очима, знайти кінець рядочка у підручнику і прочитати. Зразки речень'. Тиха нічка... А дитина... А бабуся 4) Виразне читання колискової. Діти читають колискову сусідові по парті. Виправляють помилки один в одного. 7. Завдання учням. Робота з текстом колискової «Ходить котик...» 1) Читання колискової учнем. Бесіда. — Як звати дитину? — Хто ще, крім неї, згадується у пісеньці? 2) Повторне читання колискової (мовчки). Бесіда. — Подумайте, чому для Марійки сон «так» дає? — Чому для колискової вибрали образ котика? Згадайте, який він. 3) Виразне читання колискової. — Уявіть, що ви співаєте колискову своєму братику чи сестричці. Прочитайте її наспівом, лагідно, вживаючи те ім'я, для кого виконується ця колискова. IV. Підбиття підсумків уроку 1. Бесіда. — З яким видом народної творчості ви познайомились? — Чим ці пісні особливі? 2. Гра «3 якою колисковою?». — Прочитайте перекручені речення. З яких колискових вони взяті? Прочитайте їх назви. лиСі ан ворохтя в нихчерво бочотях. мсїУ дімтя дапроє... — Яка колискова не згадана? V. Домашнє завдання 1) Вивчити одну колискову напам'ять. 2) Читати колискові пісні. | |
| |
Переглядів: 3877 | |
Дослідницький практикум. Як живуть мурахи? |
Тематичне ліплення за малюнком і власним задумом. Створення композиції за мот... |
Виготовлення персонажів із казок з природних матеріалів |
Робота з папером. Писанка |
Пошиття фартушка для ляльки, оздоблення його швом «уперед голку» та аплікаціє... |
Всього коментарів: 0 | |