Задачі, які розв’язуються з кінця (за таблицею)

Заняття 20

Тема: Задачі, які розв’язуються з кінця (за таблицею)

Мета: ознайомити учнів з новими задачами, які розв’язуються з кінця; формувати вміння розв’язувати задачі з кінця, виконувати операції, обернені даним.

Обладнання: зошит, підручник, аркуші паперу з числовими ребусами, таблиці.

Хід Заняття

I. Організація учнів до Заняття

II. розумова розминка

Числові ребуси

Завдання: підставити замість букв цифри (однаковим буквам відповідають однакові цифри), розшифрувати ребуси й скласти приклади.

 1-й варіант

шило

+

мило

мішок

 Відповідь. 8937 + 1937 = 10 874.

 2-й варіант

рак храк=бабак

 Відповідь. 201 х 201 = 40 401.

 3-й варіант

кіт хкіт= маркіз

 Відповідь. 403 х 403 = 162 409.

 III. Ознайомлення із задачами, які розв’язуються з кінця

 (за таблицею)

 1. Пояснення вчителя

 — Розглянемо задачу.

 Три брати розподілили між собою 24 яблука так, що кожен із них отримав стільки яблук, скільки йому років. Молодший брат залишився не-задоволений розподілом, бо отримав яблук найменше. Він запропонував: «Я залишу собі тільки половину своїх яблук, решту розділю між вами порівну. Після мене нехай спочатку середній, а потім і старший брати зроблять так само, як і я». Брати погодились, і яблук, врешті-решт, стало у всіх порівну. Скільки років було кожному з братів?

 — За умовою задачі яблука розподілялися між трьома братами, тобто одночасно відбулося кілька дій. За змістом цієї задачі ми не можемо побудувати «ланцюжок» дій, хоча теж її розв’язуватимемо з кінця. Нам треба одразу фіксувати, скільки яблук стало в кожного з братів після того, як старший, середній і молодший брати послідовно віддають свої яблука. Тому результати кожного розподілу запишемо в таблицю.

 Розв’язання

 Врешті-решт яблук у всіх стало порівну: по 8 (24 : 3). Накреслимо таблицю і заповнимо перший рядок.

Молодший брат Середній брат Старший брат

8 88

Це сталося після того, як старший брат віддав половину своїх яблук середньому і молодшому братам. Отже, до цієї операції у старшого брата було 2 х 8 = 16 яблук. Середньому і молодшому братам він віддав порівну з половини, тобто по 4 яблука (8 : 2). Отже, у середнього і молодшого з братів було на 4 яблука менше, ніж стало. Тепер можна — заповнити другий рядок таблиці.

Молодший брат Середній брат Старший брат

8 88

4 416

Середній брат перед тим, як виконати операцію розподілу яблук, мав 8 яблук, бо половину своїх яблук він віддав молодшому і старшому братам (4 х 2). Старшому і молодшому братам середній брат віддав по 2 яблука (4 : 2). Тепер заповнимо третій рядок таблиці.

Молодший брат Середній брат Старший брат

8 88

4 416

2 814

До виконання операції з розподілу яблук молодший брат мав 4 яблука (2 х 2). Середньому і старшому братам молодший віддав по 1 яблуку. Заповнюємо таблицю.

Молодший брат Середній брат Старший брат

8 88

4 416

2 814

4 713

Відповідь. Молодшому братові було 4 роки, середньому — 7, а старшому — 13.

IV. практичне закріплення вивченого матеріалу

Інтерактивна вправа «Колективна взаємодія»

Група сильніших учнів виконує завдання на дошці, а решта учнів спостерігають і пропонують ідеї.

Завдання 1 і 2

Розв’язання записуємо в таблицю. Під час розв’язання завдання 2 може відбутися такий діалог між учителем та учнями:

— Як будемо розв’язувати цю задачу?

— З кінця.

— Що нам треба знати, щоб почати розв’язання цієї задачі?

— Кількість паличок у кожній купці після всіх операцій з ними.

— Що нам відомо про кількість паличок, які залишаються в купках після всіх операцій з ними?

— Паличок стало порівну.

— Чи можемо ми знайти, скільки паличок залишилося в кожній купці?

— Так, можемо. Для цього треба 16 розділити навпіл, тобто на 2. У купках стане по 8 паличок.

Тепер можна накреслити таблицю, яка складається з двох стовпчиків (бо дві купки). У кожний стовпчик у перший рядок можна записати число 8.

— Після якої операції у двох купках стало по 8 паличок?

— Після того, як із другої купки переклали у першу стільки паличок, скільки в першій залишилося.

Далі вчитель акцентує увагу учнів на тому, що саме у першу купку переклали стільки паличок, скільки в першій уже було, і після цього в ній стало 8 паличок. Продовжуємо діалог:

— Скільки ж паличок було у першій купці до цієї операції?

— Треба 8 поділити на 2. Отже, 4 палички.

— А в другій купці? Зверніть увагу, що саме з другої кіпки переклали у першу 4 палички.

— У другій було 8 + 4 = 12 паличок.

Тепер можна заповнити другий рядок таблиці, записати: в першій купці 4 палички, в другій — 12.

— Після якої операції стало в першій купці 4 палички, в другій — 12?

— Після того, як з першої купки переклали у другу стільки паличок, скільки у цій другій було.

Учитель має акцентувати увагу учнів на тому, що саме у другу купку переклали стільки паличок, скільки у цій другій було. Після цього у другій купці стало 12 паличок.

— Як же дізнатися, скільки паличок було у другій купці до цієї операції?

— Треба 18 поділити на дві рівні частини, тобто на 2. Отже, 6 паличок.

— А в першій купці? Зверніть увагу, що саме з першої купки переклали у другу 6 паличок.

— У першій було на 6 паличок більше, тобто: 4 + 6 = 10 паличок.

Тепер можна заповнити третій рядок таблиці й записати: у першій купці 10 паличок, у другій — 6.

— Чи здійснювали, за умовою, ще операції з паличками?

— Ні.

— Який висновок можна зробити?

— Задача розв’язана. Отже, спочатку в першій купці було 10 паличок, а в другій — 6.

Таблиця матиме такий вигляд:

Перша купка Друга купка

 8 8

 412

10 6

Перевіряємо правильність розв’язання, міркуючи від знайдених чисел.

Робота в групах

Група 1

Завдання 4

Задача, яка розв’язується з кінця, аналогічна тим, які були розглянуті на уроці. Дуже важливо спочатку за змістом умови задачі виконати графічну схему, а потім — виконати дії, обернені тим, що описані в умові.

Група 2

Завдання 5

Задача на планування найгіршого варіанта. Відповідно до змісту цієї задачі найгірший варіант такий: виймаємо по 29 кульок кожного кольору, а їх — три, а потім — ще одну.

Група 3

Завдання 6

Задача на планування найгіршого варіанта, але іншого виду. Цю задачу можна розв’язувати по-різному; а) виймаємо всі сірі та всі чотири рукавички на одну руку (праву чи ліву), потім — ще дві. Вони можуть бути різних кольорів і, нарешті, ще одну до пари рукавичкам одного кольору. Отже, 7 + 4 + 1 + 1 + 1 = 14 (р.); б) по парі кожного кольору: 7 ■ 2 + 4 + 1 = 19 (р.);

в)дві пари одного якогось кольору: 7 + 4 + 1 + 1 = 13 (р.)

V. Розвиток уваги учнів

Завдання 3

VI. Підсумок Заняття

— Що нового дізналися на занятті?

— Чого навчилися?

Категорія: Логіка | Додав: SYLER (13.02.2014)
Переглядів: 3796 | Рейтинг: 0.0/0
Догляд за кімнатними рослинами
В. Каменчук «Як Лиска голосок собі кувала». Л.Костенко «Бузиновий цар»
Незабаром літо. Спостереження за природою влітку
Г. Демченко «Калинка». Загадки
Значення повітря для живої природи
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]