Заняття 2 Тема: Повторення вивченого в 3 класі Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про поняття, суттєві ознаки понять, прості й складні судження; вдосконалювати вміння давати визначення поняттям через найближчий рід і видову відмінність; з простих суджень утворювати складні зі сполучниками і, чи, визначати їх правильність; розв’язувати задачі за допомогою методів припущення й вилучення; зображувати за допомогою кругів Ейлера співвідношення між обсягами 3-4 понять, визначати вид відношень між поняттями; розвивати увагу учнів; дати можливість кожній дитині пропонувати свою думку. Обладнання: підручник, зошит, циркуль, олівець. Хід Заняття I. Організація учнів до Заняття Хочу всіх вас привітати, Успіху вам побажати,— Всім, хто вміє задачі розв’язувати, Любить думати і міркувати, Правильно відповідь умить відшукати. II. розумова розминка 1. Визначити взаємозв’язок між числами й, використовуючи його, заповнити пропуски. — На яку цифру закінчуються числа у першому стовпчику? У другому? — Які з них називаються парними, а які — непарними? — Пригадайте властивості парних і непарних чисел. (Сума двох парних чисел — парне число. Сума двох непарних чисел — парне число. Сума парного й непарного чисел — непарне число.) 2. Чи можна заплатити за газету, яка коштує 20 копійок, сімома монетами вартістю 1 і 5 копійок? (Ні, бо сума семи непарних чисел не може бути парною.) 3. Доведіть, що не можна підібрати 5 непарних чисел, сума яких дорівнює 100. 4. Миколка вирішив купити у магазині 20 зошитів, 2 альбоми для малювання, авторучку за 1 грн 20 к., декілька олівців по 8 к. і декілька обгорток для підручників по 30 к. Йому сказали, що за покупку треба заплатити 4 грн 57 к., але Микола попросив перерахувати вартість покупки, й помилка була виправлена. Як він здогадався, що була допущена помилка? 5. Знайди трицифрове число, у якого кожна наступна цифра на 1 більша від попередньої. Скільки може бути різних відповідей? (Усього є 7чисел: 123, 234, 345, 456, 567, 678, 789.) 6. Запиши у порядку зростання трицифрові числа, у кожного з яких у розряді одиниць стоїть цифра 5, а в розряді сотень — цифра 2. На скільки найбільше число більше від найменшого?) (205, 215, 225, 235, 245, 255, 265, 275, 285, 295 — 10 чисел. Найбільше число на 90 більше від найменшого.) III. Повторення вивченого матеріалу Робота в малих групах Учні поділяються на групи 3—4 осіб. Кожна група виконує однакове завдання, а потім по колу перевіряють правильність виконання. Завдання 1 (С. 4) Діти мають не тільки визначити вид відношення між поняттями, а й довести свою думку. Наприклад, поняття В і С — несумісні, бо обсяги цих понять не мають спільних предметів, тобто не існує чисел, які є одночасно парними і непарними. А і ^ — сумісні поняття, бо вони у своїх обсягах мають спільні предмети, тобто деякі числа є трицифровими. На аркуші паперу кожна група за допомогою кругів Ейлера показує співвідношення між обсягами понять. Інтерактивна вправа «Обговорення» Використовуємо метод дискусії для заохочення учнів до обговорення. Учитель ставить запитання і керує дискусією таким чином, щоб учасники мали змогу детально обговорити ці питання. — Яке судження ми називаємо істинним? А яке — хибним? — Як перетворити хибне судження на істинне і навпаки? Завдання 2 (С. 5) Правильна відповідь: «Ведмідь є твариною» — істинне просте судження. Перетворити його на хибне можна за допомогою слова не. — Скільки складних суджень можна утворити, використовуючи сполучник і? Завдання 3 Можна скласти тільки одне істинне складне судження зі сполучником і:« Чотирикутник має чотири кути і 2 < 3». Це судження істинне тому, що дві частини його — істинні прості судження. Дидактична гра «Коло міркувань» Колективна робота над задачами 4, 5(С. 5). Завдання 4 Задача з множинами. Учні колективно обговорюють задачу. Розігрують умову задачі і прикладом доводять правильність розв’язання. Розв’язання 1) 24 - 10 = 14 (д.) — ліпили слоненят і ведмедиків. 2) 9 + 8 = 17 (д.) — ліпили слоненят і ведмедиків. 3) 17 - 14 = 3 (уч.) Відповідь. 3 учні ліпили і слоненят, і ведмедиків. Технологія «Ажурна пилка» Учитель розділяє клас на групи. Завдання 5 опрацьовують самостійно за допомогою ілюстрацій і теоретичного матеріалу в підручнику. На виконання завдання відводиться певний час. Кожна група обирає експертну групу. Експерти пояснюють засвоєний матеріал іншим експертам і самі набираються нових знань. Учасники експертних груп повертаються в групи й діляться знаннями, отриманими в експертних групах, з іншими учнями цієї групи. Клас об’єднується в загальне коло для підбиття підсумків. Таким чином усі учні оволодівають вмінням розв’язувати задачу на метод припущення. Учні міркують так: — Робимо припущення. Припускаємо поступово істинність одного з тверджень і хибність інших двох (відповідно до умови задачі). Після кожного з припущень визначаємо, який саме подарунок отримав кожен з братів. Розв’язком задачі буде той варіант, який не суперечить умові. Зверніть увагу! Треба розглянути всі варіанти припущень (навіть якщо дитина вибрала одразу той варіант припущення, який призводить до правильного розв’язку). Це і буде розв’язанням задачі на припущення. У зошиті учня має бути таке оформлення розв’язання цієї задачі. рр. у/. х. Набір Не набірНе набір Сашко --- набіролівців олівців олівців різнокольорових олівців Х пр. х. Набір Не набірНе набір Василь --- не набіролівців олівців олівців різнокольорових олівців. Х X пр.Набір Набір Не набір Антон --- не набір фломастерів фломастерів фломастерів фломастерів Відповідь. Василь отримав набір різнокольорових олівців, Антон — книжку, Сашко — набір фломастерів. Перший і другий варіанти припущення суперечать умові задачі (у першому варіанті двоє дітей отримали набір різнокольорових олівців; у другому варіанті — ніхто не отримав набір різнокольорових олівців). Підходить третій варіант, бо за цим варіантом припущення всі хлопці отримали різні подарунки. IV. розвиток уваги учнів Самостійне виконання завдань 6, 7. Завдання 6 (С. 5) — вийде 945. Завдання 7(С. 6) За даним малюнком можна скласти таке істинне судження: «Віник не може лежати на дивані». Для того щоб перетворити його на хибне, треба вилучити частку не. V. Підсумок Заняття — Як перетворити істинне судження на хибне і навпаки? — Які числа називаємо парними, а які — непарними? | |
| |
Переглядів: 1976 | |
С. Жупанин «Грайте, грайте голосніше...». В. Гринько, А. Камінчук, Д. Чередни... |
Твій друг — книга. Урок позакласного читання |
А. Коваль «Слова розповідають». Л. Компанієць «Ковалівна». Олена Пчілка «Жура... |
В. Чухліб «Повінь». Прислів'я. |
Україна — моя Батьківщина. Дослідницький практикум. Мандрівка Україною, про я... |
Всього коментарів: 0 | |