💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Несумісні поняття

ЗАНЯТТЯ 5

Тема: Несумісні поняття

Мета: дати уявлення учням про несумісні поняття; вдосконалювати вміння графічно (за допомогою кругів Ейлера) зображувати співвідношення між обсягами двох понять, доводити свою думку під час визначення виду відношення; розвивати увагу, кмітливість, швидкість мислення; виховувати доброзичливість по відношенню одне до одного.

Обладнання: скринька із завданнями, малюнок із кругами Ейлера, простий олівець, шашки, символічний мікрофон.

Хід Заняття

I. Організація учнів до Заняття

Щоб пам’ять нашу розвивати,

Потрібно логіку вивчати.

А щоби час минув не марно,

Сидіти треба рівно, гарно.

II. Актуалізація опорних знань

Метод «Скринька»

Клас поділяється на групи. Кожна група обирає лідера. Він підходить до скриньки і витягує картку, на якій записані завдання для суперників. Якщо група суперників не може дати відповідь на запитання, то на це питання відповідає група, яка його зачитала.

Запитання для повторення:

• Що таке поняття? Навести приклади понять.

• Які поняття ми називаємо сумісними? Наведіть приклади.

• Чи являються сумісними поняття квітка і тюльпан? Доведіть свою думку.

• Чи є сумісними поняття груші та яблука? Доведіть.

III. Засвоєння нових знань

 1.Пояснення вчителя

— Поняття груші та абрикоси — несумісні поняття. Груші та абрикоси — різні види фруктів, обсяги цих понять не мають спільних предметів — немає груш, які є одночасно абрикосами, і, навпаки, — немає абрикос, які є одночасно грушами. Але обсяги понять груші, абрикоси входять до обсягу більш широкого (родового) поняття фрукти, тобто поняття груші та абрикоси є порівнянними.

Співвідношення між обсягами даних понять можна зобразити за допомогою кругів Ейлера так, як показано на малюнку.

Учитель демонструє малюнок:

 А — фрукти В — груші С — абрикоси

 2.Самостійне опрацювання учнями статті підручника на С. 20—21

Разом із учителем учні роблять висновок.

нч.

Несумісні поняття — це видові поняття (не мають спільних предметів), які належать до одного родового поняття, тобто є порівнянними. Два поняття, які між собою непорівнянні, належать до різних родів

^

IV.Закріплення нових знань

 1. Несумісні поняття

Завдання 1

Довести, що наведені поняття несумісні. Дібрати для кожної пари понять родове поняття. Перед виконанням завдання учні читають приклад виконання даного завдання, поданого в підручнику.

 Робота в групах

Учні класу діляться на три групи. Кожна група отримує завдання.

1 група. Огірок і помідор.

2 група. День і ніч.

3 група. Хлопчик і дівчинка.

Доповідач чітко висловлює думку групи, доповідає про результати роботи групи.

Завдання 2

Поняття Баба Яга та Котигорошко — несумісні, бо обсяги цих понять не мають нічого спільного, але вони мають спільне родове поняття — казкові герої.

 2. Зображення за допомогою кругів Ейлера співвідношення між обсягами

понять

Завдання 3

Робота в парах. Учні виконують завдання в парах.

Завдання 4

 Технологія «Дискусія»

Клас ділиться на дві групи. Між групами ведеться дискусія щодо правильності виконання даного завдання. Знайдені помилки учні виправляють за допомогою простого олівця.

Відповідь:

а) неправильно: поняття А і В — непорівнянні;

б) правильно;

в) неправильно: поняття А і В — сумісні.

 3.Завдання на логічне мислення, увагу, кмітливість

Завдання 5

Учні виділяють дві групи предметів: посуд та інструменти. У межах однієї групи ці поняття несумісні.

Завдання 6

Вилучення «зайвого».

Розглянувши малюнки, учні виділяють зайвий предмет — коробку. Пояснюють причини виділення цього предмета.

Завдання 7

Робота в групах. Групи виконують завдання на швидкість. Група, яка виконає завдання першою, стає переможцем.

Відповідь:

• перший хід: шашки з 2-го та 3-го місця переставити праворуч 10-го місця;

• другий хід: з 8-го та 9-го — на друге і третє;

• третій хід: з 5-го та 6-го — на восьме та дев’яте;

• четвертий хід: шашку, яка на десятому місці, і ту, що праворуч від неї, переставити на п’яте і шосте місця;

• п’ятий хід: шашки з першого та другого місця поставити на місця, які звільнилися після четвертого ходу.

V. Підсумок Заняття

Навести приклади несумісних понять за методом «Мікрофон».

Категорія: Логіка | Додав: SYLER (13.02.2014)
Переглядів: 2401 | Рейтинг: 0.0/0
В. Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці»
Дикі та свійські тварини
Елементарна будова тварин і птахів. Практична робота «Силуети тварин і птахів...
В. Каменчук «Як Лиска голосок собі кувала». Л.Костенко «Бузиновий цар»
Тема. Казки народів світу. Урок позакласного читання
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]