Несумісні поняття

ЗАНЯТТЯ 5

Тема: Несумісні поняття

Мета: дати уявлення учням про несумісні поняття; вдосконалювати вміння графічно (за допомогою кругів Ейлера) зображувати співвідношення між обсягами двох понять, доводити свою думку під час визначення виду відношення; розвивати увагу, кмітливість, швидкість мислення; виховувати доброзичливість по відношенню одне до одного.

Обладнання: скринька із завданнями, малюнок із кругами Ейлера, простий олівець, шашки, символічний мікрофон.

Хід Заняття

I. Організація учнів до Заняття

Щоб пам’ять нашу розвивати,

Потрібно логіку вивчати.

А щоби час минув не марно,

Сидіти треба рівно, гарно.

II. Актуалізація опорних знань

Метод «Скринька»

Клас поділяється на групи. Кожна група обирає лідера. Він підходить до скриньки і витягує картку, на якій записані завдання для суперників. Якщо група суперників не може дати відповідь на запитання, то на це питання відповідає група, яка його зачитала.

Запитання для повторення:

• Що таке поняття? Навести приклади понять.

• Які поняття ми називаємо сумісними? Наведіть приклади.

• Чи являються сумісними поняття квітка і тюльпан? Доведіть свою думку.

• Чи є сумісними поняття груші та яблука? Доведіть.

III. Засвоєння нових знань

 1.Пояснення вчителя

— Поняття груші та абрикоси — несумісні поняття. Груші та абрикоси — різні види фруктів, обсяги цих понять не мають спільних предметів — немає груш, які є одночасно абрикосами, і, навпаки, — немає абрикос, які є одночасно грушами. Але обсяги понять груші, абрикоси входять до обсягу більш широкого (родового) поняття фрукти, тобто поняття груші та абрикоси є порівнянними.

Співвідношення між обсягами даних понять можна зобразити за допомогою кругів Ейлера так, як показано на малюнку.

Учитель демонструє малюнок:

 А — фрукти В — груші С — абрикоси

 2.Самостійне опрацювання учнями статті підручника на С. 20—21

Разом із учителем учні роблять висновок.

нч.

Несумісні поняття — це видові поняття (не мають спільних предметів), які належать до одного родового поняття, тобто є порівнянними. Два поняття, які між собою непорівнянні, належать до різних родів

^

IV.Закріплення нових знань

 1. Несумісні поняття

Завдання 1

Довести, що наведені поняття несумісні. Дібрати для кожної пари понять родове поняття. Перед виконанням завдання учні читають приклад виконання даного завдання, поданого в підручнику.

 Робота в групах

Учні класу діляться на три групи. Кожна група отримує завдання.

1 група. Огірок і помідор.

2 група. День і ніч.

3 група. Хлопчик і дівчинка.

Доповідач чітко висловлює думку групи, доповідає про результати роботи групи.

Завдання 2

Поняття Баба Яга та Котигорошко — несумісні, бо обсяги цих понять не мають нічого спільного, але вони мають спільне родове поняття — казкові герої.

 2. Зображення за допомогою кругів Ейлера співвідношення між обсягами

понять

Завдання 3

Робота в парах. Учні виконують завдання в парах.

Завдання 4

 Технологія «Дискусія»

Клас ділиться на дві групи. Між групами ведеться дискусія щодо правильності виконання даного завдання. Знайдені помилки учні виправляють за допомогою простого олівця.

Відповідь:

а) неправильно: поняття А і В — непорівнянні;

б) правильно;

в) неправильно: поняття А і В — сумісні.

 3.Завдання на логічне мислення, увагу, кмітливість

Завдання 5

Учні виділяють дві групи предметів: посуд та інструменти. У межах однієї групи ці поняття несумісні.

Завдання 6

Вилучення «зайвого».

Розглянувши малюнки, учні виділяють зайвий предмет — коробку. Пояснюють причини виділення цього предмета.

Завдання 7

Робота в групах. Групи виконують завдання на швидкість. Група, яка виконає завдання першою, стає переможцем.

Відповідь:

• перший хід: шашки з 2-го та 3-го місця переставити праворуч 10-го місця;

• другий хід: з 8-го та 9-го — на друге і третє;

• третій хід: з 5-го та 6-го — на восьме та дев’яте;

• четвертий хід: шашку, яка на десятому місці, і ту, що праворуч від неї, переставити на п’яте і шосте місця;

• п’ятий хід: шашки з першого та другого місця поставити на місця, які звільнилися після четвертого ходу.

V. Підсумок Заняття

Навести приклади несумісних понять за методом «Мікрофон».

Категорія: Логіка | Додав: SYLER (13.02.2014)
Переглядів: 2461 | Рейтинг: 0.0/0
Значення природи для життя людини
Віднімання виду 53 – 8. Творча робота над задачею
В. Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці»
Вправи та задачі на засвоєння таблиці ділення на 3. Обчислення довжини сторон...
Тварини рідного краю
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]