ЗАНЯТТЯ 5 Тема: Несумісні поняття Мета: дати уявлення учням про несумісні поняття; вдосконалювати вміння графічно (за допомогою кругів Ейлера) зображувати співвідношення між обсягами двох понять, доводити свою думку під час визначення виду відношення; розвивати увагу, кмітливість, швидкість мислення; виховувати доброзичливість по відношенню одне до одного. Обладнання: скринька із завданнями, малюнок із кругами Ейлера, простий олівець, шашки, символічний мікрофон. Хід Заняття I. Організація учнів до Заняття Щоб пам’ять нашу розвивати, Потрібно логіку вивчати. А щоби час минув не марно, Сидіти треба рівно, гарно. II. Актуалізація опорних знань Метод «Скринька» Клас поділяється на групи. Кожна група обирає лідера. Він підходить до скриньки і витягує картку, на якій записані завдання для суперників. Якщо група суперників не може дати відповідь на запитання, то на це питання відповідає група, яка його зачитала. Запитання для повторення: • Що таке поняття? Навести приклади понять. • Які поняття ми називаємо сумісними? Наведіть приклади. • Чи являються сумісними поняття квітка і тюльпан? Доведіть свою думку. • Чи є сумісними поняття груші та яблука? Доведіть. III. Засвоєння нових знань 1.Пояснення вчителя — Поняття груші та абрикоси — несумісні поняття. Груші та абрикоси — різні види фруктів, обсяги цих понять не мають спільних предметів — немає груш, які є одночасно абрикосами, і, навпаки, — немає абрикос, які є одночасно грушами. Але обсяги понять груші, абрикоси входять до обсягу більш широкого (родового) поняття фрукти, тобто поняття груші та абрикоси є порівнянними. Співвідношення між обсягами даних понять можна зобразити за допомогою кругів Ейлера так, як показано на малюнку. Учитель демонструє малюнок: А — фрукти В — груші С — абрикоси 2.Самостійне опрацювання учнями статті підручника на С. 20—21 Разом із учителем учні роблять висновок. нч. Несумісні поняття — це видові поняття (не мають спільних предметів), які належать до одного родового поняття, тобто є порівнянними. Два поняття, які між собою непорівнянні, належать до різних родів ^ IV.Закріплення нових знань 1. Несумісні поняття Завдання 1 Довести, що наведені поняття несумісні. Дібрати для кожної пари понять родове поняття. Перед виконанням завдання учні читають приклад виконання даного завдання, поданого в підручнику. Робота в групах Учні класу діляться на три групи. Кожна група отримує завдання. 1 група. Огірок і помідор. 2 група. День і ніч. 3 група. Хлопчик і дівчинка. Доповідач чітко висловлює думку групи, доповідає про результати роботи групи. Завдання 2 Поняття Баба Яга та Котигорошко — несумісні, бо обсяги цих понять не мають нічого спільного, але вони мають спільне родове поняття — казкові герої. 2. Зображення за допомогою кругів Ейлера співвідношення між обсягами понять Завдання 3 Робота в парах. Учні виконують завдання в парах. Завдання 4 Технологія «Дискусія» Клас ділиться на дві групи. Між групами ведеться дискусія щодо правильності виконання даного завдання. Знайдені помилки учні виправляють за допомогою простого олівця. Відповідь: а) неправильно: поняття А і В — непорівнянні; б) правильно; в) неправильно: поняття А і В — сумісні. 3.Завдання на логічне мислення, увагу, кмітливість Завдання 5 Учні виділяють дві групи предметів: посуд та інструменти. У межах однієї групи ці поняття несумісні. Завдання 6 Вилучення «зайвого». Розглянувши малюнки, учні виділяють зайвий предмет — коробку. Пояснюють причини виділення цього предмета. Завдання 7 Робота в групах. Групи виконують завдання на швидкість. Група, яка виконає завдання першою, стає переможцем. Відповідь: • перший хід: шашки з 2-го та 3-го місця переставити праворуч 10-го місця; • другий хід: з 8-го та 9-го — на друге і третє; • третій хід: з 5-го та 6-го — на восьме та дев’яте; • четвертий хід: шашку, яка на десятому місці, і ту, що праворуч від неї, переставити на п’яте і шосте місця; • п’ятий хід: шашки з першого та другого місця поставити на місця, які звільнилися після четвертого ходу. V. Підсумок Заняття Навести приклади несумісних понять за методом «Мікрофон». | |
| |
Переглядів: 2401 | |
В. Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці» |
Дикі та свійські тварини |
Елементарна будова тварин і птахів. Практична робота «Силуети тварин і птахів... |
В. Каменчук «Як Лиска голосок собі кувала». Л.Костенко «Бузиновий цар» |
Тема. Казки народів світу. Урок позакласного читання |
Всього коментарів: 0 | |