Урок 10 Тема: У труді зростаємоМета: Вчитись читати та аналізувати твори, присвячені праці. Розвивати навички читання прозових та віршованих творів, переказу, вмінню спілкуватися. Виховувати в школярів бажання допомагати дорослим, дбати про відпочинок рідних, любов і турботу про близьких, повагу до їхньої роботи по господарству. Обладнання: Записи, виставка книжок, малюнки учнів, ілюстрації. Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань. Хід уроку І. Організаційний момент Скоріше тільки б підрости Щоб насадить рясні сади, повести чудо-поїзди засіяти поля хлібами, З’єднати береги мостами, прожити вік весь у труді— Такий девіз наш у житті! ІІ. Актуалізація опорних знань. Узагальнююча бесіда --Які твори ви читали, готуючись до уроку? --Хто їх автор? --Яка основна думка твору? --Зачитайте уривок з твору, що вам сподобався. --Стисло перекажіть прочитаний вами твір. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Життя людини –це дуже цінна річ. І кожну хвилинку свого життя потрібно берегти, не марнувати. Адже із хвилинок золотих, дитя, все людське складається життя. А тому їх марнувать не треба: за хвилину хтось злетить у небо, Хтось ялинку чи кленок посадить, щось корисне другові порадить. І від цього на душі приємно, бо живеш на світі не даремно. (за М. Чепурною) ІV. Ознайомлення з творами шляхом їх читання в класі 1. Робота над твором Л. Компанієць «Га? Не чую!» — Прочитайте твір. — У якій формі побудовано вірш? (У формі діалогу.) — Між ким відбувається діалог? (Між мамою та донькою.) — Про що просила мама? (Допомогти їй по господарству.) — Що відповідала донька? (Вона відмовлялася.) — Яким чином дочка відмовлялася? (Робила вигляд, що не чує.) — Чому дівчинка не допомагала мамі? (Не хотіла, бо гуляла на вулиці.) — Чи заборонила їй мама гуляти? Чому? (Ні, тому що донька все одно не послухалася б її.) — Як мати провчила доньку? (Вона не відгукнулася на її прохання про морозиво, зробила вигляд, що не чує.) — Поміркуйте, у якому випадку доня оцінила би свій учинок: коли б її посварили чи вчинили так само, як вона? Доведіть свою думку. — Чи потрапляв хтось із вас у таку ситуацію? Може, хтось упізнав себе чи своїх знайомих? — Який вихід знаходили ви? — Яке прислів'я відповідає змісту вірша? (Вчиняй з іншими так, як хочеш, щоб чинили з тобою.) — Який твір нагадує цей вірш? (Народну пісню «Грицю, Грицю...») — Чим саме? (Гриць, як і дівчина з вірша, не хотів працювати.) — Поміркуйте, що відчувала мама, коли доня не хотіла їй допомагати. — Чого вчить вірш? (Допомагати рідним, йти назустріч їхнім бажанням і проханням.) — Розіграйте сценку за змістом вірша. 2. Робота над твором О. Журливої «Маленька господиня» — Прочитайте вірш. — Про кого в ньому йдеться? (Про дівчинку.) — Якого віку дівчинка? (Вона ще маленька.) — Доведіть свою думку словами вірша. («Хоч на зріст я не маленька, В мене й кіска ще тоненька».) — Як ставиться до роботи дівчинка? (Вона вміє виконувати обов'язки, пов'язані з господарством, тому що не боїться цієї роботи.) — Хто навчив дівчинку роботи? (Вона навчилася сама.) — Порівняйте дівчаток із віршів «Га? Не чую!» та «Маленька господиня». На кого з них вам хотілося б бути схожими? Чому? — Яку домашню роботу вмієте виконувати ви? — Як допомагаєте батькам? — Хто допомагає матусі прибирати у вашій кімнаті та виходить на цей час, щоб не заважати? (Це питання провокаційне. Якщо діти відповідають на нього позитивно, то вони не до кінця усвідомлюють свою роль у допомозі батькам або теоретичні знання розходяться з практикою). 3. Фізкультхвилинка. *Фізпауза для оченят. 1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів. 2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів. 3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази. 4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів. *Вправи для розвитку дихання 1. Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря. 4. Робота над віршем С. Олійника «Ледар-брехунець» — Прочитайте вірш. — Хто головний персонаж? {Хлопчик Микола.) — Про що мати просила Миколу? (Про те, щоб він допоміг їй внести до хати дрова.) — Чи допоміг син матері? (Ні.) — Який привід для відмови він знайшов? Дайте відповідь словами вірша. («В мене уроків багато... Сила задач і письма».) — Чим він займався насправді? (Грав у футбол.) — Як він почувався? (Дуже добре, бо у грі «верховодив».) — Як почувалася мама Миколки? Доведіть свою думку. (їй було погано, бо «йде, спочива що не крок».) — Як мама ставилася до сина? (Вона його любила й жаліла.) — Чи шанував Миколка маму? (Ні, бо, знаючи, що їй важко, що вона погано почувається, він не допоміг їй. Та ще й обдурив учителя, сказавши, що носив для мами дрова.) — Поміркуйте, як автор ставиться до хлопчика? (Негативно, бо називає його ледарем і брехунцем.) — Яке ваше ставлення до Миколи? Чому? — Як повелися б ви в подібній ситуації? — Чи спостерігали ви такі ситуації в житті? Розкажіть про них. — Що б ви порадили Миколі? 5. Робота над твором В. Сухомлинського «Чому мама так хвалить Люду?» — Поміркуйте, за що мама може похвалити дитину. — Прочитайте твір. — Чи справдилися ваші припущення? — Хто головна героїня твору? (Дівчинка Люда.) — Про що просила її мама? (Щоб Люда не виходила з двору, нагодувала курей і полила квіти.) — Що додатково зробила Люда? (Зварила борщ.) — Навіщо вона зварила борщ? (Тому що хотіла, щоб мама, прийшовши з роботи, відпочила, а не поралася на кухні.) — Чи була задоволена Люда смаком своєї страви? (Ні. Борщ видався дівчинці несмачним.) — Що сказала мама, скуштувавши борщу? (Що борщ був дуже смачний.) — Чому мама так хвалила доньку? (Бо їй була приємна турбота Люди, її бажання допомогти, полегшити мамине життя.) — Про яке ставлення до мами свідчить учинок Люди? (Про її любов і піклування.) — Які почуття й емоції це оповідання викликало у вас? — Чого вчить цей твір? (Що навіть несмачна страва, зроблена з любов'ю, приносить задоволення й радість близьким людям.) — Розкажіть, як ви допомагаєте батькам. — Порівняйте хлопчика з вірша «Ледар-брехунець» та дівчинку з оповідання -«Чому мама хвалить Люду?». Виберіть із поданих слів і запишіть у перший стовпчик ті, що характеризують хлопчика, а в другий — ті, що відповідають дівчинці. Ця людина добра, ввічлива, неслухняна, брехлива, скромна, вередлива, ледача, турботлива, чесна, ніжна, байдужа, вихована, хитра, любляча, слухняна. 6. Робота над текстом «Мудра голка» за А. М'ястківським — Прочитайте твір. — Хто головна героїня? (Дівчинка Марійка.) — Що полюбляла робити Марійка? (Спостерігати за тим, 'як мама вишиває квіти.) — Про що дівчинка попросила маму? (Дати голку, полотна й ниток, щоб самій вишити рушничок.) — Про що попередила мати Марійку? (Про те, що можна поколоти пальчики.) — Чи відмовилася Марійка через це від вишивання? (Ні.) — Чи вдалося їй одразу навчитися гаптувати? Чому? (Ні, у неї заплуталася нитка.) — Чим пояснила Марійка свою невдачу? (Тим, що в неї голка погана, а в мами — мудра.) — Як розв'язала цю складну ситуацію дівчинка? (Вона взяла мамину «мудру» голку.) — Чи допомогла Марійці -«мудра» голка? (Яг. Дівчинка вколола пальчика.) — Чому в маминих руках голка не кололася? Дайте відповідь словами тексту. («Всяка голка проворна, коли вона в мудрих пальцях.) — Коли, на вашу думку, пальці стають -«мудрими»? (Коли вони вміють працювати, постійно вдосконалюють свої вміння.) — Чи вдалося Марійці вишити квітку? Чому? (Вдалося, тому що вона вчилася працювати.) — Прочитайте останнє запитання матері. («То хто мудрий? Голка чи пальчики?») — Яку відповідь ви дали б мамі? Поміркуйте. — Розкажіть, чого ви навчалися від мами чи тата. 7. Робота над українською народною казкою «Батьківські поради» — Прочитайте казку. — Що порадив батько синові? Прочитайте. («Живи так, щоб ти мав у кожному селі хату, на кожний день нові чоботи і щоб тобі всі люди кланялися.») — Чи зрозумів син батькову пораду? (Ні.) — Поясніть, що значили батькові слова. Використовуйте вислови із твору. — Чого хотів навчити батько сина? (Бути працелюбним, ввічливим, охайним.) — Пригадайте, які поради давали вам ваші батьки. Чи дотримувалися ви їх? 8. Робота над прислів'ями — Прочитайте прислів'я. Поясніть, як ви розумієте їх зміст. — Вивчіть прислів'я. — Відновіть тексти прислів'їв. Без труда, нема... (плода). Не, робота, коли, тяжка, є, охота. (Не тяжка робота, коли є охота.) Вс. тр..д.м, ст..в..тьс.., ес. пр.ц.. сл..в..тьс..! (Все трудом ставиться, все працею славиться!) Ледачому буть, дармоїди та недоучки Білоручки — то й кури загребуть. V. Перевірка усвідомленого. Тест по темі: «У труді зростаємо» 1. Чому Улька, героїня вірша Л. Компанієць «Га? Не чую!» не чула маминих прохань? а) Тому що мала поганий слух; б) тому що мама тихо говорила; в) тому що нічого не хотіла робити. 2. Чому головна героїня вірша О. Журливої «Маленька господиня» допомагала по хазяйству? а) Тому що була вже дорослою дівчиною; б) тому що не боялася роботи; в) тому що про це її попросили батьки. 3. Яким зображено Миколу, героя вірша С. Олійника «Ледар-брехунець»? а) Хазяйновитим і старанним; б) ледачим і брехливим; в) турботливим і уважним. 4. Чому мама з твору В. Сухомлинського хвалила Люду за несмачний борщ? а) Тому що борщ насправді був смачний; б) тому що мама не розібрала смаку борщу; в) тому що Люда зварила борщ вперше самостійно і дуже старалася догодити мамі. 5. Щоб голка для вишивання стала проворною, слід мати: а) мудрі пальці;б) гарний розум; в) чарівну паличку. 6. Доповніть прислів'я: -«Без труда — ...» а) ...й кури загребуть;б) ...нема плода;в) ...не тяжка робота. VІ. Підсумок уроку — Що нового ви дізналися на уроці? — Яка назва теми? — Який твори ми читали? Хто їх автори? --- Який твір вам запам’ятався найбільше і чому? | |
| |
Переглядів: 4367 | |
М. Сингаївський «Що воно за диво?». П. Мовчан «Сіяв шпак». А. Григорук «Переп... |
Екскурсія до краєзнавчого музею, шкільного «живого куточка», зоопарку (на виб... |
В. Сухомлинський «Оленчин горобчик». О. Зима «Дві білки і лисиця». «Сонячна п... |
Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предм... |
Міні-проект. Як облаштувати джерело? |
Всього коментарів: 0 | |