Людина починається з добра

Урок 7

Тема: Людина починається з добра

Мета: Вчитись читати та аналізувати твори про значення добрих справ в житті людей. Розвивати навички робити добрі справи, піклуватися про оточуючих людей і навколишнє середовище. Виховувати в дітей розуміння того, що від нашого настрою і ставлення залежить самопочуття, а можливо, й здоров'я та життя людей, тварин, рослин.

Обладнання: Записи, виставка книжок, малюнки учнів, ілюстрації.

Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

«Я—людина».

Я—маленька людина. Я хочу вирости розумною і працьовитою, доброю, чуйною до всіх оточуючих. Я ще вчусь робити корисні справи. Можливо, я іноді помиляюсь, але я прагну успіху. Я мрію бути людиною, корисною для всіх у світі. Я дуже цього хочу.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Узагальнююча бесіда

--Які твори ви читали, готуючись до уроку?

--Хто їх автор?

--Яка основна думка твору?

--Зачитайте уривок з твору, що вам сподобався.

--Стисло перекажіть прочитаний вами твір.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

--Що таке добра справа? Навіщо потрібно робити добрі справи?

--Зачитайте свої твори про ваші добрі справи, які ви написали вдома.

ІV. Ознайомлення з творами шляхом їх читання в класі

1. Робота над оповіданням В. Сухомлинського «Суниці для Наталі»

— Прочитайте твір.

— Хто головні герої твору? (Третьокласники Наталя й Андрійко.)

— Що сталося з Наталею? (Вона довго хворіла, до школи повернулася бліда, швидко втомлювалась.)

— Що порадила Андрійкова мама? (їсти мед та суниці, тоді дівчинка стане бадьорою, червонощокою.)

— Чому Андрійко спершу не хотів нести суниці Наталі? (Йому було соромно.)

— Чому ж тоді Андрійко наважився пригостити Наталю суницями? (Можливо, йому стало шкода дівчинки.)

— Чому щічки дівчинки почервоніли, хоча вона навіть не покуштувала суниці? (Можливо, вона також засоромилася, можливо, їм стало дуже приємно.)

— Як би ви повелися в подібній ситуації на місці Андрійка та Наталі?

— Що б відчували ви?

— Які стосунки між хлопчиками й дівчатками у вашому класі?

— Як ви підтримуєте одне одного в складних ситуаціях?

— Придумайте продовження цього оповідання. Розкажіть.

2. Робота над твором Є. Шморгуна «Добре діло»

— Прочитайте твір.

— Яка пора року описується в оповіданні? (Весна.)

— Прочитайте опис, поданий автором. («Ліс прибрався, мов на оглядини. Мерехтіло в очах від розмаю квітів, приємно поморочилася голова від запашного молодого листя, від пташиного пересвисту*.)

— Яку картину природи ви уявили? Розкажіть, як би ви її намалювали.

— Хто відвідав весняний ліс? (Інна з батьком.)

— Яка пригода з ними трапилася? (Інна потрапила в сильце з тонкого дроту.)

— Навіщо браконьєр поставив сильце на заячій стежці? (Щоб піймати зайця.)

— Яким чином він установив капкан? (Прив'язав дріт до дубка.)

— Якої шкоди завдав дріт дубку? (Дріт врізався у стовбур і не давав дереву рости.)

— Як вчинили Інна з батьком? (Вони розмотали дріт і таким чином врятували дерево від загибелі.)

— Чому Інна згадувала про цю пригоду, хоча й пройшло багато часу? (Тому що вони з батьком зробили добре діло, а це викликає приємні почуття.)

— Поміркуйте, який настрій був у дівчинки після визволення дубка? (Гарний, добрий, приємний, вона відчувала гордість за свій учинок.)

— Які вчинки можуть поліпшити настрій людині? (Добрі справи.)

— Пригадайте, які добрі справи доводилося робити вам? А які добрі справи хтось зробив для вас?

— Чого вчить нас цей твір? (Уміти робити добрі справи, помічати дрібниці, які можуть не впливати на вас, а іншим завдавати великої шкоди.)

3. Фізкультхвилинка.

Два — нагнутися додолу.

 Не згинайте, діти, ноги,

 Як торкнетеся підлоги.

Три, чотири — прямо стати.

 Будем знову починати.

 Руки — в боки,

Нахились назад,

 І направо, і наліво,

 Щоб нічого не боліло.

 Раз, два, три, чотири —

Набираємося сили.

 Нахилились, повернулись,

 До товариша всміхнулись.

4. Робота над твором В. Карасьової -«Чий апельсин більший»

— Прочитайте твір.

— Про кого йдеться в оповіданні? (Про двох хлопчиків: Мишка й Валерика.)

— Що винесли на двір хлопці? (Апельсини.)

— Із яким питанням звернувся до бабці Каті Валерик? («Правда, мій апельсин більший за Мишків?»)

— Що відповіла бабця Катя? (Що Михайликів апельсин більший.)

— Як ви розумієте відповідь бабусі? (Апельсин Мишка більший не за розміром, а тим, що хлопчик пригостив ним багатьох діток у дворі. Валерик же з'їв апельсин сам.)

— Про які риси характеру Михайлика свідчить його вчинок? (Про вміння дружити, ділитися, про широту його душі.)

— Яким вам видався Валерик? (Він полюбляв, щоб у нього було все найкраще, був хвастливим, жадібним, не помічав турбот інших.)

— Заповніть таблицю.

Персонаж      Риси характеру

Мишко          

Валерик        

— Поміркуйте, як надалі могли розгорнутися події цього оповідання. Розкажіть.

— Пригадайте, чи не потрапляли ви в подібні ситуації.

— Як вчинили б ви?

— Чого вчить це оповідання? (Бути не жадібною, дружелюбною, турботливою людиною, яка помічає навколо себе турботи й бажання інших.)

5. Робота над віршем В. Кухалашвілі «Коли б я був чарівником»

— Прочитайте назву твору.

— Що б ви зробили, якби були чарівниками?

— Прочитайте вірш.

— Що б зробив герой вірша, якби був чарівником? (Щоб скоріше дорослішали діти; розтопив сніги, напоїв пустелі, бур'яни перетворив би на птдовий сад; щоб хижаки не поїдали інших тварин, а харчувалися овочами; щоб квіти росли взимку, щоб ніколи не було війн.)

— Подумайте, чи дійсно треба знищувати всі бур'яни, розтоплювати сніги, змінювати спосіб харчування хижаків? Чому? (Ні, бо природою так встановлено, що бур'яни можуть

мати лікарські властивості, хижаки поїдають найслабших тварин, сніг захищає рослини від морозу тощо.)

— Але чому ж герой вірша все хотів змінити? (Щоб у кожної живої істоти не було горя, неприємних хвилин.)

— Прочитайте рядки, у яких розповідається про головне бажання героя вірша.

(«Коли б я був чарівником,

Раділи б всі навколо, [...]

І не було б ніколи війн,

І був би мир на світі».)

— Яка основна думка твору? (Треба прагнути змінювати світ на краще, жити в мирі й злагоді з природою, з людьми, із самим собою.)

6. Фізпауза для оченят.

1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.

2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.

3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.

4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.

V. Перевірка усвідомленого.

1. Дати відповідь на питання?

--Чи обов’язково людині бути чарівником, щоб зробити щось добре для інших?

--Що б ти хотів зробити для друзів, рідних, однокласників, вчителів, рослин, тварин тощо?

2. Тест по темі.

Людина починається з добра

1. Що подарував Андрійко хворій Наталі?

  а)  Фарби;

  б) суниці;

  в) малину.

2. Чому щічки дівчинки Наталі почервоніли?

  а)  Від сорому;

  б) від заздрощів;

  в) від вдячності.

3.  Яке добре діло зробили Інна з татом, герої однойменного твору Є. Шморгуна?

  а)  Визволили зайця із сільця;

  б) звільнили від дроту деревце;

  в) нагодували голодну тварину.

4. Якої шкоди завдав дріт деревцю?

  а)  Врізався у стовбур і не давав дереву рости;

  б) не давав розпускатися листю;

  в) пошкодив кору дерева.

5.  Чому апельсин Михайлика виявився більшим, ніж у Валерика?

  а)  Тому що він був більший за розміром;

  б) насправді він був менший, а бабуся помилилася;

  в)  тому що хлопчик поділив його на велику кількість дітей, а не з'їв сам.

6.  Яка головна думка вірша В. Кухалашвілі «Коли б я був чарівником»?

  а)  Щоб хижаки їли овочі;

  б) щоб у світі був мир і ніколи не було війни;

  в) щоб усі діти швидко дорослішали.

VІ. Підсумок уроку

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Яка назва теми?

— Який твори ми читали? Хто їх автори?

--- Який твір вам запам’ятався найбільше і чому?

Категорія: Позакласне читання | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 4784 | Рейтинг: 0.0/0
Елементарне поняття про скульптуру як вид образотворчого мистецтва. Практична...
Декоративна форма й колір. Практична робота «Диво-птах»
Гірські породи, їх значення для людини. Практична робота. Ознайомлення з коле...
У школі детективів
Урок-повторення. У комп’ютерному класі
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]