Задачі на повторення

ЗАНЯТТЯ 23

Тема: Задачі на повторення

Мета: вдосконалити в учнів вміння складати судження; переробляти правильні судження на хибні і навпаки; розв’язувати задачі на припущення.

Обладнання: файли, маркери, монетки.

Хід Заняття

I. Організація учнів до Заняття

II. Розумова розминка

1. — Незнайку, скільки ти спіймав рибок?

— Якщо впіймаю хоч одну, та ще чотири на додачу, то матиму п’ять. Скільки рибок вже у Незнайка? (Жодної)

2. Незнайко написав музикантові Гуслі листа з десяти слів і двічі припустився у кожному слові помилок. Скільки помилок у Незнайковому листі? (20)

3. На лаві сидять троє друзів. Той, що посередині,— з цукеркою. Посередині — не Пончик, скраю — не Сиропчик, з цукеркою — не Гвинтик. Де ж сидить Гвинтик? (Гвинтик сидить скраю.)

III. Розв’язання логічних задач

 Технологія «Рольова гра»

Учні поділяються на групи. Кожна група розігрує умову логічної задачі. Учні інших груп розв’язують задачу. Судження записують у таблицю.

1 група

Задача № 2 (С. 69)

Знайди, хто з персонажів — Гвинтик, Шпунтик чи Сиропчик — зірвав волошку з клумби лікаря Пігулкіна. Квітку зірвав один із трьох. Пігул-кін бачив його зі спини. На запитання «Хто зірвав квітку?» вони відповіли так.

Гвинтик. Сиропчик не рвав квітки. І Шпунтик не рвав. Шпунтик. Я думаю, це зробив Гвинтик, а Сиропчик не міг цього зробити.

С и р о п ч и к. Не гнівайся, лікарю, я знаю, що Шпунтик не міг цього зробити. Це я зірвав квітку.

Визнач, хто з персонажів зірвав квітку, якщо один із них двічі сказав правду, другий — двічі збрехав, а третій був правдивий тільки наполовину.

Зразок міркування:

Припустимо, що Гвинтик сказав двічі правду. Виходить, це він зірвав квітку, що суперечить двом іншим судженням. Наше припущення виявилося хибним. Міркуємо по-іншому. Припустимо, що Шпунтик сказав правду двічі, то за цим припущенням перше і третє судження хибні. Значить, це припущення також хибне.

Отже, Сиропчик сказав двічі правду; Гвинтик — правдивий наполовину; Шпунтик — двічі збрехав.

2 група

Друга група познайомить нас із задачею, яку приніс Незнайко.

У змаганнях з бігу брали участь п’ятеро спортсменів. Після завершення змагання п’ятеро уболівальників заявили:

УболівальникиЇхні судження

1-й Пігулкін посів 1 місце, а Гвинтик --- 4

2-й Сиропчик посів 2 місце, а Гвинтик --- 4

3-й Сиропчик посів 2 місце, а Шпунтик --- 3

4-й Пончик посів 1 місце, а Пігулкін --- 2

5-й Шпунтик посів 3 місце, а Пончик --- 5

Знаючи, що в заявках кожного вболівальника одна частина правильна, а друга — хибна, знайти правильний розподіл місць.

Зразок міркування:

Припустімо, що перша частина кожного судження правильна, а друга — ні. Виходить, Пігулкін і Пончик посіли перше місце, що суперечить умові задачі. Наше припущення виявилось хибним. Міркуватимемо інакше. Припустімо, що друга частина кожного судження правильна. Виходить, Пігулкін посів друге місце; Шпунтик — третє місце; Гвинтик — четверте; Пончик — п’яте місце, отже, Сиропчик виявився на першому місці.

3 група

Розподіляють ролі і знайомлять із задачею 1 (С. 69).

Дмитро. Нам пощастило. Ця штука з чистої міді і важить 30 кг.

Борис. Яка там мідь! Це звичайнісіньке залізо, а важить воно, мабуть, кілограмів 100.

Богдан. Так, це точно не мідь. Важить деталь, я гадаю, кілограмів 50.

Вчителька. Кожен із вас правий тільки наполовину.

Відповідь. Деталь із заліза і важить 30 кг.

4 група

Задача 3 (С. 70)

Олег. Якщо я не посяду першого місця, то Леонід посяде четверте.

Леонід. Якщо Сергій не виборе перше місце, то Олег вийде на третє.

Сергій. У Олега становище в турнірній таблиці буде кращим, ніж у Павла.

Павло. Можу тільки сказати, що всі ми займемо різні місця.

Відповідь. Сергій — перше, Олег — друге, Павло — третє, Леонід — четверте.

 IV. Узагальнення знань про правильні й хибні судження

 Самостійна робота над завданнями 5, 6 (С. 71).

 V. завдання на розвиток уваги й спостережливості

 Завдання 7, 8, 9.

 VI. Підсумок Заняття

 — Що таке судження?

 — Які судження ми називаємо правильними, а які — хибними?

Категорія: Логіка | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 1462 | Рейтинг: 0.0/0
Конструювання зі смужок паперу. Конструювання виробів зі смужок паперу
Живі організми, їх ознаки та умови, необхідні для життя, різноманітність
З Елзіком по планеті
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення
Ми і природа. Поняття про навколишнє природне середовище. Взаємодія людини і ...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]