ЗАНЯТТЯ 23 Тема: Задачі на повторенняМета: вдосконалити в учнів вміння складати судження; переробляти правильні судження на хибні і навпаки; розв’язувати задачі на припущення. Обладнання: файли, маркери, монетки. Хід Заняття I. Організація учнів до Заняття II. Розумова розминка 1. — Незнайку, скільки ти спіймав рибок? — Якщо впіймаю хоч одну, та ще чотири на додачу, то матиму п’ять. Скільки рибок вже у Незнайка? (Жодної) 2. Незнайко написав музикантові Гуслі листа з десяти слів і двічі припустився у кожному слові помилок. Скільки помилок у Незнайковому листі? (20) 3. На лаві сидять троє друзів. Той, що посередині,— з цукеркою. Посередині — не Пончик, скраю — не Сиропчик, з цукеркою — не Гвинтик. Де ж сидить Гвинтик? (Гвинтик сидить скраю.) III. Розв’язання логічних задач Технологія «Рольова гра» Учні поділяються на групи. Кожна група розігрує умову логічної задачі. Учні інших груп розв’язують задачу. Судження записують у таблицю. 1 група Задача № 2 (С. 69) Знайди, хто з персонажів — Гвинтик, Шпунтик чи Сиропчик — зірвав волошку з клумби лікаря Пігулкіна. Квітку зірвав один із трьох. Пігул-кін бачив його зі спини. На запитання «Хто зірвав квітку?» вони відповіли так. Гвинтик. Сиропчик не рвав квітки. І Шпунтик не рвав. Шпунтик. Я думаю, це зробив Гвинтик, а Сиропчик не міг цього зробити. С и р о п ч и к. Не гнівайся, лікарю, я знаю, що Шпунтик не міг цього зробити. Це я зірвав квітку. Визнач, хто з персонажів зірвав квітку, якщо один із них двічі сказав правду, другий — двічі збрехав, а третій був правдивий тільки наполовину. Зразок міркування: Припустимо, що Гвинтик сказав двічі правду. Виходить, це він зірвав квітку, що суперечить двом іншим судженням. Наше припущення виявилося хибним. Міркуємо по-іншому. Припустимо, що Шпунтик сказав правду двічі, то за цим припущенням перше і третє судження хибні. Значить, це припущення також хибне. Отже, Сиропчик сказав двічі правду; Гвинтик — правдивий наполовину; Шпунтик — двічі збрехав. 2 група Друга група познайомить нас із задачею, яку приніс Незнайко. У змаганнях з бігу брали участь п’ятеро спортсменів. Після завершення змагання п’ятеро уболівальників заявили: УболівальникиЇхні судження 1-й Пігулкін посів 1 місце, а Гвинтик --- 4 2-й Сиропчик посів 2 місце, а Гвинтик --- 4 3-й Сиропчик посів 2 місце, а Шпунтик --- 3 4-й Пончик посів 1 місце, а Пігулкін --- 2 5-й Шпунтик посів 3 місце, а Пончик --- 5 Знаючи, що в заявках кожного вболівальника одна частина правильна, а друга — хибна, знайти правильний розподіл місць. Зразок міркування: Припустімо, що перша частина кожного судження правильна, а друга — ні. Виходить, Пігулкін і Пончик посіли перше місце, що суперечить умові задачі. Наше припущення виявилось хибним. Міркуватимемо інакше. Припустімо, що друга частина кожного судження правильна. Виходить, Пігулкін посів друге місце; Шпунтик — третє місце; Гвинтик — четверте; Пончик — п’яте місце, отже, Сиропчик виявився на першому місці. 3 група Розподіляють ролі і знайомлять із задачею 1 (С. 69). Дмитро. Нам пощастило. Ця штука з чистої міді і важить 30 кг. Борис. Яка там мідь! Це звичайнісіньке залізо, а важить воно, мабуть, кілограмів 100. Богдан. Так, це точно не мідь. Важить деталь, я гадаю, кілограмів 50. Вчителька. Кожен із вас правий тільки наполовину. Відповідь. Деталь із заліза і важить 30 кг. 4 група Задача 3 (С. 70) Олег. Якщо я не посяду першого місця, то Леонід посяде четверте. Леонід. Якщо Сергій не виборе перше місце, то Олег вийде на третє. Сергій. У Олега становище в турнірній таблиці буде кращим, ніж у Павла. Павло. Можу тільки сказати, що всі ми займемо різні місця. Відповідь. Сергій — перше, Олег — друге, Павло — третє, Леонід — четверте. IV. Узагальнення знань про правильні й хибні судження Самостійна робота над завданнями 5, 6 (С. 71). V. завдання на розвиток уваги й спостережливості Завдання 7, 8, 9. VI. Підсумок Заняття — Що таке судження? — Які судження ми називаємо правильними, а які — хибними? | |
| |
Переглядів: 1487 | |
В. Сухомлинський «Оленчин горобчик». О. Зима «Дві білки і лисиця». «Сонячна п... |
Робота з папером. Декоративна аплікація |
Підсумковий урок за І семестр |
Смішинки-веселинки. М. Хоросницька «Матусин заповіт», «Дві душі», «Обіцянка» |
Обговорення можливостей і демонстрація режимів роботи комп’ютера. Складові ча... |
Всього коментарів: 0 | |