💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Визначення понять

Заняття 5

Тема: Визначення понять

Мета: дати уявлення учням про процедуру визначення поняття; навчити визначати поняття через найближчий рід і видову відмінність, показати на прикладах сутність понять найближчий рід, видова відмінність.

Обладнання: іграшковий мікрофон, кольорові олівці.

Хід Заняття

I. Організація класу

II. Повідомлення теми і завдань Заняття

— Послухайте історію, яка може статися з кожним із вас.

Мама з дітьми збиралася їхати на дачу. Часу до відправлення автобуса залишалося обмаль, треба було ще поснідати.

— Діти,— сказала мама,— поки я готуватиму сніданок, принесіть, будь ласка мій одяг.

Коли мама занесла до кімнати паруючу молочну кашу, то ледве не впустила каструлю на підлогу. На ліжку купою лежав весь одяг із гардероба.

— Що ви наробили? Тепер ми точно на автобус не встигнемо. Навіщо треба було витягати з шафи шубу, шапку, вечірню сукню та чоботи? А от сандалії чомусь не витягли!

— Матусю,— озвався Василько,— але ж ти не сказала, який саме одяг і взуття тобі потрібні.

— А ще,— втрутилась Оленка,— ти не сказала, як він виглядає.

Але цієї пригоди могло б і не статися, якби мама Василька та Олен-

ки чітко сказала, який саме одяг принести.

Сьогодні ми повчимося чітко давати визначення понять.

III. Формування вмінь учнів визначати поняття

 Треба вміти розкривати зміст понять, іншими словами — визначати поняття. Для цього необхідно вказати найближчий рід і видову відмінність поняття ^___________г*'

— У нашій історії є поняття одяг. Воно містить велику кількість предметів. Є верхній, нижній одяг, головні убори. Оленка не знала, що таке сандалії. Спробуємо разом дати визначення поняття сандалії.

Що є найближчим родом для поняття сандалії? (Взуття)

— Яка видова відмінність, що відрізняє сандалії від інших видів взуття? (Їх носять у спекотну погоду.)

— Хто дасть точне визначення поняття сандалії’? (Сандалії — це взуття, яке люди носять у спекотну погоду.)

 Технологія «Дискусія»

Діти обговорюють спірні питання, які розігрують інші учні біля дошки (за завданнями 2, 3, 4 на С. 20).

Учитель стежить, щоб висловлювання учнів стосувалися теми. Виправляє помилки й неточності та спонукає їх робити те саме.

Наталка. Трикутник має три сторони, три кути, три вершини.

Петрик. Трикутник — це геометрична фігура, яка має три сторони та три кути.

— Хто з них точніше відповів?

— Як ти визначиш трикутник?

Оленка. Шуба — це одяг, який ми носимо взимку.

Д м и т р и к. Шуба — це верхній одяг, який ми носимо в морозну погоду.

— Яке визначення ти вважаєш точнішим?

— Яке ти даси визначення поняття шуба?

(Визначення, яке дали Оленка і Дмитрик, можна вважати правильним, але для того, щоб дати точніше визначення, необхідно вказати найближчий рід. Для даного поняття — це верхній одяг, а ще точніше — хутряний верхній одяг. Треба вказати видову відмінність — носять у морозну погоду.)

 Технологія «Мікрофон»

(За завданнями підручника 4, 5)

Учні по черзі будують речення — визначення поняття за зразком, передаючи мікрофон.

Зразок. Школяр — це людина, яка вчиться в школі і має портфель, щоденник.

Під час виконання завдання 4 необхідно, щоб учні змоделювали визначення понять, які подані у стовпчику «Назва», вибирали відповідну інформацію тільки зі стовпчиків таблиці: у стовпчику «Це» подається найближчий рід відповідного поняття, а в стовпчиках «Склад» та «Дії» — видова відмінність. У результаті учні самі будують визначення поняття тільки за інформацією таблиці. Потім учитель пропонує їм це визначення розширити. Наприклад, за таблицею діти складають визначення поняття велосипед.

Велосипед — це транспорт, який їздить та має педалі. Учні можуть доповнити, уточнити. Велосипед — це вид транспорту для пересування на певну відстань, вьін може бути двоколісний, триколісний тощо.

IV. Розвиток логічного мислення учнів

Завдання 6. Проведи зелену лінію так, щоб вона розділила папуг за кольором. Потім проведи жовту лінію, яка розділить папуг за розміром. Дай визначення поняття папуга.

Завдання 7. Розфарбувати кульки відповідним кольором. Поняття кулька — загальне чи одиничне? (Учитель звертає увагу на те, що колір кульок

змінюється у певному порядку: дві блакитні, наступна — сіра і так далі. Три останні кульки діти розфарбовують самостійно, відповідно: одну — сірою і дві — блакитним кольором.)

V. Підсумок Заняття

— Прочитайте визначення, записане на дошці.

Капці — це взуття, яке люди носять вдома, в музеї.

— Підкресліть у цьому визначенні однією рискою найближчий рід та двома рисками — видову відмінність.

Категорія: Логіка | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 1942 | Рейтинг: 0.0/0
Урок малювання
Цінність життя і здоров'я людини. Повага до себе та інших людей. Особливо...
Українські дитячі пісеньки «Кукуріку, півнику», «Добрий вечір, зайчику». Дитя...
Виготовлення ялинкових і різдвяних іграшок та прикрас
Екскурсія до краєзнавчого музею, шкільного «живого куточка», зоопарку (на виб...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]