💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Заміна, додавання, вилучення одного зі звуків слова таким чином, щоб вийшло інше слово (сон — слон)

Урок 69

Тема: Заміна, додавання, вилучення одного зі звуків слова таким чином, щоб вийшло інше слово (сон — слон)

Мета: уточнити знання учнів про звуки; вчити заміняти, додавати, вилучати один зі звуків слова таким чином, щоб вийшло інше слово; розвивати спостережливість, пам'ять; розширювати світогляд; виховувати комунікативні здібності, вміння працю- вати в парах, у групах.

Хід Уроку

I. Організаційний момент

Ось і знову дзвінок лунає,

Мелодійно і срібно звучить.

Він до класу дітей скликає,

Щоб успішно нового навчить.

II. Актуалізація опорних знань

 1 Зоровий диктант

Дрімає котик на осонні.

Хилить верба свої віти.

Мама розчісує волосся.

Софійка розплела косу.

Буде наше місто зеленим.

 2 Хвилинка каліграфії

ее ек ел ем ес ее ее ще ере зе Ведмі □ дь ее □ ресень дя □ тел Верба, береза, клен, ясен — дерева.

— Скільки звуків у слові ведмідь? у слові ясен?

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ми продовжимо розмову про звуки мовлення, будемо вчитися утворювати нові слова.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1 Пояснення вчителя

— Відгадайте загадку.

• З К дерева захищає І на них вона завжди.

З Н звірятко заховає,

Коли треба, від біди. (Кора — нора)

— Із яких звуків складається перше слово-відгадка? ([к],

[о], [р], [а])

— А друге? ([н], [о], [р], [а])

— які звуки в них однакові? ([о], [р], [а])

— А які розрізняють значення слів? ([к] — [н])

— який висновок можна зробити? (спотворювати звуки у словах не можна.)

— є слова, які хоча й схожі за звучанням, але різні за значенням. Наприклад: мак — рак. який звук треба замінити в слові мак, щоб утворилося слово рак? чим відрізняється слово лак?

 — чим відрізняються слова?

 Шишка — мишка

губка — шубка галка — палка коса — коза день — пень миска — мишка валити — варити

 — Послухайте пари слів. якими звуками розрізняються слова кожної пари? Вимовте ці звуки. Прочитайте слова парами.

 Сон — синбалка — булка

 сам — сомшина — шана

 сік — сукнаша — ноша

 дім — димрама — рома

 мир — мурліто — лото

— Запишіть слова. Підкресліть букви, якими розрізняються слова кожної пари. Назвіть звуки. Відшукайте слова, що означають назви дій.

рік — рак рано — рана

рис — ріс рука — ріка

кіт — кит мала — мила

— як із слова кіт отримати слово — назву іншої тварини?

(Кіт — кріт)

— Запишіть обидва слова через тире. Підкресліть букву, яка міняє значення слів.

— Кожний звук у слові має своє важливе значення. Тому їх треба вимовляти чітко й правильно, бо, спотворивши навіть один звук у слові, ви вимовите слово з іншим значенням, а це зашкодить розумінню тієї інформації, яку ви хочете передати.

 2Первинне закріплення

Гра «Звук Чарівник»

— Дуже важливо називати всі звуки у словах, незамінювати їх

іншими, бо від цього змінюється значення.є звуки-«чарівники»,

які змінюють слова.

— як вони це роблять, ви зрозумієте, виконавши завдання.

 1)З кожного поданого слова виключити один звук, щоб утворилося нове.

Зразок: зубр — зуб.

— Скільки звуків було у слові спочатку, скільки стало в новому слові?

слова: коса (оса), сміх (міх), екран (кран).

 2) Додати до кожного почутого слова один звук так, щоб утворилося нове.

Зразок: мій — змій.

— Скільки звуків було у слові спочатку, скільки стало у новому слові?

слова: дар (у), клад (с), бере (г), оса (к);

 3) Замінити в почутих словах один звук так, щоб утворилося нове.

Зразок: корж — морж.

— Скільки звуків було у слові спочатку, скільки стало в новому слові?

— який звук замінили у слові?

слова: нігті (к), зуби (д), пісок (л), галка (п), світ (ц), рамочка

(м).

Учні записують на вибір одну з пар слів до кожного завдання; вимовляють по порядку всі звуки в цих словах.

Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й Систематизація отриманих знань

1 Гра «Утвори нове слово»

 1) До кожного з поданих слів доберіть такі, що розрізняються лише одним звуком. як змінилося значення слів від заміни одного звука іншим?

 Марка — ...тінь — ...

 мило — ... лак — ...

 руда — ... слива — ...

 жало — ... нирка — ...

— Запишіть одну з утворених пар. Вимовте по порядку всі звуки в цих словах.

 2) Учитель записує на дошці слова та пропонує дітям уважно прочитати їх; переставити букви так, щоб утворилося нове слово. слова: сокіл (лісок), тіло (літо), село (осел), рис (сир), соки

(коси), роги (гори).

— Запишіть одну з утворених пар. Вимовте по порядку всі звуки в цих словах.

 2 Гра «Мовні лабіринти»

— «Вийти з лабіринту» можна лише замінивши у слові перший звук на ті звуки, які стоять біля проходів лабіринту.

Учні мають чітко вимовити нове слово і лише тоді рухатися далі.

— З одним з утворених слів складіть речення.

 — «Вийти з лабіринту» можна лише замінивши перший звук у словах, на звук із середини лабіринту.

 Учні мають назвати нове слово, а тоді рухатися далі, «виходячи з лабіринту».

— З одним з утворених слів складіть речення.

3 Робота в групах. Гра «Допоможіть Незнайкові»

— якось Незнайко вирішив стати поетом і почав писати вірші, але припустився помилки, написавши в одному зі слів не той перший звук, тому вірш звучить дуже кумедно. Треба допомогти Незнайкові виправити помилку.

У кожної групи — предметні малюнки: рак, дуб, жито, зірка, кріт, торт.

Учитель читає вірші, а учні серед предметних малюнків знаходять потрібний за змістом, піднімають його, вимовляючи слово.

 В кип’яток потрапив (б)ак (рак),

 Став червоний, наче мак.

 Наш Данило — лісоруб.

 Він спиляв старезний — (ч)уб (дуб).

 Просо висіяв Микита,

 Та чомусь вродило (с)ито (жито). я вночі забравсь на гірку І побачив в небі (д)ірку (зірку). риє нам з тобою (д)ріт (кріт)

 Під землею перехід. я іменини відзначаю:

 З’їв (п)орт (торт) і випив кухоль чаю.

VI. Підсумки уроку. Рефлексія

— Із чого складаються слова, які ми вимовляємо?

— Щоб не плутати значення слів через один спотворений звук, що треба робити? (Треба чітко вимовляти всі звуки у слові, щоб не спотворювати його значення.)

— Наведіть приклади слів, схожих за звуковим складом. (Гриб — грип, зуб — суп, гора — кора — нора — пора, гілка — білка, піч — ніч — річ, кіска — кізка)

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 4267 | Рейтинг: 0.0/0
Гірські породи, їх значення для людини. Практична робота. Ознайомлення з коле...
Конструювання меблів із сірникових коробок
Слова, слова... Удосконалення тексту із часто повторюваними словами
Згинання і складання паперу. Виготовлення іграшок із паперу. Метелик
«Грамотний-видющий і на все тямущий»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]