Урок 69 Тема: Заміна, додавання, вилучення одного зі звуків слова таким чином, щоб вийшло інше слово (сон — слон)Мета: уточнити знання учнів про звуки; вчити заміняти, додавати, вилучати один зі звуків слова таким чином, щоб вийшло інше слово; розвивати спостережливість, пам'ять; розширювати світогляд; виховувати комунікативні здібності, вміння працю- вати в парах, у групах. Хід Уроку I. Організаційний момент Ось і знову дзвінок лунає, Мелодійно і срібно звучить. Він до класу дітей скликає, Щоб успішно нового навчить. II. Актуалізація опорних знань 1 Зоровий диктант Дрімає котик на осонні. Хилить верба свої віти. Мама розчісує волосся. Софійка розплела косу. Буде наше місто зеленим. 2 Хвилинка каліграфії ее ек ел ем ес ее ее ще ере зе Ведмі □ дь ее □ ресень дя □ тел Верба, береза, клен, ясен — дерева. — Скільки звуків у слові ведмідь? у слові ясен? III. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці ми продовжимо розмову про звуки мовлення, будемо вчитися утворювати нові слова. IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1 Пояснення вчителя — Відгадайте загадку. • З К дерева захищає І на них вона завжди. З Н звірятко заховає, Коли треба, від біди. (Кора — нора) — Із яких звуків складається перше слово-відгадка? ([к], [о], [р], [а]) — А друге? ([н], [о], [р], [а]) — які звуки в них однакові? ([о], [р], [а]) — А які розрізняють значення слів? ([к] — [н]) — який висновок можна зробити? (спотворювати звуки у словах не можна.) — є слова, які хоча й схожі за звучанням, але різні за значенням. Наприклад: мак — рак. який звук треба замінити в слові мак, щоб утворилося слово рак? чим відрізняється слово лак? — чим відрізняються слова? Шишка — мишка губка — шубка галка — палка коса — коза день — пень миска — мишка валити — варити — Послухайте пари слів. якими звуками розрізняються слова кожної пари? Вимовте ці звуки. Прочитайте слова парами. Сон — синбалка — булка сам — сомшина — шана сік — сукнаша — ноша дім — димрама — рома мир — мурліто — лото — Запишіть слова. Підкресліть букви, якими розрізняються слова кожної пари. Назвіть звуки. Відшукайте слова, що означають назви дій. рік — рак рано — рана рис — ріс рука — ріка кіт — кит мала — мила — як із слова кіт отримати слово — назву іншої тварини? (Кіт — кріт) — Запишіть обидва слова через тире. Підкресліть букву, яка міняє значення слів. — Кожний звук у слові має своє важливе значення. Тому їх треба вимовляти чітко й правильно, бо, спотворивши навіть один звук у слові, ви вимовите слово з іншим значенням, а це зашкодить розумінню тієї інформації, яку ви хочете передати. 2Первинне закріплення Гра «Звук Чарівник» — Дуже важливо називати всі звуки у словах, незамінювати їх іншими, бо від цього змінюється значення.є звуки-«чарівники», які змінюють слова. — як вони це роблять, ви зрозумієте, виконавши завдання. 1)З кожного поданого слова виключити один звук, щоб утворилося нове. Зразок: зубр — зуб. — Скільки звуків було у слові спочатку, скільки стало в новому слові? слова: коса (оса), сміх (міх), екран (кран). 2) Додати до кожного почутого слова один звук так, щоб утворилося нове. Зразок: мій — змій. — Скільки звуків було у слові спочатку, скільки стало у новому слові? слова: дар (у), клад (с), бере (г), оса (к); 3) Замінити в почутих словах один звук так, щоб утворилося нове. Зразок: корж — морж. — Скільки звуків було у слові спочатку, скільки стало в новому слові? — який звук замінили у слові? слова: нігті (к), зуби (д), пісок (л), галка (п), світ (ц), рамочка (м). Учні записують на вибір одну з пар слів до кожного завдання; вимовляють по порядку всі звуки в цих словах. Фізкультхвилинка V. Узагальнення й Систематизація отриманих знань 1 Гра «Утвори нове слово» 1) До кожного з поданих слів доберіть такі, що розрізняються лише одним звуком. як змінилося значення слів від заміни одного звука іншим? Марка — ...тінь — ... мило — ... лак — ... руда — ... слива — ... жало — ... нирка — ... — Запишіть одну з утворених пар. Вимовте по порядку всі звуки в цих словах. 2) Учитель записує на дошці слова та пропонує дітям уважно прочитати їх; переставити букви так, щоб утворилося нове слово. слова: сокіл (лісок), тіло (літо), село (осел), рис (сир), соки (коси), роги (гори). — Запишіть одну з утворених пар. Вимовте по порядку всі звуки в цих словах. 2 Гра «Мовні лабіринти» — «Вийти з лабіринту» можна лише замінивши у слові перший звук на ті звуки, які стоять біля проходів лабіринту. Учні мають чітко вимовити нове слово і лише тоді рухатися далі. — З одним з утворених слів складіть речення. — «Вийти з лабіринту» можна лише замінивши перший звук у словах, на звук із середини лабіринту. Учні мають назвати нове слово, а тоді рухатися далі, «виходячи з лабіринту». — З одним з утворених слів складіть речення. 3 Робота в групах. Гра «Допоможіть Незнайкові» — якось Незнайко вирішив стати поетом і почав писати вірші, але припустився помилки, написавши в одному зі слів не той перший звук, тому вірш звучить дуже кумедно. Треба допомогти Незнайкові виправити помилку. У кожної групи — предметні малюнки: рак, дуб, жито, зірка, кріт, торт. Учитель читає вірші, а учні серед предметних малюнків знаходять потрібний за змістом, піднімають його, вимовляючи слово. В кип’яток потрапив (б)ак (рак), Став червоний, наче мак. Наш Данило — лісоруб. Він спиляв старезний — (ч)уб (дуб). Просо висіяв Микита, Та чомусь вродило (с)ито (жито). я вночі забравсь на гірку І побачив в небі (д)ірку (зірку). риє нам з тобою (д)ріт (кріт) Під землею перехід. я іменини відзначаю: З’їв (п)орт (торт) і випив кухоль чаю. VI. Підсумки уроку. Рефлексія — Із чого складаються слова, які ми вимовляємо? — Щоб не плутати значення слів через один спотворений звук, що треба робити? (Треба чітко вимовляти всі звуки у слові, щоб не спотворювати його значення.) — Наведіть приклади слів, схожих за звуковим складом. (Гриб — грип, зуб — суп, гора — кора — нора — пора, гілка — білка, піч — ніч — річ, кіска — кізка) | |
| |
Переглядів: 4267 | |
Гірські породи, їх значення для людини. Практична робота. Ознайомлення з коле... |
Конструювання меблів із сірникових коробок |
Слова, слова... Удосконалення тексту із часто повторюваними словами |
Згинання і складання паперу. Виготовлення іграшок із паперу. Метелик |
«Грамотний-видющий і на все тямущий» |
Всього коментарів: 0 | |