Урок 65 Тема: Складання речень зі спільнокореневими словами з метою усвідомлення значення кореняМета: закріплювати вміння учнів добирати споріднені слова та визначати корінь; розвивати мовлення, вміння складати речення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати працьовитість, повагу до хліборобської праці. Хід Уроку I. Організаційний момент Ось і знову дзвінок лунає, Мелодійно і срібно звучить. Він до класу дітей скликає, Щоб успішно нового навчить. II. Актуалізація опорних знань 1 Хвилинка каліграфії Гг га Ге ог аг гру Гл Гр ог гм ГуПмка аЕрсПеарбуПз Гостре словечко коле сердечко. — Поясніть прислів’я. — На які питання відповідають слова у ньому? — Поділіть їх на склади для переносу. Назвіть спочатку дво-, потім трискладові слова. 2 Словникова робота Дитина, -и, ;ж. (мн. діти, -ей). Маленька дівчинка або маленький хлопчик, син або дочка для батьків, пестл. дитя, дитинча, (грудна) немовля, розм. маля, малюк. — Прочитайте слова: дитина, дитинка, дитинство, дитя, дитинча, дитячий. Усно поставте до кожного з них питання й визначте, що називають ці слова. — як називаються ці слова? — Доведіть, що вони спільнокореневі. — чи можна слова дитя, дитинча, немовля, маля, малюк назвати спорідненими? чому? — Складіть і запишіть речення зі словом дитина. 3 Вправи на повторення — Відгадайте загадку. • Гуляє в полі, та не кінь, літа на волі, та не птиця. (Вітер) — як назвати вітер, що не дуже сильний? (Вітерець) — як називають сильний вітер? (Вітрище, вітрюган) — Запишіть ці слова. (Вітер, вітерець, вітрище, вітрюган.) — Визначте корінь у цих словах. — які слова називають спорідненими? — На дошці були записані групами споріднені слова, але налетів вітерець-пустунець і все переплутав. Випишіть групами споріднені слова, позначте в них корінь. Мороз, сніг, сніговий, морозець, холод, сніговик, морозний. — яке слово не потрапило до жодної групи? чому? — Доберіть до нього споріднені слова. (Холодний, похолодання, холодок, холодильник) III. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці будемо закріплювати вміння добирати спільнокореневі слова і складати речення зі спільнокореневими словами. IV. Узагальнення, Систематизація та Контроль знань й умінь учнів Завдання 1 Вставте у прислів’я пропущені спільнокореневі слова. Виділіть корінь. (праця) людину годує, а лінь марнує. Бджола мала, а й та______(працює)._______(працьовиті) руки гори вернуть. примітка. Слова, які доберуть учні, краще записати на дошці. Завдання 2 робота в групах — Пригадайте слова з поданими коренями. 1-ша група: -лік- 2-га група: -ворон- 3-тя група: -дум— Складіть речення з утвореними спільнокореневими словами. Завдання 3 Прочитайте. Визначте «зайве» слово у кожній групі. Море, моряк, морський, зморитися, приморський. Малина, малинка, калина, малиновий, малинник. — чому не всі слова в кожній групі можна назвати спільноко-реневими? — Назвіть споріднені слова з кожної групи. який вони мають корінь? — Складіть і запишіть речення з одним із цих слів. Фізкультхвилинка Завдання 4 самостійна робота — Спишіть. Знайдіть і підкресліть споріднені слова. Хліб починається із зернини. Восени люди сіють добірне зерно — озимину. Навесні хлібороби доглядають за посівами. Улітку грає золотим колосом хлібне поле. люди збирають урожай і випікають пахучі хлібини. — як до нас на стіл «приходять» пахучі хлібини? — розкажіть про це, використовуючи слова сіють, доглядають, збирають, випікають. — Прочитайте підкреслені споріднені слова. (Хліб, хлібороби, хлібне, хлібини) Усно поставте до кожного з них питання й визначте, що називають ці слова. — Доведіть, що вони спільнокореневі. V. Підсумок уроку. Рефлексія — які слова називаються спорідненими? Наведіть приклади. — як їх ще називають? — як визначити корінь у слові? Наведіть приклади. — як треба ставитися до хліба? | |
| |
Переглядів: 8388 | |
Запитання до природи. Чи розуміються тварини між собою? |
«Журавель», «Перстенець» (дитячі народні ігри). Лічилка |
Школа ввічливості. Гостини |
Брати наші менші. Робота з деформованими текстами |
Загадка — цікава розумова задача. Л. Глібов «Котилася тарілочка», «Хто доня?» |
Всього коментарів: 0 | |