Урок 64 Тема: Добирання спільнокореневих слів з найуживанішими в мовленні школярів коренямиМета: вчити учнів добирати 1-3 широко вживаних у дитячому мовленні слів із за- даним коренем; закріплювати знання про вивчені частини мови; розвивати зв'язне мовлення; виховувати турботливе ставлення до птахів. Хід Уроку I. Організаційний момент Встали, дітки, всі рівненько, Посміхнулися гарненько, Настрій на урок взяли Й працювати почали. II. Актуалізація опорних знань 1 Хвилинка каліграфії Ввв ов ву ве вень ес вл вя вч вр ВираПзно влітку вороПта Водовоз віз воду з водопроводу. — Знайдіть у скоромовці спільнокореневі слова, позначте в них корінь. — Перевірте одне в одного виконання завдання. — На які питання відповідають слова у скоромовці? Що вони означають? — Запишіть звукову модель слова влітку. 2 Вправи на повторення 1) Прочитайте слова: гуска, гусочка, курча, шпак, гусак, гусеня. — чи є серед них споріднені? чому ви так уважаєте? (Гуска, гусочка, гусеня, гусак, бо в них корінь -гус-.) — А чому решта слів не є спорідненими з названими словами? (Бо в словах «курча» і «шпак» немає спільної частини -гус-.) 2) Прочитайте. Визначте «зайве» слово у кожній групі. Школа, школяр, учень, шкільний. Синій, синок, син, синівський. — Складіть і запишіть речення з одним із цих слів. 3) Послухайте споріднені слова, запишіть їх по пам’яті і позначте корінь. Сова, совиний, совеня. Дерево, деревце, дерев’яний. III. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці ви вдосконалите свої вміння визначати корінь і добирати споріднені слова. IV. Узагальнення й Систематизація отриманих знань Завдання 1 До поданих слів доберіть споріднені за зразком. Позначте у них корінь. Зразок: зи^а — зимовий. Хата — малина — . сніг — . — Що називають слова, які відповідають на питання хто? що? та який?яка? яке? які? 2)Зразок: мороз"— 'морозити. Сад — . письмо — . малюнок — . Завдання 2 До слів, що означають назви предметів, доберіть за зразком спільнокореневі слова, що означають назви ознак та назви дій. Запишіть ці слова, позначте у них корінь. Зразок: зелень, зелений, зеленіти. черга — ..., ... . темрява — ..., ... . радість — ..., ... . Завдання 3 Гра «сходинки» Доберіть за зразком 1—3 споріднених слів таким чином, щоб кожне наступне було більше за попереднє на одну чи дві букви. Зразок: ліс лісоксаддуб лісочок лісничий — Складіть і запишіть речення з одним із цих слів. Фізкультхвилинка Завдання 4 Творча вправа — Послухайте вірш Олега Орача. Пташко-літашко, куди ти летиш? — лечу я, лечу я туди, де комиш. Три комишинки гніздечко хитають, шестеро сірих яєчок гойдають. Вигрію, витішу шість пташенят, шестеро любих літашенят. Будуть мої літашата літати, будуть і їх дітлашата питати: «Пташко-літашко, куди ти летиш?» — як можна продовжити вірш? — Знайдіть у тексті слова, споріднені зі словом літати. (Літашко, лечу, літашата, летиш) — який корінь у цих словах? (Учитель записує на дошці слова і позначає корінь. ) — Події якої пори року описані у вірші? — які клопоти у птахів у цей час? — які зміни відбуваються у житті птахів з настанням холодів? Завдання 5 самостійна робота На дошці — текст. Настала зима. Зимове сонце майже не гріє. Птахи взимку перебираються ближче до людських осель. Там їм легше перезимувати. — як можна доповнити цю розповідь? — як люди можуть допомогти птахам перезимувати? — Що робите ви, щоб допомогти птахам узимку? — Випишіть споріднені слова, позначте в них корінь. (один учень працює біля дошки.) споріднені слова: зима, зимове, взимку, перезимувати. V. Підсумок уроку. Рефлексія — Прочитайте і закінчіть твердження. • Корінь слова — це... • Спорідненими називаються слова, які... • Щоб визначити в слові корінь, треба... | |
| |
Переглядів: 2881 | |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 20 |
Водойми рідного краю |
Твоя країна — Україна. Символи держави |
«Журавель», «Перстенець» (дитячі народні ігри). Лічилка |
Зима щедра святами. Старий рік минає, новий наступає |
Всього коментарів: 0 | |