УРОК 110 Тема: Позначення м'якості приголосних знаком м'якшення (ь)Мета: Формувати навички правильної вимови слів з м'якими і твердими приголосними, учити позначати м'якість приголосних на письмі знаком м'якшення; розвивати навички звуко-буквеного зіставлення; спостережливість, пам'ять, увагу; виховувати любов до Батьківщини. Обладнання: Таблиця «Парні тверді та м'які звуки». Хід Уроку I. Організація класу до уроку II. Перевірка домашнього завдання — Назвіть слова — назви предметів, які ви підкреслили. Поставте до них питання. — Замість якого слова ужито слово він? — Які слова в рядках закінчуються однаково? — Назвіть однакові звуки в цих словах. III. Каліграфічна хвилинка. Актуалізація опорних знань Де нь ть лю День за днем біжать роки, підростають малюки. — Спишіть каліграфічно. — Підкресліть букви, що позначають м'які приголосні звуки. — Побудуйте звукову модель слова день. Скільки в цьому слові букв? А скільки звуків? Чому? IV. Вивчення нового матеріалу 1. Спостереження за роллю знака м'якшення в словах. — Запишіть слова з дошки. Сіль, кінь, мальва, альбом, березень. — Які звуки позначають букви, що стоять перед знаком м'якшення? Підкресліть ці букви. — Зробіть висновок. Навіщо потрібен знак м'якшення. 2. Ознайомлення з правилом. — А щоб легше було запам'ятати правило, послухайте вірш про знак м'якшення. Знайте: буква ця німа, В неї голосу нема. Загадковий хитрий знак — Не читається ніяк! І сам не вимовляється, Хоч часто зустрічається. А потрапивши до слова, Він пом'якшує вимову. Може слово геть змінити! Отже, треба з ним дружити. Хочеш приклад? То дивись: Рис, а знак допишем — рись! Все це знак м'який зробив! З каші звіра утворив! Знайте: буква ця німа, Лиш коли стоїть сама. Поруч з приголосним стане — Звук м'яким одразу стане. — То навіщо потрібен знак м'якшення? — Але не з усіма буквами дружить знак м'якшення. Ось послухайте казку. Як м'який знак друзів шукав Знак м'якшення був тихенький, нерішучий, мав м'який характер. Але дуже йому хотілося потоваришувати з іншими буквами. Але букви, що позначали голосні, завжди так голосно співали, що Знак м'якшення навіть підходити до них боявся. Одного разу він став поряд з буквою Ш. А вона як зашипить! Злякався Знак м'якшення і відтоді ніколи не стає поряд із буквами, які шиплять: Ж, Ч, Ш, Щ. Боїться він і букви Р, яка рикає, як лев. Аж ось побачив Знак м'якшення, що на каруселі катаються букви Б, П, В, М, Ф. Йому теж захотілося покататися і він підійшов ближче. Букви заговорили всі разом. А букви П і Ф так «пихкали» і «фикали», що струмінь повітря, який утворюється при їх вимові, просто відкинув убік легенького Знака м'якшення. Зовсім він засумував. Сів на лаві і дивиться, як інші букви граються. А букви найбільше любили утворювати ланцюжки-слова. От і зараз стали вони ланцюжками і утворили слова сіл і ден. Помітили букви, що щось у них не виходить. Тоді букви Я, Ю, Є, І сказали: «Ми завжди пом'якшуємо приголосні на письмі. І вам допоможемо». Спробували вони стати в кінці ланцюжків, але слова так і не утворилися. А Знак м'якшення тихенько підійшов і несміливо став в кінці слів. І відразу утворилися слова сіль і день. Зраділи букви. І Знак м'якшення зрадів, що знайшов нових друзів. Відтоді він дружить тільки з тими буквами, які на письмі можуть позначати м'які звуки. (Подивіться на таблицю. Які це букви?) Та найбільше Знакові м'якшення подобається буква Т. Разом вони і співають, і працюють. — А хто з вас хоче грамотно писати, має ці пригоди Знака м'якшення запам'ятати. 3. Творче завдання. — Доберіть слова, які разом з іншими буквами міг утворювати знак м’якшення. 4. Робота в парах. Вправа 226, с. 95. 5. Коментоване письмо. Вправа 227, с. 95. — Поясніть, в яких словах треба вставляти знак м’якшення. V. Фізкультхвилинка VI. Узагальнення і систематизація вивченого 1. Виконання вправи 224, с. 94 (усно). 2. Виконання вправи 225, с. 94. — Прочитайте вірш. Хто його написав? — З ким поетеса порівнює Батьківщину? Чому? — Доберіть близькі за значенням слова до слова Батьківщина. — Самостійно за зразком випишіть слова з вірша у два стовпчики: в один — із звуками [т], а в інший [т’]. Перевірка виконаного. 3. Робота надметаграмами. — Запишіть пари слів-відгадок. Поясніть, чим вони відрізняються. Готуйте з мене кашу, плов, У суп насипте трішки. Коли ж знак м’якшення припишем, Страшенна буде кішка! (Рис — рись). Знак м’який — чарівник; Він з’явився, а син зник! (Син — синь). Лінивому не розгадать ніколи, Кмітливому на відповідь — хвилина. А буде наша загадка така: Три букви означають те, що й поле. Додай знак м’якшення — і вже тварина З родини оленів. Струнка й прудка. Що це таке? (Лан — лань). (Д.Білоус) VII. Підсумок уроку — Що позначає знак м’якшення на письмі? — Чи пам'ятаєте ви, після яких букв він може стояти? VIII. Домашнє завдання. Вправа 228, с. 95 — Запишіть загадку і відгадку. Підкресліть в словах букви перед знаком м'якшення. — Додаткове завдання для бажаючих. Запишіть 5 слів із знаком м'якшення в середині слова. | |
| |
Переглядів: 6628 | |
Симетричне вирізування |
Таблиці додавання й віднімання чисел 4 і 5. Нумерація чисел у межах 20. Задач... |
Об’ємні вироби з природного матеріалу. Виготовлення із природних форм фігурок... |
Що таке культурна спадщина. Правила поводження у громадських місцях |
Робота з папером. Писанка |
Всього коментарів: 0 | |