УРОК № 10 Тема: Рідна мова і споріднені мови. Спостереження над звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовахМета: Дати дітям уявлення про рідну мову, значення мови в житті українського народу; поглиблювати знання про мови братніх народів; розвивати зв'язне мовлення та каліграфічні навички письма; виховувати любов до рідної мови. Хід Уроку I. Організація класу до уроку II. Мотивація навчальної діяльності учнів — В якій країні ми з вами живемо? — Яка мова є для нас рідною? — Наша мова — це найдорожчий скарб нашого народу. Він передається нам з покоління в покоління. І ми повинні зберегти цей скарб і передати його своїм дітям. Ти, дитино, покликана захищати своїми Долоньками крихітну свічечку букви «і», А також, Витягнувшись на пальчиках, Оберігати місячний серпик букви «є». Бо кажуть, дитино, Що мова наша — солов'їна. Правильно кажуть. (І. Малкович) III. Каліграфічна хвилинка дж дже ву спра джерело вуста спрага Мова — то цілюще народне джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги. (В. Сухомлинський) — Спишіть з'єднання букв. — Прочитайте слова другого рядка. Що вони означають? — Зробіть звукову модель слова джерело. Скільки звуків позначає буквосполучення дж! — Прочитайте речення. Як ви розумієте цей вислів? Запишіть його каліграфічно в зошит. IV.Вивчення нового матеріалу 1. Вступне слово вчителя. — Але крім нашої України в світі є багато інших країн. Назвіть їх. — І у кожної країни є своя мова. Мов багато є на світі — Всі вони, неначе квіти. Кожна квітка запашна, Якщо сонця п'є сповна. І народи процвітають, Коли квіти ці плекають. (Л. Шевело) 2. Спорідненість російської і білоруської мов з українською. — Прочитайте текст вправи 50, с. 24. — Про що ви дізналися з тексту? — У спорідненості цих мов ви можете впевнитися, послухавши уривки з казок. Спробуйте відгадати назву казки і мову, якою звучить уривок. Ішов лісом дід зі своїм собачкою та й загубив рукавичку. От дріботить мишка, залізла в ту рукавичку, зраділа: «Тут я й житиму». Аж ось стрибає жаба. — А хто, хто в рукавичці живе? — питає. ( «Рукавичка» ). Посадил дед репку. Вмросла репка большая-пребольшая. Стал дед репку из земли тащить: тянет — потянет, вьітянуть не может. Позвал дед бабку. ( «Ріпка» ). Жиу дзед, жьіла бабка. Бмла у іх курачка-рабка. Снесла курачка яєчко. Паставіла яго бабка на паліцу. Мьішка бегла, хвосцікам махнула, яєчко упало, побілося. ( «Курочка Ряба» ). — Що ви можете сказати про звучання слів в цих мовах? Як ви змогли зрозуміти, про що йдеться? — Відгадайте загадки. Грамоти не знаю, А цілий вік пишу. ( Олівець ). Хто у лісі в холодку Все кує: ку-ку, ку-ку? ( Зозуля ). Що ж то за птах, що сухим з води виходить? (Качка ). 3. Робота з підручником. — Прочитайте у підручнику, як звучать ці слова в інших мовах. (Вправа 51, с. 24). — Які слова звучать подібно, а які зовсім по-різному? — Запишіть слова олівець,качка, зозуля українською мовою. Поділіть ці слова на склади. Поставте знак наголосу. V. Фізкультхвилинка VI. Закріплення вивченого матеріалу 1. Колективна робота. Вправа 53, с. 25. — Запишіть загадку українською мовою із коментуванням. — Що може означати слово цеглина! 2. Вивчення лічилки. Вправа 54, с. 25. Звертається увага на правильну вимову слів дове-деться,жмуриться. VII. Підсумок уроку — Що нового ви довідались сьогодні на уроці? — Які мови є спорідненими з українською? — Що про це говорить? — Як ми повинні ставитись до рідної мови? VIII. Домашнє завдання Вправа 55, с. 26. Пояснення виконання. За бажанням можна скласти речення з цими словами. | |
| |
Переглядів: 2845 | |
Декоративна форма й колір. Практична робота «Диво-птах» |
Міні-проект. Як облаштувати джерело? |
Свято здоров'я (урок проводять два вчителі) |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 11 |
Як людина пізнає світ. Органами чуття (язик, шкіра) |
Всього коментарів: 0 | |