Рідна мова і споріднені мови. Спостереження над звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовах

УРОК № 10

Тема: Рідна мова і споріднені мови. Спостереження над звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовах

Мета: Дати дітям уявлення про рідну мову, значення мови в житті українського народу; поглиблювати знання про мови братніх народів; розвивати зв'язне мовлення та каліграфічні навички письма; виховувати любов до рідної мови.

Хід Уроку

I. Організація класу до уроку

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

— В якій країні ми з вами живемо?

— Яка мова є для нас рідною?

— Наша мова — це найдорожчий скарб нашого народу. Він передається нам з покоління в покоління. І ми повинні зберегти цей скарб і передати його своїм дітям.

 Ти, дитино, покликана захищати своїми Долоньками крихітну свічечку букви «і»,

 А також,

 Витягнувшись на пальчиках,

 Оберігати місячний серпик букви «є».

 Бо кажуть, дитино,

 Що мова наша — солов'їна.

 Правильно кажуть.

(І. Малкович)

III. Каліграфічна хвилинка

дж дже ву спра джерело вуста спрага

 Мова — то цілюще народне джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги.

(В. Сухомлинський)

— Спишіть з'єднання букв.

— Прочитайте слова другого рядка. Що вони означають?

— Зробіть звукову модель слова джерело. Скільки звуків позначає буквосполучення дж!

 — Прочитайте речення. Як ви розумієте цей вислів? Запишіть його каліграфічно в зошит.

IV.Вивчення нового матеріалу

 1. Вступне слово вчителя.

 — Але крім нашої України в світі є багато інших країн. Назвіть їх.

 — І у кожної країни є своя мова.

Мов багато є на світі —

Всі вони, неначе квіти.

Кожна квітка запашна,

Якщо сонця п'є сповна.

І народи процвітають,

Коли квіти ці плекають.

(Л. Шевело)

 2. Спорідненість російської і білоруської мов з українською.

 — Прочитайте текст вправи 50, с. 24.

 — Про що ви дізналися з тексту?

 — У спорідненості цих мов ви можете впевнитися, послухавши уривки з казок. Спробуйте відгадати назву казки і мову, якою звучить уривок.

 Ішов лісом дід зі своїм собачкою та й загубив рукавичку.

 От дріботить мишка, залізла в ту рукавичку, зраділа: «Тут я й житиму». Аж ось стрибає жаба.

 — А хто, хто в рукавичці живе? — питає.

( «Рукавичка» ).

 Посадил дед репку. Вмросла репка большая-пребольшая. Стал дед репку из земли тащить: тянет — потянет, вьітянуть не может. Позвал дед бабку.

( «Ріпка» ).

 Жиу дзед, жьіла бабка. Бмла у іх курачка-рабка.

 Снесла курачка яєчко. Паставіла яго бабка на паліцу. Мьішка бегла, хвосцікам махнула, яєчко упало, побілося.

( «Курочка Ряба» ).

 — Що ви можете сказати про звучання слів в цих мовах? Як ви змогли зрозуміти, про що йдеться?

 — Відгадайте загадки.

Грамоти не знаю,

А цілий вік пишу.

( Олівець ).

Хто у лісі в холодку Все кує: ку-ку, ку-ку?

 ( Зозуля ).

Що ж то за птах, що сухим з води виходить?

 (Качка ).

3. Робота з підручником.

— Прочитайте у підручнику, як звучать ці слова в інших мовах. (Вправа 51, с. 24).

— Які слова звучать подібно, а які зовсім по-різному?

— Запишіть слова олівець,качка, зозуля українською мовою. Поділіть ці слова на склади. Поставте знак наголосу.

V. Фізкультхвилинка

VI. Закріплення вивченого матеріалу

1. Колективна робота. Вправа 53, с. 25.

— Запишіть загадку українською мовою із коментуванням.

— Що може означати слово цеглина!

2. Вивчення лічилки. Вправа 54, с. 25.

Звертається увага на правильну вимову слів дове-деться,жмуриться.

VII. Підсумок уроку

— Що нового ви довідались сьогодні на уроці?

— Які мови є спорідненими з українською?

— Що про це говорить?

— Як ми повинні ставитись до рідної мови?

VIII. Домашнє завдання Вправа 55, с. 26.

Пояснення виконання. За бажанням можна скласти речення з цими словами.

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 2814 | Рейтинг: 0.0/0
Передавання просторового явища способом загороджування в зображенні архітекту...
Д. Павличко «Школа». В. Фетисов «Хто чого вчиться»
Аплікація з відрізків вовняних ниток. Вітальна листівка до Дня Перемоги
Культура спілкування. Словник мовленнєвого етикету
Жива і нежива природа
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]