Прислухаємося до голосу серця. Яке значення має для людини сім’я
Тема. Прислухаємося до голосу серця. Яке значення має для людини сім’я.
Мета:
- ознайомити учнів із поняттям «сім’я», «члени сім’ї»;
- формувати у дітей уявлення про сім'ю, як спільноту рідних людей, про належність кожного учня до певної сім'ї;
- довести взаємозалежність між членами сім’ї, з'ясувати значення сім’ї для людини;
- сприяти розвитку мовлення учнів, вміння аналізувати запропоновані ситуації;
- розширити інтерес до історії своїє сім'ї, формувати позитивний досвід сімейних відносин, розширювати уявлення про сімейні традиції;
- розвивати позитивне ставлення до рідної домівки - найріднішого місця на землі;
- виховувати любов і пошану до членів сім’ї, до свого роду.
Обладнання: підручник «Етика. 5 клас», добірка ілюстрацій на тему сім’ї, фотографії сімей учнів, листівки із прислів’ями про сім’ю, різнокольорові картки настрою.
Ключові поняття: сім'я, родина, Батьківщина, рід.
Тип уроку: комбінований
Форми роботи: самостійна робота, робота у групах, фронтальна.
Форма проведення: урок з використанням інтерактивних технологій.
Епіграф Без сім’ї нема щастя на землі.
Українське прислів’я
Структура уроку
І. Вступна частина
1. Вітання.
2. Мотивація навчальної діяльності.
3. Представлення теми, мети, епіграфу уроку й очікуваних результатів.
ІІ. Основна частина
1. Вивчення нового матеріалу.
2. Інтерактивні вправи.
3. Фізкультхвилинка
IІІ. Закріплення нового матеріалу
1. Складання сенканів.
ІV. Підсумок уроку.
1. Робота в малих групах.
2. Оцінювання результатів уроку.
V. Домашнє завдання.
 
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Вітання.
Дорогі діти! Рада вас вітати на уроці. Ось і настав ще один день, ще один урок здобуття нових знань, розуміння нового і втілення на практиці засвоєних умінь та навичок.
З΄ясування емоційної готовності до уроку
Найнеобхіднішою умовою успішного проведення нашого уроку є ваша емоційна готовність до нього, яку ми визначимо за допомогою вашого улюбленого «Світлофора».
На партах у кожного з вас лежать картки трьох кольорів:
- Зелена – готовий до уроку;
- Жовта – не зовсім упевнений;
- Червона – не готовий.
Діти обирають свою картку-емоцію і піднімають її догори.
Вчитель аналізує емоційну готовність учнів.
Слово вчителя
А тепер побажаємо успіху один одному. Хто бажає висловитися вголос? (заслуховування учнів).
2. Мотивація навчальної діяльності.
Звучить фрагмент колискової пісні.
- Колись ви були маленькими і кожного дня на ніч вам співали таких пісень, прокидаючись, ваші оченята шукали найрідніших людей, маму чи тата. Ви росли, минав час, зараз ви вже зовсім дорослі, перейшли у основну школу, ви п’ятикласники. Але як і раніше, я впевнена, ви не можете заснути без поцілунку рідних людей, не можете піти у школу не обійнявши батьків. І приходячи зі школи ви також біжите в їх обійми. Це ті люди, без яких ми не уявляємо своє життя.
3. Представлення теми, мети, епіграфу уроку й очікуваних результатів.
Як ви вважаєте, про кого або про що піде мова на нашому уроці?
Ймовірні відповіді учнів:
Мова піде про батьків; сьогодні на уроці ми будемо розповідати про свої сім'ї; можливо, ми будемо вивчати свій родовід?
- Молодці! Всі ви праві! Тема нашого уроку «Яке значення має для людини сім’я».
А як ви розумієте епіграф, підібраний до уроку? (заслуховування учнів).
Далі вчитель визначає мету уроку та обговорює її з учнями, знайомить їх з планом роботи.
Отже, сьогодні на уроці ми будемо працювати над вивченням понять: сім’я, склад сім’ї, рід, родина і все, що з нею пов’язане, дізнаємось, яке ж значення має сім’я для людини.
ІІ. Основна частина.
1. Вивчення нового матеріалу.
Батько і мати – два сонця гарячих,
Що нам дарують надію й тепло,
Батько і мати у долі дитячій,
Так, необхідні, щоб щастя було!
Прислухавшись до того, як звучить слово сім’я, ми почуємо два слова сім і я. А що це означає?
Щоб це з'ясувати, проаналізуйте будь – ласка гумористичний вірш та скажіть, скільки членів сім'ї ви нарахуєте?
У нашого Омелька Невелика сімейка:
Тільки він та вона,
Та старий. Та стара,
Тільки Сидір та Нестірко,
Та діток шестірко,
Та батько, та мати,
Та їхні три брати.
Відповіді учнів.
- Бачите, як складно було відповісти на запитання, тому що не всі члени сім'ї були названі по іменам. Це дуже погано, коли дитина не знає свій рід. Необхідно знати усю свою родину. Ви згодні?
Відповіді учнів.
Отже, запам’ятайте, сім'я – це не тільки ваші тато та мама, сім'я - це група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом. Таке визначення нам дає тлумачний словник
Рідний дім, рідні люди, рідна сім'я, тепло сімейного вогнища - це найдорожче, що в нас є. Дуже важливо зберегти тепло і затишок у батьківській хаті, в місці, де ми робимо перші кроки і звідки йдемо у доросле життя. А що ж таке рід?
Також у словнику ми знаходимо тлумачення цього слова і означає воно "зв'язок членів сім'ї, які походять від одного родоначальника". Багато століть поспіль на Русі було прийнято запитувати: "Чий ти? Якого ти роду?"
2. Інтерактивні вправи.
Лексична гру
А тепер давайте з вами пограємо у Лексичну гру. Ваше завдання - підібрати якомога більше однокореневих слів до слова "Рід" і записати їх на картку з вашими іменами.
На виконання завдання 2 хвилини. Далі вчитель вибірково перевіряє відповіді учнів.
Кажуть, хоч і по коліна в воду, аби до свого роду. А як немає роду - родиноньки, то ні до чого притулитися, нікому порадоньки дати. Саме через відчуття роду і завдяки йому людина приходить до світлого образу Батьківщини. А яка ваша думка з цього приводу? Що є для вас Батьківщина?
Учні відповідають, використовуючи інтерактивну вправу «Мікрофон».
Робота у групі
Неоціненним скарбом досвіду багатьох поколінь, народної мудрості, чистим джерелом розвитку рідної мови вважають прислів’я і приказки. з ними ви вже знайомилися на уроках літератури, тепер прийшла черга і наших уроків. Зараз я вам пропоную розбитися на міні - групи по 4 учні і за допомогою спільних зусиль виконати наступне завдання.
На ваших столах на листівках написані українські прислів'я про родину, які розділені на дві частини: початок - кінець. Знайдіть будь - ласка продовження і запишіть в зошиті, швидше за всіх справляться ті учні, які добре знають усну народну творчість. Бажаю успіхів!
Птахи в гнізді до осені, діти в сім’ї до віку.
Який батько, такі і діти.
В сім'ї і каша густіша.
Земля без води мертва, а людина без сім'ї - пустоцвіт.
Материнський гнів, що весняний сніг: і багато його випаде, та скоро розтане.
Шануй батьків - не зіб'єшся з істинного шляху.
Батьки працьовиті - і діти не ледачі.
Батьківське слово мимо не мовиться.
Сім'єю дорожити - бути щасливим.
Нащо клад, коли у сім’ї лад.
Удома і стіни допомагають.
Скрізь добре, але вдома краще.
Нема в світі дорожчого як родина.
Маму ні купити, ані заслужити.
Яка хата, такий тин, який батько такий син.
Все купиш, лише тата і маму – ні.
Вибіркова перевірка виконаного завдання
Запитання до учнів.
1. Як у цих прислів’ях оцінюється значення сім’ї у житті людей?
2. Що означає для вас ваша сім’я, родина?
3. Що найбільше в сім’ї ви цінуєте?
Метод «Прес»
Хто з вас бажає чітко, стисло, аргументовано висловити свою думку стосовно даних прислівїв та відповісти на запитання, користуючись такими фразами:
-Я думаю…
-Тому що…
- Наприклад…
- Отже…
Дякую за відповіді
Ми з вами вже провели словникову роботу, познайомилися з такими поняттями як "рід" та "сім'я", тому зараз ми складемо "Асоціативний кущ" до слова "сім'я", всі ваші варіантими будемо заносити на дошку.
Варіант створеного"Асоціативний куща" - Сім’я – рідна домівка, батьки, родичі, школа, клас, Україна…
3. Фізкультхвилинка
Оцей пальчик – наш дідусь,
Оцей пальчик – баба,
Оцей пальчик – наш татусь,
Оцей пальчик – мама,
Оцей пальчик – хлопчик наш,
А зовуть його – Тарас.
Ми писали, ми трудились,
Наші руки вже стомились.
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім'яти.
Руки тільки раз тряхнемо
І писати знов почнемо.
Відпочивши дружно враз,
Приступив до праці клас.
Гра «Так – ні»
Учитель ставить запитання до вивченого матеріалу. Учні вголос відмічають згодні чи не згодні із запропонованими відповідями.
Запитання.
1. Родина – це тато, мама і я?
2. Сім’я – це група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей та інших
близьких родичів?
3. Щоб сім’я була міцною, досить тільки вірити в це?
4. Чи повинні члени сім’ї з повагою ставитися до думок та бажань один
одного?
5. Як ви ставитеся до суперечок в сім’ї?
6. Чи ображаєтеся ви на батьків, коли вони сваряться на вас?
7. Чи потрібно допомагати батькам у ведені домашнього господарства?
8. Чи повинні всі члени сім’ї мати свої обов’язки?
IІІ. Закріплення нового матеріалу.
1. Складання сенканів.
Складіть п’ятирядковий неримований вірш з 11 слів на запропоновану тему.
1. Іменник (тема) сім’я, родина або рід.
2. Два прикметники (яка вона)
3. Три дієслова.
4. Фраза – висновок з чотирьох слів.
5. Іменник – синонім до теми.
ІV. Підсумок уроку.
У кожної людини є своє уявлення про щастя. Але можна з упевненістю сказати, що сім'ю, в якої немає дружби, добрих стосунків між старшими і молодшими, не можна назвати щасливими. Тому дружбу батьків і дітей можна зарахувати до моральних цінностей сім'ї.
Працюючи в малих групах, сформулюйте 10 правил, що визначають, як уникнути конфлікту з рідними. 5 із них повинні мати характер ствердження,а 5 - заперечення.
На завершення, порівняймо результати роботи між групами.
V. Домашнє завдання.
Кожна сім'я має свої традиції. У багатьох сім'ях існує традиція святкувати дні народження, інші знаменні дати, відмічати дружньо загальнонародні свята.
Вашим завданням додому буде:
* прочитати параграф 10 підручника;
* виконати творчу роботу з описом і ілюстрацією однієї із ваших сімейних традицій. Замість ілюстрацій можна додати фотографії.
Отже, на вибір, ви можете:
- намалювати батьків, сцени із родинного життя, традиційні блюда, родинні свята;
- створити фотоколаж – «Щаслива родина», «Традиції моєї сім'ї».
Категорія: Етика | Додав: tanyabrueva87 (20.08.2015)
Переглядів: 1983 | Рейтинг: 0.0/0
М. Підгірянка «Загадка». О. Сенатович «Бігли діти повз ялинку...». Т. Коломіє...
Конструювання із сірникових коробок. Човник
Вода та її властивості. Демонстрація властивостей води (безбарвна, прозора, н...
Об’ємні вироби із природних матеріалів. Виготовлення іграшок із горіхів
«Журавель», «Перстенець» (дитячі народні ігри). Лічилка
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]