Я і моя сім’я. Поняття сім’я. Щаслива сім’я. Історія моєї сім’ї. Що я ціную в своїй сім’ї. Слова щирого вітання в сім’ї. Обов’язки в сім’ї.

УРОК 6

 Тема: Я і моя сім’я. Поняття сім’я. Щаслива сім’я. Історія моєї сім’ї. Що я ціную в своїй сім’ї. Слова щирого вітання в сім’ї. Обов’язки в сім’ї. Родинне дерево

 Мета: дати поняття про щасливу сім’ю; вчити поважати її членів; формувати свідоме ставлення до розподілу сімейних обов’язків; спонукати до вироблення елементарних навичок самообслуговування; виховувати повагу до членів сім’ї, історії, традицій своєї сім’ї.

 Обладнання: родинне дерево, запис пісні «Родина» у виконанні

Н.Яремчука, вірш Н. Чемерис «Що таке сім’я?».

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

 — Розпустились квіточки в нашому класі. Як їх звати? (Діти називають своє ім’я і сідають.)

 II. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація знань учнів

 — Цей урок присвячений родині. На ньому ви навчитесь шанувати своїх близьких, дбати про них. На уроках читання ми прочитали багато віршів та оповідань про маму, тата, бабусю, дідуся.

 — Пригадайте ті твори, які найбільше запам’яталися?

 — Чого навчили вас ці твори? Чим допомогли вам?

 III. Повідомлення теми і мети уроку

 Звучить пісня «Родина» у виконанні Н. Яремчука.

 — Кого уявляли, згадували, слухаючи пісню?

 — Сьогодні на уроці ми поговоримо про сім’ю, її цінність, основні обов’язки у сім’ї та родинне дерево.

 IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Створення проблемної ситуації.

 Учитель демонструє малюнок, на якому зображена хатка, читає вірш.

  Ось перед вами, друзі, хата.

  У ній є чотири кімнати.

  А ось вам загадка моя:

  Як тут розміститься 7 я? (Сім’я)

 — Що таке сім’я?

 — Любі діти, щодня ви приходите зі школи додому, де на вас з нетерпінням чекають мама, тато, бабуся, дідусь, брат або сестра.

  2. Читання вірша Н. Чемерис «Що таке сім’я?»

 — Послухайте вірш і скажіть, із скількох членів складається ваша сім’я?

  Розкажу вам, друзі, я,

  Що таке моя сім’я.

  Разом дружно проживаємо І пісні про це співаємо.

  Люба матінка моя, —

  Як пишаюсь нею я.

  В неї руки золоті,

  Серцем кожного зігріє.

  Тато сильний і завзятий,

  Він — господар в нашій хаті.

  Все майструє, все ладнає,

  Бо до всього хист він має.

  Дід і бабуся у пошані —

  Вони праці ветерани.

  Всіх онуків міцно люблять І як пташенят голублять.

  Є у мене ще й брати —

  Кращих в світі не знайти.

  Ось і вийшло: всіх сім «я»

  Знайти, це і є сім’я.

 — Звісно, що кожний із вас, не замислюючись, дасть відповідь на питання «Що таке сім’я?», назвавши своїх найближчих родичів — маму і тата, братів і сестер, дідусів і бабусь. Ці люди оточують вас від народження, виявляючи постійну турботу та увагу.

 Щоб оцінити роль сім’ї у нашому житті, спробуємо уявити себе героями казкової пригоди — на безлюдному острові в океані. Нелегко було б кожному із вас! Серед очевидних втрат у такій ситуації були б не тільки вигоди і зручності, пов’язані з батьківською опікою, а й ніжність та родинне тепло, щире спілкування та довіра, дружба і любов. Проте цінність сім’ї для кожного із нас полягає ще й у тому, що саме в сім’ї ми здобуваємо досвід життя у світі. Отже, сім’я — це найрідніші на світі люди, які один одного шанують і люблять, пестять і голублять. Але існують ще й наукові визначення сім’ї.

 Сім’я — це група людей, що складається із чоловіка та жінки, дітей та інших близьких (кровних) родичів, які живуть під одним дахом.

 — Як ви думаєте, якою має бути щаслива сім’я?

 — Якщо сім’я скріплена любов’ю і повагою, то вона зміцняється, що дозволяє всім членам відчути захищеність і безпеку. Якщо члени сім’ї разом будуть переживати радощі і турботи життя, завжди підтримуватимуть один одного, то любов, мир і злагода запанують між ними назавжди. Ось що про це написано: «Людина може прожити сорок днів без їжі, близько трьох-семи днів — без води, приблизно вісім хвилин — без повітря, але лише одну секунду — без надії».

  3. Чарівні слова. Бесіда за малюнками.

 — Які чарівні слова ви знаєте? Яке слово забув сказати цей хлопчик? Які чарівні слова повсякчасно повинні використовувати всі члени родини?

 Подивіться на малюнки.

  А що ми скажемо, коли Заглядає у віконце Ніжне і ласкаве сонце?

  Вибігаю я на ґанок І кажу всім: «Добрий день!»

 — Кожного ранку з цими словами ви звертайтесь до своїх рідних, частіше їм дякуйте за те, що вони роблять для вас, під час розмови добирайте слова, які не ображають ваших близьких, не забувайте вибачатись і вчасно визнавати свої помилки. Важливо, як ми проводимо кожний день, як його починаємо — чи бажаємо, прокинувшись, радості й здоров’я всім добрим людям.

 V. Фізкультхвилинка

  Скільки нас живе в квартирі?

  Тато, мама, братія.

  Маршируємо: раз, два, три, чотири —

  От і вся моя сім’я!

  Ось увечері в квартирі Знов зібралась вся сім’я.

  Сіли всі: раз, два, три, чотири —

  Тато, мама, братія!

 VI. Продовження роботи над темою уроку

  1. — Як ви допомагаєте своїм батькам?

 — Сім’я, мов сонечко, зігріває дитину від народження і до кінця днів. У родині має панувати злагода і повага до близьких, менші повинні шанувати старших, особливо бабусь та дідусів.

 Слово батьків або старших у родині було законом для молодших. Вони вже змалку мали свої обов’язки вчитися різній роботі, посильно працювати. Дівчатка переймали науку від матері та бабці — вчилися прясти, вишивати, ткати, розписувати писанки, шити одяг, давати лад у хаті. Хлопчики навчалися чоловічому ремеслу від батька або діда.

 Дітей любили, але завжди ставилися до них вимогливо, дозволяючи далеко не все, за провини часом карали.

 Сьогодні життя інше. Але ніхто не заперечує, що найбільше виховує дитину сім’я.

 Намагайтеся бути справжніми господарями у своєму домі. Гарний господар — чистий та охайний. Він знає місця для своїх речей. Іграшок, книжок. Він щодня наводить чистоту у домі, підмітає підлогу і витирає пил. Жити в чистій, затишній квартирі приємно і малим, і дорослим. Пам’ятайте, що в родині у кожного є свої обов’язки, усі повинні допомагати один одному, турбуватися один про одного.

  2. Родинне дерево.

 Читання вислову, записаного на дошці:

  Ріка вмирає без джерел,

  Дерева сохнуть без коріння.

  У ріднім краї ти — орел,

  Твій родовід тут, покоління.

 — Яка основна думка цих слів?

 Річки немає без джерела, дерева — без коріння, людини — без Батьківщини, без свого роду. Адже ми народились, живемо в Україні, тут живуть наші батьки, дідусі і бабусі. Отже, родовід наш тут, в Україні. Наші прадіди уявляли життя людей на землі як велетенське Дерево Роду.

 (Демонстрування родовідного дерева.)

 — Свій маленький листочок на цьому дереві має кожний із вас. Гілки — ваші батьки, їхні сестри і брати. Стовбур — дідусі і бабусі. Відростки — їхні брати і сестри. Коріння — батьки ваших дідусів і бабсь. Чим міцнішим росте дерево — тим більшим є рід, у кожної гілочки або коріння є своє ім’я.

 Послухайте оповідання.

  РОДОВІДНЕ ДЕРЕВО

 Одного хлопчика запитали, як звуть його дідуся. А він не знав.

 — А як же ти дідуся кличеш?

 — Діду, дайте меду!

 Смішно та й не дуже. Більше сумно, що є такі хлопчики. Може, вони позабували, як тата й маму звуть?

 — Е-е-е, — каже дід Петро. — хто не має коріння, той є перекотиполем. Куди вітер подме, туди й котиться.

 А гарні діти знають свій рід і батьків, і дідів, і прадідів, і прапрадідів. Вони мають такий альбом, де вміщують знімки своїх родичів, складають родовідне дерево. Воно коренисте, гіллясте, а що гілка — то член красного роду. Що глибше коріння в такого дерева, то міцніше воно стоїть на землі.

 А яке коріння у того дерева?

 — Якщо хтось із вас не знає імен членів своєї родини, обов’язково розпитайте у своїх близьких і запам’ятайте їх. Треба берегти родовідне коріння, шанувати батька й матір, дідуся і бабусю, рідних і близьких. Бо ж ви — молоді зелені листочки на родинному дереві, і вам дбати про те, щоб це дерево не зів’яло, не засохло, а ставало дедалі сильнішим і міцнішим.

 VII. Підсумок уроку

 — Що ви дізналися нового, цікавого про свою сім’ю?

 — Чому необхідно знати свою родину, свій рід?

 — Із скількох чоловік складається ваша родина?

 — Діти, спробуйте відповісти на питання, з яких побудований кросворд.

 Дочка моєї мами — то моя ... (сестра).

 Найбільше в хаті свято, коли приходить із роботи ... (тато).

 Своїх внучків розуму навчає старенький ... (дідусь).

 Найбільше пестить та голубить свою дитину ... (мати). Батькам на потіху росте здоровий, розумний їхній ... (син). Твою матусю донечкою кличе твоя ... (бабуся).

— Хто із вас прочитає слово, що вийшло у виділених клітинках? (Родина)

 Родина — це ваш дім, ваш оберіг. Бережіть і шануйте свій рід, свою сім'ю. Будьте завжди чемними і ввічливими з усіма членами родини. Вивчайте історію свого роду, продовжуйте його традицію. Прекрасно, коли в сім'ї панує мир і злагода, тепло і затишок.



Джерело: noindex
Категорія: Етика | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 3657 | Рейтинг: 2.0/1
Тварини весною. Зустрічаємо птахів
Зустріч із дитячими журналами. Урок позакласного читання
Дива природи. Редагування текстів
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 19
Практична робота: розучування ігор, які сприяють весе­лому настрою
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]