Урок 15 (читання) Тема: Мовні і немовні звуки. Органи мовленняМета: дати дітям практичне уявлення про звуки мовлення у зіставленні з немовними звуками; ознайомити з основними органами мовлення; організувати спостереження учнів за їх роботою; розвивати артикуляційні вміння, фонематичний слух; виховувати любов до рідної мови. Обладнання: звукозапис "Голоси тварин і пташок", за можливості - шум моря, плескіт води в джерельці, шелест листя, гуркіт грому, стук коліс потяга, шум двигуна автомобіля чи літака; камертон, метроном, барабан, дзвіночок, ложка зі склянкою води, цупкий папір; аудіозапис пісні "Наша мова - світанкова" (сл. Г. Бідняка, муз. І. Полєвікова); зошити в клітинку для графічного зображення звукових схем слів і моделей речень. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Повідомлення теми і мети уроку - Сьогодні на уроці ми вчитимемось розрізняти різні звуки, виділяти серед них мовні і немовні; правильно вимовляти мовні звуки за допомогою наших органів мовлення. III. Спостереження за мовними і мовленнєвими явищами 1 Вступне слово вчителя - У повсякденному житті людину оточує безліч звуків: шум моря, плескіт води в джерельці, шелест листя, гуркіт грому, стук коліс потяга, шум двигуна автомобіля чи літака. Давайте ми пограємо в гру і дізнаємось, які звуки ви почули. 2 Гра "Що це? Хто це?" Учитель вмикає аудіозапис немовних звуків, діти відповідають, чому або кому вони належать. - Ви відповіли правильно, тому що кожен із цих предметів - джерел звука - має характерний тільки для нього звук. 3 Відтворення немовних звуків дітьми Наприклад: плескіт у долоні, звук від удару камертона, барабана, метронома, дзвіночка, стукіт ложечки в склянці води, шуршання цупкого паперу, гра на музичних інструментах (сопілці, скрипці, фортепіано), якщо вміє вчитель або діти, які відвідують музичну школу. - Який звук найкраще чути, коли гарчить собака? ([р]) - А шумить вітер? ([ш]) - А сичить змія? ([с]) - А дзвенить комарик? ([дз]) - А як гудуть хрущі над вишнями навесні? ([ж]) - Як кує зозуля, як "розмовляють" корова, ворона, кінь, півень, кури, каченята, гуси? - А які звуки може видавати людина? (Чхати, хропіти, сміятися, свистіти, кашляти тощо) - Чи може людина висловити свою думку такими звуками? (Ні) - Чому? Ще немовні звуки, усі вони сприймаються по-різному, їх не можна точно відтворити на письмі.) IV. Формування поняття про мовні звуки, органи мовлення 1 Пояснення вчителя. Виховний момент - Усе, що ми чуємо,- це звуки. Вони всі різні, і ми їх відрізняємо один від одного. Зараз я говорю, і ви теж чуєте звуки. Це звуки людського мовлення. За їх допомогою люди мають змогу виражати свої думки. Із мовних звуків складається мова спілкування - українська, російська, англійська, французька та багато інших. Будь-яку мову треба поважати, можна вивчити і знати її, але рідну мову треба любити, берегти, спілкуватися і пишатися нею. Наша рідна українська мова - красива, багата, милозвучна. І всі слова, звичайно, складаються зі звуків. їх може вимовляти тільки людина, тому що має для цього спеціальні органи - органи мовлення. Фізкультвилинка (під аудіозапис пісні "Наша мова - світанкова" (сл. Г. Бідняка, муз. І. Полєвікова)) Українська наша мова Повсякчасно на вустах. Чародійна, барвінкова І співуча, наче птах. Приспів: Любим нашу рідну мову І не зрадимо її. Нашу мову світанкову Знають навіть солов'ї. Рідна мова завжди з нами У ромашковій красі... Розмовляє нею мама, Розмовляємо ми всі. Приспів. 2 Практичне ознайомлення з органами мовлення - Прослідкуйте, будь ласка, що допомагає мені і вам вимовляти звуки [б], [о], [у], [п], [м]. Вимовте ці звуки і подивіться одне на одного. (Учні роблять висновок, що у вимові допомагають губи.) - Отже, губи - це орган мовлення. Далі за аналогією вчитель організує спостереження за такими основними мовленнєвими органами, як язик (кінчик, середня і задня частини), зуби (верхні й нижні), тверде піднебіння. V. Розвиток артикуляційних відчуттів з метою закріплення поняття про мовленнєві органи - Спробуйте знайти ті звуки, що вимовляються з міцно зімкненими губами, ([б], [п], [м]) - Які звуки вимовляємо шляхом притискання кінчика язика до верхніх зубів? ([д], [тп], [н], [л]) - При вимові якого звука кінчить язика дрижить? ([р]) - Вимовте звуки, що утворюються глибоко в роті за допомогою задньої частини язика, ([г], [к], [х]) - Яка частина язика "працює" під час вимови звука [т]? VI. Розвиток артикуляційних відчуттів і фонематичного слуху Робота зі скоромовками: слухання; промовляння за вчителем хором, рядами, індивідуально, повільно, чітко, урочисто, сумно; визначення звуків, що найчастіше повторюються та особливостей їх артикуляції. o Коза у лузі - лоза у тузі. Бери лозу, жени козу. Уточнення значення слова лоза. Учитель пояснює, що лоза - це поширена в народі назва деяких кущових порід верби, а також її зрізані стебла як матеріал для виготовлення окремих виробів. Слід також пояснити, чому лоза у тузі, коли поруч коза. (Учні замінюють словосполучення лоза у тузі на лоза сумує, тому що боїться, що коза її знищить.) o Зовсім не спиться вусатому сому, Сому вусатому сумно самому. Фізкультхвилинка Імітація рухів під промовляння скоромовок з метою їх міцного заучування напам'ять. VII. Вправляння зі складоподілу Учні промовляють слова коза, лоза, сом, бери, жени, вусатий, ділять їх на склади, визначають наголошений склад. VIII. Розвиток аудіативних відчуттів, робота з реченням Учитель пропонує дітям знову прослухати аудіозапис немовних звуків і скласти речення за враженнями від почутого, записати в зошити моделі складених речень. Варіанти відповідей учнів Шумить бурхливе море. Дзвенить веселий струмок. Курличуть у небі журавлі. На дереві кує зозуля. Дятел лікує дерева. IX. Робота зі словом Учитель пропонує дітям назвати в записаних моделях слова - назви предметів, ознак, дій, а також слова, що служать для зв'язку слів у реченні. Потім діти продовжують вправляння зі складоподілу: виокремлюють в реченнях дво-, трискладові слова, визначають наголошений склад. X. Підсумок уроку - Які звуки оточують людину? - За допомогою чого утворюються звуки рідної мови? - Які скоромовки вивчили напам'ять? - Які звуки в них чуються найчастіше? Урок завершується піснею "Наша мова - світанкова". Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 6005 | |
Узагальнюючий урок із теми «Мова живопису й графіки». Колективна робота «Хто ... |
Ліплення з пластиліну (гриби) |
Поведінка в незнайомих місцях |
Оздоблення серветки ручним швом «уперед голку» |
Передача відкритого простору. Практична робота «Різнобарвні будинки» |
Всього коментарів: 0 | |