Тема 17. Як змінюється нежива природа восени?Мета: ознайомити учнів з прикметами та ознаками осені; вчити помічати їх у природі, спостерігати за природою свого краю восени; розвивати спостережливість, пам'ять; виховувати любов до природи. Хід уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань Перевірка домашнього завдання — Яку пору року змінює осінь? — Скільки осінніх місяців? Назвіть їх. — Який з цих місяців вінчає початок осені, який — середину, а який є передвісником зими? {Вересень — початок осені, жовтень — середина, листопад — кінець цієї пори року.) III. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про стан неживої природи восени. IV. Вивчення нового матеріалу 1. Робота за підручникам (с. 44-45) — Пригадайте! Чим нижче опівдні розташовується Сонце, тим довшою стає тінь від гномона. Унаслідок зменшення полудневої висоти Сонця в неживій природі відбуваються зміни тривалості дня і ночі. — Роздивіться малюнки на с. 44 і розкажіть, чи світло на вулиці, коли ви вранці прокидаєтеся, чи ввечері лягаєте спати. Пригадайте, як було влітку та на початку осені? — Коли день осіннього рівнодення? По скільки годин тривають день і ніч? Що відбувається з днем і ніччю впродовж жовтня і листопада? — Поміркуйте над змістом народних висловів: «Листопад уриває дня та ночі додає»; «Листопадовий день, що заячий хвіст». — У листопаді світанок із сутінками в полудень зустрічаються. Восени дні стають короткими, тому на Землю потрапляє все менше і менше тепла і світла. Синьокрила Сойка допитується: «Як змінюється температура повітря впродовж осені? Як це впливає на стан неба і хмарність? Чи часто восени випадають дощі? Чи часто буває вітряна погода? ». Робота в групі. Змагання «Хто найспостережливішийу класі?» — Коли була остання гроза? — Коли вперше цієї осені був заморозок на ґрунті? — Скільки днів цієї осені були із ранковими туманами? — Скільки було дощових днів? — Чи була на небі після дощу райдуга? Переможцем стає той, хто ретельніше за всіх веде записи у своєму календарі погоди. 2. ФІзкультхвилинка V. Узагальнення й систематизація знань 1.Літературна хвилинка — Про осінь Т, Г. Шевченко сказав так: Дата, Клас Минає літо, шелестить Пожовкле листя по діброві, Гуляють хмари, сонце спить. — Про які ознаки осені ви дізналися? Які з них відбуваються у неживій природі? День був ясний, сонячний і теплий. Надворі стояла суша. Небо синіло, як літом. Сонце ходило на небі низько, але ще добре припікало косим промінням. Тихий вітер ледве ворушився. Половина листя на вербах уже пожовкла, але на тополях лист зеленів, ніби влітку. Якби не жовте листя в садах, то можна було б подумати, що надворі справжнє літо. Тільки зелена низька озимина нагадувала про осінь. (/. Нечуй-Левицький) — Який місяць осені описаний у цьому творі? За якими прикметами ви дізналися? Які з цих змін відбуваються у живій природі? у неживій? 2. Робота над загадками * Голі поля, мокне земля, Дощ поливає. Коли це буває? (Восени) ■ Летить орлиця по синьому небу, Крила розкрила, сонце закрила. (Хмара) ■ Невидимка ходить в гаї, Всі дерева роздягає. (Осінь) ■ Кали нема — чекають, Коли прийду — тікають. (Дощ) • Рукавом махнув — Дерево зігнув. (Вітер) 3. Тестування — Підкресліть прикмети осені. ■ Ночі стали темні і довгі; ■ вранці заморозки; • сонце піднімається вище на небосхилі; ■ червоніє і облітає листя з осики; ■ птахи висиджують пташенят; ■ часто гримлять грози; ■ моросять дощі; ■ весело співають пташки. VI. Підбиття підсумків. Рефлексія — Як змінюється восени висота сонця в небі і тривалість дня? До чого це призводить? — Назвіть декілька осінніх явищ в неживій природі. — Які опади бувають восени? VII. Домашнє завдання С. 44 45. — Дізнайтеся, що таке бабине, або вдовине, літо. Складіть про нього розповідь. | |
| |
Переглядів: 4475 | |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 20 |
Колір як засіб створення образу. Практична робота «В гостях у казкового персо... |
Об’ємні вироби із природних матеріалів. Виготовлення іграшок із горіхів |
Аплікація з паперу «Прикрась ялинку» |
А. Григорук «Той ще не музика, хто в дудку дме». Підсумок теми |
Всього коментарів: 0 | |