Тема 5. Чому відбувається зміна пір року?Мета: ознайомити учнів з обертанням Землі навколо Сонця як причини зміни пір року на Землі; розвивати увагу, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи. Хід уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань Перевірка домашнього завдання — З чим пов’язана зміна дня і ночі на нашій планеті? — Навколо якої вісі обертається Земля: справжньої чи уявної? — Скільки обертів робить Земля за добу? — Які явища природи повторюються щодоби? — Чи змінюється тривалість дня і ночі в різні пори року? III. Повідомлення теми і мети уроку — Виберіть висновок, якого ми дійшли на минулому уроці. 1)Ніч настає, оскільки на небі з’являється Місяць. 2) Планети обертаються навколо Сонця. 3) День і ніч настають через те, що Земля обертається навколо своєї вісі і по-різному освітлюється Сонцем. (Останній висновок стосується минулого уроку.) — Які рухи Землі вам відомі? (Рух навколо своєї вісі,рух навколо Сонця.) — До чого призводить рух навколо своєї вісі? (До зміни дня і ночі.) — До чого призводить рух Землі навколо Сонця? (Ми поки не знаємо.) — Як ви вважаєте, чому буде присвячений урок? — Ви дізнаєтеся про обертання Землі навколо Сонця, причини зміни пір року, скільки триває рік. IV. Вивчення нового матеріалу 1.Робота за підручникам (с. 74-75) — Пригадайте, що вам відомо про рух Землі навколо своєї вісі. Які бувають пори року? Якою є послідовність зміни пір року? Уважно роздивіться малюнки на с. 14 та розкажіть друзям, як змінюється розташування Сонця опівдні влітку та взимку? Коли тіні опівдні бувають короткими, а коли — довгими? — Поміркуйте! Чому вдень тепліше, ніж уночі? Чому влітку тепло, а взимку — холодно? Рабата в парі — Роздивіться пейзаж у різні пори року. Розкажіть, як змінюється полудневе розташування (висота) Сонця в різні пори року? — Чому розташування Сонця на небосхилі в різні пори року змінюється? Що є причиною настання весни, літа, осені та зими на нашій планеті? Скільки триває один оберт Землі навколо Сонця? — Уважно роздивіться малюнок-схему «Рух Землі навколо Сонця* (с. 15). Зверніть увагу, що вісь Землі завжди нахилена в один бік. Тому поверхня Землі освітлюється Сонцем у різні пори року по-різному. Для допитливих Шлях, яким Земля обертається навколо Сонця, називають орбітою. Підсумок. Зміна пір року — вічне і незмінне явище природи. Його причиною є рух Землі навколо Сонця, який триває 365 днів, або рік. 2.Фізкультхвилинка V.Узагальнення й систематизація знань Демонстрування зміни пір року на Землі за допомогою телурія — Діти! Подивіться на цей прилад. — Хто з вас знає, як він називається? (Телурій) — Промовте слово хором. — Ви сьогодні маєте розкрити таємницю, чому на цей урок я принесла саме цей прилад. (Учитель умикає телурій.) — Я хочу вислухати ваші думки. — Які припущення? (Модель Землі і Сонця, телурій зображує, як оберта ється Земля відносно Сонця.) — Яку роль гратиме лампа? (Лампа гратиме роль Сонця.) — Уявіть спочатку, що поверхня Землі — це ваша рука. Увімкнемо лампу (іспостереження за вчителем, дотримання правил безпеки з електричними приладами), піднесемо руку на такій відстані від лампи, щоб рука і лампа були на однаковій висоті від столу. Що ви відчуваєте? (Руці дуже тепло.) — Тепер, залишаючи руку на такій самій відстані від лампи, повільно підніміть 'її вгору. Що ви відчуваєте? (Руці вже не так тепло.) — Поверніть руку у вихідне положення. Що відчуваєте тепер? (Руці знову тепло.) — Опустіть униз. Чи тепло руці? (Руці ке так тепло.) — Чому? (Діти висловлюють свої думки.) — Зробіть висновок. — Розкажіть про те, як падають промені на руку в першому, другому і третьому випадках. (У першому випадку промені падають прямо на руку, а в другому і третьому — навскоси.) — Так чому в першому положенні руці було тепліше? (Тому що промені були прямі, а рука знаходилася ближче до джерела тепла.) — Виконаємо такий самий дослід з глобусом — моделлю Землі. У глобуса є уявна вісь, навколо якої обертається Земля. — Простежимо за обертанням глобуса. — Куди дивиться вісь Землі: на Сонце чи у напрямку від нього? (Від Сонця.) — Як ви вважаєте, що несуть сонячні промені: світло, тепло або те і інше? (/ світло, і тепло.) — Давайте визначимо, де тепліше при такому положенні Землі: в Києві чи в Австралії. (В Австралії більше тепла.) — Як ви вважаєте, яка пора року в Києві? (У Києві зима, а в Австралії — літо.) — Продовжуємо спостерігати за обертанням глобуса навколо Сонця. — Вісь Землі дивиться на Сонце чи у напрямку від Сонця? (До Сонця.) — Давайте визначимо, де тепліше при такому положенні Землі — в Києві чи в Австралії? (Тепер тепліше в Києві.) — Яка пора року в Києві? (Тепер в Києві літо, а в Австралії — зима.) — Спробуємо зробити висновок. Чому так сталося? (Версії дітей.) — Поки наша півкуля повернена до Сонця, дні у нас довгі, промені прямі, пора року — літо. Поки наша півкуля повернена від Сонця, дні у нас короткі, промені косі, пора року — зима. — Як ви вважаєте, що станеться, коли Земля зробить повний оберт навколо Сонця? (У Києві знову настане зима, а в Австралії — літо.) — За який період це станеться? (Зарік.) — Скільки триває рік? (12 місяців.) — Отже, що відбувається при обертанні Землі навколо Сонця? (Зміна пір року.) — Яка головна причина аміни пір року? (Нахил земної вісі і рух Землі навколо Сонця.) — Чому влітку день триває довше? (Сонце піднімається високо над гори зонтом.) — Чому взимку холодно? (Сонце низько над горизонтом.) VI. Підбиття підсумків. Рефлексія — Які рухи здійснює натпа Земля? — Скільки днів триває рік? — Розкажіть одне одному в парах, в чому ж причина зміни пір року? VII. Домашнє завдання С.13-14. — Порівняйте, як змінюється розташування Сонця на небосхилі опівдні в різні пори року. — Складіть казкову розповідь про пригоди Сонця на небосхилі. — Дізнайтеся, чи є місце на нашій планеті, де буває тільки ніч або день, зима або літо. ДОДАТОК ДО ЗУСТРІЧІ 1 Робота в групах — Які пори року ви знаєте? (Осінь, зима, весна, літо) — Скільки їх? (4) — Зараз ми об'єднаємося у 4 групи. Учні обирають жетончики 4-х кольорів: жовтий, білий, зелений, червоний. — У нас утворилися 4 групи. — Учні з жетончиками жовтого кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін якої пори року? (Осені) Правильно. — Учні з жетончиками білого кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін якої пори року? (Зими) Правильно. — Учні з жетончиками зеленого кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін якої пори року? (Весни) Правильно. — Учні з жетончиками червоного кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін якої пори року? (Літа) Правильно. Вислуховуються виступи кожної групи. На дошку вивішуються ілюстрації із картинами цієї пори року як допомога і підтвердження сказаному. Звертається увага на зміни в живій і неживій природі. Висновок: кожна пора року гарна по-своєму, має свої особливості, тобто свої сезонні зміни. ДОДАТОК ДО ЗУСТРІЧІ 8 Гра «Уяви» — Заплющте очі й уявіть себе певною рослиною або твариною водойми. — Якби ви могли говорити, що б ви сказали людям? — Чому ви так вирішили? — Пам’ятайте, що чистоту води у водоймі можна оцінювати за наявністю живих істот: бабок, травневих мух, водяних жуків, водяних метеликів, мух одноденок та ставкових клопів-водомірок, які є супутниками чистої води. У забрудненій воді їх дуже мало або зовсім немає. Про забруднення водойми свідчить «цвітіння» води, поява жовтої чи жовто-білої піни біля берега. ДОДАТОК ДО ЗУСТРІЧ115 Творче завдання. Складання казки про осінь (с. 41} — Давайте спробуємо скласти казку про синочків Осені. А розпочнемо її так, як зазвичай починаються казки. Жила-була на світі Осінь. — Як звали синочків Осені? (Вересень, Жовтень, Листопад — сини Осені.) — Де вони жили? (Жили вони окремо від своєї матусі.) — Що вирішила Осінь одного разу зробити? (Вирішила відвідати своїх синів.) — До кого першого Осінь пішла в гості? (До Вересня.) — Що вона побачила в господарстві старшого синочка? (Син веселий, лагідний, багатий.) — Чим же порадував її середній син? (Різнокольоровим убранням дерев, золотими килимами.) — Як зустрів свою матір Листопад? (Голими деревами, пустими полями.) Учні добирають заголовок до казки та переказують її. Зразок КАЗКА ПРО ОСІНЬ Жила-була на світі Осінь. У неї були сини — Вересень, Жовтень, Листопад. Вони жили та господарювали окремо. Вирішила мати Осінь відвідати кожного з них, побачити, як вони поживають. Спочатку зазирнула в господарство старшого сина Вересня. Там вона побачила свого сина — лагідного, веселого, багатого, щедрого. Задоволена матуся вирушила далі в гості до середнього сина. Жовтень зустрів її різнобарвністю кольорів, золоті килими постелив матері під ноги. Але йому ніколи було й поговорити зі старенькою, весь час малює син, усе в роботі. Помандрувала Осінь у гості до Листопада, найменшого сина. А він струшує сердито листя з дерев, лякає пташок. Засмутилася матуся, повернулася додому стомлена й заснула міцним сном на цілий рік.. | |
| |
Переглядів: 7715 | |
Різноманітність тварин. Що дають тварини людям |
Твоя квартира. Будь обережним |
З чого все почалося |
Народні традиції і здоров'я |
Аплікація з паперу «Прикрась ялинку» |
Всього коментарів: 0 | |