Графіка. Лінії, плями i крапки. Як живуть дерева Мета: навчальна: закріплювати поняття про композицію; продовжувати ознайомлювати учнів із графікою, її різновидами та засобами виразності: лінією, плямою, крапкою; розвивальна: формувати в дітей образне, логічне, просторове мислення; розвивати комбінаторні здібності, навички та вміння роботи в техніці монотипії; продовжувати формувати вміння аналізувати; навчати міркувати; розвивати окомір, дрібну моторику руки; виховна: виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, стимулювати розвиток допитливості. Обладнання: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду. Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, туш, чорна гуаш, гелієва ручка або чорний фломастер, ємності для води, пензель, поліетиленова плівка, серветки, клейонка. Тип: комбінований рок. Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу. Коментар Графіка (грецькою — пишу) — вид образотворчого мистецтва, в якому зображення створюють за допомогою контурних ліній, штрихування, плям (іноді кольорових). Графіка — створення зображення на площині за допомогою олівця, туші чи друкарських машин. Штрихи — це паралельні лінії, що виконані олівцем або тушшю і дозволяють виявити об’єм зображення. ХІД УРОКУ I. організаційний момент II. перевірка домашнього завдання Обговорення учнівських робіт Відбувається обговорення завершених удома робіт. Із малюнків створюють виставку «Фантастичні звірі». III. Вивчення нового матеріалу Запитання • Пригадайте, чим займається графіка та для чого потрібні твори, виконані в цьому виді образотворчого мистецтва? (Учні відповідають, спираючись на знання курсу «Образотворче мистецтво, 3 клас».) Пояснення вчителя З творами графіки людина стикається упродовж усього життя. Малюнки та гравюра, шрифт у книзі та на плакаті, книжкові ілюстрації, плакат, поштові марки, упаковки для різноманітних товарів, різні етикетки, афіші, дорожні та товарні знаки — все це твори станкової та прикладної графіки. Само слово «графіка» походить від грецького слова «графо» — «пишу», «креслю», «малюю». Часто єдиний засіб зображення в графіці — чорна фарба — лінія та пляма на білому папері. Всього лише чорне і біле. Як же вдається малюнку (або гравюрі) переконати нас у тому, що в білому і чорному прихований увесь багатокольоровий світ? Чому такий малюнок є для нас віддзеркаленням самої дійсності? Відповідь на це лише одна: людина пристосовується до засобів і умов. Раніше, ніж вона знайшла фарби для відтворення багатокольорової картини світу, до її рук потрапили вугілля, м’який камінь або твердий сколок для видряпування малюнка. Людина відкрила спосіб зображувати предмети, задовольняючись лише їхнім контуром або силуетом. Спосіб виявився настільки простим, що від нього не відмовилися і потім, коли засобів зображення стало більше. Особлива умовність графічного зображення, його лаконізм зовсім не є його недоліком. Саме ці особливості дозволяють графіці виражати навіть те, що не сприймається оком, що недоступно живопису. Мова графіки зрозуміла людям усієї Землі. Дійсно, за допомогою графіки можна передати спалах блискавки і сяйво зірок у небі, диво казки і мрію людини. У цьому сенсі графіка близька до літератури, що теж розповідає про все, що забажає. Розповідає, але не показує. А графіка може показати. Основа графіки, її головний засіб виразності — це малюнок. У решті видів мистецтва малюнок — лише початок, наближення до остаточного зображення, у графіці він усе — і початок, і кінець. Графічний малюнок — тонка річ. Малюнок створюють розумом і відчуттям і лише реалізують, утілюють руками. Чим менше в малюнку ліній, штрихів, плям, тим відповідальнішим є кожен дотик олівця або пензля до паперу. Ми з вами вже знаємо, що графіка — мистецтво, основу якого складають лінія, контраст чорного і білого. Але, окрім контурної лінії, у графіці використовують ще різноманітні штрихи та плями, що також контрастують із білою (рідше кольоровою або чор-ною) поверхнею паперу,— основного матеріалу графіки. Крапкове тонування (Учитель пропонує учням разом поміркувати, де саме й для чого ці засоби виразності використовують художники-графіки.) IV. Закріплення вивченого матеріалу Творче завдання Слово вчителя Ліс — це не просто дерева, це образ щедрої, зеленої природи, яка дарує життя. Дуби та берези, липи й горобини, сплітаючи Навчальна робота «Як живуть дерева віти-«руки», тягнуть їх до сонця, ми чуємо в тихому шелестінні останнього осіннього листя сумну розмову. Задме сильний вітер — оголені чорні скелети дерев вріжуться в ясну блакить неба... Пояснення до творчого завдання Малювати можна не лише олівцем і пензлями. Сьогодні ми малюватимемо... пальцем. Кожному з вас знадобиться аркуш паперу й шматок поліетиленової плівки такого самого розміру. Покрийте аркуш щільним шаром синьої акварельної фарби. Акуратно покладіть зверху шматок плівки, проведіть по ньому вертикальні лінії кінчиком пальця. Вичавиться фарба — це стовбури майбутніх дерев. Коли фарба висохне, зніміть плівку й домалюйте деталі олівцем, вугіллям або тушшю. Індивідуальна робота за творчим завданням Учні виконують творчу роботу. Учитель допомагає учням проаналізувати правильність виконання композиції та виправити помилки, надає індивідуальну допомогу. V. Підбиття підсумків Обговорення учнівських робіт Під час обговорення учнівських робіт потрібно акцентувати увагу учнів на передаванні стану та настрою. Учні мають аналізувати роботи своїх товаришів, обґрунтовувати свою точку зору. Коментар Учні мають засвоїти початкові відомості про лінію, пляму, крапку як засіб виразності; демонструвати навички й уміння створювати графічне зображення. VI. Домашнє завдання Удома учні за потреби завершують роботу над деталями малюнка. | |
| |
Переглядів: 2953 | |
Осінь. Рослини восени. Охорона здоров'я восени |
Чеська народна казка «Собака, коти та миші». Творчий переказ за кадром фільму |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 16 |
Практична робота: удосконалення навички догляду за порожниною рота, руками та... |
Птахи |
Всього коментарів: 0 | |