УРОК 5 Tема: Як орієнтуватися на місцевості Мета: дати учням поняття горизонт, лінія горизонту, відкрита та закрита місцевість, основні та проміжні сторони горизонту; ознайомити з компасом; навчити визначати сторони горизонту за Сонцем та місцевими ознаками; розвивати спостережливість; виховувати дбайливе ставлення до природи. Обладнання: картки, ілюстрації, компаси. ХІД УРОКУ I. Хвилинка спостережень — Як змінилась висота Сонця з настанням осені? — Як зміна висоти Сонця вплинула на тривалість дня і температуру повітря? — Чому відбулися зміни в житті тварин та праці людей? — Яким сьогодні є стан неба? — Чи є вітер, опади? Якою є температура повітря? II. Перевірка домашнього завдання Фронтальне опитування. — Дати характеристику жаркого, помірного і холодного теплових поясів. — Які умови необхідні для життя рослин і тварин у кожному поясі? — Як змінюється кількість сонячного тепла, що отримує поверхня Землі від екватора до полюсів? — Чому виникають теплові пояси, і чим вони різняться між собою? ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів — Яку форму має планета Земля? — Що ви спостерігали навколо себе, коли були у полі, на луках, в лісі чи у парку? VI Сприймання та усвідомлення нового матеріалу 1. Бесіда. — Уявіть, що ми знаходимось у полі або на луках. Що ви бачите перед собою? — Ця рівна ділянка землі, що є вільною від дерев і будинків, називається відкритою. Ми знаходимось на відкритій місцевості, і здається, що стоїмо в центрі великого круга землі, по краю якого вона ніби з’єднується з небом. Простір землі, який ми можемо охопити оком, називається горизонтом. Уявна лінія, де небо нібито сходиться з поверхнею Землі, називається лінією горизонту. Лінію горизонту добре видно тільки на рівній, відкритій місцевості. На рівному місці доросла людина може охопити зором навколишню місцевість в радіусі 5 км. Чим вище підніматися вгору, тим більше розширюється горизонт. Але ми з вами частіше знаходимось на місцевості, де лінію горизонту закривають будівлі, дерева, горби. Таку місцевість називають закритою. Розгляд ілюстрацій. — Де зображена відкрита місцевість? 2. Проблемна ситуація. — Ми вже знаємо, що все, що бачимо перед собою (школа, ліс, річка), знаходиться в горизонті. Але чи вмієте ви правильно пояснити, в якому напрямі від нас вони знаходяться? Розрізняють чотири сторони світу: північ, південь, захід, схід. Це є основні сторони світу. А ще є проміжні сторони світу: північний захід, південний захід, північний схід, південний схід. 1) Показ скороченого позначення сторін горизонту: Північ — Пн. Південь — Пд. Захід — Зх. Схід — Сх. Північний захід — Пн. Зх. Південний захід — Пд. Зх. Північний схід — Пн. Сх. Південний схід — Пд. Сх. 2) Зображення на аркуші паперу схеми сторін горизонту. Запам’ятайте, на аркуші паперу північ позначають угорі, південь — унизу, захід — ліворуч, схід — праворуч. V. Фізкультхвилинка (виконання фізичних вправ) VI. Визначення сторін горизонту 1. Практична робота на подвір’ї школи. — Є кілька способів знаходження сторін горизонту. Одна з них — за Сонцем. Здавна люди помітили, що опівдні сонце завжди перебуває в одній і тій самій стороні. Щоб визначити сторони горизонту, потрібно опівдні стати спиною до Сонця, тобто обличчям до своєї тіні, і розвести руки в сторони. Попереду буде північ, за спиною — південь, права рука покаже на схід, ліва — на захід. — В якій же стороні горизонту від нас ліс? Річка? 2. Орієнтування за місцевими ознаками. — А як же нам визначити сторони горизонту, коли сонця не видно? — Можна орієнтуватися за місцевими ознаками. На скелях, каменях, стовбурах дерев із північної сторони росте більше моху, лишайнику. Із південної сторони гілля і листя на поодиноких деревах є значно густішими. Мурашники здебільшого бувають із південної сторони дерев або пеньків, бо там тепліше. Пологий схил мурашника обернений на південь, а крутий — на північ. Але для того, щоб правильно визначити сторони горизонту, потрібно користуватись кількома ознаками одночасно. 3. Практичне ознайомлення з компасом. — Найточніше сторони горизонту можна визначити за допомогою компасу. Компас — прилад для визначення сторін горизонту. (Діти отримують компаси.) — Головною частиною компаса є рухлива намагнічена стрілка. На циферблаті позначені основні сторони горизонту. Синій кінець стрілки вказує на північ, червоний — на південь. Компас має пружину, що зупиняє рух стрілки, коли компас не працює. Щоб правильно визначити сторони горизонту, компас потрібно тримати горизонтально і повертати його так, щоб синій кінець стрілки закрив літери Пн., тоді літери Пд. будуть звернені на південь, там буде розташований червоний кінець стрілки, літери Сх. будуть звернені на схід, а Зх. — на захід. 4. Виконання практичної роботи за підручником (С. 88). VII. Робота з підручником 1. Опрацювання статті «Як орієнтуватися на місцевості». 2. Бесіда за змістом запитань до тексту. VIII. Узагальнення та систематизація знань учнів — Що сьогодні корисного для себе ви дізналися на уроці? — Чим збагатили свої знання? — Чому, на вашу думку, не можна дійти до лінії горизонту? — Чому важливо вміти орієнтуватися на місцевості? IX. Домашнє завдання Навчитись визначати сторони горизонту. Опрацювати статтю «Як орієнтуватися на місцевості». Знати відповіді на запитання. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 3303 | |
Дикі та свійські тварини |
Білоруська народна казка «Легкий хліб» |
Аплікація з кольорового паперу «квітка» |
Природні матеріали. Ескіз виробу. Природні матеріали. Виготовлення аплікації ... |
«А вже весна, а вже красна». Урок позакласного читання |
Всього коментарів: 0 | |