«Другорядні члени речення: додаток, означення, обставини»
Урок української мови на тему: «Другорядні члени речення: додаток, означення, обставини» (4 клас) Мета: а) навчальна: ознайомити учнів із другорядними членами речення; навчити визначати їх у реченні; формувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення; виділяти в тексті умовними позначками; б) розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно, логічне мислення, творчу уяву, мовленнєві навички; в) виховна: виховувати любов до природи, почуття прекрасного. Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, лексикологія. Міжпредметні зв'язки: мова, література, біологія. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: підручник з української мови для 4 класу, роздатковий матеріал, дитячі малюнки. Епіграф: Ходить осінь золотиста, Жовтокоса, багряниста… Т. Корольова Хід уроку Організаційний етап Формування позитивної настанови. Учитель. Добрий день! В добрий час! Рада бачити всіх вас! Учениця – Осінь (читає поезію напам`ять) Нині осінь нас чарує Неповторна, чарівна, Різні барви нам дарує І дивує нас вона. Виглядає так казково Восени і парк, і гай, Розмаїттям кольоровим Прикрашає осінь край! Б. Чалий Учитель. Саме вона, ця справжня чарівниця, допоможе нам зробити спілкування на уроці яскравішим, поетичнішим, цікавішим. Тому епіграфом будуть такі рядки Т. Корольової: Ходить осінь золотиста, Жовтокоса, багряниста… (запис дати та епіграфа). Актуалізація та корекція опорних знань , умінь, навичок Настав час пригадати вивчене під час попередніх уроків. Лінгвістична гра «Голосую» (на запитання вчителя учні відповідають сигнальними картками: зелена – так, червона – ні). 1. Синтаксис – це розділ мовознавства, який вивчає словосполучення й речення. (Так). 2. Словосполучення – щонайменше два слова: самостійне і службове. (Ні). 3. У словосполученні є головне й залежне слово. (Так). 4. Підмет і присудок не є словосполученням. (Так). 5. Речення виражає незакінчену думку. (Ні). 6. За метою висловлювання речення бувають розповідні, питальні і спонукальні. (Так). 7. Підмет і присудок – це граматична основа речення. (Так). 8. Тире між підметом і присудком уживається, коли вони виражені іменниками. (Так). Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку Спостереження над мовним матеріалом Прочитайте текст №1. Осінь мчить! Панує жовтень. Відкурликали журавлі. Лист упаде , повіє і завітає зима… Пропоную прочитати текст №2. Осінь мчить уперед на золотому коні. Навколо панує жовтень. Давно відкурликали в небі журавлі. Скоро лист останній упаде з дерев, повіє справжнім холодом і до нашого краю завітає білосніжна зима… - Чим він відрізняється від першого? Зверніть особливу увагу на будову речень. Чого немає в реченнях першого і наявне у другому тексті? ( можна запропонувати учням визначити головні члени речення). Отже, у реченнях другого тексту є другорядні члени речення. Яку ж роль вони відіграють, на вашу думку; як змінився текст, доповнений ними? 1. Оголошення теми й мети уроку Таким чином, ми з`ясували наступне: Другорядні – теж важливі члени речення, Бо ж вони – не для прикраси, всі доречнії! Думку можуть ( зрозуміли, безумовно, ви ) Пояснити, уточнити і доповнити! Поділяються, напевно, неспроста вони На означення, додатки і обставини. Д. Білоус Отже, тема уроку – другорядні члени речення. Наша мета – з`ясувати, які особливості має кожен другорядний член речення: на які питання відповідає, якими частинами мови найчастіше виражається, як підкреслюється, для чого існує в реченні (учні записують у зошити тему уроку). Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу 1. Опрацювання схеми «Другорядні члени речення». 2. Робота з пам`яткою «Як визначити члени речення». Увага! Щоб правильно визначити другорядні члени речення, питання до них слід ставити спочатку від головних членів, а потім – від відомих другорядних! Осінь тихо крокує нашим містом. (Що?) Осінь (що робить?) крокує. Крокує (як?) тихо. Крокує (чим?) містом. Містом (чиїм?) нашим. Узагальнення й систематизація знань 1.»Упізнай член речення!» Підкресліть усі члени речення в рядках епіграфа. Домашнє завдання та інструктаж до нього 1. Вивчити ознаки другорядних членів (за схемою у зошиті). 2. Виконати вправу 102 (речення №1-3), підкреслити в реченнях усі члени речення. 3. За бажанням – скласти казку про другорядні члени речення як трьох братів, доповнити її ілюстраціями. Фізкультхвилинка Добре те, що сонце світить, Добре те, що квітнуть квіти, Добре те, що в нашій річці Чиста, не брудна вода І матуся наша рідна Після школи зустріча. Добре гратися надворі, Добре вчитися у школі, Добре плавати в ставку, Добре те, що я живу. 2. Вибірково-пошукова робота I варіант. Із поданих речень випишіть 3 додатки, підкресліть їх, визначте, якою частиною мови вони виражені. II варіант. У поданих реченнях знайдіть 3 обставини, випишіть їх і відповідно підкресліть, укажіть частину мови, якою вони виражені. Осінь мчить уперед на золотому коні. Навколо панує жовтень. Давно відкурликали в небі журавлі. Скоро лист останній упаде з дерев, повіє справжнім холодом і завітає до нашого краю білосніжна зима… 3.Дослідження-відновлення «Я – поет» Відновіть і впишіть означення, пропущені в даній поезії, підкресліть їх, визначте, якими частинами мови вони виражені. Облітають квіти, обриває вітер пелюстки (які?) … в (в якій?) … тишині. По садах (яких?) … їде гордовито осінь (яка?) … на (на якім?) … коні. Учні читають вірші,доповнені означеннями. Учитель. Автором цих рядків є Володимир Сосюра. Що ви знаєте про нього? 4. Повідомлення учня про В. Сосюру. 5. Перевірка «Хто ж був найближчий до оригіналу?» Звірте «свої» поезії з рядками В. Сосюри. Осінь Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій тишині. По садах пустинних їде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні. 6. Лексична хвилинка Поясніть лексичне значення слів «баский», «пустинний» (на екран – статтю із тлумачного словника). Який словник допоміг нам у цьому? 7. Словесне малювання Яку картину ви уявили, слухаючи рядки поезії? Звірте уявлене з ілюстрацією до вірша В. Сосюри. 8. Творча лабораторія Поширте речення другорядними членами, підкресліть усі члени речення. Осінь позолотила. Сумує Жовтень. Листя злітає. Контрольно-рефлексивний етап. Клоуз-тест (усно доповніть речення). 1.Другорядні члени речення – це… . 2. Додаток відповідає на питання… і підкреслюється… . 3. Означення відповідає на питання …, а підкреслюємо… . 4. Обставина … . 5. Другорядні члени речення потрібні для того, щоб … . Етап самооцінювання Оцініть свою роботу на уроці, обравши одну із запропонованих словесних характеристик і записавши її в кінці класної роботи : - «Молодець!»; - «Дуже добре!»; - «Добре!»; - «Треба краще…»; - «Старайся!»; - «Погано…». | |
| |
Переглядів: 2307 | |
Інструменти і приладдя для роботи з тканиною |
Уроки чемності |
Столи бувають різні |
Ми вивчаємо клавіатуру |
Згинання і складання паперу. Виготовлення іграшок із паперу. Жабка |
Всього коментарів: 0 | |