Тема: Вправи на спостереження за роллю дієслів у мовленні. Граматичний аналіз дієслівних форм різних часів. (Вправи 227 — 232.) Мета: Узагальнити й закріпити знання про роль дієслів у мовленні, вдосконалювати вміння аналізувати дієслівні форми різних часів. Обладнання: Словник синонімів української мови. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 226.) — Що найцікавішим було для вас у цьому тексті? — Прочитайте дібраний вами заголовок до цього тексту. — Які спільнокореневі слова траплялися вам у тексті? (Пташки, пташенят, пташиних. Гнізд, гніздечко, гніздування.) — Який синонім до слова пташки? (Пернаті друзі.) — Прочитайте у тексті розповідні, питальні і спонукальні речення. — Яким окличним реченням ви закінчили текст? Прочитайте. III. Вправи на спостереження за роллю дієслів у мовленні. 1. Колективне виконання вправи 227. а) Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів. — Яка тема і мета оповідання «Річчина хвороба»? (Тема — забруднення людьми річок, ставків, озер. Мета — забруднення довкілля несе небезпеку, у цьому винна людина і має пам’ятати про це.) б) Розвиток зв'язного мовлення. — Доповніть основну частину тексту і придумайте кінцівку. в) Самостійний запис усього тексту в зошит. 2. Робота над дієсловом. (За вправою 228.) а) Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів. б) Виписування з тексту дієслів. — Визначити час дієслів, особу (в тепер, часі), рід (у мин. ч.). синіє — теп. час, 3 особа, сипле — теп. час, 3 особа біжать — теп. час, 3 особа крутяться — теп. час, 3 особа підстрибують — теп. час, 3 особа танцюють — теп. час; 3 особа буркочуть — теп. час, 3 особа пишається — теп. час, 3 особа сплелося — мин. час, сер. рід квітувати — неозн. ф. д. пустило — мин. час, сер. рід 3. Робота над текстом. (За вправою 229.) а) Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів. — Який це опис природи — науковий чи художній? (Художній — описує красу природи після дощу.) — Які слова тут вжиті у переносному значенні? (Небо вмилося дощем; промені виблискували намистом, відсвічували золотом.) — Доберіть синоніми до слова уперіщив. Уперіщив — полив, хлинув, ринув, линув. б) Виписування дієслів минулого часу, визначення їх роду (в однині). Уперіщив, зашумів, вгамувався, вщух, висвітлилось, вмилося, стало. Фізкультхвилинка. 4. Каліграфічна хвилинка. Дз Дз дз дз Дзвонили дзвони. — Підберіть споріднені слова до іменника дзвони. Дзвони — дзвонили, дзвін, дзвінок, дзвіночок, дзвінкий, передзвін, задзвонив. — Назвіть, до якої частини мови належить кожне дібране споріднене слово. 5. Списування. (За вправою 230.) а) Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів. — Які почуття викликає цей текст? — Підберіть заголовок до тексту. б) Списування тексту з коментуванням усіх відомих орфограм. — У якому часі вжито більшість дієслів у тексті? (В однині.) — Визначте рід дієслів, вжитих в однині. Увага! Рід дієслова визначається в минулому часі. — Які інші форми дієслів є в тексті? (Неозначена форма дієслова.) 6. Самодиктант. (За вправою 231.) а) Читання вірша, словникова робота. б) Заучування вірша напам'ять і запис вірша Ганни Чубач з пам'яті. (З наступною самоперевіркою.) — Підкресліть в тексті дієслова. — Відшукайте дієслова з префіксами. Позначте префікси. — Підберіть споріднені слова з префіксами до інших дієслів, що в тексті (усно). Дарувало — подарунок, задарований. Котило — покотив, перекотити, відкочений, закотили. IV. Підсумок уроку. V. Домашнє завдання. Вправа 232. | |
| |
Переглядів: 1533 | |
Українська народна казка «Дрізд і голуб». Прислів'я. Загадки. Підсумок із... |
Заготівля і зберігання природного матеріалу. |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 17 |
У царстві букв і звуків |
Колірний і тональний контраст як засіб виділення об’єкта зображення. Малюнок ... |
Всього коментарів: 0 | |