Тема: Спостереження за роллю прислівників у художніх і науково-популярних текстах. (Вправи 187 - 195.) Мета: Вдосконалювати вміння розпізнавати прислівники в усному і писемному мовленні. Розкрити роль прислівників у художніх і науково-популярних текстах. Формувати вміння використовувати прислівники у різних текстах і визначати їх роль. Обладнання: Орфографічні словники, словники синонімів української мови, індивідуальні картки. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Повторення вивченого матеріалу. 1. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 186.) — Прочитайте речення з однорідними членами, вираженими прислівниками. — Поясніть розділові знаки при однорідних членах речення. 2. Робота з індивідуальними картками (4 — 5 учнів). 1. Запиши речення, вибравши в дужках потрібний прислівник. (Повільно, спокійно) сходило сонце і світло (похмуро, щедро) осяяло землю, що прокидалася. По небу (легко, тяжко) пливли невеликі хмари. Старий ліс (глухо, таємниче) шумів. Могутні ялини і сосни стояли (мовчазно, величаво). Берізки (завзято, радісно) шелестіли листочками. 2. Підкресли прислівники разом з дієсловами, з якими вони пов'язані в реченні. III. Робота над вивченням нового матеріалу. 1. Робота над текстом. (За вправою 187.) а) Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів. чимчикувати — йти кривулякою — дорогою наскипидарює — наповнює — Який це текст — художній чи науковий? Доведіть свою думку. (Художній.) б) Добір заголовка до тексту. в) Списування тексту з визначенням у ньому прислівників і їх ролі в тексті. г) Робота зі словником синонімів української мови. — Підберіть синоніми до прислівників: інколи — іноді, часом, зрідка, час від часу, деколи, вряди-годи, порою. приємно — прихильно, приязно, люб'язно, мило, втішно. — Як називають прислівники ліворуч — праворуч? 2. Вибіркове списування з граматичним завданням. (За вправою 188.) а) Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів. — Доведіть, що текст є науково-популярним. — Назвіть вжиті у тексті прислівники. (Дружно, назустріч, навздогін, завзято, завжди, влітку, взимку.) б) Виписування з тексту словосполучень дієслово + прислівник (за зразком). Рушає (коли?) завжди 3. Творче списування з добором потрібних прислівників. (За вправою 189.) а) — Спишіть речення, добираючи влучні прислівники з довідки. — Якими однорідними членами доповнили речення? б) Розвиток зв'язного мовлення (за завданням 3). — Спробуйте усно скласти висловлювання за поданим початком. Під час розмови не можна — На що наштовхують слова «не можна»? Під час розмови не можна бездумно і абияк добирати слова, ... 4. Розгадування ребусів. (За вправою 190) а) Розгадування ребусів. Назад. Попереду. Ліворуч. Праворуч. — До якої частини мови належать слова-відгадки? Доведіть. (До прислівників.) б) Розмірковування про використання відгаданих прислівників — у художньому чи науковому тексті? (Художньому.) 5. Самостійна робота (диференційовано). Для учнів з високим рівнем знань — вправа 190 (завдання 3). Для учнів з нижчим рівнем сприймання — вправа 191 (завдання 2). 6. Колективне виконання вправи 192. 7. Робота з орфографічним словником. (Перевірка за словником правопису прислівників спереду, ззаду.) Фізкультхвилинка. 8. Розвиток зв'язного мовлення. (За вправою 193.) а) Усне складання розповіді про те, як треба поводитись в гостях. (На допомогу «Пам'ятка гостеві», «Пам'ятка господареві» — записати на дошці.) Пам'ятка господареві Будьте привітними господарями — доброзичливо зустріньте гостя, допоможіть йому роздягнутися, запросіть в кращу кімнату, спробуйте розважити. Будьте уважними господарями — знайдіть час поговорити з усіма гостями, більше уваги приділіть сором'язливій людині та тому, хто в гостях у вас уперше. Будьте тактовними господарями — не звертайте уваги на помилки гостя, не говоріть на неприємні для нього теми. Будьте вихованими господарями — незважаючи ні на що, не показуйте гостям свого незадоволення чи поганого настрою. Будьте щедрими господарями — не жалкуйте часу, зусиль на те, щоб гарно прийняти гостей, зі смаком сервіруйте (накрийте) стіл. Пам'ятка гостеві Як поводитися під час їди: сидіти треба, злегка нахилившись уперед і на всьому стільці, а не на його краєчку; розмовляти з сусідом праворуч, не повертаючись спиною до того, хто сидить ліворуч; сидіти треба прямо, під час розмови повертати тільки голову; ноги перед собою не витягувати, а тримати біля стільця; на столі можуть бути лише кисті рук, аж ніяк не лікті; жувати треба з закритим ротом, не плямкати; з повним ротом не розмовляти; розмовляючи, не треба «жувати жуйку» — нудно й настирливо повторювати те саме; намагатися, щоб тарілка була якомога менше забруднена — хрящики, кісточки покласти на край тарілки; класти на тарілку стільки, скільки зможете з'їсти.
б) Запис прислівників, вжитих у розповіді. Розбір цих прислівників за будовою. 9. Розгадування ребусів. (За вправою 194.) а) Розгадування ребусів. Відгадки: Восени. Влітку. Взимку. б) Спроби складання ребуса, відгадкою до якого було б слово навесні. в) Складання тексту з використання усіх слів-розгадок ребусів. Підбір заголовка. IV. Підсумок уроку. Зіграти хочеться мені з тобою, друже, в «так» чи «ні». Тобі питання задаю, готуй же відповідь свою. Відгадай, коли мастак НІ чи ТАК? — Прислівник — це незмінна частина мови. (Так.) — Прислівники в реченні виступають головними членами речення. (Ні.) — Прислівники в тексті найчастіше зв'язані з дієсловами. (Так.) — Різні форми прислівників утворюються за допомогою зміни їх закінчень. (Ні.) — Слова вчора, сьогодні, завтра — це прислівники-синоніми. (Ні.) — Прислівники у художніх текстах надають текстові більшої емоційності і виразності. (Так.) — Прислівники у наукових текстах надають текстові більшої образності. (Ні.) — Чи вживаються прислівники в наукових текстах? (Так.) V. Домашнє завдання з інструктажем. Вправа 195, с. 100 — завдання для повторення. | |
| |
Переглядів: 2656 | |
Запитання до природи. Чи розуміються тварини між собою? |
Д. Павличко «Квітка», В. Кухалашвілі «Як побачити вітер?». В. Лучук «Сіла хма... |
Елементарне ознайомлення з технікою гратографія. Практична робота «Великодня ... |
Праця людей у місті (селі) |
Перегинання і складання паперу. виготовлення стріли, пташки |
Всього коментарів: 0 | |