Тема: Змінювання дієслів за числами. (Вправи 95—98.) Мета: Виробляти в учнів вміння визначати число дієслова і змінювати дієслова за числами. Вдосконалювати навички роботи з текстом. Обладнання: Таблиця часів дієслова. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Повторення вивченого матеріалу. 1. Фронтальне опитування. — Яка частина мови називається дієсловом? — Як називається початкова форма дієслова? Наведіть приклади. — Як змінюються дієслова? — Які часи може мати дієслово? — На які питання відповідають дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часу? — Дієслово в неозначеній формі змініть за часами. (Усно.) Малювати — малював, малює, малюватиме (буде малювати). Бігти — Сумувати — Формувати — Радіти — 2. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 94.) — З якої казки взято цей уривок? (Л. Українка «Біда навчить».) — Про що в ній розповідається? — Яка головна думка цієї казки? — Зачитайте окремо дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часу. — Поясніть пропущені розділові знаки у виділених реченнях 3. Творчий диктант з фронтальною перевіркою. — Дієслова в неозначеній формі змініть і запишіть: в минулому часі — 1-й ряд, в теперішньому часі — 2-й ряд, в майбутньому часі — 3-й ряд. Збирати, ходити, горювати, розливати, радіти, балакати, працювати, складати, літати, смішити, плавати. III. Робота над вивченням нового матеріалу. 1. Проблемна ситуація. — Що означає, або що випливає з такого питання: «Як змінюються дієслова за числами?» (Це означає, що дієслова таки змінюються за числами). — Які є числа як граматична ознака? (Однина і множина). Висновок. Якщо дієслова змінюються за числами, значить — вони можуть вживатись в однині і множині. — Давайте переконаємось у цьому. 2. Вибіркове коментоване списування. (За вправою 95.) а) Читання тексту, словникова робота. Марево — 1. Оптичне явище а атмосфері, яке полягає в тому, що невидимі предмети, які знаходяться за горизонтом, відбиваються в переломленій формі в повітрі, міраж. Переносне зн. 2. Привиди, примари, уявне видіння. 3. Миготливий шар теплого повітря біля поверхні землі (особливо в спеку). б) Виписування з кожного речення головних членів речення за зразком: Краєчок (що зробив?) сховався. в) Визначення числа кожної пари головних членів. 3. Робота над правилом (с. 52) з використанням таблиці часів дієслова. 4. Вибіркове списування. (За вправою 96.) а) Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів. б) Добір заголовка до тексту. в) Визначення речень з однорідними присудками і записування їх у зошит. (Чайки знімались з одиноких берегових скель, припадали грудьми до хвиль і плакали над морем. Море стемніло, змінилось. Дрібні хвилі зливались докупи і непомітно підкрадались до берега, падали на пісок і розбивались на білу піну.) г) Визначення числа дієслів у записаних реченнях. — Поміркуйте, який це текст. Розповідь, опис чи міркування? 5. Робота з текстом. (За вправою 97.) — Прочитайте кінцівку казки і назвіть невідомі слова. — Якщо б це була ваша казка, про що ви написали б в зачині та основній частині? — Який заголовок був би у казки? — Знайдіть у наведеному тексті однорідні присудки, виражені дієсловами. (...Сіло пташеня матері на спину, вчепилося ніжками й дзьобиком за пір 'я. Полетіла мати, принесла своє дитя у гніздо й питає: — Будеш тепер з гнізда виглядати? — Не буду, — сказало радісне пташеня й підняло голівку, щоб виглянути з гнізда). — Чому у цьому тексті дієслова вжито в однині? (Вони означають дію одного предмета). IV. Підсумок уроку. — Яку частину мови ви тепер вивчаєте? — Які граматичні характеристики дієслова вже знаєте? — Які знаєте часи дієслів? — В якому числі може вживатись дієслово? — Як називається початкова форма дієслова і на які питання відповідає? Усмішки 1. Впізнайте дієслово, вжите у множині. Який час... — Я миюся, Ти миєшся... Який це час, Федоте? — Ну, раз ми з вами миємось — виходить, що субота. (В. Слюсар) — Чи правильно відповів Федот? Доведіть. 2. Впізнайте дієслова, вжиті в однині. — Який це час: я бігаю, ти бігаєш, він бігає, вони бігають? — Велика перерва. — Чи погоджуєтесь з відповіддю учня? Чому? 4. Вчитель: — Який буде минулий час від дієслова «прокидатися «? Учень: — Спати! — Чи правильно відповів учень? Доведіть. V. Домашнє завдання з інструктажем. С.52, правило, вправа 98. — Оголошується конкурс на кращий твір-фантазію «Якби птахи і звірі вміли говорити». | |
| |
Переглядів: 2133 | |
В. Сухомлинський «Як Наталя у Лисиці хитринку купила» |
Природа Кримських гір |
Різання паперу ножицями по прямій лінії. Способи нанесення зображення на папі... |
М. Підгірянка «Загадка». О. Сенатович «Бігли діти повз ялинку...». Т. Коломіє... |
Узагальнюючий урок із теми «Рукотворна краса». Колективна робота «Сонячні кві... |
Всього коментарів: 0 | |