Тема: Вправи на визначення відмінків прикметників у реченні. (Вправи 223-225.) Мета: Вчити учнів за допомогою відмінкової форми іменника визначати відмінок прикметників у реченнях; розвивати словниковий за пас учнів; виховувати любов до рідної мови, до народної пісні. Обладнання: Вірші, прислів'я про Батьківщину, ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Повторення вивченого матеріалу. 1. Фронтальна бесіда. — Яка частина мови називається прикметником? — За чим змінюється прикметник? — Як визначити відмінок прикметника в реченні? 2. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 222.) — Текст вправи — це розповідь чи опис? — Прочитайте речення із дібраними з довідки прикметниками. — Які головні члени у перших двох реченнях другого абзацу ви підкреслили? 3. Самостійна робота. — Спищіть вірш. — Підкресліть прикметники разом з іменниками, визначте їх число рід і відмінок. У рідному краї і серце співає, лелеки здалека нам весни несуть. У рідному краї і небо безкрає, потоки, потоки, мов струни, течуть. Тут мамина пісня лунає і нині, її підхопили поля і гаї. Її вечорами по всій Україні співають в садах солов'ї. (М. Бакал) III. Вивчення нового матеріалу. 1. Каліграфічна хвилинка. Бб ба ать щі вн батьківщина Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину. (В. Симоненко) — Як ви розумієте рядки поезії «Лебеді материнства»? — Доберіть прикметники до іменника Батьківщина. 2. Оголошення теми і мети уроку. 3. Робота з підручником. (Вправа 223.) а) Читання вірша і визначення його теми. б) Відшукування прикметників, вжитих у переносному значенні. в) Визначення відмінків прикметників з поясненням своїх міркувань. г) Ознайомлення з правилом, с. 113. IV. Тренувальні вправи. 1. Робота з текстом (за вправою 224). — Визначте головну думку тексту. — Доберіть до нього заголовок. — Виконайте друге завдання вправи. — Зверніть увагу на прикметники з посиленою ознакою, які є в даному тексті: коротшою, цікавішою. (Учні встановлюють, що вони утворені від прикметників коротка, цікава.) — А які форми за цим зразком можна утворити від прикметників дзвінкий (дзвінкіший), веселий (веселіший), бадьорий (бадьоріший). — Виконайте звуко-буквений аналіз слова єднає. 2. Поетична хвилинка. Батьківщина Що таке Батьківщина? За віконцем калина, тиха казка бабусі, ніжна пісня матусі, дужі руки у тата, під тополями хата, під вербою криниця, в чистім полі пшениця, серед лугу лелека, і діброва далека, і веселка над лісом, і стрімкий обеліск. (П. Боднарчук) — Які прикметники допомагають відповісти на питання: що таке Батьківщина? 3. Робота з прислів'ями. (Записані на дошці.) — Відновіть прислів'я, поясніть їх зміст. Спишіть прислів'я. У рідній стороні і в жмені мила. Рідна земля від чужої — холодом. Від рідної землі віє теплом, і камінець знайомий. Всюди добре, а в рідній хаті накраще. — Підкресліть прикметники і визначте їх відмінок. 4. Тлумачний словниково-логічний диктант. а) Той, хто дотримується порядку, точності. (Акуратний, охайний, чепурний.) б) Який має велику силу. (Могутній, потужний, сильний, міцний.) в) Дуже розумний, той, що знає життя і має досвід. (Мудрий, досвідчений.) г) Який іде за попереднім. (Наступний.) ґ) Який має або видає приємний запах, аромат. (Запашний, пахучий, ароматний, духмяний.) д) Той, що віддає усі сили і знання для виконання якоїсь роботи. ( Працьовитий.) е) Який має широко розкинуте гілля (про дерева, кущі). (Розлогий, крислатий, гіллястий.) — Складіть речення з двома прикметниками (на вибір) і визначте їх відмінок. V. Підсумок уроку. 1. Продовжіть речення. • Прикметник змінюється за... . • Щоб визначити відмінок прикметника, потрібно ... . 2. Гра «Загубився прикметник». — Пригадайте і вставте у текст «Пісні про рушник» А. Малишка пропущені прикметники. ... (Рідна) мати моя, ти ночей не доспала, і водила мене у поля край села, і в дорогу ...(далеку) ти мене на зорі проводжала, і рушник ...(вишиваний) на щастя дала. Хай на ньому цвіте ...(росяниста) доріжка, і ...(зелені) луги, й ...(солов'їні) гаї, і твоя незрадлива ...(материнська)... (ласкава) усмішка, і засмучені очі ... (хороші) твої. VI. Домашнє завдання. С. 113, правило; вправа 225. | |
| |
Переглядів: 2499 | |
Охорона рослин |
Листяні та хвойні рослини |
Коли щось робиш, думай про наслідки. Болгарська народна казка «Виноград і змі... |
Карта України. Умовні позначення на карті (рівнини, гори, водойми) |
Обов'язки дітей і батьків |
Всього коментарів: 0 | |